Toon posts:

[hyperthreading] Hoe disable ik hyperthreading?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.887 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben hier een probleem in een financiele applicatie. Ik ben erover in conclaaf met de ontwikkelaars van het pakket, en die komen nu met de mogelijkheid dat het probleem wel eens veroorzaakt zou kunnen worden door de hyperthreading-functie van de processor.
Ik wil dit gaan testen, maar nu zoek ik me rot naar een mogelijkheid om die functie uit te schakelen.

Het zijn HP Desktops met een zeer beperkt BIOS, dus daar zit het al sowieso niet.
Er is weinig anders te vinden op Internet dan beschrijvingen van wat hyperthreading precies is en hoe het werkt, en het aantal mensen dat dezelfde vraag als ik stelt, heeft helaas geen antwoord gekregen.
Ik heb WCPUID gedraaid, en daar staat in dat hyperthreading door de betreffende pc's supported is.
Er zal toch wel software zijn om deze functie uit te schakelen? :?
Wie wil/kan mij hiermee helpen?

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-12-2025

TwoR

Gekleurde stippen

Ik ben bang dat het we in de bios zou moeten als ik op google zoek op "disable hypertreading" staat zo ongeveer overal dat het in de bios moet.

Welk type HP Desktop heb je ? want dan kan je wat specifikier zoeken. En waarschijnlijk weet HP hier denk ik ook wel raad mee

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
Dat moet je idd in het BIOS doen, andere mogelijkheid is er niet. Optie is de applicatie aan één logische cpu te binden, maar je hebt dan nog steeds HTT. Dus neem het BIOS toch nog eens goed door :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ja, ik dacht al dat het wel in het BIOS-hoekje thuis hoorde maar in dit bios staat het 100% zeker weten niet. Het is een HP D530 USDT trouwens.

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-12-2025
In de D530's die ik gezien heb zat er wel degelijk een BIOS optie om HT in en uit te schakelen...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
http://h200006.www2.hp.co...us/TPM_345593_rev1_us.pdf

Staat in hoe het op HP desktops werkt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:55

leuk_he

1. Controleer de kabel!

bios update? moet namelijk gewoon in bios staan.
the Hyper-Threading option is actually under Advanced/Device Options, not Power-on options in the BIOS on the d530 motherboard, ver 2.43A. I turned it on with the F10 key first thing after I noticed that the HT is not on in Windows XP.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
vreemd vreemd vreemd......Heb nog eens gekeken en ik heb blijkbaar een ander, niet standaard biosje erin zitten, want er staat onder device options niets van hyperthreading of wat daar ook maar op lijkt.... :?
Een upgrade zat ik ook al even aan te denken, maar de upgrades die ik bij HP zie staan, zeggen of fixen niks mbt hyperthreading. En ik doe alleen een bios-upgrade als ik ook heel erg zeker weet dat het nodig is. :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:55

leuk_he

1. Controleer de kabel!

En je weet zeker dat hij nu in hypertreading mode staat? (dus dat de proc het aankan.). M.a.w. je ziet in taskmanger 2 processors? Want als je een cpu ering hebt zitten die niet ht zou dat verklaren dat de optie niet zichtbaar is en hebben de mensen van het financieel pakket poep lopen praten.

@onder: je bios support het blijkbaar niet terwijl de cpu het wel support? dus is het disabled?

[ Voor 15% gewijzigd door leuk_he op 24-02-2005 16:41 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 16:13:
En je weet zeker dat hij nu in hypertreading mode staat? (dus dat de proc het aankan.). M.a.w. je ziet in taskmanger 2 processors? Want als je een cpu ering hebt zitten die niet ht zou dat verklaren dat de optie niet zichtbaar is en hebben de mensen van het financieel pakket poep lopen praten.
Waarschijnlijk was dat t wel, want ik heb even op een andere pc gekeken die hetzelfde probleem had met het pakket en daar stond hyperthreading wel netjes in het bios.
Die heb ik nu gedisabled, maar het heeft geen moer geholpen helaas...... ;(
Maar dit topic is opgelost dus. :) Bedankt allen.
(Wel vreemd dat wcpuid aangaf dat HT supported was op die processor.)

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:43

Falcon10

Hit it i would !

ik zit met hetzelfde probleem als TS : ik zit ook met een boekhoudprogramma ( Isabel 5 ) dat blijkbaar niet om kan met de hypertreading op de CPU, echter in de BIOS vind ik niets dat deze kan uitzetten. Ik heb dus in men WIndows XP wel effectief 2 CPU's in de taskmanager staan.

De BIOS versie die op de PC staat is een American Megatrend V02.54
PC zelf is een Asus T2-R barebone.

In het BIOS staat er bij de CPU configuration enkel de optie om de koeler van de CPU aan te passen, maar nada van de hyperthreading.

Iemand enig id hoe ik die hyperthreading kan uitzetten ?

-| Hit it i would ! |-

Verwijderd

Misschien helpt het om het programma in compatibility mode van win 98 op te starten? Is misschien een makkelijkere variant (niet ideaal) maar toch..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ga naar de apparaatbeheer en verander de Computer type van ACPI multiprocessor PC naar ACPI uniuprocessor PC :)

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

standaardPC mag ook ?

-| Hit it i would ! |-

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kan. Maar dan mis je alle powermanagement features van ACPI :) Automatisch uitschakelen, standby mode, disken/monitor uitschakelen na zoveel tijd, hibernate/slaapstand, etcetera.

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

ondertussen dus een hoop problemen gehad :p

momenteel is het terug gedeeltelijk in orde ( pc start toch al terug op :p )
en de computer staat terug op ACPI multiproccessor PC
echter had ik voordat ik eraan begon dit 2x staan !
nu staat het nog maar 1x in het lijstje.

De virusscanner geeft nu problemen, net als de printer die niet meer wil afdrukken.

-| Hit it i would ! |-

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat had je gedaan? Wijzigen naar Standaard PC is overigens irreversibel. Wanneer je terug wil naar ACPI PC, dan kun je het beste Windows opnieuw herinstalleren.

edit:

Zojuist heb ik even dat linkje van Abbadon gelezen. Heb je dat überhaupt ook doorgenomen? Daarin kun je teruglezen hoe je de computer type in Windows veilig kunt bewerken om HT te uitschakelen.

[ Voor 61% gewijzigd door BalusC op 06-07-2005 14:04 ]

Pagina: 1