Toon posts:

Systeem slaat vast...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
System specs :

HP Pavilion 771.nl standaard systeem met :

AMD XP 2000+
MDT 256 mb CL2.5 PC2100
Kingston 256 mb CL2.5 PC2100
200Watt voeding
DVDROM / CD-RW, beide samsung
60Gb disk

Ik krijg dit systeem niet stabiel. Niet van mij, maar van een vriend. Het systeem heeft altijd gewerkt met de 2 geheugen modules, maar wilde na wat spyware troep, wilde het systeem niet goed meer werken. Dus werd ik gevraagd om een nieuwe WinXP installtie erop te zetten. Die ik er met moeite opkreeg.

Probleem is als volgt :

Het systeem boot niet met de 2 modules, na BIOS screen, blijft het scherm hangen. (zwart), geen BIOS piepjes...
Het systeem geeft veel memory problemen (test 5) met mem86 als beide modules erin zitten.
Het systeem hangt na 5 min (boot wel tot in windows) met 1 module. (maakt niet uit welke van de 2)
Het systeem geeft geen problemen met mem86 als ik 1 van de 2 modules test (maakt niet uit welke van de 2), maar wil zoals gezegd niet stabiel worden.
Prime95 geeft geen problemen als ik een torture test uitvoer op CPU
Prime95 stopt na pass 1 als ik ook memory benchmark meeneem in de torture test (maakt niet uit met welke modules)
400 Watt voeding geprobeerd, geen verschil, systeem blijft onstabiel
Memory in andere PC geeft geen problemen. (mem86/prime95)
Ander memory in HP systeem (wat wel werkt in andere pc), problemen blijven. Wel BIOS piepjes, nazoek geeft aan memory problem.
Maakt niet uit of de modules omdraai (mdt eerst of Kingston eerst)
Ik heb ook Grafische kaart vervangen / HD vervangen en geboot zonder spelers, maar ook dit maakt niks uit.
Ik heb al een BIOS update gedaan en elke waarde die ik kan veranderen qua CPU en memory aangepast en geprobeerd.

Nu denk ik persoonlijk dat de problemen te maken hebben met een slecht functionerend mobo.

Ik heb de FAQ gelezen en search gebruikt, maar ik kom er niet uit. Ik weet wel wat van HW, maar deze situatie heb ik nog niet meegemaakt en denk dus dat het mobo de oorzaker is. Wellicht hebben jullie een andere ingeving, dus vandaar mijn vraag...

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 20:51
Lijkt me dat je alles wel hebt uitgesloten behalve het mobo. Misschien iets met de geheugencontroller oid. Als het mobo niet vervangen kan worden zou je kunnen proberen om de fsb omlaag te zetten (geheugen op lagere snelheid) maar als het kan (ivm. HP) kun je er het besten een ander mobo in zetten.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, het is zo'n pre-assembled Hewlett-Packard PC-prive doosje, dus zoveel valt er niet aan te veranderen. BIOS instellingen is zowiezo al minimum, dus...

Gaat maar ff vragen of hij nog garantie heeft. Anders heb ik weer leuke onderdelen :9