[ADSL] Let op de max van je modem! (FAQ?)

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48
In een paar draadjes over de snelheidsverhogingen van KPN valt me wat grappigs op: mensen klagen dat ze de upload van de hoogste abo's niet halen, maar missen daarbij een belangrijk puntje...

Op dit moment verbinden een heleboel mensen via een Speedtouch modem. Zowel KPN als andere ADSL-aanbieders komen steeds meer met lijnen die een zeer hoge upload hebben. Op www.speedtouch.nl staat voor de diverse modems wat de maximale snelheden zijn:

ModemDown/Up max (kbps)Link
ST 5108000 / 832link
ST Home8000 / 832link
ST 330 (USB)8000 / 832link
ST 570???link
ST 580???link

Van de ST 570 en 580 heb ik helaas de up/down specs niet kunnen vinden. Alle andere modems trainen in ieder geval op maximaal 832 kbps up, ongeacht de (hogere) snelheid van je lijn!

Misschien is het handig om deze info op te nemen in de FAQ, of frequent naar dit draadje te verwijzen ;). Steeds meer mensen zullen met deze max - vooral de upload - in aanraking komen. Bij KPN en de ISP's waar ik heb gekeken wordt al wel melding gemaakt dat snelheden niet te garanderen zijn, maar het modem wordt zelden of nooit als oorzaak aangehaald. Wel de bekabeling, afstand tot de wijkcentrale, etc.

Mensen die hier tegenaanlopen, moeten op zoek gaan naar een sneller modem, of tevreden zijn met 832 kbps up. Of is er nog een methode om dit probleem te omzeilen (firmware die toch nog sneller kan)?

Aanvullingen zijn uiteraard welkom :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De speedtouch 510 kan met software versie 4.2 en hoger kan max 1024 kbit/s aan upload hebben hoor

Bron
Speedtouch software

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is 4.2 ook voor de ST home (oude versie) te gebruiken dan? ik heb namelijk 3.281!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mijn ST 580 staat op 992/8000. vind ik niet echt slecht. En voor die paar Kbit's meer, ga ik geen ander modem kopen denk ik. :)

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 18:30:
is 4.2 ook voor de ST home (oude versie) te gebruiken dan? ik heb namelijk 3.281!
Nee dit geldt voor de speedtouch 510v4 serie, met de lampjes aan de bovenzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamphuis
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben nog steeds opzoek naar de truuk om een speedtouch usb op isochroon te krijgen :P
zodat ie 7mbit aan kan inplaats van 4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Ik heb op een website (zal vwel van alcatel zelf geweest zijn) gelezen dat de speedtouch home tot 1024kbps aankan. er zijn ook bronnen die 832kbps zeggen. Heb eigenlijk geen idee welke klopt.

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
kamphuis schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 19:22:
Ik ben nog steeds opzoek naar de truuk om een speedtouch usb op isochroon te krijgen :P
zodat ie 7mbit aan kan inplaats van 4 :)
Dat wil je niet USB op 7Mbit. Dan is je PC 90% CPU rekentijd kwijt aan het verwerken van je USB modem stuurprogramma's en bitjes. Kan je verder bijzonder weinig meer ;)

USB modem eigenlijk liever niet gebruiken bij > 4Mbit.
maaarten schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 19:28:
Ik heb op een website (zal vwel van alcatel zelf geweest zijn) gelezen dat de speedtouch home tot 1024kbps aankan. er zijn ook bronnen die 832kbps zeggen. Heb eigenlijk geen idee welke klopt.
Officieel kan een DSL modem iets van (weet het zelf ook niet zeker meer) 832Kbps PSTN en 640Kbps ISDN aan op de standaard zoals deze is afgesproken. Sommige fabrikanten zetten dit netjes op de doos & specificaties. En toch kunnen die modems net als andere fabrikanten tot en met 1024Kbps op de upstream.

Overigens is alles tussen 640Kbps en 1024Kbps heel reeël als maximum. En zal je 832 & 896Kbps het meeste zien.

Ook is het niet gezegd dat je effectief een hogere snelheid haalt als je modem 896Kbps of 1024Kbps aangeeft. Als je verbinding op 1024Kbps in zou trainen en je hebt 10% errors op je verbinding heb je nog ongeveer 85KByte/s.

