[PHP] Mass upload afbeeldingen met metadata

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Voor een online foto-album dat we willen gaan maken moet er de mogelijkheid zijn voor gebruikers om veel bestanden tegelijk te uploaden (denk aan de inhoud van een digitale camera na een dagje uit ofzo).

Dit is op zich wel mogelijk met technieken die ik gevonden heb tijdens mijn zoektocht, maar hierbij is het alleen mogelijk om veel bestanden teglijk te uploaden en niet om er ook eenvoudig metadata aan te geven. De foto's moeten bijvoorbeeld allemaal een onderschrift hebben.

Is er iemand die een bestaande techniek kent die hiertoe in staat is of die een idee heeft hoe we zoiets kunnen realiseren met bijvoorbeeld PHP en JavaScript of Java?

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Je zou een locale client app kunnen schrijven die een archive (zip oid) bestand maakt waarin alle foto's zitten en een XML documentje met meta data. Die stuur je dan naar de server waarmee je je ding doet. Die archive kun je dan weer uitlezen met een daarvoor geschikte php extensie.

[ Voor 4% gewijzigd door Michali op 24-02-2005 15:47 ]

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Gewoon invoervelden op een formulier zetten en afvangen...dat kan toch gewoon? :?

Al is een ActiveX/Java oplossing waarschijnlijk veel handiger.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Michali
-NMe- schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 16:43:
Gewoon invoervelden op een formulier zetten en afvangen...dat kan toch gewoon? :?

Al is een ActiveX/Java oplossing waarschijnlijk veel handiger.
Maar op een vakantie met een digitale camera... dan kun je al snel gaan denken aan 300+ foto's. Beetje veel werk om de allemaal te gaan invullen in die velden lijkt me.

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Michali schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 16:48:
[...]

Maar op een vakantie met een digitale camera... dan kun je al snel gaan denken aan 300+ foto's. Beetje veel werk om de allemaal te gaan invullen in die velden lijkt me.
Dat is nu precies ons probleem. En een manier om al die foto's tegelijk te uploaden is ook wel mogelijk, maar de metadata die erbij moet is het grote probleem.

Ik zit nu te denken om alle foto's te uploaden doormiddel van een javascript en daarna moet de gebruiker alle metadata invoeren in een soort van wizard. Het probleem is dat wanneer de browser gesloten word tijdens het uploaden of in die wizard, dan loopt alles dus in soep.

Een client-side programmatje is eigenlijk ook geen optie, want dit fotoboek moet een module worden die ook autonoom kan draaien en waarvoor geen extra software voor nodig moet zijn. Eigenlijk moet alles via een browser te regelen zijn zonder hele gekke technieken, dus alleen PHP, JavaScript, Java of Flash.

[ Voor 19% gewijzigd door Barracuda_82 op 24-02-2005 16:58 ]

• Michali
Barracuda_82 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 16:53:
[...]

Dat is nu precies ons probleem. En een manier om al die foto's tegelijk te uploaden is ook wel mogelijk, maar de metadata die erbij moet is het grote probleem.

Ik zit nu te denken om alle foto's te uploaden doormiddel van een javascript en daarna moet de gebruiker alle metadata invoeren in een soort van wizard. Het probleem is dat wanneer de browser gesloten word tijdens het uploaden of in die wizard, dan loopt alles dus in soep.
Dan moet je daarvoor waarschuwen. Je kunt ook met javascript gewoon 1 foto per keer versturen waarbij je dan ignore_user_abort(true) gebruikt oid. Dit probleem heb je overigens ook bij standalone apps.

Verwijderd

Voor mass upload is het denk ik toch het handigs om een java applet te doen waar je bestanden kan selecteren en in 1x kan uploaden

• qwertyuiop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-07 14:20
Ik heb ook een fotoboek gemaakt. Deze foto's worden gezipt en geupload en op de server uitgepakt, geresized, etc.

Ik heb "Zip Module" gebruikt van PhpConcept Library.

