[fireworks] Gif ronde hoeken transparant

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik heb al even gezocht op dit forum en ben een aantal oplossingen tegengekomen die erop lijken, maar toch niet helemaal. Daarom deze vraag:

Ik ben een site aan het maken met een vrij drukke achtergrond, veel kleuren. Daar boven op ligt de site, een vierkant wit vlak met ronde hoeken zonder belijning. Nu heb ik de achtergrond hiervan opgeknipt omdat deze wordt verspreid in de header/mainpagina/footer. Probleem is dat ik dit witte vlak transparant moet opslaan om de ronde hoeken te behouden. Maar ja dan blijft er niks meer over :) ik heb het geprobeerd om in .png op te slaan, png8 doet niks met alpha transparancy en bij png32 met alpha trans. wordt de transparantie toch nog in een licht kleur weergegeven. Wie kan me helpen?

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:42

André

Analytics dude

Hoe ziet het plaatje er uit dan? Als je iets transparant opslaat blijft het transparant, anders die je iets fout.

Edit:
Of bedoel je dat de randen dan rafelig worden? Dat komt omdat het met GIF niet beter kan, hiervoor zou je dan PNG moeten gebruiken maar dat word brak ondersteund door IE.

[ Voor 45% gewijzigd door André op 24-02-2005 13:20 ]

• ergodyne1
Het is een simpele witte rechthoek met ronde hoeken, meer niet, geen randjes o.i.d. probleem is dat als je een gewone gif maakt en hier transpacy bij insteld dit hele vlak verdwijnt omdat het wit is...

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:08
GIF > zoeken naar tutorials waarin 'matte' gebruikt wordt. :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• André

André

Analytics dude

Als ik Photoshop een hoek zo maak:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/52574/full.gif

Kom hij er zo uit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/52575/full.gif

Dan maakt hij het witte niet transparant, ik weet niet waarmee jij het doet?

[ Voor 9% gewijzigd door André op 24-02-2005 13:28 ]

• ergodyne1
Ik gebruik fireworks, maar in principe zou dat daarin ook moeten lukken... anders fix ik het even in ps. Maar vaag dat ik het in Fireworks er niet uit krijg. Ik gebruik die matte functie en toch blijven de hoekjes er wit uitkomen...

• ergodyne1
André schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 13:27:
Als ik Photoshop een hoek zo maak:

[afbeelding]

Kom hij er zo uit te zien:

[afbeelding]

Dan maakt hij het witte niet transparant, ik weet niet waarmee jij het doet?
Wat voor transparancy gebruik je hiervoor?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 20:04

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

GIF en PNG-8 kunnen 1 bits transparantie aan, oftewel, het bestand bevat 256 kleuren, waarvan er 1 kleur transparant kan zijn (dus alles-of-niets)
PNG-24 kan wel een heel kanaal reserveren voor transparantie, enkel kan msie dit niet aan qua weergave, daar is wel een hack voor:
http://www.alistapart.com/articles/pngopacity/

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 21:05

Creesch

bla bla!

in photoshop moet je in iedergeval bij het opslaan transparancy aanvinken...
voor fireworks weet ik het zo niet hoe het zit dat zou ik moeten kijken als ik thuis ben (nu op mijn opleiding)

• André

André

Analytics dude

ergodyne1 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 13:45:
[...]

Wat voor transparancy gebruik je hiervoor?
Zijn er meerdere soorten transparancy dan? Gewoon 'safe for web' in PS en dan Transparancy aanvinken.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
ergodyne1 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 13:18:
Ik heb al even gezocht op dit forum en ben een aantal oplossingen tegengekomen die erop lijken, maar toch niet helemaal. Daarom deze vraag:

Ik ben een site aan het maken met een vrij drukke achtergrond, veel kleuren. Daar boven op ligt de site, een vierkant wit vlak met ronde hoeken zonder belijning. Nu heb ik de achtergrond hiervan opgeknipt omdat deze wordt verspreid in de header/mainpagina/footer. Probleem is dat ik dit witte vlak transparant moet opslaan om de ronde hoeken te behouden. Maar ja dan blijft er niks meer over :) ik heb het geprobeerd om in .png op te slaan, png8 doet niks met alpha transparancy en bij png32 met alpha trans. wordt de transparantie toch nog in een licht kleur weergegeven. Wie kan me helpen?
in Photoshop (zorg ervoor dat de bg transparent is) > File > Save for web > Optimized > GIF/PNG en dan met de opties rechts spelen tot je de gewenste transperacy hebt. B) vrij basic ;)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:50
Bij een goed GIF-programma kan je de kleur uit het kleurenpalet selecteren, welke de transparante kleur moet zijn.
Maak je achtergrond anders standaard rood of zwart (mits je deze kleuren niet gebruikt in de rest van het plaatje) en wijs deze kleur dan aan als transparant.
In het gratis programma Irfanview kan het toewijzen van een kleur alszijnde transparant (dus van een niet-transparant plaatje naar een transparant plaatje) heel makkelijk...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Inderdaad. Volgens mij maak je de achtergrond transparant (de blokjes/het zwarte gedeelte in je voorbeeld) terwijl je de voorgrond transparant moet maken. ;)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:08
Waarom kan ik dan meerdere kleuren selecteren met SHIFT en de eyedropper en die transperantmaken binnen een .GIF? :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• ergodyne1
[schaamtemodus] euh mensen volgens mij is het geen transparancy probleem nu, in mijn css gaat het fout :X de achtergrond van de div blijft om een of andere reden wit... dan is er weinig transparancy... 8)7 [/schaamtemodus]

dankdankdank voor het meedenken!

[ Voor 25% gewijzigd door ergodyne1 op 24-02-2005 14:18 ]

Pagina: 1