Toon posts:

[A64] heatspreader verwijderen, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
IK hoor van veel mensen dat ze de heatspreader eraf halen.... ik heb veel gehoord en gegoogled maar ik snap nog steeds nie hoe ik hem er af moet krijgen... is het gevaarlijk, wat kan er mis gaan?
wat heb je er voor nodig? :?

bij voorbaat dank.. :P

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:13
Gewoon erop laten zitten. Eraf halen kost je je garantie en je kunt weer tegen gekraakte core problemen aanlopen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 20:51
Ik weet ook niet precies hoe je het doet want ik heb geen a64, maar het is natuurlijk wel gevaarlijker doordat je de core makkelijk kunt beschadigen waardoor de processor wordt geupgrade tot sleutelhanger.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Na extreme overclocks wouden ze d'r bij de northwood wel eens "afknallen", wat de indruk wekt dat ze gelijmd zijn. Probeer ze d'r af te smelten of te vriezen, op dezelfde manier dat je het doet met memory chippies/koelers die geplakt zijn.

Overigens eens met heren bovenstaand.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
het kan wel, maar scheelt maar 2a3 graden
en er zitten geen pads meer op je core, dus een keer een verkeerde kracht op je cooler en je hebt kans op een een gebroken AMD

Niet de moeite waard al vraag je het mij

/edit
vraag het eens in het grote AMD64 topic of in een ander topic waar veel ge'oc'd word...
Er lopen hier zeker mensen rond die dat hebben... alleen ik weet niet meer zo snel wie

[ Voor 31% gewijzigd door ixl85 op 24-02-2005 17:21 ]

Verwijderd

Ik heb de heatspreader van mijn Newcastle 3500+ met succes verwijderd, en het scheelt behoorlijk in temps. Maar mijn overclocks ging helaas niet hoger. Mijn cpu zat dus blijkbaar op zijn max.

Verwijderd

waarom is iedereen zo bang om hun A64 core te slopen? terwijl de oude Athlons (32 bit) ook allemaal zónder heatspreader is... waarom sloop je daar dan niet zo snel je core?

Verwijderd

idd

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Omdat er niet van die padjes aan de zijkant opzitten. Als je die er opzet zal het idd niet gevaarlijker zijn dan bij normale athlons. (en als je een beetje voorzichtig doet lukt het denk ik ook wel zonder pads).

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:10

charrel

Cortisol4life..

Ik heb hem er ook afgepulkt, scheelde toch minstens wel 4c idle en zeker 10c stressed wat ie minder warm werdt. Overclock kwam ongeveer 100mhz hoger bij mij, wsl door de lagere temps.
Ik heb met een mesje gewoon zitten pulken tussen de spreader en proc. Buitenste rand zit alleen gelijmd, als je die dus voorzichtig doorsnijdt kan je hem er zo aftrekken.
http://www.short-media.com/forum/showthread.php?t=26625
onderop staat een plaatje met wat je overhoudt, gewoon voorzichtig snijden dus

Verwijderd

Palomar schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 17:51:
Omdat er niet van die padjes aan de zijkant opzitten. Als je die er opzet zal het idd niet gevaarlijker zijn dan bij normale athlons. (en als je een beetje voorzichtig doet lukt het denk ik ook wel zonder pads).
dat vind ik (persoonlijk) onzin, die pads die zitten er op voor de sier als je t mij vraagt... ik heb ze er bij mij ook afgehaald (door de handleiding van mn heatsink verkeerd te lezen) en sinds dien heb ik mn cpu koeler er wel 50 keer afgehaald, en nix geen problemen... die cores zijn best goed beschermd hoor, echt niet snel kapot te krijgen, gewoon een beetje voorzichtig zijn...

bovendien is die core van de A64 bijna 2 keer zo groot als een barton core --> meer oppervlakte = minder gewicht per cm2 toch? ;)

• ixl85
Zoals ik al zei:
De pads

zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1b/AMD-Athlon-XP-2100l.jpg

Die 4 dingen houden je koeler op zn plaats...
als je je A64 Heatspreader er af haalt zit hier niks!
dus als je een zware cooler hebt en/of je vervoert je compute veel zit er veel meer risico aan dat er iets fout gaat, je hele cooler zit dan op die kleine core.

dan heb je dit dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.citlink.net/~culture/A64DTR_3200.jpg
en als je zograag lage temps wil, zet dan een leuk WC-setje in elkaar...

