IKEA rolgordijn als projectiescherm voor Beamer

Pagina: 1
Acties:
  • 63.542 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 67119

Topicstarter
Beste Tweakers,

Met veel interesse heb ik de laatste tijd de mogelijkheden bekeken op dit forum mbt een projectiescherm voor een lcd projector/beamer. Ik had de volgende mogelijkheden.

1. zelf maken
2. op internet 2e hands zoeken
3. nieuwe kopen

Nu was ik vandaag met mijn vriendin in de nieuwe Ikea van Haarlem. Na de nodige ruzies kwamen wij aan bij de gordijnen. Ik zag daar een nieuw rolgordijn. Het betrof hier een verduisterings rolgordijn. De stof is een soort matwit canvas(sterk stug materiaal). Het laat geen licht door. Het formaat was 195 x 200. Ik heb het gekocht voor € 34,-. Thuis gekomen opgehangen en getest. Het werkt super.

Dus een aanrader.

Het model heet tupplur.

Ik zal van het weekend foto's maken.

Anoniem: 130466

Anoniem: 67119 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 21:11:
Beste Tweakers,

Met veel interesse heb ik de laatste tijd de mogelijkheden bekeken op dit forum mbt een projectiescherm voor een lcd projector/beamer. Ik had de volgende mogelijkheden.

1. zelf maken
2. op internet 2e hands zoeken
3. nieuwe kopen

Nu was ik vandaag met mijn vriendin in de nieuwe Ikea van Haarlem. Na de nodige ruzies kwamen wij aan bij de gordijnen. Ik zag daar een nieuw rolgordijn. Het betrof hier een verduisterings rolgordijn. De stof is een soort matwit canvas(sterk stug materiaal). Het laat geen licht door. Het formaat was 195 x 200. Ik heb het gekocht voor € 34,-. Thuis gekomen opgehangen en getest. Het werkt super.

Dus een aanrader.

Het model heet tupplur.

Ik zal van het weekend foto's maken.
toon volledige bericht
lache man! ik heb ook 2 van diezelfde rolgordijnen in m'n kamer hangen dus ik kan dan in 2 richtingen zitten om strax te genieten van m'n zelfbouw-beamer :*)

• jeepey
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:16
He, da's toeval. Ik heb 'm hier ook net staan (met hetzelfde doel). Ik moet alleen nog de moeite nemen om 'm op te hangen. Wat ik me afvroeg, op welke kant projecteer je nu? De glimmende kant (achterkant) of de matte kant?

Vertalen.nu

Topicstarter
Ik projecteer op de glimmende kant. Het grappige is dat het materiaal van het professionele projectiescherm op mijn werk hetzelfde aanvoelt qua materiaal als die rolgordijn. Ik ga denk nog wel de kanten afplakken met zwart ducktape. Schijnt de kleurintensiteit ten goede te komen.

Topicstarter
Ik heb net matte kant geprobeerd. werkt nog beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Bedankt voor de tip ik ga er deze week nog heen om het te bekijken. Heb nu een projectiescherm van een overhead projector maar die is korrelig geworden en een beetje krom

kan je hem gewoon laten uitrollen en hangt ie dan helemaal strak?

Topicstarter
Hij hangt helemaal strak. Er is een latje bijgeleverd die je aan de onderkant moet inschuiven. Zo is hij dus zwaarder aan de onderkant en blijft ie strak hangen.. ;)

Anoniem: 22659

Mag ik toevoegen dat het toevoegen van tape misschien ten goede komt aan de illusie van de contrastweergave, maar dat het vanuit esthetisch oogpunt zeer waarschijnlijk erg jammerlijk overkomt.

Topicstarter
Mig29,

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik kijk het nog even aan.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:14
Foto?

_@/'

Anoniem: 123364

Kan je een link geven van de ikea site of het artikelnr?

