[3ds max] Met first person view door je scene lopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Heuving
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09-2025
Ik ben al een lange tijd opzoek in 3D Studio Max 7 om in realtime door een scene te lopen.
Ik heb ook al gezocht naar plug-ins, maar niets gevonden.

De scene waar het omgaat is een gelijkvloerse auto showroom met ca. 8 auto's erin.
Het is niet de bedoeling dat ik in max kan rondlopen, maar in een realtime gerenderde scene

eeuwige _/-\o_ voor de persoon die me kan vertellen hoe ik dat kan doen!!

Als je nog andere handige plug-ins hebt, graag posten!!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:44
k denk dat je daar een 3d engine of een game engine voor nodig hebt. k ben ook al een tijdje naar zoiets opzoek, dus als iemand iets weet ?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Oftewel: je zoekt een 3d-engine waarin je door je in MAX gemaakte omgeving kunt lopen?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Heuving
inderdaad! dat zoek ik, en gelukkig ben ik niet de enige die het zoekt :)

• Oogst
Is VRML niet een optie voor wat je wilt? Je kunt vanuit MAX zo exporteren naar VRML en er bestaan best aardige VRML-viewers.

Ik ken verder geen engines die dit zo voor je doen. Als ik dit zelf nodig zou hebben, zou ik het zelf programmeren in C++ met de Ogre 3D-engine, maar daar heb jij natuurlijk niks aan. :P

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Heuving
nee, programmeren kan ik niet zo goed.
Daarom laat ik (vooralsnog) Maya voor wat het is. Als ik meer tijd heb, ga ik denk ik wel wat programmeren leren.

Heb je voorbeelden van goeie VRML viewers?
K ga gelijk ff VRML intikken in de 3ds max User reference 8)

Ik ken de viewer van Quicktime. Is leuk, maar niet wat ik nodig heb.

En ik heb net even op je site gekeken, heel mooi werk!

[ Voor 8% gewijzigd door Heuving op 24-02-2005 20:56 ]

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:44
heb ff dat VRML geprobeerd, maar k krijg dan geen textures en t is rete traag :(

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Heuving
Frame rate is niet bijster hoog nee. Heb ook geprobeerd, had een model van 100.000 polygonen, ca. 15 fps.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:22
ogre en .scene, als je een beetje wil proggen, kun je zo met ogre een uit max komende file (de dotscene) 'draaien' :)

|>

• Heuving
Ik was ook getipt dat ik Sandbox (Crytech engine die gebruikt word in Farcry) moet gebruiken. Heeft iemand daar ervaring mee? ik weet wel dat al die licht/schaduw effecten erg goed zijn van die engine.

• Oogst
the raptor schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 21:31:
Ik was ook getipt dat ik Sandbox (Crytech engine die gebruikt word in Farcry) moet gebruiken. Heeft iemand daar ervaring mee? ik weet wel dat al die licht/schaduw effecten erg goed zijn van die engine.
Kan Crytech gewoon complete levels uit MAX importeren? Crytech heeft volgens mij in elk geval altijd een grond nodig uit de engine. Maar dat is niet zo erg: zorg gewoon dat je daar niet bij kunt komen door je gebouw gesloten te maken. Voor de rest importeert ie volgens mij wel MAX ja.
Simon schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 21:22:
ogre en .scene, als je een beetje wil proggen, kun je zo met ogre een uit max komende file (de dotscene) 'draaien' :)
Als je niet ervaren bent met C++ ben je twee dagen verder voordat je Ogre aan de gang hebt, je omgeving hebt ingeladen en iets hebt geschreven om er doorheen te lopen. Niet aan te raden dus, deze optie. Maar als je cool bent is dit wel de weg. ;)
the raptor schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 21:20:
Frame rate is niet bijster hoog nee. Heb ook geprobeerd, had een model van 100.000 polygonen, ca. 15 fps.
Ligt aan je viewer. Er bestaan echt wel goede hardware-accelerated viewers die het beter doen. Ik ken ze alleen niet. :)
DaNiEl KuNsT schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 21:02:
heb ff dat VRML geprobeerd, maar k krijg dan geen textures en t is rete traag :(
Dat ligt dus allebei aan je viewer.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:22
Oogst schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 15:10:

[...]

Als je niet ervaren bent met C++ ben je twee dagen verder voordat je Ogre aan de gang hebt, je omgeving hebt ingeladen en iets hebt geschreven om er doorheen te lopen. Niet aan te raden dus, deze optie. Maar als je cool bent is dit wel de weg. ;)
of mee wil helpen aan www.openfrag.org ;)

|>

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Ik meen te herinneren dat FPV een standaard feature is van 3dsmax 7, welke specifiek geïmplementeerd is voor level designers die binnen 3dsmax alvast de look and feel van hun map willen bekijken zonder fratsen zoals het uitvoeren van een export naar de game engine.

