[MCE] Bromtoon via speakers (van geluidsinstallatie)

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-12-2025

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Gezocht, gevonden, besteld, geïnstalleerd: probleem erger :(

Ik heb een Dell Dimension 8100 (geupgrade naar 2.4 Ghz) met een SoundBlaster Live! geluidskaart, Hauppauge WinTV 500MCE, 384Mb RAM en 2x 80Gb HDD.
Hier is Windows MCE op geïnstalleerd (met alle patches, fixes, etc).
Irri is dat er een bromtoon over mijn speakers te horen is (pc is aangesloten op mijn Sony 5.1 geluidsinstallatie). Niet getreurd: GoT doorspitten. En gevonden, dus snel onderdeeltje besteld en geïnstalleerd.
Vreemde is dat de brom goed te horen is als de antennekabel aangesloten is, minder hard klinkt als de kabel van de TV-kaart af is, en erger wordt als het filter is geïnstalleerd... :/

Ik snap het even niet... wat doe ik fout of wat moet ik anders doen?
Denk ik wellicht in de verkeerde hoek en filter ik het verkeerde onderdeel/signaal?

[ Voor 1% gewijzigd door MetalRush op 24-02-2005 12:59 . Reden: Typo ]

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:19

jasjenl

Liab A Tymo

Post eens hoe je alles precies op elkaar hebt aangesloten (inclusief eventuele andere apparatuur die aan antenne hangt, zoals bijv. een tv, een tuner van een receiver, een videorecorder, etc.), wellicht dat er dan iets meer over valt te zeggen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is IMO gewoon een aardlus en als galvanisch scheiden van de antennekabel het niet helemaal verhelpt, is er nog een ander "lek" ergens.
Beide apparaten op dezelfde stekkers aansluiten en beide wel of niet aarden zou het moeten kunnen oplossen.

Anders gewoon je PC met een optisch kabeltje aansluiten. Computers zijn een beetje smerige dingen, op mijn PC behuizing staat een flink spanningsverschil met mijn verwarmingsbuis om maar wat te noemen. Gelkukkig geleidt plastic/glas geen stroom, dus bromt er niets bij mij :)

[ Voor 60% gewijzigd door JvS op 24-02-2005 16:40 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• MetalRush

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Het is idd zo dat mijn versterker op een ander stopcontact is aangesloten. Deze is overigens niet geaard (geen aade-stekker aan het apparaat). Beide stopcontacten zitten overigens wél op dezelfde groep...
Ik kan mij niet voorstellen dat dit dan een oorzaak zou kunnen zijn (zal het vanavond, als ik thuis ben, toch eens proberen). PC is (uiteraard) wel aagesloten op een randaarde stopcontact.

Je spreekt overigens ook over een optische aansluiting van pc naar versterker. Het enige dat ik heb (op mijn Live! geluidskaart) zijn 'gewone' 3,5" jack-aansluitingen (out, line, digital, mic). Zijn er kabels van 3,5" jack naar tulp? (moet die digital dan op een tulp-coaxiaal aansluiting op mijn versterker :?).
Optische aansluiting heb ik wel op mijn versterker maar niet op mijn geluidskaart.
Die op mijn versterker is al in gebruik door mijn normale DVD-speler - is dus eigenlijk geen optie tenzij ik de DVD-speler van mijn PC gebruik om DVD's te kijken en ik een geluidskaart mét glas-aansluiting weet te scoren (/kopen).

@ jasjenl: ik heb een extra antenne-kabel naar mijn muur-aansluiting getrokken en daar met een splitter de kabels aangesloten (gewoon zo'n 2in1 stekker).
Het filter heb ik op verschillende punten geprobeerd: voor de 2in1 stekker, erachter, direct aan de pc... het maakt allemaal geen verschil.
De andere antenne-aansluiting gaat naar mijn video-recorder en daarvandaan weer naar de tv (zoals bijna 99% van NL dat ding heeft aangesloten ;)).
Radio-antenne is alleen aangesloten op mijn tuner/versterker (combo apparaat). Niet aangesloten op mijn PC.

Wat mij juist opvalt is dat de bromtoon erger wordt als ik het filter ertussen zet.
Geeft dit wellicht aan dat de aardlus door een ander onderdeel wordt veroozaakt?

Verwijderd

Je hebt 2 aardlus bronnen:
- coaxaarde van radio
- coaxaarde van tvkaart
welke conflicteren met je meterkastaarde van je PC.

Oplossing: de filter direct op de hoofdaansluiting plaatsen zodat je aardlus opgeheven wordt vóórdat het zich afsplitst naar Tv/radio en respectievelijk PC / tuner/versterker.

Dat het minder wordt als je jouw TVkaart ontkoppeld is daar een directe aanwijzing voor dat aardlus de oorzaak is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 02:58 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mocht dat niet lukken zou je zelfs kunnen proberen een willekeurige halfords binnen te lopen en een tulp-filter te halen... Heeft bij mij een brom eruit gehaald ;)

• MetalRush

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
@ euss: de radio-coax is niet aangesloten op mijn pc (echter wel op mijn versterker/tuner), zou deze dan toch nog voor storing kunnen zorgen?
Als je gelijk hebt, mag de bromtoon niet te horen zijn als ik er een los speaker-setje (gewoon pc-speaker setje) op mijn pc aansluit... toch?
Iets om straks even te proberen.
Jouw oplossing snap ik gedeeltelijk. Bedoel je dat ik het signaal van de coax al in de meterkast moet filteren, of vanaf mijn muur-aansluiting? (dat laatste heb ik namelijk al geprobeerd... zonder succes).

@ MikeyMan: ik wist niet eens dat dergelijke dingen ook bestonden. Een goeie tip die ik van de week wel even kan proberen (zal me de kop niet kosten, denk ik).

Ik zat zelf ook nog te denken om een 'aardekabel' van mijn pc naar mijn versterker te leggen (om ze iig beide dezelfde aardpool te geven... mijn inziens kan dat (electrotechnisch gezien) geen kwaad).

Verwijderd

radio-coax is niet aangesloten op mijn pc (echter wel op mijn versterker/tuner), zou deze dan toch nog voor storing kunnen zorgen?
Ja, je hebt een verbinding van PC naar audioset. De PC is geaard + coaxiaal aangesloten, de audioset is coaxiaal geaard, beiden aardes conflicteren. Daarom is het ook minder als je de coaxiale antennekabels ontkoppelt.
Bedoel je dat ik het signaal van de coax al in de meterkast moet filteren, of vanaf mijn muur-aansluiting? (dat laatste heb ik namelijk al geprobeerd... zonder succes).
Aardlus scheidingsfilters plaats je altijd direct bij de bron (dus bij je hoofdaansluiting).
Als je gelijk hebt, mag de bromtoon niet te horen zijn als ik er een los speaker-setje (gewoon pc-speaker setje) op mijn pc aansluit... toch?
Als je totaal niets aangesloten hebt op je PC (dus geen audioset, geen printer, geen netwerk, geen tvkaart etc dus geen alternatieve aardingen en storingsbronnen), maar alleen je PC speakers : ja.
Pagina: 1