ADSL valt weg als er wordt gebeld, daarna weer goed!

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 14:22
Beste tweakers,

Aangezien ik jullie hoger inschat als de gemiddelde KPN-helpdeskmedewerker post ik hier mijn probleem. Wellicht dat iemand wil en kan helpen :)

Ik heb ADSL van Wanadoo. En een abbo van KPN.

In de woonkamer zit de eerste telefoonaansluiting. Deze is vervolgens in het kastje zelf doorgelusd naar een tweede aansluiting in de slaapkamer. Deze aansluiting beschikt over 2 uitgangen zal ik maar zeggen. Nu heb ik op een aansluiting een normale telefoon aangesloten. Beide telefoons werken prima, dus zowel in de woon- als slaapkamer. Op de andere aansluiting heb ik een draadje getrokken naar de hobbykamer waar de pc en modem staan.

Wat wil nu het geval: zolang er niet gebeld wordt, of er door iemand anders wordt gebeld doet ADSL het prima. Maar wordt er gebeld dan verspringt het @-tekentje van groen naar oranje. Hier kwam ik pas na een tijdje achter maar oke. :) Ik heb de splitter al verplaatst naar de slaapkamer en deze voor de uitgaande lijnen gezet maar dit had geen effect.

Wie kan me vertellen wat ik het beste kan doen en of ik wellicht beneden in de woonkamer in het kastje moet gaan knutselen oid.?

Alvast erg bedankt natuurlijk voor alle tips en je tijd _/-\o_

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Kapotte splitter?

Je dient je splitter VOOR alle telefoons te plaatsen overigens.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 20:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Aangezien ik jullie hoger inschat als de gemiddelde KPN-helpdeskmedewerker post ik hier mijn probleem. Wellicht dat iemand wil en kan helpen
Ik werk op die helpdesk en ik kan je vertellen dat je daar nuttigere antwoorden krijgt dan gemiddeld in dit forum.

Maareh, wat EquiNox heeft helemaal gelijk. Je hebt je splitter verkeerd aangesloten (Heel erg waarschijnlijk) of je heb een defecte splitter (heel onwaarschijnlijk).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Inderdaad in het kastje gaan knutselen. De splitter moet voor alle aansluitingen, dus ook voor de aftakking naar de slaapkamer. Komt de kabel overigens in de woonkamer binnen en niet in de meterkast? Het zou makkelijker zijn als het IS/RA punt in de meterkast zit en van daaruit naar de woonkamer gaat, dan kan je in de meterkast de splitter aan brengen.

• objectief2
Het was niet persoonlijk bedoeld, maar kennelijk tref ik dan vaak minder goede helpdeskmedewerkers :)
Ik ga ervan uit dat de splitter goed moet zijn, dus dan moet ik een manier zien te vinden om deze voor alle telefoons te krijgen, wordt vervolgd :)

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
code:
1
2
3
4
5
               > ADSL MODEM > PC 
ISRA > SPLITTER 
               > TELEFOON-AANSLUITING
                                         > TELEFOONAANSLUITING 1
                                         > TELEFOONAANSLUITING 2 etc

Klaar alweer :P

[ Voor 23% gewijzigd door LoneGunman op 24-02-2005 11:44 ]

• Defectiv
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
objectief2 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 11:35:
In de woonkamer zit de eerste telefoonaansluiting. Deze is vervolgens in het kastje zelf doorgelusd naar een tweede aansluiting in de slaapkamer. Deze aansluiting beschikt over 2 uitgangen zal ik maar zeggen. Nu heb ik op een aansluiting een normale telefoon aangesloten. Beide telefoons werken prima, dus zowel in de woon- als slaapkamer. Op de andere aansluiting heb ik een draadje getrokken naar de hobbykamer waar de pc en modem staan.
Hij zegt het zelf al, splitter zit dus verkeerd

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:52

FTL

Heb het ook gehad, bleek bij mij aan kapotte hardware in de telefoon centrale te liggen.
Ik had zelf al een andere splitter geleend van een vriend, bleek nix op te lossen.
Demon gebeld en die heeft alles geregeld (KPN is langs geweest, lijnen gemeten, bbNet hardware geupdate en gefixed).
Ik zou eerst kijken of je je splitter voor alle telefoons hebt aangesloten, dan zou ik even een splitter lenen van een vriend, als dat nog nix oplost gewoon bellen naar je provider en je poot stijf houden dat de splitter goed is en goed aangesloten (ze vragen 100x of je hem wel goed aangesloten heb)

