Andere procesor dan XP opnieuw instaleren

Pagina: 1
Acties:

• Appeltje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-03-2021
Ik heb een PC met een 2600+ amd procesor en ik wil een 3200+ amd en een reepje geheugen bij pluggen. Nou vertelde iemand mij dat je dan XP opnieuw moet instaleren. Ik kan hier niets op internet over vinden.

Ik denk dat het onzin is, maar als dat niet zo is...

Laat het mij dan even weten.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57
Dit is idd onzin. Gewoon CPU er in pluggen en DIMM bijsteken en Windows XP zal doen of z'n neus bloedt (alleen dan wat sneller :+ )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Is echt onzin :P
Ze hebben dezelfde instructie sets dus het gaat echt wel goed :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Enige kans die je loopt is dat je XP opnieuw moet activeren vanwege grote hardware wijzigingen.
Opnieuw installeren is eigenlijk alleen noodzakelijk bij het wisselen van mainboard, en zelfs dan alleen indien de chipset van een ander type is, dus bijv. wisselen van KT400A naar NForce2 o.i.d.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Dat hoeft zeker niet. Als je ook bijvoorbeeld je moederbord gaat vervangen dan is dat wel noodzakelijk, maar in dit geval zou het overdreven zijn.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Alleen als je van Duron 'Spitfire' of AMD Athlon 'Thunderbird' naar Duron 'Morgan' of AMD Athlon XP 'Palomino' en hoger gaat upgraden moet je wel Windows opnieuw installeren.

De Duron 'Spitfire' en AMD Athlon 'Thunderbird' kennen nl. geen SSE instructies. De opvolgers ervan wel ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Thandor op 23-02-2005 22:56 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:38
Mijn ervaring is dat Windows XP inderdaad schuw is met betrekking tot nieuwe hardware.

Ik heb al bij meerdere computers Windows XP opnieuw moeten installeren simpelweg omdat deze niet veel baat bleek te hebben bij meer geheugen. Ik heb het hier over systemen met 128MB geheugen die na een upgrade naar 256MB of meer nog steeds retelangzaam waren. Een frisse install van WinXP loste dit op.

Het is zoiezo een goed idee om bij nieuwe hardware Windows opnieuw te installeren. Dan weet je zeker dat het goed zit.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 20:51
Je hoeft windows xp niet opnieuw te installeren voor een processor. Je hoeft niet voor elke scheet windows opnieuw te installeren. (niet bij xp iig) Ik heb hier zelf weleens gewisseld tussen mijn duron 800 en 2000xp (toch een redelijk verschil) zonder enige problemen.

Enige hardware wijzigingen waarvoor ik xp opnieuw moest installeren waren een nieuw mobo en een nieuwe hd (ipv raid).

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:03
Ik snap niet waar mensen de fabel weghebben met reinstallen zodra er ook maar iets veranderd is aan je systeem.
Van een klassieke duron naar een Athlon XP 3200+ is geen enkel probleem, windows herkent gewoon je nieuwe CPU extenties en gebruikt deze ook gewoon. Andere kant op downgraden is ook geen probleem. Je hoeft windows toch ook niet te reinstallen als je je Geforce2MX vervangt door een 6600GT en dan ineens beschikking hebt over pixelshaders?

Wat betreft extra geheugen: als je daar windows voor moet reinstallen heb je of enorm brakke programma's draaien die niet tegen extra geheugen kunnen, of je hebt brak RAM in je bak gezet.

Ik heb destijds het volgende systeem een upgrade gegeven:
PC Chips M810L (SiS730S)
Duron 700
Geforce4MX440
20GB 5400RPM maxtor
256MB PC100 SDRAM

naar deze:
Asrock K7S8X (SiS748)
Athlon XP 2500+
Geforce4MX440
80GB 7200RPM WD
512MB PC3200 DDR SDRAM

had net windows een reinstall gegeven op de oude bak, vervolgens wilden ze graag nieuwe computer. De windows op de oude machine was nog helemaal schoon van spyware en trojans, dus heb ik gewoon met een tool als ghost de hdd inhoud van de oude PC gekopieerd naar de nieuwe. Windows detecteerde een stel nieuwe USB controllers, nog een paar kleine veranderingen, maar veel problemen was het niet.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:51

Cyphax

Moderator LNX/AI
* Cyphax heeft eens zijn complete moederbord vervangen, de PC had dus een nieuw mobo, nieuw geheugen en een nieuwe processor met andere core (Thunderbird naar Athlon XP) en Windows 2000 deed helemaal nergens moeilijk over. Dat viel me alleszins mee.
Bij een Windows installatie worden alle drivers meegekopieerd geloof ik, dus als er nieuwe hardware is en er zijn gewoon drivers voor op je systeem installeert ie dat gewoon lijkt me?

