Toon posts:

3COM 4520T/DHCP probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een "klein" probleempje met m'n netwerk.

Vorige week heb ik een aantal 3COM SuperStack II Hub's vervangen door een 3COM SuperStack III 4250T switch. In de oude situatie stonden er 3 SuperStack II Hubs plus 1 4250T. In de nieuwe situatie staan er 2 4250T's die via de gigabit poorten (49 tegenover 50) gestackt zijn. Sindsdien heb ik een probleem met DHCP:

Windows 98 machines krijgen nog wel hun correcte ipnummer, maar het netmask, wat 255.255.255.0 moet zijn, is opeens 255.0.0.0. Uiteraard met als resultaat dat niet alles meer functioneert zoals het moet functioneren. Maar refresh je dan het ipnummer (winipcfg), dan werkt alles weer. Alles blijft dan perfect werken, tot de dhcp lease time weer verlopen is. Dan gaan we weer de fout in.

Het vreemdste is nog: ik neem een oude hub. Die sluit ik aan op een poort van de switch. Vervolgens prik ik zo'n win98 bak op de hub, en die machine heeft vervolgens geen problemen meer.

Op dit netwerk zitten
• zo'n 35 WindowsXP gebruikers
• 5 windows 98SE gebruikers (waarvan er 4 dit probleem hebben, en 1 op de hub zit)
• 15 printers
• 1 AIX server
• 1 Linux fileserver
• 1 Linux router/mailserver/dhcp server

Wat zou dit kunnen zijn? Beide 4250T's staan (weer) in de default configuratie, en aan de rest van het netwerk (dhcp servers etc) is niets veranderd. Help, suggesties? Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Je hebt zeker spaning tree aanstaan, dan staan de poorten nog niet op forwarding zodra de netwerk kaarten geinitialiseerd worden en zo communiceren ze niet of half met dhcp.

Zoek eens even of 3com ook een soort port-fast instelling heeft zoals cisco of zet spanningtree gewoon uit. (kgeloof dat dat fast start heet bij 3com).

Mischien dat deze switches ook dhcp snooping ondersteunen, zo ja zet dat uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2005 09:04 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

het is wel heel vaag dat het ip wel klopt maar het netmasker niet. Als je een portfast prob hebt lijkt het me niet logisch dat er zoiets gebeurt

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 08:57:
Je hebt zeker spaning tree aanstaan, dan staan de poorten nog niet op forwarding zodra de netwerk kaarten geinitialiseerd worden en zo communiceren ze niet of half met dhcp.

Zoek eens even of 3com ook een soort port-fast instelling heeft zoals cisco of zet spanningtree gewoon uit. (kgeloof dat dat fast start heet bij 3com).

Mischien dat deze switches ook dhcp snooping ondersteunen, zo ja zet dat uit.
Thanks voor het idee! Ik ga het gelijk proberen. STP staat inderdaad aan, met een delay van 15 sec. En dat voor een netwerk waar dit helemaal niet nodig is... Ik kan die delay helaas niet lager zetten dan 11, dus knal ik STP maar gelijk helemaal uit.

Helaas kan ik nu niet testen of het gewerkt heeft (al is het alleen al omdat ik geen fysieke toegang heb tot de locatie om de snoertjes om te zetten), maar we zullen zien wat het doet.

Met dank.