/edit
onzin, die pads die zitten er op voor de sier als je t mij vraagt
Nou zeker niet hoor! als je een XP pakt en je zet hier een cooler op, dan raakt ie in het begin de core bijna niet aan, je moet hem wel degelijk door die pads drukken (mijn ervaringen dan...)

[ Voor 22% gewijzigd door ixl85 op 24-02-2005 18:06 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-08 15:36

Nemesizz

Untouchable

Maar als je dan weer kijkt naar de P3 coppermine (ook geen heatspreader), die had geen pads, en kraakte ook niet.

Ik heb ook genoeg AMD's gezien met pads en een gekraakte core (beschadigt).

Zouden de cores van AMD dan zoveel slapper zijn dan van een Intel? Ik dacht het eerlijk gezegt niet.
(als je trouwens kijkt naar een P2 en P3 slot processors, die hebben ook zo'n kleine core en geen pads....breken ook niet).

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:02

Exigence

dnkroz

Die pads hielpen geen zak. Je kunt ze heel makkelijk verder indrukken dan de core hoog is :)

• ixl85
Nemesizz schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 18:15:
Maar als je dan weer kijkt naar de P3 coppermine (ook geen heatspreader), die had geen pads, en kraakte ook niet.

Ik heb ook genoeg AMD's gezien met pads en een gekraakte core (beschadigt).

Zouden de cores van AMD dan zoveel slapper zijn dan van een Intel? Ik dacht het eerlijk gezegt niet.
(als je trouwens kijkt naar een P2 en P3 slot processors, die hebben ook zo'n kleine core en geen pads....breken ook niet).
De core zal wel even sterk zijn..
maar ik heb hier een P1 aan mn sleutelhanger hangen, en die is ook redelijk sterk hoor...
Ik zeg ook niet dat de core meteen breekt, maar de kans is dus wel degelijk groter...
en ik zou het niet doen voor 3 graden idle...
en als je echt zograag cooler wilt draaien, pak dan WC (kan ook al voor heel weinig geld)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

De Pentium !!! "Coppermine" (en aanverwanten) hebben een totaal andere chipstructuur.
De AMD Athlon heeft meer lagen. De Thoroughbred "B" en de Barton hebben 9 lagen.

Daarnaast hebben de AMD K7 CPU's meer koeling nodig dan een Pentium !!!, de Pentium !!! kan dus een sterkere/dikkere beschermingslaag over de 'die' hebben.

En de pads hebben in principe wel zin, ze stabiliseren de koeler iets. Echter beschermen ze de 'die' het meest tegen "het schuin plaatsen" van een koeler.

Als je een koeler op de CPU zet (zonder vast te klemmen) raakt het heatsink de 'die' niet. Als je dan zachtjes aan 1 kant op het heatsink drukt vangen de pads dat op en blijft de 'die' heel.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 23:33

DesertShooter

Afgekickt

Kan ik dit heel voorzichtig doen, met een 900 gram zware zalman 7700cu?

Niet voor de lol, maar om hoger te kunnen clocken..?

alvast bedankt..!

• ixl85
je 3000+ loopt nu al op 2.7 zie ik staan in je sig... als dit waar is (bij welke Vcore is dit?)
dan denk ik niet dat je nog veel verder zal komen als je de heatspreader er af gaat halen...

en houd er rekening mee dat 900gram bijna 1 kilo is he... (its alot!)

[ Voor 3% gewijzigd door ixl85 op 25-02-2005 17:37 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Inderdaad, de koeler zal een "hefboom" effect geven. Zeker als je de kast gaat verplaatsen loop je misschien risico.
Aangezien jouw CPU nu al aardig lekker draait kun je het misschien maar beter niet doen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 23:33

DesertShooter

Afgekickt

1,65v
Pagina: 1