Misschien heb je er wat aan

[ Voor 9% gewijzigd door qwertyuiop op 24-02-2005 19:47 ]

Verwijderd

Wat dacht je van de XP publish wizard?

Ik ben zelf bezig met de invulling van die wizard voor een fotoalbum toepassing. Je kunt dan foto's of een hele directory selecteren, de foto's toewijzen aan een bepaald album, per foto een omschrijving opgeven (optioneel) en foto's roteren (is de bedoeling, werkt nog niet).

Op die manier kun je heel eenvoudig (en ook minder computergenieke gebruikers) foto's uploaden naar het online album.

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 23:02
Kijk een naar het opensource product gallery. Daar hebben ze aardig wat upload mogelijkheden gebouwd. Het is daar ook mogelijk een zipje te uploaden met jpg's en txt's met beschrijving.
Verder is een verbinding die afgebroken wordt geen probleem, als je maar duidelijk aan de gebruiker mededeelt welke bestanden er wel binnen zijn gekomen.

(Sowieso is het makkelijk om alvast metadata te kunnen invoeren tijdens het uploaden. Dus dat je niet eerst 10 minuten op het uploaden moet wachten en daarna pas kan gaan invoeren. Achter een pc zitten op vakantie is natuurlijk not done ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Met metadata, wat bedoel je daarmee? Exif of commentaar? (als ik metadata lees, denk ik gelijk aan exif als former FG-mod :) )

Als het gewoon exif is, kan je dat gewoon in een post-upload functie doen. In PHP perfect mogelijk om exif uit te lezen.
Ik ben zelf bezig met een foto-db/cms en zit hier (mass uploads) ook over te peinzen.

Hiervoor heb ik IIG 3 ideen bedacht al dan niet geinspireerd door eerder gebruikte galleries:

Mass upload:
1) Foto's in een zip en dan uploaden. PHP uit laten pakken, in tempdir. Nieuwe dirs maken in album hiervoor en verplaatsen.
2) Dat javaprogje van menalto-gallery hacken. Oftewel, een php-bridge bouwen dat de plaatjes ontvangt en klaarstoomt voor verwerking zoals 1)
3) Image leech. Plaats de plaatjes op een lokale webserver met een db. Toon thumbnailpage waar je direct alle commentaar kan invoeren. Genereer vervolgens een XML-pagina of gewoon HTML-pagina met URL naar img+commentaar. Dan door foto-cms deze pagina in laten lezen en verwerken met een handige image-url grabber functie die ik geschreven had.

Voor keywords: In resultaatscherm 1 (summary) kan dan en masse commentaar, keywords geplaatst worden voor alle foto's. Individuele keywords/commentaar kan gewoon in de thumbnail-page onder adminmode gedaan worden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:14

pietje63

RTFM

Ik zal 300 foto's sowieso niet via http gaan uploaden maar via ftp.... Verder kun je mensen een zip met alles erin laten uploaden, vervolgens laat je een script dit uitpakken en miniaturen maken, die je vervolgens per 5 (of 10 of 20 of 50) toont waarbij mensen de meta data in kunnen voeren.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo-han
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-08 20:16

Yo-han

nope.

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 20:41:
Wat dacht je van de XP publish wizard?

Ik ben zelf bezig met de invulling van die wizard voor een fotoalbum toepassing. Je kunt dan foto's of een hele directory selecteren, de foto's toewijzen aan een bepaald album, per foto een omschrijving opgeven (optioneel) en foto's roteren (is de bedoeling, werkt nog niet).

Op die manier kun je heel eenvoudig (en ook minder computergenieke gebruikers) foto's uploaden naar het online album.
Je zou idd eens kunnen kijken naar XP Publish. Het OSS progje Coppermine (coppermine.sourceforge.net) gebruikt dit bijvoorbeeld ook. Als je die code even door pluist kan je heel easy de code herschrijven voor jouw doeleinden. Deze zend zowel metadata als de bestanden mee. Nadeel is wel dat het totaal niet platform onafhankelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Yo-han op 25-02-2005 12:11 . Reden: typo ]

Pagina: 1