Topicstarter
Anoniem: 123364 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 21:59:
Kan je een link geven van de ikea site of het artikelnr?
http://www.ikea.com/webap...22&parentCats=10119*10339

productomschrijving & afmetingen
Roede: staal, verzinkt
Mechanisme met trekkoord: polypropyleen
Koorden: 100% polyester
Weefsel: 100% katoen
Textielbehandeling: acrylaat

Lengte: 195 cm
Breedte: 200 cm

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 67119 op 24-02-2005 22:07 ]

Bedankt man die ga ik ook halen!!! :P

Anoniem: 23659

klinkt cool en ik heb het al eens eerder gelezen, maar geloof mij;
als je voor duizenden euro's aan speakers, versterker en speler hebt besteed en vervolgens ook nog eens duizenden euro's aan een goede beamer trek je geen rolgordijn naar beneden om een film te kijken. het zou echt dom zijn om daar te gaan bezuinigen. wat ik gedaan heb is een los doek gekocht en zelf een raamwerk gemaakt en dit aan de muur gehangen.

ik was iets van 175 euro alleen voor het doek kwijt. en het verschil met de licht gele muur achter het doek is de zwart-wit verhouding en de echtheid van de kleuren.

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
BWE....je was me voor maar toch....(heleaal met je eens)

Sorry, eerst koop je een beamer (kost al gauw 1000 euro) en dan ga je een doekje ophangen van 35 euro om daarop te projectoren?????
In mijn ogen is dat goedkope zuinigheid.
Een degelijk projectie doek geeft een veel beter beeld.
En een goed projectie doek hoeft echt niet duur te zijn kijk maar eens op www.htforum.nl.
Daar kun je voor een beetje meer geld een doek kopen waar je veel meer aan hebt.
Ik weet ook wel dat het hier op tweakers.net meestal niets mag kosten, maar om nu voor het ene een hele hoop geld uit te geven en daarom op het andere bezuinigen lijkt mijn geen goed manier.

[ Voor 5% gewijzigd door harrytasker op 24-02-2005 22:09 ]

Topicstarter
Anoniem: 23659 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 22:07:
als je voor duizenden euro's aan speakers, versterker en speler hebt besteed en vervolgens ook nog eens duizenden euro's aan een goede beamer trek je geen rolgordijn naar beneden om een film te kijken. het zou echt dom zijn om daar te gaan bezuinigen. wat ik gedaan heb is een los doek gekocht en zelf een raamwerk gemaakt en dit aan de muur gehangen.

ik was iets van 175 euro alleen voor het doek kwijt. en het verschil met de licht gele muur achter het doek is de zwart-wit verhouding en de echtheid van de kleuren.
Ben helemaal met je eens. Maar ik zag het toevallig en voelde aan het materiaal in de winkel en wist dat het een succes zou worden. Ik heb nu voor € 34,0 euri een goed "doek" wat boven verwachting goed presteerd. Ik heb op mijn werk de meest geavanceerde beamers en projectieschermen. En als ik dan dat vergelijk met die rol gordijn voor die 34 euro's dan heb ik niet te klagen.

daar komt mijn doek ook vandaan :)
tommy doek, klopt ja!

(reactie op harrytasker)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 23659 op 24-02-2005 22:15 ]

Anoniem: 67119 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 22:12:
[...]

Ben helemaal met je eens. Maar ik zag het toevallig en voelde aan het materiaal in de winkel en wist dat het een succes zou worden. Ik heb nu voor € 34,0 euri een goed "doek" wat boven verwachting goed presteerd. Ik heb op mijn werk de meest geavanceerde beamers en projectieschermen. En als ik dan dat vergelijk met die rol gordijn voor die 34 euro's dan heb ik niet te klagen.
zou zomaar kunnen dat het echt geen licht doorlaat en leuk beeld geeft, ik heb het niet gezien.
eigenlijk moet je dat rolgordijn er even naast hangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130466

rolgordijnen zijn indd d'e oplossing om goedkoop toch een goed scherm te hebben helaas hangen die van mij (voor en achterkant van m'n kamer) schuin waardoor ik em dan zeg maar gewoon moet laten hangen, helaas heb ik dus geen dakkapel aan beide kanten wat m'n hoofd ook niet zo fijn vind soms :( :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

harrytasker schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 22:08:

