[Gentoo] emerge verwijdert geen 2.4 sources

Pagina: 1
Acties:

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:30
Ik heb een kleine 2 maanden terug een Gentoo installatie voltooid met een 2.4 kernel. Ben een paar weken terug overgestapt op de 2.6 kernel en dat draait nu al een tijdje mooi stabiel. Dus ik dacht, laat ik de twee 2.4 kernel's die ik heb maar verwijderen. Ik las in de 2.6 migratie guide van Gentoo ( http://www.gentoo.org/doc/en/migration-to-2.6.xml ) dat ik daarvoor het volgende commando moest geven:
emerge --unmerge =gentoo-sources-2.4.*
Echter vind hij deze niet, zijn de sources dan al van mijn computer? ik heb ze nooit bewust verwijderd in ieder geval. En als ik emerge -Da --update system doe wil die ook mijn 2.4.* sources updaten. Weet iemand een andere manier waarop ik de sources kan verwijderen of na kan gaan of ik die nog heb?

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-02 21:17
je kan in /usr/src/ kijken of het ook daadwerkelijk weg is.
Een emerge -p gentoo-sources laat je zien wat portage denkt dat er is.

Als het al weg is, maar nog in de world file staat wil emerge het niet weggooien, maar wel updaten de volgende keer.

Oplossing is dan om het uit de world file te halen:
open /var/lib/portage/world en verwijder de regel met gentoo-sources.

Als het echte allemaal helemaal niet wil met je unmerge doe je het handmatig, gooi alle 2.4 troep weg uit /usr/src en haal het dan weg uit de world file.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Shinji
Die regel met gentoo-sources staat in mijn world file, maar hij wil dan zeker ook niet mijn 2.6 kernel updaten als dat nodig is of doet de gentoo-dev-sources dat?
In ieder geval staat er een linux map en een 2.6 map in mijn /usr/src/ dus ik ga er maar vanuit dat die is verdwenen.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-02 21:17
ja dat doet de dev-sources je kan de gentoo-sources gewoon verwijderen.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Shinji
Hmm, dat heb ik gedaan maar nog steeds wil die gentoo-sources-2.4.28-r(zoveel) emergen als ik emerge -Da --update world doe. Ik heb inmiddels een emerge --sync gedaan.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-02 16:47

BoAC

Memento mori

Staat die gentoo-sources dan nog in je /var/db/pkg dir?

Welke output geeft
code:
1
emerge unmerge -p gentoo-sources

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-02 21:49

Flydude

Mighty pirate

De kernel is een zogeheten slotted package. Daarvan kunnen er meer dan één op je box staan. Een lijstje met alle slotted kernels (en de vraag of je ze wil verwijderen) krijg je met:

code:
1
emerge -Pav gentoo-sources

Daarna kan je elk package individueel verwijderen (of je kan alle packages laten verwijderen als je toch maar één kernel hebt). Niet vergeten om de gecompileerde kernelfiles in /usr/src/ te verwijderen.

I am rubber, you are glue

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Doen julie niet een beetje moeilijk? De 2.6.x kernel sources heten gentoo-dev-sources, de orginele sources heten gentoo-sources. Ik ga er van uit dat je da symlink naar je source ( /usr/src/linux ) tijdens het installeren van je nieuwe kernel aangepast heb ( dit kan je even controleren met $ ls -l /usr/src/linux , deze zou dus naar je 2.6.x kernel moeten wijzen ). In dat geval kan je gewoon emerge -C gentoo-sources doen. ( -C is de korte versie voor unmerge). Of kijk anders eerst even of je ze uberhaubt geinstalleerd heb met het commando emerge search gentoo-sources.

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 15:40
Misschien een vreemde vraag, TS, heb je de sources/kernel wel via Emerge geinstalleerd? Als je het met de hand gedaan hebt kan ik me bedenken dat emerge er niets mee doet.

• Shinji
Het probleem is opgelost, ik heb toch maar mijn 2.4 sources geupdate en toen dat klaar was en ik ze weer ging verwijderen ( emerge --unmerge gentoo-sources ) zag die ze alle 3. Geen idee waarom die de eerste twee daarvoor niet zag maar ze zijn weg nu.
Pagina: 1