Nu komt er nog één belangrijke factor bij kijken die (buiten lijn lengte, lijn kwaliteit en aansluit(on)kunde) erg belangrijk is. En dat is de combinatie met de apparatuur van jou DSL-netwerk (telco zoals BBned, KPN, Tiscali of Versatel) en het door jou gebruikte modem. Zo kan bijvoorbeeld een 510v4 op KPN-ADSL apparatuur misschien 1024Kbps halen. En op die van BBned 800Kbps bijvoorbeeld. En andere modems waar andersom in een situatie. Zo worden er door bijvoorbeeld BBned & Tiscali ook nog meerdere verschillende type apparatuur gebruikt in de netwerken en kan dat opeens veranderen in jou centrale ook nog eens.

* bjck geeft alleen maar overbodige extra info.

[ Voor 10% gewijzigd door bjck op 23-02-2005 21:05 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-06 07:52

SpeedBart

Futurama 0wnage

Mijn e-tech annex b heeft een max van 640 kilobits upload.......in plaats van de 768 die adsl basic eigenlijk zou moeten hebben...

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
SpeedBart schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 21:14:
Mijn e-tech annex b heeft een max van 640 kilobits upload.......in plaats van de 768 die adsl basic eigenlijk zou moeten hebben...
Welnee, ik heb die modems ook 960 en 896Kbit zien doen. Hangt van jou specifieke lijn af. Elk modem gaat daar anders mee om. Misschien dat op jou lijn een ander type modem weer 512Kbit doet en nog een ander modem weer 704Kbit.

Het is niet "de max van dit modem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-07 18:35
Ik heb een Zyxel Prestige 650-R31 met een Demon DSL Express abbo, maar ik heb net firmware geupgrade en zie mijn upstream spead in telnet op 864 staan.

Het feit dat 64 precies het dubbele van 832 is doet mij verdenken dat dit ook een hardwarematige limiet is. Heb ik gelijk of is mijn verbinding niet hoger dan 864 kbps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
NiteSpeed schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 21:36:
Ik heb een Zyxel Prestige 650-R31 met een Demon DSL Express abbo, maar ik heb net firmware geupgrade en zie mijn upstream spead in telnet op 864 staan.

Het feit dat 64 precies het dubbele van 832 is doet mij verdenken dat dit ook een hardwarematige limiet is. Heb ik gelijk of is mijn verbinding niet hoger dan 864 kbps?
Nee hoor. Is een combinatie van een ZyXEL en de apparatuur in de centrale van jou telco. Deze ZyXEL op een KPN-adsl lijn of op een aansluiting via BBned waar ze Alcatel apparatuur hebben staan komt wellicht hoger uit. Dan is 960Kbit opeens mogelijk.

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

bjck schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 21:24:
[...]

Welnee, ik heb die modems ook 960 en 896Kbit zien doen. Hangt van jou specifieke lijn af. Elk modem gaat daar anders mee om. Misschien dat op jou lijn een ander type modem weer 512Kbit doet en nog een ander modem weer 704Kbit.

Het is niet "de max van dit modem".
Niet de Max? Ik zit op 40 meter van de centrale dus aan de afstand zou het niet mogen liggen. Wat zou ik kunnen doen om de upload te verhogen, heb al de nieuwste firmware erin gezet.... Zal maar eens een linksys erneer zetten...

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

lees dan de post wat beter... Er staat niet dat het aan de lengte van de lijn ligt, maar aan het modem waarmee jouw modem verbinding maakt (de dslam) daarvan heb je ook een paar soorten en merken.

De KPN DSlam's werken blijkbaar erg prettig samen met de alcatel modems, want ik hoor van vrij veel mensen dat ze 864-1024kbps upload met gemak halen, als je een speedtouch modem met bbned gebruikt, haal je misschien maar 512 en als je een E-tech of sitecom op een kpn centrale aansluit, heb je ook kans dat-ie maar 832 haalt, terwijl-ie bij BBned misschien wel 1024 gehaald had.

Het zegt niet zo heel veel die specs van fabrikanten, en als het bij jou niet hoog traint, betekent dat niet dat de modem niet hoger kan, dat betekent simpelweg dat de modem bij jou niet hoger kan :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Eyz, ik heb een speedtouch 510i modem i.c.m Xs4all Fast abbo en mn snelheid stond vanmorgen op 8000/928 en nu reset ik mn modem ff, en zakt mn download naar 6944/ 928 ... en als ik nogmaals reset dan blijft ie daar op.. hoe krijg ik mn oude snelheid weer terug???

