Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag naast mijn bestaande Windows XP Pro installatie, Windows 2000 SP4 geinstalleerd.
Windows XP stond op C:\ en ik heb Windows 2000 op D:\ geinstalleerd.
C:\ en D:\ vormen samen een RAID-0 array van 2 raptors.

Het installeren van Windows 2000 ging prima, echter wou ik na een tijdje terug naar XP, omdat daar al mijn bestanden op staan, dus ik reboot en kies uit het boot-menu Windows XP.
Als ik dat doe krijg ik echter het volgende voor mijn neus:
Afbeeldingslocatie: http://www.kikoo.cistron.nl/2k.jpg
(mijn excuses voor de grote foto, maar kan het hier op 2000 ook niet bewerken)

Gelukkig kwam ik Windows 2000 nog wel in, en kan ik eventueel al mijn bestanden van Windows XP backuppen, maar niet eerder dan dat ik alles heb geprobeerd.
Eenmaal weer in Windows, heb ik de boot.ini bekeken, welke er volgens mij normaal uit ziet :?
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Iemand nog enig idee wat ik kan doen om weer gewoon in XP te komen?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
yep! Je hebt de windows XP bootmanager vervangen door de oude windows 2000-versie en dat werkt natuurlijk niet meer met XP ;)
hier vind je de oplossing:
http://www.microsoft.com/...earnmore/tips/doug91.mspx
maw je moet "ntldr" en "ntdetect" van je windows XP cd plukken en op je c: van de windows XP installatie plakken

In het vervolg installeer je best éérst het oudste systeem, dan gaat er het minste fout :)

[ Voor 16% gewijzigd door the_stickie op 24-02-2005 18:32 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 13:41
Windows 2000 heeft een oudere bootmanier dan xp, je had dus eerst 2000 moeten installeren en daarna windows xp.

Opzich maakt het niet uit, je zult de ntldr en nog iets terug moeten zetten. Ik heb het zovaak gedaan, gebruik de zoekfunctie eens want ik geloof dat er nog een bestand was.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt jongens, had er helemaal niet bij nagedacht dat het een andere bootloader was en dit problemen kon opleveren. En op die zoektermen had ik ook niet gezocht. Ik ga het nu proberen, laat het over een kwartiertje even weten :)

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

je hebt dus fysiek 2 schijven @ raid0? met 2 partities, c;\ en d:\

je kan even kijken bij je computer eigenschappen en dan startup en recovery. daar staat welk OS default is.

Ik draait windows 2003, en bij mij staat er :
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows Server 2003, Enterprise" /fastdetect

ik weet zo niet meer of er voor winxp andere regels waren of voor 2000.
en je moet even kijken of de system variables goed staan.Path :%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;C:\Program Files\Common Files\Autodesk Shared\

succes

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
Nou het werkt weer! :) Bedankt! Scheelt weer een hoop gedoe, had de CD er al weer inzitten namelijk hehe.

@prutser001 bedankt voor je reactie, maar dat stond dus allemaal goed.
Pagina: 1