Heb je de documentatie al nageslagen?

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Oogst
Als je op oF mikt om door je omgeving rond te kunnen lopen, kun je nog wel even geduld hebben, vrees ik. :/ Wel jammer.
mindcrash schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 15:19:
Ik meen te herinneren dat FPV een standaard feature is van 3dsmax 7, welke specifiek geïmplementeerd is voor level designers die binnen 3dsmax alvast de look and feel van hun map willen bekijken zonder fratsen zoals het uitvoeren van een export naar de game engine.

Heb je de documentatie al nageslagen?
Dat kan idd heel gemakkelijk, is een nieuwe feature van MAX 7. Echter, de topicstarter deed een zeer curieuze zin:
Het is niet de bedoeling dat ik in max kan rondlopen, maar in een realtime gerenderde scene
Curieus, want MAX kan het dus ook in real-time.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Oogst schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 15:31:
Curieus, want MAX kan het dus ook in real-time.
Inderdaad, staat zelfs in de feature list van 7. (vandaar mijn reply hierboven)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Heuving
over de curieuze zin: Ik weet niet hoe ik het moet noemen, dus vandaar :) nog een voorbeeld voor de trotse bezitters van een xbox en Project Gotham Racing 2: je kan in het spel rondlopen in de showroom, dat moet ik namaken.

Sandbox kan niet standaard max scenes importeren, daar was een omweg voor nodig, en inderdaad zijn er collision meshes nodig, plane voor de vloer en boxje voor de auto's, niet zo'n probleem dus.

En ik kan dus wel in max rondlopen, maar dan zit je in max, is niet de bedoeling.

User reference wel bekeken, uren en uren lang. Ze komen ook met een oplossing van de VRML viewer. Probleem is dat je die viewers niet kan vinden.

Om nog wat nuttige info te posten, Ik ben Rtre aan het downloaden. Een plug-in voor max die dat soort dingen zou moeten ondersteunen, als k m geinstalled heb, laat ik het weten of t een btje werkt.

En anders doet meneer de auto handelaar het maar met Quicktime, resultaat daarvan is ook mooi :). Een HTML interface om types te kiezen is ook zo gedaan.
Ik hoop einde van de maand de auto modelen op mn site te hebben staan in mn portfolio.

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
Je hebt wel een aantal vr-programmas daarvoor, die kosten echter wel wat.
quest3d bijvoorbeeld, of world up

Zoek ook al jaren de mogelijkheid om real time door een 3d model te lopen, evt. met behulp van een game engine. Import/export van 3d-files (acad/3dstudio) is echter nog steeds een probleem volgens mij. Het kost gewoon teveel tijd om het geheel in een game omgeving te krijgen (niet rendabel)

Misschien weet iemand nog een leuk open source alternatief?

Br(36) Ba(56)

• Oogst
En toch moet het volgens mij goed kunnen met een gratis VRML-kijkertje, wanneer je zorgt dat je polycounts maar laag genoeg blijven (dat moet je toch, want je werkt voor real-time!). Atgast heeft hier ervaring mee, misschien komt die nog eens ooit hier?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Heuving
Quest 3D is een zeer goede VRML viewer (check de voorbeeld filmpjes op www.quest3d.com).

VStep, een bedrijf in rotterdam, gebruikt Quest 3D voor het maken van o.a. Rijsimulatoren (www.vstep.nl).

En DAMN!! M'n school heeft contacten met dat bedrijf voor stage plaatsen, alleen ben ik naar de beeldenfabriek gegaan (www.beeldenfabriek.nl). Had ik maar gevraagd voor VStep |:( mja, dan maar weer zelfstudie. Hopen op een stageplaats daar met de 2e periode.
Weer on-topic, allemaal ff quest 3D downloaden (euh... de trail downloaden 'natuurlijk' :+ ) k ga zelf ook asap het softe goedje checken.

Verwijderd

Volgens mij kan Blender iets dergelijks doen via de game-engine. Er is een demo waarbij je door een gerenderd vertrek kunt lopen.

Op http://www.blender3d.org/cms/Blender.31.0.html staat een link naar demofiles, Blender 2.2/2.3 game engine tests. Als je blender geinstalleerd hebt, kun je de demos in de zip-file dubbelklikken en bekijken. Er staat er eentje bij die "walkthrough_demo.blend" heet. Lijkt me goed geschikt voor wat de TS wil.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2005 10:56 ]

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

www.vr4max.com

dat is echt de ultieme real-time rondloopsoftware voor je max-scenes. Ik heb uitgebreid gezien wat dat ding kan en je kunt dat zelf met de demo ook proberen, en de complexiteit van scens die daarin mogelijk is, is echt indrukwekkend.