Sorry, eerst koop je een beamer (kost al gauw 1000 euro) en dan ga je een doekje ophangen van 35 euro om daarop te projectoren?????
En een goed projectie doek hoeft echt niet duur te zijn kijk maar eens op www.htforum.nl.
Daar kun je voor een beetje meer geld een doek kopen waar je veel meer aan hebt.
Ik weet ook wel dat het hier op tweakers.net meestal niets mag kosten, maar om nu voor het ene een hele hoop geld uit te geven en daarom op het andere bezuinigen lijkt mijn geen goed manier.
m'n projector kostte me helemaal niks. en ik projecteer op een gratis doek. een van een oud electronisch uitrolscherm. maar heb hem uit de behuizing gehaald aangezien het motortje kapot was

het scherm is gaar, om hem recht te laten hangen (hij bolde wat naar binnen aan de linker en rechterkant) heb ik er aan de achterkant latjes opgeplakt. dat houdt hem goed recht maar door het oprollen zie je daar dus strepen in het beeld. ook zitten er wat vlekken op en rolt hij niet makkelijk op. daarbij komt dat hij gelig is geworden en het materiaal korrelt allemaal glinsterende dingetjes

zou me dus niks verbazen als ik erop voorruit ging. heb alleen het probleem dat ik steeds meer op kwaliteit begin te letten en het echt ontzettend irritant vind dat er licht lekt op het scherm. door de lens heen wel te verstaan.. donkere scenes zijn gewoon lelijk omdat je langs de randen geen zwart beeld hebt maar een soort blauwige gloed.

oude infocus lp435z.. dlp.. ik wil een echte :(
maar voolopig investeer ik alleen maar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo,

Ik ben deze thread niet gestart om een discussie uit lokken wat beter is. Rolgordijn 0f echt projectie-scherm. Als je voor kwaliteit wil gaan dan moet je inderdaad een voor professioneel doek gaan. Het viel me alleen op in eerdere threads dat men niet veel geld over had voor een proffesioneel doek. Ik heb alleen nu aangegeven dat je op een goedkope manier een redelijk alternatief hebt. Het is dat ik die rolgordijn voor mijn slaapkamer moest kopen maar tevens de mogelijkheid zag om erop te projecteren. Het eindresultaat beviel me zo dat ik dat wilde mededelen aan mensen die dus wel op een goedkope manier een alternatief willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Gelukkig was die keuze voor mij erg makkelijk, aangezien de breedte van mijn scherm iets van 2.40meter is. Rolgordijn zou dan iets van 90 euro kosten en een stuk echt projectie doek koste me 110 euro. Daarbij had ik ook zo iets van je gaat toch geen 20 euro uitsparen als je films gaat kijken op een apparaat van 1650 euro. Dat is dan gewoon een verkeerde bezuiniging, Net alsof je een BMW uit de 7 serie koopt met een grasmaaiermotor erin.

foto's van mijn scherm :
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=23972.0

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Scout77 schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 10:42:
Gelukkig was die keuze voor mij erg makkelijk, aangezien de breedte van mijn scherm iets van 2.40meter is. Rolgordijn zou dan iets van 90 euro kosten en een stuk echt projectie doek koste me 110 euro. Daarbij had ik ook zo iets van je gaat toch geen 20 euro uitsparen als je films gaat kijken op een apparaat van 1650 euro. Dat is dan gewoon een verkeerde bezuiniging, Net alsof je een BMW uit de 7 serie koopt met een grasmaaiermotor erin.

foto's van mijn scherm :
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=23972.0
Wat voor doek heb je precies gekocht. Het lijkt mij op een soort van canvas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:13

SeatRider

Hips don't lie

harrytasker schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 22:08:

Ik ben het daar niet mee eens. Ik heb een vrij dure beamer, 2100 ansilumen, en projecteer op een mat wit geschilderd stuk muur. Dat gaat werkelijk perfect. Ik heb een dure beamer gekocht, met als voordeel dat ik niet een nog duurder projectiescherm met hoge gainfactor hoef te hebben. De term verkeerde zuinigheid is nog nooit in me opgekomen, eerder "gemak" en "esthetiek".

