Inloggen als root in grafische gedeelte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik probeer een progje te installeren in het grafische gedeelte, gewoon het OS zeg maar, maar dat gaat niet omdat ik niet voldoende rechten heb. Ik kan wel met de terminal in de root modus komen maar dan kan ik het progje niet uitvoeren :? Mijn vraag dus: hoe krijg ik dit progje geinstalleerd? Kan ik in het grafische gedeelte ook als root inloggen of is er een andere manier? Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke OS ?
Wat voor programma ?
Wat heb je zelf al gedaan ?

Je probleem is ook een beetje erg vaag.
Probeer het eens wat duidelijker uit te leggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een administrator-account gebruiken zou genoeg moeten zijn. Je krijgt dan een venster om je username en passwd in te voeren zodat je tijdelijke root-rechten krijgt.

Als dat niet het geval is betreft 't een zeer slecht gemaakte installer. Je kunt proberen als root 'open <installer.app>' te draaien.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Je kan als root inloggen door naar de systeem voorkeuren te gaan en tekst invoer voor gebruikersnamen te activeren.

Als je dan opnieuw inlogt kan je 'root' als gebruikersnaam invoeren met bijbehorend wachtwoord (dat je alleen bij de installatie van het systeem 1 maal heb ingevoerd).

Dit is natuurlijk geen gewenste situatie, want in Mac OS X zou je geen root account moeten gebruiken. Je kan wellicht je systeem hier ook mee kapot maken en dat wil je (denk ik) niet. Administrator account zou genoeg moeten zijn. De enige situatie (die ik me kan voorstellen) waarbij je mogelijk het root account nodig kan hebben is bij de installatie van Linux/Unix tools en ontwikkelomgevingen, zoals bijv. PHP en MySQL.

Je kan ons beter eerst wat meer info geven m.b.t. je probleem.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm bedankt voor de reacties. Blijkbaar ligt het niet aan mn root rechten. Het gaat om aMSN. Ik gebruik dit chatprogramma en je hebt daar ook een soort van msn plus voor en dat probeer ik te installen. Volgens mij maak ik ergens een andere fout. Ik kijk nog wel effe en als ik er niet uitkom horen jullie het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

bij mij draaide aMSN altijd, nog nooit als root ingelogd dus liever niet doen! Als je installer corrupt is maak je het waarschjijnlijk alleen maar erger.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Kijk ook naar de applicatie AdiumX. Wellicht voldoet die ook aan je eisen, en die is compatible met veel meer protocollen. Als ik zelf een chat programma gebruik is het per definitie AdiumX, deze applicatie is erg netjes uitgevoerd...

Check ook de screenshots: http://www.adiumx.com/about.php

[ Voor 18% gewijzigd door MacWolf op 23-02-2005 16:17 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MacWolf schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 16:10:
Kijk ook naar de applicatie AdiumX. Wellicht voldoet die ook aan je eisen, en die is compatible met veel meer protocollen. Als ik zelf een chat programma gebruik is het per definitie AdiumX, deze applicatie is erg netjes uitgevoerd...

Check ook de screenshots: http://www.adiumx.com/about.php
K thanx, ga ik die effe bekijken :)

Verwijderd

aMSN plugin installeren:

Open Terminal en stel root ww in:
code:
1
$ sudo passwd root

Log in als root en installeer de plugin:
code:
1
2
$ su
# tar -xzvf <bestandsnaam_plugin> -C <pad_naar_amsn>/plugins/

AdiumX ziet er zeer gelikt uit en als ik er op een simpele manier mn status kon veranderen van msn en zie of er nog een bestandsoverdracht bezig is zou ik die gebruiken. Maar omdat die dat nog niet doet gebruik ik voorlopig nog aMSN. Ook heeft AdiumX bij mij wat problemen met gebruikers in de groepen die ik ens een keer versleepte na een andere groep, nu krijg ik voor ~40 contactpersonen ~40 popups.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2005 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nog nergens de makkelijkste manier voorbij zien komen om snel root te worden; namelijk via:

code:
1
sudo bash

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 01:26:
ik heb nog nergens de makkelijkste manier voorbij zien komen om snel root te worden; namelijk via:
code:
1
sudo bash

:)
Als je de TS had gelezen had je gezien dat hij dat niet vroeg:
Ik kan wel met de terminal in de root modus komen maar dan kan ik het progje niet uitvoeren
.
Daarnaast is
code:
1
su
nóg korter, en dat werkt ook als je geen bash gebruikt als shell,maar bv. tcsh.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:15

Q

Au Contraire Mon Capitan!

edit: kleine opmerking, draai nooit als root user, maar gebruik sudo. Dat is een stuk veiliger. Voor het grafische verhaal met die installer: ga niet met root accounts aan de slag. Kijk of een andere versie wel werkt, of probeer een ander prog.

[ Voor 67% gewijzigd door Q op 20-03-2005 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
pinball schreef op zondag 20 maart 2005 @ 08:55:
Daarnaast is
code:
1
su
Alleen is de root-account standaard gedisabled, dus
code:
1
su
zal niet werken. De OS X oplossing is dan ook
code:
1
sudo -s
.

Ontopic: je zou inderdaad:
code:
1
2
sudo -s
open installer.app

kunnen proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Nog iets, bij Netinfo Manager in 'Utilities' kan je ook je root WW instellen.
Daarnaast inloggen met naam en ww aan zetten, en je logt als root/root in als aparte gebruiker. :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
$ su
# tar -xzvf <bestandsnaam_plugin> -C <pad_naar_amsn>/plugins/
Ja... Of je doet gewoon lekker "sudo tar -zxvf" enzovoorts.. Je hoeft helemaal niet als root in te loggen :) Al helemaal niet voor een tar.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pinball schreef op zondag 20 maart 2005 @ 08:55:
[...]

Als je de TS had gelezen had je gezien dat hij dat niet vroeg:
[...]
.
Daarnaast is
code:
1
su
Dat klopt, maar su werkt niet by default. Dan moet je eerst je root account enablen...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
Dat klopt, maar su werkt niet by default. Dan moet je eerst je root account enablen...
_Niet_ als je "sudo su -" doet :)

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1