[edit]
Ik lees net bovenstaande reply, inderdaad: toch verkeerd aangesloten, toch goed dat ze zovaak vragen of ie goed is aangesloten :P

[ Voor 11% gewijzigd door FTL op 24-02-2005 11:45 ]

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Afbeeldingslocatie: http://www.kpn.com/upload/358797_340_1081326398432-schema_02.gif

Zo moet het er uit zien als je het goed hebt gedaan ;-)

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• objectief2
Bedankt voor alle aanwijzingen/plaatjes etc. Het moet zo zijn dat de splitter inderdaad op de verkeerde plek zit en dat hij in de woonkamer moet.

Helaas kan ik nergens een telefoonaansluiting in de meterkast ontdekken dus kennelijk komt de hoofddraad in de dubbele wandcontactdoos in de woonkamer binnen.

Nu zit daar dus de dubbele wandcontactdoos. Op het bovenste plaatje te zien helemaal bovenin. Hier is een telefoon op aangesloten.
De tweede opening om het zomaar te zeggen is doorgelust zodat ook de aansluiting boven gebruikt kon worden. Op deze tweede opening zit een afdekplaatje en daarachter loopt dus die lijn naar boven door de muur.

Kan iemand me zo vertellen hoe ik nu EN de splitter voor alle telefoonlijnen krijg EN deze aan kan sluiten op de draad naar boven? Hopelijk komt het begrijpelijk over en vraag anders gerust even meer info. Desnoods kan ik ook een foto maken van het aansluitpunt om het te verduidelijken ;)

[ Voor 13% gewijzigd door objectief2 op 24-02-2005 12:14 ]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:40

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Opvallend is wel dat het afhangt van welke soort telefoon je gebruikt. Soms kom je ermee weg om de splitter op de 'verkeerde' plek aan te sluiten (zoals de TS heeft gedaan :) ) omdat je dan simpel weg heel veel kabels uitspaard. Deze situatie werkt vaak best redelijk, zonder wegvallen van de verbinding en overmatig ruisen. Kortgeleden bij mijn tante in een lastig te bekabelen huis onstonden er problemen met de ADSL wat voorheen altijd prima werkte. Wat was de oorzaak: ze hadden een nieuwe telefoon gekocht.. :) Ik moet nu alsnog de bekabeling gaan trekken om de splitter/modem op de juiste plek te zetten.

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-02 18:42
JvS schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 11:40:
[...]
Ik werk op die helpdesk en ik kan je vertellen dat je daar nuttigere antwoorden krijgt dan gemiddeld in dit forum.

Maareh, wat EquiNox heeft helemaal gelijk. Je hebt je splitter verkeerd aangesloten (Heel erg waarschijnlijk) of je heb een defecte splitter (heel onwaarschijnlijk).
offtopic:
Er zijn nogal wat ISP's die deze helpdesk de "huis-tuin-en-keuken lijn" noemen of "huisvrouwtjes-helpdesk". Ikzelf ben er ook niet over te spreken (na de officiële lancering van de upgrades nóg niet op de hoogte zijn, terwijl ze dat allang waren maar er niets over mochten zeggen...)

Verder moet ik van m'n ISP horen dat de Thomson 510 met de laatste firmware wél 1024 upstream aankan ipv 832 ondanks dat de SpeedTouch site anders vermeldt (heb ik met 2 medewerkers "ruzie" om gehad").

Als jij die onderste van de 2 pakt (dus niet de doorgeluste) en die naar de line ingang van de splitter laat gaan, kun je vanaf de phone uitgang van de splitter de lijnen parallel "splitsen". Op de dsl uitgang komt je modem :P

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

sommige telefoons hebben volgens mij een laagdoorlaatfilter ingebouwd, waardoor ze niet storen op het adsl signaal. Daarom leveren die telefoons soms geen problemen op. Het enige dat een adsl splitter doet is namelijk de tonen hoger dan 3 of 5Khz wegfilteren van het signaal dat naar de telefoontoestellen gaat.