Saved by the buoyancy of citrus

• JvS
  • Laatst online: 21:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Cyphax schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 10:44:
* Cyphax heeft eens zijn complete moederbord vervangen, de PC had dus een nieuw mobo, nieuw geheugen en een nieuwe processor met andere core (Thunderbird naar Athlon XP) en Windows 2000 deed helemaal nergens moeilijk over. Dat viel me alleszins mee.
Nou dat heb ik ook weleens gedaan :P. Van een KT133 met een thunderbitd 1200 naar een KT266a met een 1800+, dat was toch wel even flink nadenken voor windows, maar uiteindelijk (hij had zo;n beetje alle drivrs opnieuw geinstalleerd, inderdaad vanzelf) werkte het wel :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Palomar
  • Niet online
Ik heb ook vaak genoeg de meest uiteenlopende hardware veranderd met eenzelfde windows installatie (intel -> amd, sis -> via etc.). Zelden is het fout gegaan. De ene keer dat het fout ging (windows bleef hangen) kwam ws. door een brakke windows install.
Verder ook nooit performanceverlies opgemerkt bij zulke acties. Ik snap ook niet waar mensen het vandaan halen dat je windows meteen opnieuw MOET installeren bij het plaatsen van een nieuw stukje hardware.

Verwijderd

Mjah... nog nooit meegemaakt dat windows problemen gaf bij het plaatsen van een andere proc of geheugen.. lijkt me ook onlogisch...
Wel kwam ik windows niet meer in toen ik mijn epox 8kha+ kt266a bordje verving door een abit AT7 MAX2 kt400... maar dat kwam waarschijnlijk omdat dat bord een ontzettende boel extra onboard heeft...

Verwijderd

Ben van een AMD duron 1400 naar een AthlonXP 2200+ gegaan, zonder reinstall van Windows 2003 standard...
Ook eenmaal van een P4 2.8HT (gesloopt 8)7 ) naar een P4 3.2 HT zonder reinstall van WinXp...

Geen probleem dus bij mij.

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Ik ben van een A7Pro naar een A7N8X-X gegaan (athlon 1100 naar een 2600XP) en windows bleef in de start gewoon hangen. Bepaalde drivers bleken niet compatible = geen boot in windows = opnieuw install.
Mobo, CPU en geheugen waren veranderd.

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Verwijderd

BredeP schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 22:55:
Enige kans die je loopt is dat je XP opnieuw moet activeren vanwege grote hardware wijzigingen.
Opnieuw installeren is eigenlijk alleen noodzakelijk bij het wisselen van mainboard, en zelfs dan alleen indien de chipset van een ander type is, dus bijv. wisselen van KT400A naar NForce2 o.i.d.
Is mij allemaal gelukt :)

De zaak loopt wel vast ja als je je hd in een ander systeem propt maar van mijn upgrade met video & mobo & mem & cpu, kon ik xp gewoon nog doorstarten :)

Wel van nforce1 naar 2.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 01:11 ]

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Flikker de nieuwe hardware de gewoon in, en dan moet hij het gewoon doen. Zo niet dan windows opnieuw installen. ;)

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Bij de topicstarter is het de situatie dat hij zijn FSB omhoog gooit naar 200 Mhz FSB, en dan ander geheugen. Zijn chipsetdrivers zijn hetzelfde, van deze ophoging zou hij geen hinder kunnen ontvangen. En dus gewoon met dezelfde Windows installatie verder kunnen gaan.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

ik doe bij hw changes als cpu, mobo, ram, gfx windows opnieuw installeren. Het draait wel, maar ik heb anders het idee dat het niet optimaal is

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

418O2 schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 03:20:
ik doe bij hw changes als cpu, mobo, ram, gfx windows opnieuw installeren. Het draait wel, maar ik heb anders het idee dat het niet optimaal is
Bij moederbord is het aan te raden, bij videokaart vaak ook als het een overstap van soort chip betreft, maar bij behoud van zelfde moederbord is er bij CPU en RAM upgrades werkelijk geen enkele reden om iets aan je software te doen. Je OS communiceert met een moederbordchipset, zolang daar niets aan verandert zijn CPU en RAM changes volstrekt transparant ;)

Oslik blyat! Oslik!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Windows XP hoeft soms niet opnieuw erop te zetten. Ik heb onder andere de volgende upgrade gedaan:
AMD 2100XP+ - Via KT266 chipset naar een Intel Celeron 2.0 - Intel 845GL chipset
Intel Pentium IV 2.0 ghz - Intel E7205 chipset naar een AMD Duron 800 - Via KT133
AMD Duron 800 SIS 730 - AMD Athlon 2200 SIS 760

Dit zonder enig problemen. Maar af en toe lukt het niet. Wat ik meestal eerst probeer de chipsetdriver eraf en IDE driver en de nieuwe installeren en dat wil nog wel eens werken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1