[FC3] Nvidia drivers doen het niet

Pagina: 1
Acties:

• Don Corleone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 11:23
Hoi Tweakers,

De titel zegt al genoeg, ik krijg mijn nvidia FX5200 niet aan de praat in FC3. Ik heb versie 6629 gedownload van de nvidia site en deze geïnstalleerd. Tijdens de installatie gaf de installer aan dat er een "rivafb" module was gevonden en dat deze en die van nvidia niet samen gaan. Als ik nu dus in m'n xorg.con de regel "nv" vervang door "nvidia" dan krijg ik bij het opstarten van de Xserver een foutmelding. Ik weet helaas niet precies wat hier staat, maar hij geeft aan dat de nvidia module niet geladen kan worden. Ik zie ook geen nvidia logo verschijnen. Ik gebruik de kernel die standaard wordt geïnstalleerd bij FC3, alleen dan de SMP versie. (volgens mij 2.6.9-668)
Onder FC2 met versie 6111 van nvidia had ik totaal geen probleem met de installatie van deze driver.

Weet iemand hoe ik dit het beste kan oplossen. Een (met de hand, niet via YUM) downloadbare RPM of zoiets???

Alvast bedankt...

Oja, ik ben zo'n linux-kenner, maar ik ben niet vies van een beetje experimenteren en een beetje klooien.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:52

Kluus

Gang is alles

Monsoreto schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 15:53:
Hoi Tweakers,

De titel zegt al genoeg, ik krijg mijn nvidia FX5200 niet aan de praat in FC3. Ik heb versie 6629 gedownload van de nvidia site en deze geïnstalleerd. Tijdens de installatie gaf de installer aan dat er een "rivafb" module was gevonden en dat deze en die van nvidia niet samen gaan. Als ik nu dus in m'n xorg.con de regel "nv" vervang door "nvidia" dan krijg ik bij het opstarten van de Xserver een foutmelding. Ik weet helaas niet precies wat hier staat, maar hij geeft aan dat de nvidia module niet geladen kan worden. Ik zie ook geen nvidia logo verschijnen. Ik gebruik de kernel die standaard wordt geïnstalleerd bij FC3, alleen dan de SMP versie. (volgens mij 2.6.9-668)
Onder FC2 met versie 6111 van nvidia had ik totaal geen probleem met de installatie van deze driver.

Weet iemand hoe ik dit het beste kan oplossen. Een (met de hand, niet via YUM) downloadbare RPM of zoiets???

Alvast bedankt...

Oja, ik ben zo'n linux-kenner, maar ik ben niet vies van een beetje experimenteren en een beetje klooien.
Rivafb zit niet in je xorg.conf maar bij je kernel modules. Wordt deze automatisch geladen? Zo nee dan zou ik even een eigen kernel maken, en dan bij framebuffer support de rivafb driver (en andere behalve vesa en vga) niet mee compileren. Als je nog nooit zelf een kernel gemaakt hebt is hier genoeg informatie over te vinden en het is erg leerzaam ;).

Succes!

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 23-02-2005 16:01 ]

Verwijderd

Er zal zeker ergens een bestand zijn bij fedora waarin de modules die automatisch worden geladen vermeld staan. Het is dan maar een kwestie van daar de rivafb buiten te gooien. Kijk eens naar iets in de aard van /etc/modules.conf

Veel succes

Verwijderd

Edit : harry was me voor.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 16:05 ]

• Don Corleone
Thanx voor de tips.
Ik ben nu de nieuwste kernel aan het downloaden. (ik was toch al van plan om een keer zelf een kernel te compilen)
Die modules.conf -tip ga ik ook zeker proberen. Als ik trouwens hiervoor kies, hoef ik dan niet de kernel opnieuw te compilen?

• xortw
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-02 14:51
Pas nog een nvidia bij een vriend aan de praat gekregen...
de riva was niet het probleem. Wel de nieuwe udev. Dit was te verhelpen door (de drivers opnieuw te installeren. (niet eerst reboten))

en dan de volgende command's (als root):

code:
1
2
3
4
cp -a /dev/nvidia* /etc/udev/devices
chown root.root /etc/udev/devices/nvidia*
chmod 0666 /dev/nvidia*
chown root /dev/nvidia*

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:43
Aantal weken gelden zelfde probleempje gehad.
Via Google goeie oplossign gevonden.

Staat hierboven al, maar nu met iets meer uitleg

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
    * Log in as root. 

* Type:

gedit /boot/grub/grub.conf

If you have not already done so, remove "rhgb quiet" from the kernel line in grub.conf. Click the "save" button and then exit gedit. This will disable the "Red Hat Graphical Boot" at boot time which would otherwise interfere with the nVidia installation described below. 

* Open Firefox (the "mouse and world" icon on the bottom left). Go to http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_1.0-6629.html and download NVIDIA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run. (Select "save to disk".) This should save the file to the /root directory. 

* Open the terminal and type:

gedit /etc/X11/xorg.conf

In the "module" section comment out (put a "#" in front of) load "dri" so that it reads # load "dri". In the "device" section change "nv" to "nvidia".

Section "Module"
    Load  "dbe"
    Load  "extmod"
    Load  "fbdevhw"
    Load  "glx"
    Load  "record"
    Load  "freetype"
    Load  "type1"
#   Load  "dri"
EndSection

Section "Device"
    Identifier  "Videocard0"
    Driver      "nvidia"
    VendorName  "Videocard vendor"
    BoardName   "NVIDIA GeForce 4 MX (generic)"
EndSection

Click the "save" icon and exit gedit. 

* With the root terminal still open type:

gedit /etc/rc.local

At the end of the file add the line:

/sbin/modprobe nvidia

Add a carriage return as well if necessary to insure that there is a blank line at the bottom of the file. Click on the "save" icon and exit gedit. Close the terminal. 

* Click "Actions" > "Log Out" > "Restart the computer" and click "ok". When Fedora reboots it will try to load the nVidia driver (which has been downloaded but not yet installed). You will see the command line login prompt 3 or 4 times as it continues to try to load the driver and then you will see a text mode screen with the message "...cannot start the x server...". Answer "no" (right arrow and enter) to the question "would you like to view the x server output?". Answer "no" to the question "would you like me to run the x configuration program?". Answer "ok" to "...disable the x server for now...". You will then be presented with a text mode command line login prompt. Log in as root, type "ls" and hit enter. You should see the nVidia driver file that you downloaded previously. Type:

sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run

Hit enter. You will be presented with a text mode nVidia screen. Left arrow to "accept" and hit enter. Answer "yes" to "download...". Answer "ok" to "no matching kernel...". Answer "ok" to "warning - your kernel was...". Disregard the "rivafb" warning. It won't affect your installation. nVidia will build and install a kernel module for the nVidia driver. When the "...complete" screen appears hit enter on "ok", then type "reboot" and hit enter. You should see the nVidia splash screen when Fedora reboots indicating that the installation was successful. Now if you wish to get rhgb (Red Hat Graphical Boot) working again open a terminal and type:

su -

Hit enter, type your root password and hit enter. Type:

cp -a /dev/nvidia* /etc/udev/devices

Hit enter. Type:

chown root.root /etc/udev/devices/nvidia*

Hit enter. Type:

gedit gedit /etc/rc.local

Remove the "/sbin/modprobe nvidia" line from rc.local, click on the "save" icon, and exit gedit. Type:

gedit /boot/grub/grub.conf

Add "rhgb quiet" back into the kernel line in grub.conf, click on the "save" icon, and exit gedit. Reboot. (If you upgrade your kernel be sure to remove "rhgb quiet" from grub.conf before you reboot into the new kernel. Then you can re-install the nVidia driver per these instructions again for the new kernel.)

/edit even in code tags om het toch een klein btje overzichtelijk te houden

[ Voor 11% gewijzigd door raymondw op 23-02-2005 20:05 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Don Corleone
Thanx again voor de tips!

Ik heb gisteren geprobeerd een nieuwe kernel te compilen. Natuurlijk ging dit ook bij niet in één keer goed. (bij de meeste niet las ik al in verschillende tutorials)
Ik ga nu ook even die laatste tip proberen.

Ik hoop dat het nu lukt, ik heb de nieuwste Cedega als binnen en kan niet wachten tot ik games kan spelen in Linux en Windows helemaal weg kan doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Don Corleone op 24-02-2005 12:14 ]

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Waarom haal je niet gewoon de nieuwste kernel (2.6.10-1.766) op voor FC3 en reboot je?
Daarna via yum de nvidia-kernelmodules voor die kernel binnenhalen, rebooten en klaar.

Bron

Verwijderd

Mijn nvidia drivers doen het alleen als ik ze voordat ik x start recompile(ja, de module is geladen) (niet echt gebruiksvriendelijk). Dus ik zit weer op opensource nv driver. Ik gebruik overigens Debian. Waarschijnlijk werken nieuwe kernels juist niet. Zie ook het nvidia forum. Ik begrijp niet dat een bedrijf als nVidia zo hulpbehoevend doet. Ik ga binnenkort mijn kernel downgraden, omdat het in 2.6.7 wel goed werkt.
Pagina: 1