Toon posts:

[Gentoo] Interface probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hej,

Ik ben als beginnend unix-gebruiker Gentoo aan t installeren en heb t volgende probleem:

Mijn interface krijgt geen nieuw IP adres toegewezen van de dhcp server als ie in een ander netwerk wordt gehangen. Nou heb ik al gekeken of ik dhcpcd ergens kon vinden maar ik krijg m niet gevonden. Verder weet ik ook niet of dit mijn probleem op kan lossen maar suggesties van hoe dit op te lossen zijn meer dan welkom. En heeft iemand misschien ook nog handige links om een beetje wegwijs te worden in de unix wereld?

Grt Tijmen

Verwijderd

code:
1
dhcpcd eth0

Als root uitvoeren. Eventueeel eth0 aanpassen als je verschillende NIC's hebt.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je "/etc/conf.d/net" verder leeglaat gaat hij standaard de geinstalleerde DHCP-client gebruiken om een IP te krijgen als je "/etc/init.d/net.eth0 start" doet :)

Verwijderd

Als beginnend unix/linux gebruiker zou je misschien eerst een andere distributie willen proberen. Als je geen basiskennis hebt ga je hopeloos verloren lopen met Gentoo. Configureren is geen klikkwestie, maar constant in de shell zitten en files editen.

Waarom probeer je niet eerst Ubuntu Warthy (Hoary voor bleeding edge), Suse, Mandrake, Novell Linux Desktop 9 ?

Normaal gezien moet dhcpcd geinstalleerd zijn als je je base install af hebt.
Een kijkje nemen in /etc/conf.d./net misschien ?
iface_eth0="dhcp"

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 12:29:
Als beginnend unix/linux gebruiker zou je misschien eerst een andere distributie willen proberen. Als je geen basiskennis hebt ga je hopeloos verloren lopen met Gentoo. Configureren is geen klikkwestie, maar constant in de shell zitten en files editen.

Waarom probeer je niet eerst Ubuntu Warthy (Hoary voor bleeding edge), Suse, Mandrake, Novell Linux Desktop 9 ?

Normaal gezien moet dhcpcd geinstalleerd zijn als je je base install af hebt.
Een kijkje nemen in /etc/conf.d./net misschien ?
iface_eth0="dhcp"
Als je iets doet moet je t goed doen is mijn motto! Maar het gaat al erg goed moet ik zeggen :)

• doelman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 12:23
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 12:29:
Als je een fanatieke beginner bent, en je veel leest, kun je best met Gentoo beginnen. Er is genoeg documentatie over beschikbaar. En de basiskennis kun je ook opdoen met Gentoo.

Mijn pianomuziek: http://www.youtube.com/user/doelman

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
of met welke willekeurige distro ook.
zelfs freebsd is nog te doen.

lezen is het geheim.
uiteraard ook snappen wat je zojuist gelezen hebt.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

het was geen unanieme beslissing, maar dhcpcd zit niet meer in het system-profile van gentoo. Dit is gedaan omdat er nog andere dhcp-clients zijn, en nu kun je dus kiezen welke je wilt. Oplossing is dus om m te emergen (als je een werkende internetverbinding hebt uiteraard ;))

It sounds like it could be either bad hardware or software

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46

SA007

Moderator Tweaking
of pak ifplugd, die kijkt of je netwerkkabel losgaat en zodra je 'm er eregns anders induwd gaat ie een dhcp sturen, hoef je het niet handmatig te doen, ERG handig bij laptops :)

Als je nl standaard net.eth0 toevoegt aan je default runlevel dan blijft ie KEI lang hangen als je niet aangesloten bent, en als je 'm losgooit en ergens anders aanhangt heb je weer geen netwerk.
Pagina: 1