tft voeding probleem

Pagina: 1
Acties:

• boblelie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-03 10:47
mensen mensen mensen,
ik kan aan een 15" TFT komen, hastikke mooi ding maar er zit geen voeding bij.
de vriend die dat ding heeft staan, heeft er nog 3 andere staan, allemaal dezelfden.

nou is mijn vraag of het mogelijk is om met een spanningsmeter de spanning door die adapter te meten en om dan een andere adapter te pakken die hetzelfde heeft (mocht ik zo gelukkig zijn dat het bijvoorbeeld 12 volt is).

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 07:47

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Als je de specs van dat scherm opzoekt kun je er achter komen welke voedingsspanningen het gebruikt. Op het moment dat je dat weet blijft alleen de aansluiting aan de kant van de TFT nog over.

Je hebt het geluk dat je iemand kent met die schermen dus ga eerst eens uit proberen te zoeken of je aan een voeding voor zo'n ding kan komen en koop hem dan.

Powered By C8H10N4O2

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Eventueel kun je ook een kijken op de adapter van die schermen die wel met adapter zijn meegeleverd. Daar staat het op DCblabla zoveel ampere.
Vaak kun je bij de fabrikant ook nog een adapter bestellen, maar een eigen gebruiken met de juiste instellingen is vaak net zo goed.

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
/me Henk007 vraagt zich af hoe iemand die 4 TFT's aanschaft allevier de psu's kan kwijtraken ?

• boblelie
henk heeft idd gelijk, hij had er een paar van een bedrijf overgenomen of gekocht ofso.
die wilden ze vervangen voor een paar nieuwen. één van die TFTs had een kapotte voeding. vandaar dus.
en die heeft ie over voor bobje >:)

• boblelie
maar ehm.
is het nou zo dat als ik met een spanningsmeter 12 volt aflees dat ik ook een willekeurige voeding met 12 volt eraan kan hangen?
en als dat nou niet zo is (zoals ik denk dat het is) dan lijkt het me sterk dat ik bij comprak een voeding ff kan bestellen van pakweg tig jaar oud.

Verwijderd

Je kan dan inderdaad, rekening houdend met de polairiteit, een willekeurige voeding aan hangen, let wel op dat hij minimaal (bij voorkeur meer) evenveel ampère moet kunnen leveren dan de originele voeding (overpennen; hint: m'n IIyama ProLite E431S-en werken beide op 12V met 4.16A.

• boblelie
hmm maar als da ding dan 2 ampere vraagt en 12 volt, en ik heb een voeding van 12 volt maar met 4 ampere, is dat dan niet overkill?
volgens mij is dat levensgevaarlijk.

Verwijderd

Nee hoor, gebruikt hij gewoon niet, de voeding zou minder heet worden (damn, het zou niet goed zijn als alles d'r over ging, m'n TAGAN480W lever 28A op de 12V lijn, ik gebruik hooguit iets van 20 d'r van...).

• boblelie
hmm, en waar kan ik een universele adapter eigenlijk krijgen?

Verwijderd

Hema heeft ze geloof ik, A/V zaak heeft ze, bandridge levert ze, wij ook.

• boblelie
ben er net achter gekomen dat het de compaq tft5000 is.
meer mensen hebben problemen met die voeding maar dat zijn allemaal verouderde topics.
verder blijkt dat de adapter 5V en 12V moet leveren.

kun je echt bij de hema een adapter vinden die 5v en 12 v levert bij een X aantal ampere?
ook verhalen gelezen van mensen die het uit hun pc voeding hadden getapt maar daar begin ik liever niet aan, heb namelijk laatst al een voeding opgeblazen en da vond me mobo niet zo leuk, heb er iig weer een honkbal knuppel bij })

Verwijderd

Pff, kzal het niet weten, hoe ziet de connector d'r uit? hoeveel polig? In principe is een PC voeding natuurlijk ideaal hiervoor, 5 en 12V, alleen wel opletten dat d'r genoeg prik voor de rest van je systeem overblijft. Of schaf een hele nieuwe cheapass voeding aan, en "mod" hem naar adapter.

Verwijderd

Mocht je het echt niet vinden, kan je eens een mailtje sturen naar deze vriendelijke Amerikanen: www.digitalpowerproducts.com
Nog een aantal andere (allemaal Amerika)
www.shopmemory.net
www.l-f-l.com

En anders eens contact opnemen met hp!