Je kan ook gewoon al je kabels zo laten liggen zoals ze nu doen en een extra splitter bij mycom halen ofzo en dan voor elke telefoon een splitter aansluiten (en dan alleen line en phone aansluiten), zodat je de splitter als adsl filter gebruikt. Dat werkt ook prima (sterker nog, in belgie doen ze niet anders :))
Kan iemand me zo vertellen hoe ik nu EN de splitter voor alle telefoonlijnen krijg EN deze aan kan sluiten op de draad naar boven?
Heel simpel:

Er komt uiteraard maar 1 telefoonlijn binnen, deze zit nu waarschijnlijk in die wandcontact doos geschroeft. Dat laat je lekker zo zitten. Die kabel die nu naar boven loopt is binnendoor doorgelust. Dat is lastig dus die trek/knip//schroef je los.

Vervolgens sluit je op die 1e wandcontactdoos je splitter aan, op de modem uitgang sluit je je modem aan en op de telefoon uitgang sluit je een kabel aan die je vervolgens (met een kroonsteentje of een nettere oplossing) weer op al je telefoontoestellen (beneden en boven) aansluit.

Het leven is zo simpel als je logisch nadenkt...
_Brake_ schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 12:16:
[...]

Er zijn nogal wat ISP's die deze helpdesk de "huis-tuin-en-keuken lijn" noemen of "huisvrouwtjes-helpdesk". Ikzelf ben er ook niet over te spreken (na de officiële lancering van de upgrades nóg niet op de hoogte zijn, terwijl ze dat allang waren maar er niets over mochten zeggen...)

Verder moet ik van m'n ISP horen dat de Thomson 510 met de laatste firmware wél 1024 upstream aankan ipv 832 ondanks dat de SpeedTouch site anders vermeldt (heb ik met 2 medewerkers "ruzie" om gehad").
De helpdesk heeft uberhaupt geen info over de maximale upstream van de modem, ze weten niets van relaties tussen modemsnelheid en adsl maximale snelheid, behalve dan dat er goed ingeramd is dat lange platte kabel slecht is :P Overigens wist alcatel dat zelf ook niet. Maar dat is ook helemaal niet nodig.

Dit wat hier beschreven wordt is gewoon het meest voorkomende "probleem" bij adsl, het staat bij de meest gestelde vragen, elke helpdeskmedewerker krijgt het wel 4 keer per dag te horen (jaja, zelfs de huisvrouwtjes weten dan dat je splitter gewoon verkeerd zit aangesloten :P).

Elke helpdesk heeft overigens kneuzen, ik heb al meerdere malen in de clinch gelegen met de helpdesk van XS4all omdat zij weigeren iets in behandeling te nemen terwijl een adsl verbinding met een kpn test account wel werkt en met een xs4all account niet, dan blijven ze beweren "het ligt aan kpn", terwijl dat duidelijk niet de afspraak is. Zo heeft zelfs "de beste" helpdesk (want dat is het waarschijnlijk wel) ook hier en daar wat eigenwijze kneuzen zitten :P.

Helpdesks zijn bedoeld voor simpele problemen (zoals in dit topic zegmaar ;))

[ Voor 54% gewijzigd door JvS op 24-02-2005 12:24 ]

• LoneGunman
  • Niet online
objectief2 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 11:59:

Kan iemand me zo vertellen hoe ik nu EN de splitter voor alle telefoonlijnen krijg EN deze aan kan sluiten op de draad naar boven? Hopelijk komt het begrijpelijk over en vraag anders gerust even meer info. Desnoods kan ik ook een foto maken van het aansluitpunt om het te verduidelijken ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/werkm102/img/adsl.gif

Zoiets

• objectief2
Sorry misschien als de vraag een n00b-karakter heeft, maar als ik het goed lees betekent het dat ik dan dat ik het modem ALTIJD :) in de woonkamer moet zetten. En, draadloos buiten beschouwing latend, er vanuit de woonkamer een ethernetkabel naar boven moet worden getrokken?

Ook n00bs moeten alles in stapjes leren helaas:P

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

neehoor, als jij graag je modem naast je computer zet, mag je ook een telefoonkabel naar de modem trekken en de PC met een kort ethernetkabeltje aansluiten, maar andersom is over het algemeen meer aan te raden (ethernet kan beter tegen lange afstanden dan adsl)

• objectief2
"Je kan ook gewoon al je kabels zo laten liggen zoals ze nu doen en een extra splitter bij mycom halen ofzo en dan voor elke telefoon een splitter aansluiten (en dan alleen line en phone aansluiten), zodat je de splitter als adsl filter gebruikt. Dat werkt ook prima (sterker nog, in belgie doen ze niet anders :)"

Dus als ik alles gewoon zo laat zoals het nu is en voor elke telefoon een splitter inplug met alleen line en phone dan is het ook goed? In dat geval ga ik een paar van die dingen halen, dan kan ik ook geen dingen verkeerd doen :+

Ik heb hier in een winkel in de buurt ook een ADSL-splitter gevonden op de website. Is dit wat je bedoelt ongeveer?

ADSL splitter voor analoge PSTN/POTS lijnen. Deze splitter scheidt het ADSL signaal van het telefoonsignaal. Op de RJ11 kunt u het ADSL modem aansluiten. Geschikt voor gebruik in Nederland.

Oke, dan mag ie wat mij betreft dicht. Dit gaat zeker wel lukken met de info die ik nu heb. Iedereen bedankt voor de hulp en een prettige dag nog _/-\o_ :*)

[ Voor 84% gewijzigd door objectief2 op 24-02-2005 13:00 ]

• LoneGunman
  • Niet online
objectief2 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 12:42:
"Je kan ook gewoon al je kabels zo laten liggen zoals ze nu doen en een extra splitter bij mycom halen ofzo en dan voor elke telefoon een splitter aansluiten (en dan alleen line en phone aansluiten), zodat je de splitter als adsl filter gebruikt. Dat werkt ook prima (sterker nog, in belgie doen ze niet anders :)"

Dus als ik alles gewoon zo laat zoals het nu is en voor elke telefoon een splitter inplug met alleen line en phone dan is het ook goed? In dat geval ga ik een paar van die dingen halen, dan kan ik ook geen dingen verkeerd doen :+

Ik heb hier in een winkel in de buurt ook een ADSL-splitter gevonden op de website. Is dit wat je bedoelt ongeveer?

ADSL splitter voor analoge PSTN/POTS lijnen. Deze splitter scheidt het ADSL signaal van het telefoonsignaal. Op de RJ11 kunt u het ADSL modem aansluiten. Geschikt voor gebruik in Nederland.

Oke, dan mag ie wat mij betreft dicht. Dit gaat zeker wel lukken met de info die ik nu heb. Iedereen bedankt voor de hulp en een prettige dag nog _/-\o_ :*)
hé? :?

Nee, nu heb je het helemaal verkeerd. Je hoeft niet voor élke telefoon een splitter aan te sluiten. Ik probeer het nog één keer:

1. Je zoekt het éérste punt in je huis waar je signaal binnenkomt. In jouw geval dus de woonkamer, op aansluiting1. Tevens zit er nog een aanlsluiting2, deze is doorgelust naar een andere locatie in huis.

2. Begin er mee de doorgeluste kabel los te halen en gewoon weer aan te sluiten zodat aansluiting2 weer fungeert.

3. Sluit de ADSL-splitter aan op aansluiting1. Sluit de modem aan op de splitter. Het modem kun je het beste zo dicht mogelijk bij de splitter houden, ivm signaalverlies. Ná het modem kun je verlengen dmv UTP-kabel.

4. Je hebt nu nog één uitgang over op de ADSL-splitter. Sluit hier een stukje telefoonkabel op aan, welke naar een gewone TELEFOON-splitter gaat (te koop bij MM, primafoon, willekeurige bouwmarkt). Je hebt nu weer 2 (of meer) telefoon-aansluitingen.

5. Leg een telefoonkabel vanaf de telefoonsplitter naar aansluiting2. Je hebt nu op de andere locatie in huis ook telefoon. Leg een telefoonkabel vanaf de telefoonsplitter naar de telefoon in de huiskamer. Hier heb je ook telefoon.

Zie ook mijn afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/werkm102/img/adsl.gif

de 'splitter' (dus niet de ADSL-splitter!!) is niets meer dan een doosje die een telefoonkabel 'splitst' in twee telefoonkabels.

[ Voor 4% gewijzigd door LoneGunman op 24-02-2005 13:23 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee, nu heb je het helemaal verkeerd. Je hoeft niet voor élke telefoon een splitter aan te sluiten. Ik probeer het nog één keer:
Dude, ik en hij zeggen niet dat je voor elke telefoon een splitter moet aansluiten. Wat jij zegt kan uiteraard ook en dat is de manier die kpn standaard aanraadt.