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil er nog even aan toevoegen dat het matreiaal (100% katoen) voorzien is van een acryllaag. Dit geeft het rolgordijn een stug en sterk eigenschap mee. Ik zal morgen foto's uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Wat voor doek heb je precies gekocht. Het lijkt mij op een soort van canvas.
Het doek van ITC van 75euro de meter, grijs voor beter blacklevel.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134243

Wat maakt het uit wat het doek kost? Als het maar functioneel is. Ik heb hier ook een beamer van 1500 euro staan, maar het maakt me geen donder uit waar die op projecteert hoor. Rolgordijn klinkt mij als een hele goeie optie. Die ga ik dan ook halen van het weekend.
Kijk, het is voor thuisgebruik en dan kan me niet zo boeien of de kleuren nou superecht overkomen of niet. Wil ik dat namelijk zien, dan zet ik de tv wel gewoon aan.
Ikea, hou er maar 1 extra apart. Ik kom em halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo mijn rol scherm is binnen en ik ben er super tevreden over. De kleuren komen perfect over het is de ideale oplossing voor iemand die niet veel geld uit wil geven. Het enige nadeel is dat als er helemaal helder wit licht op schijnt dat je de structuur van het gordijn wat ziet. Dit is absoluut niet storend maar het is maar dat je het weet. Kortom koop voor perfectie een professioneel scherm maar voor de rest is het perfect. Bedankt Bohr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raaptaar
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09-2024
Wat geeft het beste resultaat volgens jullie: de voorkant of de achterkant ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raaptaar
Bij mij trekken de randen krom. Hierdoor zijn de randen niet te gebruiken (ongeveer20 cm aan elke kant). Iemand een oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Raaptaar schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 13:06:
Bij mij trekken de randen krom. Hierdoor zijn de randen niet te gebruiken (ongeveer20 cm aan elke kant). Iemand een oplossing ?
Wat bedoel je precies met randen krom trekken. Als je het doek ophangt dan valt hij toch recht naar beneden??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raaptaar
Anoniem: 67119 schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 16:07:
[...]

Wat bedoel je precies met randen krom trekken. Als je het doek ophangt dan valt hij toch recht naar beneden??
Aan de zijkanten komt krult het doek een beetje naar voren waardoor het beeld een beetje vervormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:00
Raaptaar schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 16:33:
[...]

Aan de zijkanten komt krult het doek een beetje naar voren waardoor het beeld een beetje vervormt.
Een latje of stang aan de onderkant over de hele lengte bevestigen, door het gewcht daarvan trekt ie waarschijnlijk een stuk rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Een redelijk oude koe uit de sloot halen..

Ik widle graag een dergelijke oplossing als projectorscherm kopen, maar ze blijken niet meer te koop. Heeft iemand ondertussen een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawnkamikaze
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-04-2020
weet je zeker dat ze er niet meer zijn? trouwens een tip voor iedereen die het wel gebruikt en kromtrekken wil voorkomen:

doe onderin ipv het latje hout zo'n ijzeren rail die je gebruikt voor boeken planken ;)

je zou van camcosystems misschien wat kopen? Elektrisch projectiescherm voor nog geen 200 euro.. 2 meter breed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198902

Ikea rolgordijn werkt bij mij super!
omdat hij niet tegen een kozijn aan hangt heb ik er een waterlijding pijp ingestopt, hierdoor is de onderkant een stuk zwaarder. geen last van " ronde" buitenkanten dus.

Andere ikea oplossing is een systeem om de beamer aan het plafond te monteren.

De "OBSERVATÖR" tv steun (17,50 euro) (voor lcd tv's) is perfect aan het plafond te bevestigen. door zelf een mooie kist te maken en deze aan de steun te hangen heb je een perfect ophang systeem voor je beamer!
ik kon de "OBSERVATÖR" niet op de ikea website vinden maar op onderstaande url heb ik 2 plaatjes staan.
afbeelding 1
afbeelding 2
ikea lcd steun

Ik hoop dat andere er iets aan hebben!

