Toon posts:

[photoshop] selectie vullen antialiasing (n00b)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ongelooflijke newbie vraag wat betreft het vullen van mijn selectie. Wanneer ik dit doe, vult hij niet alleen m'n selectie, maar ook alles (plusminus) 1 pixel er omheen (in een iets lichtere kleur). Ikzelf dacht meteen dat dit aan anti-aliasing zou moeten liggen. Zet ik deze uit, doet hij het nog steeds.

Hij doet dit alleen maar bij niet-rechtlijnige selecties. Is er een manier om dit uit te zetten (of is het gewoon ingebakken dat ronde vormen zo werken?), of zal ik dit handmatig moeten omzeilen?

Excuses voor het n00b-gehalte van deze vraag 8)7. Ik zie een hele hoop topics met de vraag hoe je dit effect aan kan zetten (met AA dus), maar jammergenoeg ben ik niet capabel genoeg er eentje te vinden over het uitzetten ervan.

Verwijderd

Euh, als je bij bijv. cilinderselectie antialias bovenin uit hebt staan en feather op nul hebt staan mag ie dat niet doen zover ik weet.

Verwijderd

Topicstarter
ah.. wat misschien best wel wat uit kan maken. Ik selecteer de border (1 pixel) van m'n selectie en dan probeer ik die te vullen. Dan krijg ik dus niet een rand van 1 pixel, maar van 3.

(ik heb feather op 0 staan)

Ik ben er nu achter dat met een selectie uit een path dit probleem niet perse optreedt, maar wel met bijvoorbeeld een standaard eliptische selectie.
Zo kan ik dus met een omweg om m'n probleem heenwerken: eerst een pathselectie, die vullen, dan kleiner maken en clear. Maar toch vind ik dit een stomme oplossing en zou ik graag m'n verdere photoshopwerk op een 'normale manier' maken. Zo blijf ik met m'n newbie trucjes zitten.

edit:

toegevoegd: feather, elips

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 21:48 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:42

André

Analytics dude

Je moet er wel op letten dat bij het selecteren en het vullen anti-aliasing uitstaat.

Verwijderd

Topicstarter
André schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 22:02:
Je moet er wel op letten dat bij het selecteren en het vullen anti-aliasing uitstaat.
Het rare is, dat ik gewoon kan zien dat m'n selectie overal 1 pixel breed is (gemaakt met select>>modify>>border). Maar dat als ik 'm dan vul, dat hij gewoon buiten m'n selectie vult.

Kan dat dan nog steeds te maken hebben met een anti-aliasing van m'n selectie? (niet dat ik die aan of uit kan zetten wanneer ik met die border-selectie werk).

Daarnaast weet ik zeker dat m'n AA uitstaat bij het vullen.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:42

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 22:23:

Kan dat dan nog steeds te maken hebben met een anti-aliasing van m'n selectie?
Ja :)

Verwijderd

Topicstarter
Dan lig het dus inderdaad daar aan. Ik kan alleen echt nergens een optie vinden om deze uit te zetten wanneer ik die border-truc gebruik. Als m'n originele selectie niet-AA is, dan is de borderselectie blijkbaar automatisch wel weer AA.

edit:

dit is misschien iets dat wél weer in de search te vinden is.. Ik ga maar weer verder op zoek. Dank voor het signaleren van m'n probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 22:50 ]

Pagina: 1