MAAR (even open minded wezen en goed lezen en niet direct zeggen dat het fout is), stel dat in jouw huis al je kabels al helemaal weggestopt liggen, je telefoonlijn zich in muren of onhandige wandcontactdozen splitst en het dus lastig is de "binnenkomende lijn" te vinden, dan kan je ook voor elke telefoon een splitter aansluiten (dus 30cm voor de telefoon zegmaar) die dan vervolgens elke telefoon netjes filtert en dan is het klaar.
\
Daar bestaan zelfs speciale filters voor:
Afbeeldingslocatie: http://media2.arp.com/prb/460x460/ARP104469A.jpg

Een adsl splitter is precies hetzelfde, alleen dan met een (ongefilterde!) extra uitgang waar je je adsl modem op aan kan sluiten.

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
LoneGunman schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 13:21:
hé? :?

Nee, nu heb je het helemaal verkeerd. Je hoeft niet voor élke telefoon een splitter aan te sluiten.
Hoeft niet, kan wel. Als hij liever niet met de kabels rommelt is het ook een oplossing.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:17

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[off-topic]

Zeg JvS gebruiken jullie nog steeds dat stomme portal thingie op die helpdesk kan me nog herinneren dat ik me daaraan dood ergerde ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• LoneGunman
  • Niet online
JvS schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 13:31:
[...]
Dude, ik en hij zeggen niet dat je voor elke telefoon een splitter moet aansluiten. Wat jij zegt kan uiteraard ook en dat is de manier die kpn standaard aanraadt.

[..]
Waarom zou je dat willen? Je bent extra geld kwijt voor al die splitters (bijv. 6 telefoons bij mij), terwijl het verwisselen van 2 draadjes ook een oplossing is.

Een dergelijke oplossing strookt ook niet echt met de filosofie van het forum ;)

Maar goed, wel weer genoeg voor KPN-monteurtje gespeeld voor vandaag, veel succes ermee iig.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

offtopic:
Ik heb geen idee? Als je bedoelt dat direct-adsl klanten hun rekening gegevens moeten 'activeren' op de 'breedbandportal' (die geloof ik niet meer bestaat), dan wel :P. Maar als je het niet doet, boeit het geloof ik niet. Is heel onduidelijk allemaal :P
Een dergelijke oplossing strookt ook niet echt met de filosofie van het forum
Hehe, niet iedereen heeft 6 telefoons hoor :P. En dit strookt juist wel met de filosofie van dit forum, je sluit het namelijk als "niet standaard" aan en gaat zelf met wat logica een makkelijke weg zoeken :)

Overigens moet je niet de kpn bellen als je nu een probleem met je signaal of snelheid hebt, want dan gaan ze deze configuratie gelijk de schuld geven ;).

[ Voor 46% gewijzigd door JvS op 24-02-2005 13:48 ]

• objectief2
Update:

Ik heb nu de bij de Speedtouch geleverde splitter aangesloten op de 1ste ingang v/d dubbele wandcontactdoos in de kamer. Gewoon tussen de lijn geplaats met alleen line en phone, dus uit de modemuitgang komt niks.

En het werkt, zolang ik de tweede telefoon boven maar even uit het contact haal. Dus ik ga voor een kleine 10 euro ook daar nog een splitter tussen zetten en ik verwacht dat het dan ook met 2 telefoons werkt ;)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Yups, zal een situatie worden die steeds meer gebruikt gaat worden twee splitters.

Eigenlijk is een 'splitter' een beroerd gekozen woord en zijn het inderdaad telefonie filters met een extra (ongefilterde) aansluiting voor je DSL/modem.

Ook zijn ze vaak gefabriceerd met line + dsl aan één zijde, phone zit dan apart aan de andere zijde. Als de naam anders gekozen zou zijn (telefonie-tilter bijvoorbeeld) zou niemand ze ook foutief aansluiten. (ze zijn dus niet één in twee uit gefabriceerd)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 13:21

Korakal

Up up up!

owkee, ik proef enige overbodigheid in dit topic (ookwel: handleiding goed lezen genaamd), dus bij deze dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.