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

JvS schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 11:17:
lees dan de post wat beter... Er staat niet dat het aan de lengte van de lijn ligt, maar aan het modem waarmee jouw modem verbinding maakt (de dslam) daarvan heb je ook een paar soorten en merken.

De KPN DSlam's werken blijkbaar erg prettig samen met de alcatel modems, want ik hoor van vrij veel mensen dat ze 864-1024kbps upload met gemak halen, als je een speedtouch modem met bbned gebruikt, haal je misschien maar 512 en als je een E-tech of sitecom op een kpn centrale aansluit, heb je ook kans dat-ie maar 832 haalt, terwijl-ie bij BBned misschien wel 1024 gehaald had.

Het zegt niet zo heel veel die specs van fabrikanten, en als het bij jou niet hoog traint, betekent dat niet dat de modem niet hoger kan, dat betekent simpelweg dat de modem bij jou niet hoger kan :).
Waarom denk je dat ik een linksys ga proberen?

Die haalt bij een kennis wel de gewenste snelheid, nog niet de gehele snelheid van adsl extra maar wel beter dan dat ik haal.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Imperium schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 12:41:
Eyz, ik heb een speedtouch 510i modem i.c.m Xs4all Fast abbo en mn snelheid stond vanmorgen op 8000/928 en nu reset ik mn modem ff, en zakt mn download naar 6944/ 928 ... en als ik nogmaals reset dan blijft ie daar op.. hoe krijg ik mn oude snelheid weer terug???
Die 8000 en 928 zijn ook geen gegarandeerde snelheden... Zitten een aantal factoren aan waarom, waarmee je accoord bent gegaan.

Enigste wat je KAN proberen, is modem blijven resetten, tot je de oude snelheid weer krijgt.
Ik zie je namelijk niet (bijvoorbeeld) de afstand tussen jou, en de telefooncentrale verkleinen... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 24-02-2005 12:54 ]

• bjck
JvS schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 11:17:

Precies ;)

En daarnaast is 40 meter pas 1/3 de van de lengte die al binnen de centrale rond gaat. Voordat hij onder het muurtje door gaat ben je dat al kwijt.

Postcode --> postcode hemelsbreed zal wel 40 meter zijn. Dan nog heb je (vaak zelfs!) grote kans dat jou aansluiting eerst in een dikke bundel/kabel naar een wijk verdeelpunt gaat en daar van daan terug de wijk in naar jou straat bijvoorbeeld. Zo kan iemand dichter bij het verdeelpunt een lijn hebben van 500 meter en jij bijvoorbeel 900 meter.

Kortom, 't zegt betrekkelijk weinig soms die afstanden tussen postcode's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedBart

SpeedBart

Futurama 0wnage

bjck schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 21:43:
[...]

Precies ;)

En daarnaast is 40 meter pas 1/3 de van de lengte die al binnen de centrale rond gaat. Voordat hij onder het muurtje door gaat ben je dat al kwijt.

Postcode --> postcode hemelsbreed zal wel 40 meter zijn. Dan nog heb je (vaak zelfs!) grote kans dat jou aansluiting eerst in een dikke bundel/kabel naar een wijk verdeelpunt gaat en daar van daan terug de wijk in naar jou straat bijvoorbeeld. Zo kan iemand dichter bij het verdeelpunt een lijn hebben van 500 meter en jij bijvoorbeel 900 meter.

Kortom, 't zegt betrekkelijk weinig soms die afstanden tussen postcode's.
40 meter is niet van de postcode check, ik zie hier uit het raam de centrale, is net 40 meter. Maar boeiend, ligt gewoon aan de apparatuur aan beide kanten dat ik de snelheid niet haal. Centrale staat op nummer 3 en ik woon op nummer 23. Wacht wel tot adsl2 is geimplementeerd voordat ik een nieuwe modem ga kopen.... Voor 10 Kb's ga ik geen 70 euro uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net 2e hands een Speedtouch home gekocht. In deze datasheet staat, i.t.t. wat hierboven gezegd wordt, dat het modem 1 Mbps upload ondersteunt.
Pagina: 1