Compaq Smart Array 431 in non-compaq systeem

Pagina: 1
Acties:

• Barazinbar
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik heb een Compaq Smart Array 431 RAID controller op de kop getikt. Het ding zat in een Proliant met een compaq hotswap drive bay. Ik wil hem in mijn server gebruiken onder Linux (Fedora Core 3) door er 3 36 GB 68 pins disks direct aan te hangen.

Het probleem is dat de drives niet herkend worden en de kaart bij opstarten foutmeldingen geeft over het niet krijgen van signalen van de drive bay . Ik had gehoopt door op F10 te drukken in de BIOS van dat ding te komen maar dat gaat niet (omdat hij geen devices herkent ws.) Hij wordt overigens wel herkend door Linux en de driver wordt geladen.
De compaq configuration utilities zijn niet te gebruiken op een niet-compaq linux installatie.

Weet iemand of het uberhaupt mogelijk is die kaart te gebruiken zonder drive bay en er 'normale' 68 pins disks aan te hangen? Is er een manier om hem te resetten zodat ie niet meer de signalen van de drive bay verwacht?

Alle tips zijn welkom :)

Failure is nothing compared to regret

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:42
Volgens mij hebben die kaarten geen bios waar je instellingen kan wijzigen. Alle configuratie wordt gedaan m.b.v. een Smartstart CD en voor deze kaart niet nieuwer dan versie 5.5 volgens mij.

• Barazinbar
Wat ik uit de documentatie opmaakte is dat dit ding ORCA heeft, wat een soort bootrom menu is. Als ik op F10 druk gaat er wel een indicator knipperen en staat er 'Initializing.....' op het scherm. Daarna gaat ie alsnog door met booten.

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:21
Waarschijnlijk zoekt de kaart nog naar zijn vorige raid die op de kaart is aangesloten.

Ik dacht dat die kaarten wel een eigen BIOS hadden maar dat je daar in komt met F8. Kan me vergissen maar zal eens kijken of ik niet iets kan vinden hier.

Die Smart Array Controllers moeten ook werken in Non-Compaq systemen.

Heb je trouwens ook geprobeerd om de kaart even in een windows systeem te stoppen en dan met software (ACU) de kaart te configureren?

[ Voor 18% gewijzigd door Witlof op 24-02-2005 11:16 . Reden: Hmm, volgens mij haal ik de 532 met deze kaart door de war..... ]

• Barazinbar
Ik heb nog niet onder windows met de kaart gespeeld dat zal ik zo snel mogelijk doen, om idd te kijken of ik een array aan kan maken. Maar het feit dat ik er gewoon 68 pins scsi disks aan hang moet dus geen probleem zijn ?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-03 15:45

Shuriken

Life is all about priorities

Vroeger had je voor dit soort kaarten een DOS bootable ACU diskette.

Maar ik zou em idd gewoon even in een windows machine hangen. Dan met de windows ACU de boel configureren. De config opslaan en daarna in Linux aan de gang gaan.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Barazinbar
Ik heb de controller nog even in de compaq server teruggezet waar ie vandaan kwam; als ik er een 68 pins disk aan hang heb ik de mogelijkheid om met F8 in ORCA te komen. Hij geeft wel waarschuwing over de drive enclosure. De schijf wordt in ORCA herkend.
Als ik de kaart in mijn eigen server zet (Hp Netserver E800), met dezelfde schijf eraan, dan boot de kaart na de waarschuwing van de drive enclosure gelijk door. Ik trek hier geloof ik toch maar de conclusie dat het ding niet gaat werken....

• Shuriken

Shuriken

Ik heb dezelfde controller in een non-compaq machine prima werkend gehad (heb em inmiddels verkocht).

Maar goed als je onze adviezen in de wind slaat moet je het zelf weten.

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik heb die controller ook draaiend in een gewoon P3 systeem. Om hem te configureren heb ik hem in de originele compaq machine gezet toen mijn array gemaakt met de smart start cd en toen het hele handeltje overgezet naar de andere machine. Werkt perfect, maarja voor deze manier moet je natuurlijk wel toegang tot zo'n machine hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door ExcaliburDexter op 25-02-2005 12:34 ]

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Waarschijnlijk is je backplane-board welke achterop de Drive-Bay zit defect of haperend vandaar de foutmeldingen. Uit ervaring weet ik dat deze nog weleens defect willen raken.

New Build in Progress

• Barazinbar
@ shuriken :

Ik sla jullie adviezen niet in de wind, maar als ik de compaq machine nodig heb om arrays te wijzigen en te configureren is dat niet zo handig, want die is er straks niet meer. Ik merk nu iig op dat als de kaart in de compaq zit wel in ORCA kan komen en als ik hem in mijn eigen server stop, niet.

edit:

Ik heb intussen de bootable ACU 3,5" disks gebruikt, deze melden dat er geen controller gevonden is of dat de controller geen disks gevonden heeft. Misschien is deze software te oud, ben momenteel de smartstart cd aan het ophalen...

[ Voor 29% gewijzigd door Barazinbar op 25-02-2005 23:00 . Reden: update ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:57

_Arthur

blub

Barazinbar schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 21:28:
@ shuriken :

Ik sla jullie adviezen niet in de wind, maar als ik de compaq machine nodig heb om arrays te wijzigen en te configureren is dat niet zo handig, want die is er straks niet meer. Ik merk nu iig op dat als de kaart in de compaq zit wel in ORCA kan komen en als ik hem in mijn eigen server stop, niet.

edit:

Ik heb intussen de bootable ACU 3,5" disks gebruikt, deze melden dat er geen controller gevonden is of dat de controller geen disks gevonden heeft. Misschien is deze software te oud, ben momenteel de smartstart cd aan het ophalen...
Sorry voor de kick. Maar mocht je hem nog niet aan de praat hebben:

Disk aansluiten op je controller. Windows XP booten. Nieuwste bios er in flashen (momenteel v1.24). Je array aanmaken met de ACU tools en verder met linux.

Moet werken. Zo heb ik het van de week ook gedaan. Na het flashen krijg ik nu tijdens het booten ook netjes de vraag om of met F8 het bios in te gaan of direct door te booten dmv ESC.

• Shuriken

Shuriken

Gezien dat we inmiddels 6 maanden ;) verder zijn denk ik dat de TS er inmiddels wel uit is of andere opties gekozen heeft.

Bios updaten hoeft in elk geval niet persee. Zoals ik al eerder zei, heb ik het ook gewoon met een standaard machine en windows xp gedaan.

Nooit een compaq nodig gehad. Maar de TS heeft kennelijk op de basisschool niet helemaal opgelet met begrijpend lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Shuriken op 21-09-2005 15:43 ]

• spectator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-02 11:22
Zonder een nieuwe draad te starten, post ik hier een issue dat ik heb met dezelfde hardware en linux.
Heb een Proliant ML350 waarop ik met de smartstart cd een volume heb aangemaakt. Vervolgens
ubuntu server build erop geinstalleerd, wat overigens zonder problemen is gegaan.
Maar na het rebooten wordt de kernel nog wel geboot om vervolgens enkele foutmeldingen
te zien voorbij scrollen. 2 meldingen over ACPI en na een melding over het niet vinden van /lib/kernel../../terminal.ko wordt ik in een reque shell gedropt.

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?
Pagina: 1