[Asus A7N8X-VM] Onstabiel systeem

Pagina: 1
Acties:

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Hier heb ik vanmiddag het volgende systeem gebouwd voor mijn vriendin.

Asus A7N8X-VM, nForce2 IGP (<- Dus met onboard GF4MX)
AMD Sempron 2400+
Dame-Elec 256MB PC2700 RAM (daarvan wordt 32MB gesharen met de GF4MX)
Maxtor DiamondMax 9 80Gb
AOpen QF50A Miditower met 300W voeding

In begin zag het er goed uit. Hij bootte goed en de Windows installatie cd start keurig op.
Tijdens de windows installatie kwamen er problemen. Hij rebootte 1x en ook een keer miste hij een bestand. Ook gaf hij tijdens het installeren wat corrupte pixels in beeld. Net zoals je artifacts kunt hebben na het ocen van je videokaart daar leek het op.
Nu is na wat gedoe WindowsXP er succesvol op gekomen maar er is met de PC geen land of zee te bezeilen. Zodra je in WinXP teletubbieland komt en wat wil gaat doen wordt je geserveerd met een spontane reboot. Dit is willekeurig dus het ligt niet specifiek aan de installatie.
Zodra je de pc wil gaan gebruiken komt zo'n reboot. Bijvoorbeeld het openen van Deze Computer of het invoeren van een cd en vervolgens met de autorun iets aanklikken.
Nou dacht ik gelijk aan dat dit mogelijk brak RAM kan zijn omdat dat wel eens spontane reboots of hangs kan veroorzaken. Gelijk Memtest+ gedownload op de pc er naast en ram gecheckd. Dit heeft ong 45min gelopen en na 3,5 goed verlopen pass ga ik er van uit dat het ram het probleem niet is.
Daarna zat ik te denken, misschien wordt de nForce2 chip te warm aangezien daar ook de GF4MX in zit en die passief gekoeld wordt. Blokje even betast en die was warm maar ik kon hem nog prima vasthouden, ook proc blok getest zelfde verhaal. BIOS temperaturen geven proc = 42 - 46 C en MB = 32-36 C. Prima dus.
Ook heb ik even Prime95 gedownload. Die kreeg ik niet gekopieerd van de diskette.
Er zit maar 300W in die kast en de voltages in het BIOS zijn als volgt:
3.3V = 3.306V
5.0V = 5.016V
12V = 11.612V
Nou vind ik die laatste wat kantje boord aangezien die max 5% af mag wijken wat 11.4V geeft. Nu is het in de bios niet onder load dus het kan zijn dat die in winxp en tijdens installatie wat minder is.
Na het afkoppelen van de 120mm casefan en het dvd station blijven de voltages hetzelfde, maar kan ik in WindowsXP wel Deze computer openen en prime95 van de flop af halen en installeren. Tijdens de installatie kreeg ik weer wat visuele foutjes wat een soort van foutje streepjes zijn. Vrij kort ong 1 cm lang in horizontale richting en bestaande uit allerlei kleuren pixels.
Na het starten van Prime95 pakte ik de Torture test en die deed het 3 seconden en toen kreeg ik weer een reboot.
CPU temp kan het dus niet zijn. Maar kan het mogelijk de voeding zijn die niet genoeg vermogen levert? Of hebben jullie nog andere ideeen?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het lijkt op een DOA moederbord, vanwege de artifacts.

Misschien maakt het NB koelblokje niet goed contact? (lijkt me stug)

Je kunt ook nog altijd een BIOS update proberen. :)

[ Voor 25% gewijzigd door PD2JK op 23-02-2005 22:19 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Prutz0r schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 22:19:
Het lijkt op een DOA moederbord, vanwege de artifacts.

Misschien maakt het NB koelblokje niet goed contact? (lijkt me stug)

Je kunt ook nog altijd een BIOS update proberen. :)
Kan altijd gebeuren hoor. Ik heb wel eens een Asrock moederbord gehad om een PC voor m'n toenmalige vriendin te bouwen en bij de minste aanraking van de northbridge heatsink sprong die er af langs één kant :o

Ow ja, draai ook eens Memtest86. Brak geheugen kan altijd leiden tot rare fouten, ook in het beeld aangezien de onboard videokaart het systeemgeheugen gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door Admiral Freebee op 23-02-2005 22:24 . Reden: Beschamende omwisseling van ij en ei! ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
amour021 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 22:21:
[...]
Kan altijd gebeuren hoor. Ik heb wel eens een Asrock moederbord gehad om een PC voor m'n toenmalige vriendin te bouwen en bij de minste aanraking van de northbridge heatsink sprong die er af langs één kant :o

Ow ja, draai ook eens Memtest86. Brak geheugen kan altijd leiden tot rare fouten, ook in het beeld aangezien de onboard videokaart het systeemgeheugen gebruikt.
Ik heb getest met Memtest86, dat was juist het eerste wat in me op kwam. Brak videogeheugen staat garant voor artifacts en reboot passen ook in het straatje, vandaar het eerste wat ik testte. Dit staat ook in mijn startpost zal het hier nogmaals ff quoten.
Gelijk Memtest+ gedownload op de pc er naast en ram gecheckd. Dit heeft ong 45min gelopen en na 3,5 goed verlopen pass ga ik er van uit dat het ram het probleem niet is.
Ik moet overigens wel nageven dat er van de 256mb maar 224mb checked wordt omdat het videogeheugen van 32mb gereserveerd wordt voor die geintegreerde gf4mx en dat 45 minuten een erg korte test is maar met 3 passes tegen 5x WinXP installs die allemaal misliepen vind ik al een vrij goed resultaat. Morgen kan ik dat reserved ram wel ff trug draaien naar volgens mij minimaal 4mb en dan nog eens testen, maar als 224mb goed werkt lijkt me de kans klein dat de overige 32mb niet goed zou zijn. Maar het zou kunnen natuurlijk.

