[software RAID1] hardcore partitioneren

Pagina: 1
Acties:

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
Heren,

Ik ben bezig met het maken van een RAID 1 systeempje op me linux bakkie (debian 3). Ik heb hiervoor 2 120GB schijfjes. Deze 2 schijfen zijn beide van Maxtor, en zijn beide de DiamondMax Plus 9.

Mijn \dev\hdb wordt op het moment voor opslag gebruikt, dus deze heb ik als failed disk in mijn raidtab aan gegeven. Ik heb geen extra disk, dus vandaar deze constructie :) Ik zie namelijk liever niet dat mijn data op \dev\hdb gewist wordt, alvorens ik mijn data kan over zetten op de toekomstige raid. :7

Dus ik denk, nou dan maak ik op me \dev\hdd een identieke partitie tabel als op \dev\hdb en voila :) Maar helaas, de eigenschappen van de disks zijn compleet anders.

Het enige verschil welk ik op de buitenkant kan vinden zijn de productie datum's en een nummer welk ik niet thuis kan brengen. Te noemen:
6y120p0032811 en 6y120p0032211

Maar mijn fdisk geeft de volgende details aan:
\dev\hdb
size: Pri/Log Free Space 122935.04
sectors: Pri/Log Free Space 240107490
cylinders: Pri/Log Free Space 14946

\dev\hdd
size: Pri/Log Free Space 122942.33
sectors: Pri/Log Free Space 240121728
cylinders: Pri/Log Free Space 238216

Dit geeft dus aan dat de disks compleet anders zijn. Dit zou betekenen dat het vermoedelijk niet mogelijk is om een stabiele raid te maken (athans, dat dacht ik te begrijpen uit texten op internet). :(

Is er toch een partitie constructie te bedenken waarin ik wel van RAID 1 gebruik kan maken? En zou iemand deze mischien willen posten? Ik begrijp deze hardware isues voor geen meter.

Dan ga ik nu weer even me disks terug schroeven. }:O

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33
Four schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 18:28:
...
(athans, dat dacht ik te begrijpen uit texten op internet). :(
Soms zijn de antwoorden dichterbij dan je denkt ;) :
RAID FAQ :
Ja, dat kan Alleen moet je rekening houden met het feit dat de grootte en de snelheid van de kleinste resp langzaamste schijf bepalend is voor de totale grootte en snelheid. Stel, je hebt een 20GB 5400rpm en een 40GB 7200rpm schijf
En jij denkt dat 2x 120GB DiamondMax Plus 9 totaal anders zijn :Y)

Dat je beter twee (qua grootte en snelheid) identieke partities/disks kan gebruiken staat los van stabiliteit. Ik heb geen idee waarom het hierdoor niet stabiel zou zijn.

Ik heb hier een mix van sw raid1 en sw raid0. Hiervoor gebruik ik twee zelfde hdds wat ik met 1 jaar verschil heb gekocht. Ik heb op eentje 10 en andere 11 partities. 6 (x2)van deze gebruik ik voor raid0 en raid1 de rest als losse partities. Geen enkel probleem.

Waarom denk je dat je een speciale constructie nodig hebt? Heb je het over bios raid of hardware raid of softwarematig raid?

RAID FAQ is your friend :9

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:06
Pleur alsjeblieft dat gare Raidtools2 weg met die ranzige raidtab en stap over op mdadm met linux RAID autodetectie. Een keer array aanmaken met mdadm en vervolgens met elke willekeurige bootdisk die RAID support gewoon je RAID arrays gemaakt zien.

Verder: ik heb tijden met een 60GB en een 80GB maxtor RAID-1 gedraaid waar ik de 20GB extra op de 80GB variant gebruikte voor tijdelijke rotzooi die toch geen waarde had. Waar je op moet letten: cylinder boundaries.
Je geeft op disk 1 op dat je een partitie van 128MB wilt, je krijgt 127MB. Je geeft op disk 2 aan dat je 128MB wilt, je krijgt 131MB. Probleem? Nee, maar andersom wel, je partitie die je later weer toevoegt is kleiner dan het array zelf en geeft problemen.

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
Hier heb ik het mee gered, dank u :)

[ Voor 187% gewijzigd door Four op 24-02-2005 14:56 ]

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag