[XP] Installatieprobleem

Pagina: 1
Acties:

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-04 12:31

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Na velen XP installaties uitgevoerd te hebben, heb ik nu eindelijk een pc waarbij het niet goed werkt.

Het gaat om een Celeron 500 met 192MB aan geheugen erin waarop eerst 1 partitie met 98se op zat. Deze installatie gaf veel problemen (veel vastlopers) en ik had het advies gegeven ook ivm aankomende ADSL verbinding om XP erop te zetten.

Toen ik de HDD in 2 partities deelde en XP de eerste partitie liet formateren stuitte ik al op het 1e probleem, op iets van 85% van de format kreeg ik een error dat die niet verder kon formateren wegens een fout op de HDD. Ik heb toen de C partitie gewoon wat kleiner gemaakt en opnieuw geformateerd. Toen ging de installatie spoedig tot het moment dat de installatie klaar was om te rebooten.

Na de reboot kreeg je het bekende zwarte scherm met het XP logo en die balkjes van het laden... op een bepaald punt stopte die met laden en ging niet verder. In safe mode was er geen probleem met booten. Safe mode met netwerkondersteuning wel.

Toen de netwerkkaart en alle andere overbodige kaarten eruit getrokken... en nog geen boot (dacht zelf even dat de netwerkkaart dus de boosdoener was). Weer in safe mode geen probleem, helaas stond er niets in het log van een probleem.

Toen de 2 dimmen omgedraaid, de 1 erin en alleen de ander. En ook op op de 2e geheugenbank getest met 1 dimm. Niets hielp... de 1e dimm zat er al in, maar de 2e dimm had ik zelf meegenomen en komt uit een werkende computer. Dus ik heb niet het idee dat het het geheugen kan zijn.

Ik weet ook dat die PC vroeger wel goed heeft gewerkt en daarop 98 en 2K heeft gedraaid.
Ik kon het helaas niet testen op een andere HDD, maar aan de andere kant lijkt het mij vreemd dat het toch de HDD zou zijn, waarom start deze anders wel in safemode en niet normaal op?

Gaarne wat terugkoppeling, want ik heb dit nog nooit meegemaakt...

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-03 19:29

redyak

Try and Fail

Als het een hele oude HDD is kan het zijn dat XP de IDE drivers niet kent of ondersteund. Had een collega laatst ook. Ik een werkende w98se machine aan het afgeleverd voor zijn vrouw hij XP erop zetten en tada daar ging het mis. Naast een ander gehangen en toen kwam er een medling over de ide drivers.

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik zou iig even de HDD testen, je geeft zelf al aan dat het ding misschien niet helemaal geweldig meer werkt ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ja ik "hoop" dat het de HDD is, het was een 10GB Quantum Atlas (dacht ik). Hangt aan een 40 aderige kabel (die zou eventueel ook niet helemaal goed kunnen zijn). Maarja idd. moet het verder testen, maar hoop dat jullie toevallig ervaring ermee hebben ;)

Maar de vraag is waarom zou die in Safe mode dan wel werken... dan lijkt mij niet dat het probleem de fysieke staat van die HDD kan zijn. maar misschien dan de drivers ervan.

[ Voor 28% gewijzigd door n00bs op 23-02-2005 21:26 ]

Verwijderd

een error bij 85% formateren zou inderdaad op een brakke hd kunnen lijken.

Heb ook wel meldingen gehad met Xp installeren op oudere Pc's.
Je krijgt de indruk dat de Hd of CD-rom niet deugt.

Na het in een andere pc te testen liep het vlekkeloos.
Na enig zoekwerk kwam ik op GoT de volgende manier tegen.
Trek ALLE hardware van je moederboard af. alleen HD, CD en 1 bankje geheugen erop.
Haal tevens de AGP kaart eruit en begin met een PCI videokaart.
Alvorens met de installatie te beginnen je bios naar z'n Failsafe waarde zetten.
Na de installatie SP2 eroverheen een stuk voor stuk de hardware er weer terug in prikken.

Heeft bij mij al meerder malen geholpen bij oudere PC's

suc6

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
RudeboyNL > bedankt, maar zoals je ziet in de startpost had ik dat al gedaan ;) ook de BIOS settings etc. Heb echt nooit echt zo een groot probleem gehad met een XP install. Meestal beperkte het zich toch brak mem. :)
Pagina: 1