Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hulp bij schakelingetje gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben niet echt zeer electronisch onderlegd, dus vroeg me af of iemand dit makkelijk kan realiseren.

Ik heb een schakeling nodig die het volgende doet:

een sluiting wordt continu onderbroken TENZIJ de schakeling een input van 2 tot 12 volt krijgt die langer dan 2,5 seconde duurt. Dan moet de onderbroken sluiting 2,5 seconden WEL sluiting maken.

Ik weet niet of dit makkelijk te maken is?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Lijkt me vrij simpel?

Een 555-je (timertje) op 2,5 seconden die getriggered wordt door de ingang (en na 2,5 sec zn uitgang hoog maakt) en die zelfde ingang en de uitgang van de 555 op een AND-poortje proppen en die uitgang naar een torretje icm relais leiden welke vervolgens de benodigde sluiting maakt.
Zo denk ik dat je al vrij ver in de buurt bent, al is de 555 etc niet echt geschikt voor 2V, dus die moet je ook ff opkrikken somehow.
En wat moet er gebeuren als die input er langer dan 2,5 sec op blijft? Of langer dan 5 sec zelfs? Mag de sluiting dan maar 1x dicht en weer open gaan?

Verwijderd

Topicstarter
bedankt! hier kan ik ff mee verderwerken.

als de input langer dan 2,5 seconden is, maakt allemaal niet uit wat er dan gebeurd. Als hij dan maar een keer 2,5 seconden sluiting maakt bij het normaliter onderbroken gedeelte.

Is namelijk ten behoeve van een trucje dat ik wil uithalen met de boordcomputer van m'n auto als het alarm afgaat. De bedoeling is dat ik een draadje aansluit op de plusdraad naar de alarmsirene. Heb dus alleen nog niet gemeten hoeveel volt dat signaal is :O .
Maar die "afgetapte" draad moet een schakeling triggeren als de sirene langer dan 2,5 seconden signaal krijgt (anders zou het ook gebeuren bij de piepjes van het in/uitschakelen van het alarm).

Dus als het alarm echt afgaat (dan krijgt de sirene langer dan 2,5 seconden signaal), moet "de uit te vogelen schakeling" 2,5 seconden sluiting maken bij een draad die normaliter onderbroken is.

Ik moet eigenlijk eerst dus meten wat dat signaal dat naar de alarmsirene gaat is, maar het is zo koud.....het zal zo wie zo tussen de 0 en 12 volt zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 18:29:
bedankt! hier kan ik ff mee verderwerken.

als de input langer dan 2,5 seconden is, maakt allemaal niet uit wat er dan gebeurd. Als hij dan maar een keer 2,5 seconden sluiting maakt bij het normaliter onderbroken gedeelte.

Is namelijk ten behoeve van een trucje dat ik wil uithalen met de boordcomputer van m'n auto als het alarm afgaat. De bedoeling is dat ik een draadje aansluit op de plusdraad naar de alarmsirene. Heb dus alleen nog niet gemeten hoeveel volt dat signaal is :O .
Maar die "afgetapte" draad moet een schakeling triggeren als de sirene langer dan 2,5 seconden signaal krijgt (anders zou het ook gebeuren bij de piepjes van het in/uitschakelen van het alarm).

Dus als het alarm echt afgaat (dan krijgt de sirene langer dan 2,5 seconden signaal), moet "de uit te vogelen schakeling" 2,5 seconden sluiting maken bij een draad die normaliter onderbroken is.

Ik moet eigenlijk eerst dus meten wat dat signaal dat naar de alarmsirene gaat is, maar het is zo koud.....het zal zo wie zo tussen de 0 en 12 volt zijn.
hehe lekker koud he ;) wat voor alarm is het? meestal zit er al een extra relai in zoon kistje voor een extra sirene.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
is het niet simpelder een relais met inschakel vertraging te gebruiken? Die doet toch gewoon wat jij wilt. Tenzij ik het niet goed begrepen heb.

Even voor de duidelijkheid

je wilt dat de eerste 2.5s je signaal niet doorgegeven wordt aan je sirene maar als het langer duurt dan wel en dan moet de sirene blijven werken zolang het signaal aanwezig is.

lijkt mij het simpelste te maken met een relais met inschakel vertraging. Is maar 1 component en in principe moet je zelfs niks solderen

Verwijderd

Topicstarter
nee dat is het niet helemaal.

Ik wil dus dat als de sirene MINDER lang dan 2,5 seconden gaat (bijvoorbeeld de bliepbliep van het inschakelen van het alarm), dat er niets gebeurd.

Als de sirene daarentegen langer dan 2,5 seconden gaat (als ie afgaat dus), dan wil ik graag dat iets wat normaliter onderbroken is, 2,5 seconde lang (toevallig ook 2,5) OPEN gaat en dan weer onderbroken wordt.

Schakeling moet dus alleen als het langer dan 2,5 seconden signaal van alarm krijgt, iets openzetten (ook 2,5 seconde) en daarna niets meer.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Je wilt dus in feite een relais hebben met een inschakelvertraging van 2,5 seconde en het relais moet na 2,5 seconden ook weer uit gaan.

Begrijp ik het nou goed?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 11:25
Dus indien het alarm afgaat, gaat er een signaal naar de boordcomputer?

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de bedoeling grafisch weergegeven:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/Cusem/shit/schakeling.jpg

Weet niet of iemand die schakeling schematisch even kan weergeven met namen van onderdelen erbij?

Thanks!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 14:51

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/duracell/img/2.5sec.jpg
(klik voor vergroting)

In een simulatie werkt dit...
beetje uitleg:
links: opamp trapje om elk ingangssignaal onder de 2 V naar 0 te trekken, en elk ingangssignaal boven de 2 V naar 12 V.
midden: RC netwerkje om de 2.5 sec vertraging mogelijk te maken, diodes om de condensator snel genoeg te kunnen ontladen zodat hij bij een kort tweede pulsje niet direct de schakeling opnieuw activeert.
rechts: monostabiele multivibrator met een Ton van 2.5 sec
Aan de V in het cirkeltje met pijl aan sluit je een NO(Normal Open) relais aan, en daarmee verbind je de groene en blauwe draad.

Voor alle 3 de transistoren (Q1-Q3) kan je elke general purpose npn transistor gebruiken (BC547, BC548, BC549, 2N2222,...)

Voor de opamp (het driehoekje op de schakeling waar ua741 bijstaat) kan je praktisch elke opamp gebruiken, maar als je een 741 gebruikt kan je de pinnummers rechtstreeks overnemen van het schema.
De R1 van 2kohm is er een uit de E24 reeks, als de grens van 2V niet al te arbitrair is kan je die net zo goed vervangen voor een 1.8K of 2.2K uit de E12 reeks.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Topicstarter
Geweldig!
Thanks! Ik ga d'r morgen gelijk mee bezig.

Helaas is de situatie iets veranderd. D'r is een "handeling" bijgekomen die verricht moet worden als de schakeling in werking treed. In principe exact hetzelfde, maar iets korter.

Dus als iemand nog 1 keer zou kunnen helpen?
Situatie is nu als volgt:

De bedoeling is een schakeling die in “rust” niets doet (dus B en C en D en E zijn niet met elkaar verbonden).

Als er echter van A 2,5 seconden een signaal tussen de 3 en 12 volt komt is de bedoeling dat de schakeling:

1) Punten B en C 1 seconde met elkaar verbindt en na die ene seconde niet meer.
2) 1 seconde later (nadat B en C met elkaar verbonden zijn) D en E 2,5 seconden met elkaar verbindt en na die 2,5 seconden niet meer

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/Cusem/shit/Schakeling2.jpg
Pagina: 1