Het probleem
Internet valt steeds weg bij koud weer. De waarden die ik uitlees uit ons modem:
Operational data report : near end (Downstream)
-----------------------------------------------
Attainable line rate : 7180 kbit/sec
Attainable Atm rate : 6752 kbit/sec
Used line rate : 7160 kbit/sec
Fast used Atm rate : 0 kbit/sec
Interleaved used Atm rate : 6752 kbits/sec
Rel. capacity occupation : 100
Noise Margin : 3 dB
Line attenuation : 14 dB
Output Power : 13 dBm
De noise margin is veel en veel te laag voor zover ik dat opgezocht heb. Waarden boven de 6 db zijn wenselijk.
De situatie
We hebben 12 meter liggen tussen het telefoonaansluitpunt en ons modem. We kunnen het modem niet dichterbij plaatsen. Het idee is dus de afstand tussen aansluitpunt en modem te voorzien van beter materiaal. Ik kom net uit een electronicazaak en deze vertelde mij dat het gebruik van UTP kabel ipv normaal dun telefoonkabel dit probleem zou kunnen verhelpen.
Mijn vraag is: is dat flauwekul of wel degelijk mogelijk?
Internet valt steeds weg bij koud weer. De waarden die ik uitlees uit ons modem:
Operational data report : near end (Downstream)
-----------------------------------------------
Attainable line rate : 7180 kbit/sec
Attainable Atm rate : 6752 kbit/sec
Used line rate : 7160 kbit/sec
Fast used Atm rate : 0 kbit/sec
Interleaved used Atm rate : 6752 kbits/sec
Rel. capacity occupation : 100
Noise Margin : 3 dB
Line attenuation : 14 dB
Output Power : 13 dBm
De noise margin is veel en veel te laag voor zover ik dat opgezocht heb. Waarden boven de 6 db zijn wenselijk.
De situatie
We hebben 12 meter liggen tussen het telefoonaansluitpunt en ons modem. We kunnen het modem niet dichterbij plaatsen. Het idee is dus de afstand tussen aansluitpunt en modem te voorzien van beter materiaal. Ik kom net uit een electronicazaak en deze vertelde mij dat het gebruik van UTP kabel ipv normaal dun telefoonkabel dit probleem zou kunnen verhelpen.
Mijn vraag is: is dat flauwekul of wel degelijk mogelijk?
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.