• boblelie
aha, nou het is een soort PS2 aansluiting maar weet niet hoeveel polen.
heeft iemand enig id wat een adapter kost bij HP/compaq? (mits ze nog te bestellen zijn.)

http://www.xlr-8.nl/fok/tftadapter.jpg
hier zie je de aansluiting, volgens mij heeft ie 7 polen.
:? 12V lijn plus en min
5V lijn plus en min
dat zijn er maar 4
ikke niet snap

[ Voor 37% gewijzigd door boblelie op 24-02-2005 16:19 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
kun je echt bij de hema een adapter vinden die 5v en 12 v levert bij een X aantal ampere?
Nee. Hooguit een universele 12V adapter. Maar zeer zeker geen 5V + 12V.
bobje_2 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 15:56:
aha, nou het is een soort PS2 aansluiting maar weet niet hoeveel polen.
heeft iemand enig id wat een adapter kost bij HP/compaq? (mits ze nog te bestellen zijn.)
Ga dat zelf eens lekker uitzoeken ;) In dit topic heb je al meerdere vragen gesteld die je met een heel klein beetje zelfstudie al had kunnen beantwoorden.
http://www.xlr-8.nl/fok/tftadapter.jpg
hier zie je de aansluiting, volgens mij heeft ie 7 polen.
:? 12V lijn plus en min
5V lijn plus en min
dat zijn er maar 4
ikke niet snap
Kan toch? Er staat toch nergens dat alle pinnen een functie moeten hebben?

Verwijderd

idd, wie weet zijn ze shield. Probeer een pinout te maken met een multimeter en een bestaande adapter.

• boblelie
heb net een adapter kunnen lenen van die vent,
ik krijg geen beeld op de tft maar het LEDje knippert wel snel (rood oranje achtig).
heb ook de adapter doorgemeten maar er komen 2 5V lijnen uit en maar 1 12V lijn, weet iemand misschien of er dan ook 2 12V lijnen moeten zijn?

(krijg hem ook niet aan of uit gezet, blijft gewoon knipperen. en het menu ook niet.)

[ Voor 84% gewijzigd door boblelie op 26-02-2005 12:00 ]

• boblelie
possible probleem gevonden:

er komt een gek geratel uit de voeding, wel zachtjes maar volgens mij hoort dat niet.
duidt dat geratel op een busted adapter?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
bobje_2 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 17:17:
heb net een adapter kunnen lenen van die vent,
ik krijg geen beeld op de tft maar het LEDje knippert wel snel (rood oranje achtig).
Tsja, dat kan van alles zijn. Maar vermoedelijk is de 5V dan wel goed. Misschien de 12V ook wel, who knows... Kun je een ander exemplaar (scherm) testen met deze voeding?
heb ook de adapter doorgemeten maar er komen 2 5V lijnen uit en maar 1 12V lijn, weet iemand misschien of er dan ook 2 12V lijnen moeten zijn?
Neuh, waarom? Over één 12V lijn kun je ook wel 2A duwen hoor. Het ligt er maar helemaal hoe de voeding en de elektronica in het scherm zijn gelayout...

• boblelie
ja dat is waar, maar you never know.
zal eens langs gaan bij hem met deze voeding en daar op een werkende tft proberen

Verwijderd

Die voeding zou goed zijn, 2 5V lijnen en één 12V lijn kan ook goed. Bijvoorbeeld: 1 maal 5V lijn voor de "logistiek" (displaycontroller, IC's, kortom: regelstuff). één maal 5V voor de display zelf, en één maal 12V voor de backlight. Dat kan erg goed, en zou tot gevolg kunnen hebben dat de monitor goedkoper is, en makkelijker te maken. Elk component heeft immers z'n eigen spanning nodig.

Dat het scherm "vreemd" doet hoeft dus niet noodzakelijk door de adapter te komen, de TFT kan gewoon stuk zijn. Ga met de adapter en de TFT bij hem langs, en test de TFT op een andere adapter, en de adapter op een andere TFT.

Geluid kan goed uit die voeding komen, resonerende spoelen E.D. is niet ongewoon. Fluitende gigabyte moederborden, piepende Iiyama voedingen, het kan allemaal.

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem..
maar dit is ook een 100 V adapter dus lijkt me wel logisch dat deze kapot zal zijn..
nu wordt het nazoeken welk draadje 5 volt en welke 12 volt is dan kun je deze op de voeding van de computer (mits deze voldoende ampere heeft) aansluiten want deze heeft de 5 en 12 volt aansluitingen.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Welke de 5V en 12V lijnen zijn, zal niet zo moeilijk moeten zijn.
Even de etslijnen volgen, dan kom je meestal bij een elco en spanningsregelaar uit.

And The Only One

Pagina: 1