Heren,
Ik ben bezig met het maken van een RAID 1 systeempje op me linux bakkie (debian 3). Ik heb hiervoor 2 120GB schijfjes. Deze 2 schijfen zijn beide van Maxtor, en zijn beide de DiamondMax Plus 9.
Mijn \dev\hdb wordt op het moment voor opslag gebruikt, dus deze heb ik als failed disk in mijn raidtab aan gegeven. Ik heb geen extra disk, dus vandaar deze constructie
Ik zie namelijk liever niet dat mijn data op \dev\hdb gewist wordt, alvorens ik mijn data kan over zetten op de toekomstige raid. 
Dus ik denk, nou dan maak ik op me \dev\hdd een identieke partitie tabel als op \dev\hdb en voila
Maar helaas, de eigenschappen van de disks zijn compleet anders.
Het enige verschil welk ik op de buitenkant kan vinden zijn de productie datum's en een nummer welk ik niet thuis kan brengen. Te noemen:
6y120p0032811 en 6y120p0032211
Maar mijn fdisk geeft de volgende details aan:
\dev\hdb
size: Pri/Log Free Space 122935.04
sectors: Pri/Log Free Space 240107490
cylinders: Pri/Log Free Space 14946
\dev\hdd
size: Pri/Log Free Space 122942.33
sectors: Pri/Log Free Space 240121728
cylinders: Pri/Log Free Space 238216
Dit geeft dus aan dat de disks compleet anders zijn. Dit zou betekenen dat het vermoedelijk niet mogelijk is om een stabiele raid te maken (athans, dat dacht ik te begrijpen uit texten op internet).
Is er toch een partitie constructie te bedenken waarin ik wel van RAID 1 gebruik kan maken? En zou iemand deze mischien willen posten? Ik begrijp deze hardware isues voor geen meter.
Dan ga ik nu weer even me disks terug schroeven.
Ik ben bezig met het maken van een RAID 1 systeempje op me linux bakkie (debian 3). Ik heb hiervoor 2 120GB schijfjes. Deze 2 schijfen zijn beide van Maxtor, en zijn beide de DiamondMax Plus 9.
Mijn \dev\hdb wordt op het moment voor opslag gebruikt, dus deze heb ik als failed disk in mijn raidtab aan gegeven. Ik heb geen extra disk, dus vandaar deze constructie
Dus ik denk, nou dan maak ik op me \dev\hdd een identieke partitie tabel als op \dev\hdb en voila
Het enige verschil welk ik op de buitenkant kan vinden zijn de productie datum's en een nummer welk ik niet thuis kan brengen. Te noemen:
6y120p0032811 en 6y120p0032211
Maar mijn fdisk geeft de volgende details aan:
\dev\hdb
size: Pri/Log Free Space 122935.04
sectors: Pri/Log Free Space 240107490
cylinders: Pri/Log Free Space 14946
\dev\hdd
size: Pri/Log Free Space 122942.33
sectors: Pri/Log Free Space 240121728
cylinders: Pri/Log Free Space 238216
Dit geeft dus aan dat de disks compleet anders zijn. Dit zou betekenen dat het vermoedelijk niet mogelijk is om een stabiele raid te maken (athans, dat dacht ik te begrijpen uit texten op internet).
Is er toch een partitie constructie te bedenken waarin ik wel van RAID 1 gebruik kan maken? En zou iemand deze mischien willen posten? Ik begrijp deze hardware isues voor geen meter.
Dan ga ik nu weer even me disks terug schroeven.
dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag