Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Functie van 'B' en 'D' aansluitingen op accu

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:45

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
Ik heb hier een digicam van Canon, en daar gaat een bepaalde Lithium-Ion accu in (de BP-511).
Nu zitten hier naast de gebruikelijke + en - aansluitingen ook 2 andere aansluitigen op, er staat een D en een B bij. Ik heb me rot gezocht op Google maar heb niks kunnen vinden.
Mijn camera doet niks met die pennen, maar een onlangs aangeschafte acculader maakt er wel contact mee.
edit: ik kan de accu ook gewoon via mn camera opladen.

Afbeeldingslocatie: http://www.titannotebook.com/img/shopping/CNN_BP-511B_B.jpg

Wie iemand wat de functie is van deze 2 "extra" aansluitingen?

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-02-2005 17:58 ]

• Jgsvuden
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08-2023

Jgsvuden

Hoi!

het activeert waarschijnlijk het laadstroomcircuit, zonder die aansluitingen kun je hem waarschijnlijk niet opladen...

>>>> Citroën AX GTI <<<<

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Of het geeft een indicatie van hoever hij opgeladen is?

edit:

Post hierboven me klinkt wel een stuk logischer :S
Ben ook n google-poging aan het doen maar kan ook nog niets nuttigs vinden.
Veel mobiele telefoons hebben toch ook accus met meerdere contactpuntjes?

[ Voor 67% gewijzigd door frickY op 24-02-2005 17:44 ]

• Jgsvuden

Jgsvuden

Hoi!

bij mobiele telefoons komt dat omdat je de accu ook via de telefoon oplaad, de telefoon is zowel lader als apparaat om te gebruiken ineen...

en omdat de camera geen laderfunctie heeft, hoeven die pinnen niet geconnect te zijn dij je camera, dan vervalt ook het idee dat het een baterij indicatie kan zijn, omdat je camera die ook vaak een heeft...

maar waarom wil je dit eigenlijk weten, just for fun, of is het nog nuttig ergens voor?

[ Voor 52% gewijzigd door Jgsvuden op 24-02-2005 17:49 ]

>>>> Citroën AX GTI <<<<

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
Er wil ook nog wel eens een temp sensor inzitten

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
Ik kan mijn accu ook via mijn camera opladen, dat is het rare dus. Er zitten geen contactpunten voor de B en D aansluiting in mijn camera.
Ik dacht dus eerst ook dat je hiermee "statusinformatie" binnen kon halen, maar ja, mijn camera geeft prima aan hoever de accu is tijdens het laadproces (<33%, 33%, 66%, 90% en 100%).

en ik wil het idd weten "just for fun", ben er verder niks mee van plan. Maar het intrigeert me dat er aansluitingen opzitten die geen duidelijke functie hebben :)

Wat betreft die temp-sensor, dat zou eventueel kunnen. Dat is waarschijnlijk vooral interessant voor een snellader om te voorkomen dat de accu oververhit raakt.

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-02-2005 17:59 ]

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Het kan, zoals eerder gezegd, een temp-sensor zijn.

Maar wat ook kan is dat die punten zijn verbonden tussen de in serie geschakelde cellen in de accu. Dit zag ik in de accu van mn Acer Aspire 1300 laptop. Dat kan zijn om de verschillende spanningen op de cellen te meten, of omdat er verschillende spanningen gebruikt worden.

code:
1
+ ----Cel 1 ---- B ---- Cel 2 ---- D ---- Cell 3 ---- -

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Jgsvuden

Jgsvuden

Hoi!

ja, dat kan ook, zó dat je lader dus kan "zien" welke cell vol is en welke niet, als je het echt heeeeel erg per see wilt weten kun je de accu natuurlijk ook open slopen, maar dat is wel erg af te raden, je kunt ook je lader openschroeven, als dat wel netjes kan, kun je dat best proberen en je kunt ook nog de fabrikant mailen...