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik projecteer nu ook al een tijdje op het IKEA rolgordijn, het scherm is 138cm breed en ik zit er zo'n 4 meter vanaf, goed te doen allemaal. Ik vind de kwaliteit redelijk, ik zou alleen graag zwarte randjes rond het scherm willen. Als ik dat met tape of stof zou doen rolt hij niet meer mooi op gaat hij bol staan dus ik moet het er maar mee doen. Ik wil ooit nog wel een echt scherm aanschaffen, liefst grijs voor beter contrast.
Anoniem: 198902 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 15:49:
Ikea rolgordijn werkt bij mij super!
omdat hij niet tegen een kozijn aan hangt heb ik er een waterlijding pijp ingestopt, hierdoor is de onderkant een stuk zwaarder. geen last van " ronde" buitenkanten dus.

Andere ikea oplossing is een systeem om de beamer aan het plafond te monteren.

De "OBSERVATÖR" tv steun (17,50 euro) (voor lcd tv's) is perfect aan het plafond te bevestigen. door zelf een mooie kist te maken en deze aan de steun te hangen heb je een perfect ophang systeem voor je beamer!
ik kon de "OBSERVATÖR" niet op de ikea website vinden maar op onderstaande url heb ik 2 plaatjes staan.
afbeelding 1
afbeelding 2
ikea lcd steun

Ik hoop dat andere er iets aan hebben!

groet
toon volledige bericht
Ik heb het op een soortgelijke manier gedaan, ik vind die kast eromheen een beetje veel van het goede. Kon je de bestaande ophang gaten in de beamer niet gebruiken? Ik heb er niet zo'n heel net plankje aanhangen maar het vergt al wat minder hout. Ik heb deze beugel van Mycom gekozen omdat hij dan ook makkelijk aan een schuine muur kon. (en zo min mogelijk ruimte in beslag neemt, ik kan er namelijk net aan onderdoor lopen op 2mtr hoogte)

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/projector.jpg

(alles hangt gewoon recht maar phonecam maakt er een zooitje van :))

[ Voor 18% gewijzigd door Pixal op 28-11-2006 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198902

Mooi systeem.
Ik zit er aan te denken om de zwarte randen te spuiten. maar is wel ene heel gedoe...
Ik kon mijn beamer idd niet makkelijk aan de bestaande gaten hangen. vandaar de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentSimon
  • Laatst online: 14:21

SilentSimon

Have you been hopped?

Ik heb zelf nu ook de Tupplur gekocht van Ikea, en dat werkt zoals gezegd erg goed. Ik zou ook graag de randen zwart hebben. Het lijkt me als je dit spuit dat als de verf hard wordt, deze niet meer weer oprollen? Tape lijkt me ook geen optie ivm hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
  • Laatst online: 07-05 21:32
Je moet geen verf/lak gebruiken want dit reflecteert, dit wil je niet hebben. Je wilt juist dat het beeld wordt geabsorbeerd, hiervoor kan je zwart plakvilt gebruiken. Dit wordt vaak gebruikt bij DIY projectieschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentSimon
  • Laatst online: 14:21

SilentSimon

Have you been hopped?

Is het dan nog wel oprolbaar? Daar zit ik eigenlijk een beetje mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

Anoniem: 134243 schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 15:46:
Wat maakt het uit wat het doek kost? Als het maar functioneel is. Ik heb hier ook een beamer van 1500 euro staan, maar het maakt me geen donder uit waar die op projecteert hoor. Rolgordijn klinkt mij als een hele goeie optie. Die ga ik dan ook halen van het weekend.
Kijk, het is voor thuisgebruik en dan kan me niet zo boeien of de kleuren nou superecht overkomen of niet. Wil ik dat namelijk zien, dan zet ik de tv wel gewoon aan.
Ikea, hou er maar 1 extra apart. Ik kom em halen.
Waarom koop je in godsnaam een beamer van 1500 euro als het je geen reet uitmaakt hoe het plaatje eruit ziet? Een dure beamer en dan op een rolgordijn projecteren 8)7 da's hetzelfde als een tv van 2000 euro kopen en dan alleen de composiet aansluiting gebruiken.. :/

[ Voor 6% gewijzigd door FaceDown op 16-01-2007 10:15 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Waarom koop je in godsnaam een beamer van 1500 euro als het je geen reet uitmaakt hoe het plaatje eruit ziet? Een dure beamer en dan op een rolgordijn projecteren da's hetzelfde als een tv van 2000 euro kopen en dan alleen de composiet aansluiting gebruiken..
Waarom zou je ook nog gaan reageren op een discussie van 2 jaar oud ?
Schijnbaar zijn sommige mensen zeer tevreden met het resultaat wat het geeft.
Wat zou jou het dan uitmaken wat de beamer kost en waar op wordt geprojecteerd ?
Ze geven alleen een goedkoper alternatief aan, wat schijnbaar voor hun ook goed werkt.

