Benchmark Software

Pagina: 1
Acties:

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een nieuwe laptop gekregen en wilde die graag vergelijken met mijn oude. De nieuwe laptop heb ik erbij gekregen, dus ik wilde graag kijken of het de moeite waard is op de 2 laptops te gebruiken, of dat mijn nieuwe zo snel is dat ik die oude niet meer nodig heb.

Nieuw:

HP NC6000
2Ghz Dothan
2048MB intern
Ati Radeon 9600
60GB HD 7200 RPM

Oud:

Dell D600
1.6GHZ Centrino (Banias gok ik)
2048MB geheugen
Ati 7000
40GB 4200RPM HD

Het probleem is dat bij Sandra en PCmark en 3Dmark de scores op het nieuwe systeem 3 tot 4 maal zo hoog zijn als op mijn oude. Dit lijkt me overdreven. Ook is volgens Sandra mijn nieuwe HD net zo snel als een 15K SCSI schijf.

Beide laptops draaien XP SP2 met de juiste drivers. Ik heb geen andere processen draaien tijdens de benchmark. Welke tool kan ik nog meer gebruiken om een reeël beeld te krijgen? Het gaat me er niet om een zo hoog mogelijke score te krijgen, maar het verschil tussen beide systemen duidelijk te krijgen.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Welke Sandra versie gebruik je dan?

Videokaart is zoiezo sneller, CPU ook (kun je nog ff testen ;))
Harde schijf is ook sneller (testen? HD Tune, HD Tach)

Lijkt me toch vrij duidelijk allemaal?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• PWM
  • Niet online
limoentje schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 13:46:
Welke Sandra versie gebruik je dan?

Videokaart is zoiezo sneller, CPU ook (kun je nog ff testen ;))
Harde schijf is ook sneller (testen? HD Tune, HD Tach)

Lijkt me toch vrij duidelijk allemaal?
Ik gebruik Sandra 2005. Ik begrijp dat het allemaal sneller is, maar een factor 4 is volgens mij overdreven. Daarbij lijkt het mij onmogelijk dat een laptop HD een SCSI 15K eruit loopt.

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 13:28:
Het probleem is dat bij Sandra en PCmark en 3Dmark de scores op het nieuwe systeem 3 tot 4 maal zo hoog zijn als op mijn oude. Dit lijkt me overdreven.
Nee hoor, dat is redelijk normaal, want je vergelijkt een DirectX 7-kaart met eentje die DirectX 9 aankan. Niet te vergeten dat een Radeon 9600 een veel betere architectuur heeft dan een antieke Radeon 7000.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

PWM schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 13:49:
[...]

Ik gebruik Sandra 2005. Ik begrijp dat het allemaal sneller is, maar een factor 4 is volgens mij overdreven. Daarbij lijkt het mij onmogelijk dat een laptop HD een SCSI 15K eruit loopt.
Factor 4 is idd nogal overdreven, gaat het dan om het hele systeem of om een specifiek onderdeel ;)

Die schijf test je liever met HD Tune ofzo, dan met Sandra.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• PWM
  • Niet online
limoentje schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 14:10:
[...]

Factor 4 is idd nogal overdreven, gaat het dan om het hele systeem of om een specifiek onderdeel ;)

Die schijf test je liever met HD Tune ofzo, dan met Sandra.
Ik heb nu HD Tach gebruikt. Die geeft hetzelfde resultaat. De site van de maker van HD tune kan ik op 1 of andere manier niet openen. Ga wel even googelen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens deze pagina, is de maximale snelheid van de CPU 1,8GHz?

En de HD doet zijn werk op 5400RPM... Of heb je de hardware wat veranderd of zo? :9

Nou ja, maakt op zich niet uit... Zou het wel gek vinden, als HP het niet op hun eigen site vermeld.
Maar waarom zou een 4 maal zo snel met bepaalde benches niet goed moeten zijn dan?

Zoals al gepost, de videokaart is DX9 compatible (in de nieuwe) versus DX7 in de oude...

En het geheugen, tja, wat zijn de timings?
(Lager is beter...)

Wat zijn de chipsets in de moederborden?
(De HP heeft 855PM, van Intel, maar wat heeft de Dell dan?)

Bovengenoemde dingen, zijn namelijk allemaal factoren, die ook erg verschillen qua performance etcetera

offtopic:
Wel leuk laptopje verder... Maar die prijs... :X

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 24-02-2005 14:41 ]

• PWM
  • Niet online
GJ-tje schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 14:38:
Volgens deze pagina, is de maximale snelheid van de CPU 1,8GHz?

En de HD doet zijn werk op 5400RPM... Of heb je de hardware wat veranderd of zo? :9
offtopic:
Wel leuk laptopje verder... Maar die prijs... :X
http://h10010.www1.hp.com...15-321838-f33-367367.html

Het is deze
Pagina: 1