Het moederbord zou kunnen natuurlijk. Maar ik heb ook de heatsink van de nforce2 gechecked en die werd gewoon warm, ik kon hem wel nog gewoon vasthouden maar hij voelde wel warm aan, ook ff aangewiebeld of ie niet los zit maar hij voelt vrij solide aan. Hetzelfde geldt voor het processorblok, warm maar vast te houden.
Maar ik denk zelf dus voornamelijk aan die voeding en dat die 12V lijn bij wat belasting onder de 11.5V duikt en dat hij daarom kopje onder gaat. Morgen ga ik hem testen met mijn eigen goede 350W voeding ipv van die budget 300W en dan weet ik denk ik meer.
Maar denken we hier nu vooral moederbord, voeding of iets anders?

[ Voor 24% gewijzigd door Ultraman op 23-02-2005 22:49 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
cybersteef schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 22:33:
[...]

Ik heb getest met Memtest86, dat was juist het eerste wat in me op kwam. Brak videogeheugen staat garant voor artifacts en reboot passen ook in het straatje, vandaar het eerste wat ik testte. Dit staat ook in mijn startpost zal het hier nogmaals ff quoten.

[...]

Ik moet overigens wel nageven dat er van de 256mb maar 224mb checked wordt omdat het videogeheugen van 32mb gereserveerd wordt voor die geintegreerde gf4mx en dat 45 minuten een erg korte test is maar met 3 passes tegen 5x WinXP installs die allemaal misliepen vind ik al een vrij goed resultaat. Morgen kan ik dat reserved ram wel ff trug draaien naar volgens mij minimaal 4mb en dan nog eens testen, maar als 224mb goed werkt lijkt me de kans klein dat de overige 32mb niet goed zou zijn. Maar het zou kunnen natuurlijk.

Het moederbord zou kunnen natuurlijk. Maar ik heb ook de heatsink van de nforce2 gechecked en die werd gewoon warm, ik kon hem wel nog gewoon vasthouden maar hij voelde wel warm aan, ook ff aangewiebeld of ie niet los zit maar hij voelt vrij solide aan. Hetzelfde geldt voor het processorblok, warm maar vast te houden.
Maar ik denk zelf dus voornamelijk aan die voeding en dat die 12V lijn bij wat belasting onder de 11.5V duikt en dat hij daarom kopje onder gaat. Morgen ga ik hem testen met mijn eigen goede 350W voeding ipv van die budget 300W en dan weet ik denk ik meer.
Maar denken we hier nu vooral moederbord, voeding of iets anders?
Je hebt gelijk maar ik bedoelde Memtest icm een PCI (of AGP als het moederbord het ondersteund) videokaartje zodat het stuk reserved geheugen vrij komt. Als hetzelfde stuk altijd gereserveerd wordt en er zitten net daar fouten in dan ja...

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
amour021 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 07:36:
[...]
Je hebt gelijk maar ik bedoelde Memtest icm een PCI (of AGP als het moederbord het ondersteund) videokaartje zodat het stuk reserved geheugen vrij komt. Als hetzelfde stuk altijd gereserveerd wordt en er zitten net daar fouten in dan ja...
Ja aan dat geintje dacht ik vannacht ook. ff een PCI kaartje erin zodat er geheugen vrijkomt. Ga het vanmiddag testen.
@Prutz0r: nieuwste BIOS zit er volgens mij op, zal vanmiddag even de datum en de versie checken.

[ Voor 14% gewijzigd door Ultraman op 24-02-2005 07:56 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Het probleem is opgelost! :D
Hoe zat het nou? Nou zo:
Mijn eigen 350W voeding er aan. Systeem was al wat stabieler maar zodra je met 2 vensters te gelijk ging werken of Prime95 ff op Torture Test zette floepte hij er weer uit. Maar gelukkig was hij nu wel stabiel genoeg om de nForce Unified drivers te installeren, ik dacht ach laat ik het eens proberen, misschien zit hem wel in de aansturing van iets op het moederbord. Geïnstalleerd. Reboot..
En ja hoor stevig als een huis, gelijk display drivers er op en de rest van de meuk. Nu typ ik dit vanaf de pc. Prime95 al een uur aangehad zonder enig probleem. Strax nog even draaien en dan wat langer voor de zekerheid.
Ik gok dat het de nForce Memory Controller Drivers waren die het oploste want na het installeren er van waren de artifacts weg en geen rare reboots of fouten meer. _/-\o_

Pagina: 1