En volgens mij kan je ook bij de ikea retouneren als je niet tevreden bent. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 23:44

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Anoniem: 23659 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 22:07:

Ik zit ook te twijfelen om zo'n rolgordijn te halen ik zit namelijk met het probleem dat ik geen geschikte muur in de woonkamer heb om op te projecteren. Dus nu draai ik de lamellen dicht en span er een stuk laken voor (de echte el-cheapo oplossing dus..) een scherm met een frame gaat niet werken, ik zie mezelf niet iedere keer de woonkamer verbouwen om een film te kijken.
Dan is de keuze voor een rolgordijn opzich niet zo slecht denk ik, een echt projectiescherm is vaak een heel stuk duurder (34,- voor het rolgordijn) en om mee te beginnen is het niet slecht en het is zowiezo beter als een laken..toch?!
Andere vraag dan, wat is een mooi scherm voor een beginner?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
chrissis schreef op maandag 15 januari 2007 @ 23:01:
Je moet geen verf/lak gebruiken want dit reflecteert, dit wil je niet hebben. Je wilt juist dat het beeld wordt geabsorbeerd, hiervoor kan je zwart plakvilt gebruiken. Dit wordt vaak gebruikt bij DIY projectieschermen.
Misschien het vermelden waard in dit topic: een ander alternatief voor projectieschermen / rolgordijnen dat ik zojuist tegenkwam: vogels.com - projector muurverf, met een magnetisch hechtende zwarte rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Aangezien ik de gelukkige winnaar ben van een prijsvraag zal ik binnenkort ook een rolgordijn aanschaffen voor mn Panasonic die ik als het goed is volgende week ergens krijg. Boeiend dat het niet optimaal is, beter dan op de muur projecteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-05 13:03
De stof van de rolgordijn werkt erg goed lijkt mij. Ik heb namelijk een scherm zelf gemaakt. Daarvoor een frame gemaakt van hout met daarop verduisteringsstof van de Kwantum. Op de markt heb ik zwarte fluwelen stof gehaald dat de rand vormde van het scherm.

Bij mekaar was ik rond de 20-25 euro kwijt! :)

Ik denk dat het scherm van de IKEA prima werkt alleen een nadeel is dat er geen zwart fluwelen stof omheen zit. Een voordeel is wel dat hij oprolbaar is (mits hij mooi recht blijft!) en dat het wat manuurtjes scheelt ;)

De afwerking is wel stukken beter/mooier wanneer je het zelf doet. Heel handig hoef je er niet voor te zijn want dat ben ik namelijk ook niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 290222

beetje oud draadje, maar ik hoop dat er nog iemand reageert;
bij mij komt dit scherm voor het raam te hangen, als beamer-scherm, maar dan moeten de gordijnen open, want voor het gordijn is geen plek.
Als ik dan aan de ene kant projecteer, ziet iedereen buiten dan wat ik aan het bekijken ben ?
khoopt t niet, want dat beperkt de dvd keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

komt er zonlicht doorheen ?

zo ja kan iedereen je pron meekijken ;)

gewoon even over je hoofd leggen oid als je in de winkel bent, als je er (semi) door kunt kijken zou ik hem niet nemen

[ Voor 46% gewijzigd door Fish op 08-02-2009 22:29 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

fish schreef op zondag 08 februari 2009 @ 22:28:
komt er zonlicht doorheen ?

zo ja kan iedereen je pron meekijken ;)

gewoon even over je hoofd leggen oid als je in de winkel bent, als je er (semi) door kunt kijken zou ik hem niet nemen
Je hoeft hem niet voor het raam te hangen ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Marzman schreef op zondag 08 februari 2009 @ 22:40:
[...]

