Adaptec 2100S in Raid 5 traag onder linux

Pagina: 1
Acties:

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 16:00
Hallo allemaal,

Ik heb een Adaptec 2100s raid5 kaart met 3 Atlas III schijven erbij. Deze gebruik ik in mijn server in raid5 opstelling.
Als os wil draai ik Slackware 10.1 met kernel versie 2.6.10.
Alleen is de schijfsnelheid nogal laag. hdparm -Tt /dev/sda laat scores zien van 950 mb en 22 mb en dat lijkt me nogal traag. Of is de 2100s zo langzaam??

Hail to the king baby!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De 2100S staat geloof ik bekend als ZEER traag :)

Dus misschien dat die snelheden niet eens zo raar zijn, het lijkt me eigenlijk wel ok. En die 900+ mb lijkt me de cache niet de daadwerkelijke snelheid.

Meer cache kan helpen met raid 5, en de juiste cache instellingen.

En vergeet niet dat doorvoer niet het enigste is wat telt.

[ Voor 74% gewijzigd door maratropa op 23-02-2005 18:01 ]

specs

• urk_forever
Hmmm, maar dit is wel heel traag :(

Hail to the king baby!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zoek even wat reviews of wacht even op Femme :), die heeft hem geloof ik wel eens gebenched.

Maar writes bij raid 5 zijn altijd traag door de berekingen die er voor nodig zijn, in wat voor mate hangt af van de processor op de kaart, en die is niet zo snel op de 2100S.

specs

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb in een ver verleden (eind 2000) wel eens wat simpele testjes los gelaten op de 2100S. Met drie Seagate Cheetah X15's in RAID 0 (transfer rate per stuk zo'n 43MB/s) kwam ik op de 2100S in Winbench 99 niet verder dan een sequentiële (lees) transfer rate van 45MB/s. In RAID 0 schaalde het ding dus al niet. Ga er maar vanuit dat de schrijf transfer rate in RAID 5 nog een stuk lager is.

Bij hardware RAID-adapters heeft de snelheid van de I/O processor een grote invloed op de prestaties. Oudere adapters zoals deze Adaptec 2100S zijn uitgerust met processors die voor hedendaagse maatschaven erg traag genoemd mogen worden. Je moet daarom niet verwachten dat je met zo'n kaart benchmarkrecords gaat breken.

• urk_forever
Hij hoeft van mij ook niet supersnel te wezen maar ik vond dit nogal heel traag. Ik wil hem voor opslag gebruiken maar als hij zo langzaam is kan ik beter een ide schijfje ervoor pakken.
Ik had problemen met samba, zo gauw ik een grote file ging kopieren naar samba toe ging de load ineens de lucht in, hij ging zo naar 3 toe. Dus ik dacht dat dat kwam door raid 5 config.

Hail to the king baby!

Pagina: 1