Alleen ik ben nog nooit de versie tegengekomen die "gratis" was of waarbij per ongeluk een key verpakt was ;)

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 10:20
Ik raad ook Quest3D aan. Trekt enorm veel polies (wel ff letten op je texturesizes, dat zijn nogal fillrate eters). Heb scenes gezien met 1-2 miljoen polies die nog te bekijken waren in real-time (fps tussen de 5-15, maar da's nog heel redelijk in dat geval :)).

Maar Quest3D is geen VRML-viewer, maar gebaseerd op DirectX.

disclaimer; ik ben niet echt objectief, ik zit bij vstep...

• Heuving
ja, ik ben erachter. VStep rulez!

k heb de Parkweg een paar keer gedaan :) lache die >:) [p] knop })
is een aanrader om even te bekijken allemaal!

ik ben euhm... een aangepaste versie van Quest3D aan het downloaden met een 'bepaald' programma.
En veel rondgekeken op de site van Quest3D, inderdaad een foutje dat het een VRML viewer is, excuses!!

off-topic:
Ik heb een uurtje of wat rondgelopen in het metro station, een paar foutjes ontdekt, ik denk collision mesh related.
Ook nog even een mailtje de deur uit gedaan naar VStep of er plaats is voor een stagair de 2e periode :*) want hiero op mn stage komt photoshop mn neus uit :(

on-topic:
nog ff wat anders, binnenkort komt discreet met 3ds max 7.5. Met fur en hair erin!! :*) misschien hebben ze een dealtje gesloten met Dimension Design Animation Group (DDAG)?
hopen dat dit verder gaat in 3ds 8 met real-time rondloop opties!

[ Voor 21% gewijzigd door Heuving op 03-03-2005 10:45 ]

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 10:20
the raptor schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 10:12:
off-topic:
Ik heb een uurtje of wat rondgelopen in het metro station, een paar foutjes ontdekt, ik denk collision mesh related.
Ook nog even een mailtje de deur uit gedaan naar VStep of er plaats is voor een stagair de 2e periode :*) want hiero op mn stage komt photoshop mn neus uit :(

on-topic:
nog ff wat anders, binnenkort komt discreet met 3ds max 7.5. Met fur en hair erin!! :*) misschien hebben ze een dealtje gesloten met Dimension Design Animation Group (DDAG)?
hopen dat dit verder gaat in 3ds 8 met real-time rondloop opties!
offtopic:
Metro-station is een oud beestje :). En op het moment geen plek voor stagairs, er zitten er nu 2 voor een half jaar volgens mij? Weet niet hoe 't zit met die GLR-stageperioden.

En de fur en hair van max 7.5 is van Joe Alter (www.joealter.com) en zal wel een voor max aangepaste zijn van Shave and a Haircut.

• Heuving
offtopic reactie mail ik naar je LiToki

ontopic:

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat DDAG zn voorstel had gedaan HairFX te implenteren in 3ds max. Als Joe Alter dat mag doen, kan DDAG wel stopen met die HairFX plug-in, want wie geeft er meer dan $ 500,- uit voor wat standaard in 3ds max 7.5 zit.

Bljif allemaal vooral je tips en ervaringen m.b.t. real-time rondloopsoftware posten!!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Ik ga vanavond experimenteren met Quest3d (als ik er aan toekom that is) en dan laat ik zeker nog wel even wat bevindingen hier achter.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

Op de zaak hebben wij een programma genaamd VR4MAX. Die leest MAX bestanden in en daarmee kan je realtime door het model lopen. 120fps actief stereo is geen probleem met een p4 3ghz en een quadro fx3000 kaart.

Nadeel is we dat je max 8 lichtbronnen kan hebben.

Wij gebruiken het om demo's te geven op grote VR opstellingen in onze showroom.

haal maar weg als het niet mag maar dit is de site van de fabrikant http://www.tree-c.nl

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-05 23:44

alienfruit

the alien you never expected

Leuk plaatje van de Karel Doorman op de VStep website :)
Heeft mijn zus nog een tijd opgevaren, nu op de Witte de With (F813) :)

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

@CBR6000: die had ik ook al genoemd. Ik ben daar echt mega-enthousiast over, want dat pakket is in staat om hoge poly-count models in real time te bekijken zonder extreme hardware.

Welk bedrijf werk je?

Pagina: 1