[XP] Freeze tijdens booten als pc tijd uit is geweest

Pagina: 1
Acties:

• Cam
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-02 20:25
De titel zegt het al...

Achtergrond informatie:

Toen XP was ge-installeerd liep de computer van een klant altijd vast na een windows update (tijdens startup (Zwarte achtergrond met Windows XP logo))

Dit probleem werd verholpen dmv SP2.

Echter, nu loopt de PC tijdens bovengenoemde scherm vast, maar ALLEEN als de pc een paar uur uit heeft gestaan.
Het ligt niet aan de winupdates, computer restart perfect. Ook als de pc even uit is geweest, start deze gewoon weer op.

Heb reeds een search gedaan maar deze leverde niks op, google idem.

Toepasselijke informatie:

IBM Netvista (oudje, Athlon 1000, 128MB)
Werd standaard geleverd met Windows ME, is ge-upgrade naar XP om de bekende redenen...

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:17

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik roep maar eens wat, want dit is idd een heel vreemd probleem:
- Cmos batterijtje misschien leeg? Ik heb nog nooit gehoord dat er dan dit probleem kan ontstaan, maar het zou wel een simpele oplossing hebben.
- Voeding doet vreemd? (als ie warm is doet ie het wel, maar als ie koud is geeft ie problemen?)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Cam
Kan het me niet voorstellen. Een leeg CMOS batterijtje betekent dat de BIOS reset (toch?). Als het aan de BIOS lag dan zou de computer iedere keer niet meer opstarten. Het probleem doet zich echter louter de eerste keer bij het opstarten voor.

Dus
Opstarten -> Vastloper -> Reset en Restart in Safe Mode -> Restart -> Normale boot.

(Kreeg deze info net)
En van af dat moment kan je zo vaak restarten als je wilt zonder problemen. Ook de compu even uitzetten is geen probleem, hij start gewoon normaal weer op.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Maar zet je de pc alleen uit, of haal je ook de spanning eraf? Als je de pc afsluit, blijft er wel spanning op het mobo staan. (daarom blijft het lampje van een optische muis ook aan, zelfs als de pc uit staat)

Een leeg cmos batterijtje hoeft niet per sé het bios te resetten. Ik heb zelf al eens meegemaakt dat het bios geen problemen gaf, maar dat 's nachts wél de systeemklok stil bleef staan.

Ik zou zelf toch eens het batterijtje en de voeding vervangen. (uiteraard maar één tegelijk, anders ken je de oplossing nog niet, als die er bij zit)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Cam
Nieuw batterijtje erin, probleem blijft...

Wellicht nuttige informatie,

Als ik in de event viewer kijk kom ik de volgende errors onder `system` tegen:

AMLI: ACPI BIOS is attempting to read from an illegal IO port address (0xcfc), which lies in the 0xcf8 - 0xcff protected address range. This could lead to system instability. Please contact your system vendor for technical assistance.
---- dit probleem is reeds opgelost mbv andere threads----

en

AMLI: ACPI BIOS is attempting to write to an illegal IO port address (0xcf8), which lies in the 0xcf8 - 0xcff protected address range. This could lead to system instability. Please contact your system vendor for technical assistance.
---- dit probleem is reeds opgelost mbv andere threads----

Dit zou er wellicht mee te maken kunnen hebben....

Wat houd het in en hoe los ik het op?

[ Voor 8% gewijzigd door Cam op 28-02-2005 20:04 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ok, vergeet mijn posts maar over voedingen en batterijtjes. ;)

Ik heb die hele foutmelding in google ingeklopt in google (klikbaar).

Het schijnt veroorzaakt te worden door een oud bios in combinatie met een op NT gebaseerd besturingssysteem, zoals windows XP.

De oplossing: probeer een nieuwere bios te bemachtigen, of ga over op een ander besturingssysteem.

Dit probleem kwam niet eerder voor, omdat windows ME niet op NT is gebaseerd.

Pagina: 1