Je hoeft hem niet voor het raam te hangen ;)
wat moet ik met zijn rolgordijn op mijn raam 8)7 ? ik projecteer gewoon op wit behang btw, en het bevalt me best.
voorheen was het (rokerig) geel behang, en daar had ik ook geen moeite mee :)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:43
Nee je kunt er niet doorheen kijken :)

Heb zelf ook een Tupplur hangen (volgens mij grootste die er was) werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Er komt inderdaad niets doorheen.
Wat ik wel heb is dat het enigzins bobbeld, zodat bij traag verplaatsend beeld het een wat wobbly effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 290406

Mijn rolgordijn heb ik niet in gebruik voor een beamer, maar hij is wel elektrisch :) mischien een idee voor jullie?

K'hep een Rc auto'tje gesloopt en het motortje vervangen door een andere en Voila! even met de afstandbediening spelen en mijn rolgordijn komt omlaag en omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 290222

het ikea gordijn hangt !
Het werkt goed, aan de buitenzijde zie je niets, het doek krult nog wel, ik zal binnenkort de houten laten omruilen voor een ijzeren.
Ik heb het oprol-kraaltjes-snoer vervangen door een oude schroefmachine.
Nu gaat het scherm elektriek omlaag & omhoog, helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 314372

(sorry voor de bump)
Ik heb een probleempje, want mijn projectie wordt 2,20 meter breed, en het breedste IKEA-rolgordijn is 2 meter breed. Ik dacht eraan om 2 schermen van elk 120 cm breed op te hangen, maar zie je dan niet heel erg het lege stukje tussen de 2 gordijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dat zie je zeker en is vet anoying imho, beter zet je je beeld gewoon 20 cm kleiner

of je gaat niet naar de ikea

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 10:00
Grappig. Ik ben al een paar weken aan het zoeken voor een betaalbaar oprolbaar scherm en alles wat ik vind is boven de 600 voor een groot formaat. Geautomatiseerd is helemaal niet te betalen.

Ik heb een leuke beamer gekocht voor een leuke 2de hands prijs. Ik kwam deze site http://www.rolgordijnenex...uni-verduisterend-wit/371
eentje tegen die breder is dan de normale standaard ikea maten. Voor mensen die een specifieke maat zoeken misschien een leuk tip? En niet veel duurder dan ikea.
Ik wil er eentje van 380 cm breed en 2 meter hoog. denk dat ik daar wel een goed schermpje van kan maken.

Nou nog een manier zien te vinden om mijn totale 5.1 speaker set een kwartslag te draaien kwa opstelling en ik ben klaar.
Iemand daar nog tips voor?
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 994427

Onlangs bij http://www.lumeri.nl/lumeri-lum-960w.html deze Android LED-beamer aangeschaft voor thuisgebruik.
Bij Kwantum een 200 x 140 cm polyester wit tafelkleed aangeschaft voor € 10,00 en daarmee een handmatig oprolbaar scherm gefabriceerd met vier houten latten en wat (Action) lijm.
Het resultaat is verbluffend aanvaardbaar.
Aankomende week koop ik bij Kwantum een 210x190 cm verduisterend rolgordijn voor € 64,80 dat weliswaar duurder is dan het polyester Kerst-tafelkleed maar met trekkoord oprolbaar is.
Mijn 5.1 geluidsinstallatie is redelijk goed.
Ik weet het, dit is niet te vergelijken met Pathé maar voor thuisgebruik ben ik er tevreden mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 09:46
12 jaar oud topic bumpen, effectief much!

[ Voor 4% gewijzigd door Reeker op 15-11-2017 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatupdoc
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-04-2022
Even een bumpje. Ik wil ook een rolgordijn kopen om als projectiescherm te fungeren. De grote word ongeveer 3 bij 2 meter. Het komt te hangen in een donkere ruimte. Wat voor kleur scherm is dan handig? Grijs of gebroken wit ofzo?

Edit: De maat die ik wil is er niet voor 50 eu. Heb nu een andere winkel gevonden waar ik zeil kan kopen https://zeildoekshop.nl/p...escherm-beamerscherm.html

[ Voor 28% gewijzigd door whatupdoc op 04-02-2018 22:08 ]

Pagina: 1