[Flash] Vergrootten vanuit afbeelding

Pagina: 1
Acties:

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik probeer al een tijd verschillende delen uit een afbeelding te vergroten als je met de muis erover heen gaat, maar het lukt me niet :(

Als ik gewoon een vierkant teken kan ik hem wel groter laten worden, maar ik kan er niet voor zorgen dat het pas gebeurd als de muis erover heen schuift. ook als ik een afbeelding open in flash kan ik er niks mee. ik kan er niks uit gummen / selecteren of wissen, dus kan ik ook niks vergroten??

ik weet niet of de bedoeling duidelijk is maar ik heb dus een plattegrond van een sportcomplex. en als men dan over bepaalde delen van dat complex komt dan wil ik dus dat deel iets uitvergroten zodat je naar hun website kan klikken.

ik heb gezocht hier op GoT maar dat zijn alleen maar "mening" topics en tutorials beschrijven deze functie niet, dus ik hoopte dat een ervaren Flash tweaker me zou kunnen helpen...

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Zet je plaatje in een movieclip. Noem de movieclip, myfirstMC of iets dat daarop lijkt (google, instance name is een wondermiddel als je niet weet hoe het moet).

Tween je plaatje over een X hoeveelheid keyframes naar de door jou gewenste maat, maak wel eerst een MC van het plaatje, want anders krijg je vieze tweens in je mooie library. Vergeet niet een stop te zetten in frame 1 want anders heb je een loop en je wil dat het op stop blijft staan totdat de muis iets hips doet tenslotte.

Maak een knop - onzichtbaar, zichtbaar, wat je wilt - en zet deze over het plaatje.

code:
1
2
3
on (rollOver){
myfirstMC.play();
}

code:
1
2
3
on (rollOut){
myfirstMC.gotoAndStop(1);
}

Simpel genoeg uitgelegd hoop ik. Tutorials beschrijven dit soort dingetjes niet omdat het in hoofdstuk een van elk flash boek staat ;)

|{ brrr }] |

• Thrilled
ik snap het niet :'( , zal wel aan mij liggen ...

• SveNRG
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-05 19:57

SveNRG

Onderweg

Wat jij nodig hebt is een stap-voor-stap tutorial, liefst met plaatjes ;)

http://www.flashfocus.nl

Voor al uw tutorials voor beginnende flashers.
Of google even op "flash tutorial beginner". Succes!

All that you know, is at an end

Verwijderd

... of lees gewoon de manual eens door wat bij je dure flash-pakket zat, daar staat nl. ook vanalles in over MC, animatie en interactiviteit.

• Thrilled
mmm het hielp iets ja. maar nu heb ik de afbeelding, met het gebied wat vergroot moet worden met een onzichtbare knop erop. alleen als ik hem play reageert hij niet op mijn klik / roll-over ... in de eerste frame staat ie zoals hij normaal is (qua grootte) en in de laatste frame staat hij hoe groot hij moet worden met daartussen motion tweening. als Action heb ik 2 actions, te weten: Onmouse Event en Play
, bij Onmouse Event heb ik aangevinkt; Press, Rollover en Drag over. Press had ik eerst uitstaan omdat ik niet dat erop geklikt hoeft te worden..

wat doe ik fout?

//edit, ik zie nu wel dat in mijn eerste en laatste frame de kleur van de "onzichtbare" button lichtblauw is, maar alle frames daartussen zijn gewoon de kleur die ik hem gegeven heb. ik denk dat ik daar iets fout doe. maar waarom wordt hij in mijn preview dan niet op het laatste moment zo groot? in de laatste frame wel te verstaan...

//edit2

Ok heb het nu redelijk verholpen. ik krijg het nu voor elkaar in het voorbeeld dat hij niks doet. als ik met mn muis over de onzichtbare button gaat begint de frame met spelen en draait de frame af, dan stopt hij weer. dat is dus nu naar mijn wens. alleen hij vergroot hem nog niet. iemand daar de oplossing voor?

[ Voor 39% gewijzigd door Thrilled op 23-02-2005 18:12 ]

Pagina: 1