ik heb reeds al gezegt dat ik niet in staat ben om een test omgeving te bouwen, maar ik heb ook niet gezegt dat het ook sneller is. Ik vind alleen dat je dergelijke uitspraken niet kan doen alleen maar omdat je het logisch vind. Ik vind het namelijk logisch dat informatie die geindexeerd en gegroepeerd is snel terug gehaald kan worden en dus zou het dus in theorie sneller kunnen zijn

Iets wat logisch
is (en dus bewezen logisch te zijn) hoeft niet logisch te zijn?

o god, we vallen weer over 1 woordje

haal dat woordje eens weg en lees opnieuw

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 13:27:
Ik heb het idee dat plaatjes uit een database halen behoorlijk traag kan worden.
Als je de plaatjes in een database hebt staan, dan moet je altijd een scriptje maken dat via een query (+ db verbinding) het plaatje ophaalt.
database verbinding heb je al dus dat is gewoon onzin. En als je plaatjes wilt afschermen voor bijvoorbeeld niet ingelogde gebruikers dan moet je dat (bijna) altijd al via een scriptje doen dus dat is geen argument.
Stel je voor dat je een foto-gallery hebt met 25 plaatjes.Dan moet je eerst 25 keer dat scriptje aanroepen waar je dat plaatje ophaalt.(+ de db verbinding). En als je dan veel bezoekers krijgt op hetzelfde moment dan krijg je wel erg veel queries.Met het gevolg dat het traag wordt.
zie hierboven.
Ik geef toe dat als je erg veel plaatjes in een directory zet, het dan traag wordt.Maar dit kun je dan oplossen met subdirectories.
dan moet je dus die directory structuur doorzoeken, ook niet echt handig

wat betekend voor jou een "database"

Plus dat het ergens ook wel overkill is, om überhaupt zo'n scriptje te maken, voor 25 plaatjes...

afscherming
Het zal allicht altijd sneller zijn, dan plaatjes uit een database, omdat het selecteren dan ook langer zal duren (tijd naar bepaalde record word langer) en het is afhankelijk van de grootte die het gebruikt in de DB... Plus het type van het plaatje is ook wel een factor denk ik (denk aan veel compressie, of juist niet)

wat heeft de compressie van een plaatje nu te maken met de snelheid? waar zit het verschil tussen 200kb op het FS of 200kb in een database als we over hetzelfde plaatje spreken
Overigens weet een databaseengine als het goed is door gebruik van indexen op welk exact punt bepaalde data te vinden is dus kan er in 1x daar naar toe "gesprongen" worden. itt tot een filesystem die vaak meerdere handelingen nodig heeft om de file te vinden.
onderbouw eens

Ben ik niet helemaal met je eens.
Een grote database met de juiste indexen kan in principe wel sneller zijn dan het filesystem.Het duurt namelijk wel even voordat het file system de hele FAT heeft doorzocht.(Volgens mij is dit al eerder genoemd in dit topic)
Maar als je het dan opdeelt in subdirectories moet het in principe wel weer sneller worden.

lijkt me juist niet, door gebruik van subdirectories heb je meer files om te doorzoeken (een directory is ook een file)
Nog een voordeel van plaatjes in een database is dat je gebruik kan maken van de functies van de database. Transactions kunnen soms erg handig zijn. Maar ik blijf bij mijn standpunt.

koppig dus