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Verwijderd

Ik denk dat het een temperatuursensor is. Maar waarom sloop je hem niet even open en maak je wat pics voor ons? >:)

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-11 21:28

Kr3Kr

Melpomene

CyBeRSPiN schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 17:56:
Wat betreft die temp-sensor, dat zou eventueel kunnen. Dat is waarschijnlijk vooral interessant voor een snellader om te voorkomen dat de accu oververhit raakt.
Sterker nog, hij haalt al zijn informatie uit die temperatuur... Aan de temp van een accu kan je zien hoe ver die opgeladen is.

Gregor van Egdom Krekr

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zet er eens een multimeter op :)
Weerstand (bijv. 1k, 3k3 enz. zal hoogstwaarschijnlijk een temp. sensor zijn. en als je een spanning meet, moet je het ook wel weten ;)

• Cheezus
  • Laatst online: 21:29

Cheezus

Luiaard

Kr3Kr schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 20:24:
[...]

Sterker nog, hij haalt al zijn informatie uit die temperatuur... Aan de temp van een accu kan je zien hoe ver die opgeladen is.
Euh nee?
In de zomer (als het warm is dus ;)) zou je accu dan voller zijn dan in de winter? Of hij moet ook nog eens de omgevings temperatuur meten. Verder wordt een accu gewoon warm als je hem met een hoge stroom op- of ontlaadt, of hij nu vol is of niet..

Verwijderd

Bij Li-ion accu's is het belangrijk om de temperatuur v/d accu in de gaten te houden.
Bij laden bij een te lage temperatuur gaat de accu kappot, bij een te hoge temperatuur is er
zelfs ontploffingsgevaar.
Li-ion accu's zijn klein en hebben goede prestaties, maar ze zijn helaas ERG broos en ERG gevoelig voor storingen, te hoge spanningen en ga zo maar door.
Daardoor heb je voor het laden van Li-ion accu's dan ook altijd een regel-ic nodig...

Btw, ik denk dus niet dat het een temperatuursensor zal zijn, want dan zou die ook op je camera moeten aangesloten zijn...

• Jgsvuden

Jgsvuden

Hoi!

kun je de batterij met de camera even snel opladen als met de lader, of gaat het met de lader sneller ??

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Verwijderd

Ik weet niet precies hoe zoon accu inelkaar zit wat ik wel weet is dat ze speciaal geladen moeten worden het zal dan ook wel eens kunnen dat elke cel een apparte aansluiting hebben.

ps. tempratuur sensor kan maar is zeer onwaarschijnelijk meestal hebben accu's gewoon een tempratuur zekering tussen de polen.

• Jgsvuden

Jgsvuden

Hoi!

daar zat ik ook al aan te denken, dat het inderdaad voor iedere cel een aansluiting is, speciaal voor snelladen, maar daar kun je gauw genoeg achterkomen, meet met een voltmeter gewoon tussen alle punten de potentiaalverschillen... dan weet je het!

>>>> Citroën AX GTI <<<<

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
Johannusvanudos schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 22:02:
kun je de batterij met de camera even snel opladen als met de lader, of gaat het met de lader sneller ??
Volgens de specificaties gaat het met de aparte lader sneller, heb de lader nog maar kort, maar zover ik nu kan zien is hij inderdaad een stuk sneller (60 minuten ipv 2,5 uur).
Openschroeven gaat hem helaas niet worden, zal binnenkort eens meten of er iets op die pinnen staat.

• Jgsvuden

Jgsvuden

Hoi!

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 07:01:
[...]

Volgens de specificaties gaat het met de aparte lader sneller, heb de lader nog maar kort, maar zover ik nu kan zien is hij inderdaad een stuk sneller (60 minuten ipv 2,5 uur).
Openschroeven gaat hem helaas niet worden, zal binnenkort eens meten of er iets op die pinnen staat.
dan zal het dus wel een aansluiting zijn voor iedere cel apart... dan kan je sowiezo veel sneller laden...

>>>> Citroën AX GTI <<<<

Pagina: 1