Windows xp freeze bij hd activiteit

Pagina: 1
Acties:

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-03 16:20
De laatste paar weken kamp ik met een raar probleem.

Me pc freezede laatst een keer (week of 2 terug), dus ik gelijk dingen checken en alles weer op stock speed laten lopen. (had de FSB van 133 naar 155 gezet)

Nu steeds vaker krijg ik een freeze, dit gebeurt vaak over de dag heen als ik er niet achter zit.
Op dat moment is hij wel aan het downloaden, dus weinig bealsting.
De laatste 2 dagen krijg ik bijna altijd een freeze, en wilde hij zelf niet opstarten, hij bleef hangen in boot scherm.
Raar genoeg, als ik de pc 2 minuten uitliet dan hield hij het ook weer ongeveer 5 minuten uit.
Tijdens de zoveelste reboot viel mij op dat hij er lang over deed om me hds te herkennen, ik 1 hd losgemaakt, systeem boot prima.

Maar nu heeft hij een nacht aangestaan met slechts 1 hd (na een dag gewoon goed te hebben gelopen) en is hij weer vast gelopen.

Aangezien het toch iets in verband met de hds is plaatste ik het toic hier, maar wat er nu precies gebeurt is me een raadsel. Kan het aan de controller op me mobo liggen?

Specs:
ABit An7 mobo (nforce 2)
Ahtlon xp 1700+
768MB ram
hds: maxtor 40GB (geloof diamondmax 8 ) en maxotr 120 GB (diamondmax 9 )
Geforce FX5600
Audigy 2

ps. temps zijn het niet (lijkt mij) kast is erg koel en staat vol met fans (cpu idle 39 stressed 46, case temps rond 30)

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb ongeveer de zelfde problemen gehad met een 80 GB diamondmax 9 (tot 2x toe :( ), binnen een maand na dit soort problemen werkte ze helemaal niet meer . Je kan testen of het aan je hardeschijven ligt, door de S.M.A.R.T uit te lezen met een tool als:
http://www.cpufsb.de/CPUCOOL.HTM

[ Voor 15% gewijzigd door djexplo op 23-02-2005 15:02 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-03 16:14
Ideeen die bij me opkomen om erachter te komen waaraan het ligt:
-Andere connector op je mobo
-Andere IDE kabel
-De andere HD ook een apart proberen
-Memtest draaien (draait niet vanaf de hd)

Als ik dit zo hoor hoeft het niet perse een HD probleem te zijn dus staar je daar niet blind op. Het zou bv kunnen dat je voeding een beetje overspannen raakt en dat daarin de oorzaak zit (1 hd minder is toch net iets minder belasting),hoewel je dan vaker reboots krijgt. Maar met name omdat je het hebt over 2 minuten wachten gaat mijn idee ook die richting op.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Erik070
andere kabels geprobeerd, had nieuwe kabels en ccfls besteld (uv kabels en ccfls)

ccfls inmiddels uit, dacht ook aan stroom probleem. Maar dit al 2 dagen terug gedaan en probleem is dus gebleven.

voeding is BTW Zalman 400 watt, heeft 2 jaar lang zonder problemen gewerkt.

hds werken ook al tijdje goed 40GB is 3 jaar oud, 120 GB 2 jaar.
Hoezo dan nu eventueel stroom probleem?

Over S.M.A.R.T. , ben ik zelf niet echt bekend mee (zag het wel altijd, altijd aangehad enzo), waar moet ik op letten als ik dit uitlees?

[ Voor 16% gewijzigd door Erik070 op 23-02-2005 18:12 ]

• Erik070
Ben toch even veder gaan kijken bij me hds.

Aaansturing loopt via een nvidia ata controller (v2.6), las dat andere mensen ook problemen hadden hiermee (ander (engels) forum), roll back gedaan naar standaard windows ata driver voor de controller, 2 hd weer aangesloten en de hele avond afgewacht.

In de nacht ging het pas fout, ineens liep alles weer vast toen ik een hd aansprak in explorer.

Reboot gedaan en nu geeft hij direct aan dat de 2de hd niet aangesloten is.
Daarna met niet al te best gevoel gaan slapen, met de gedachte hopelijk gaat morgen alles goed.

Vanmorgen pc aangezet, nu blijft hij lang steken bij de bios ide devices check, waarna weer me 2de hd niet wordt herkend en systeem boot ook erg traag. 2de hd maar weer losgekoppeld.

Ik mag toch aannemen als dit weinig met me voeding te maken kan hebben. Heb het idee dat het aan de controller van nvidia ligt (of natuurlijk me hd).
Of zie ik dit verkeerd en moet ik ook intern geheugen hiervoor testen (zou niet weten wat de link is) en evt andere onderdelen?

[ Voor 2% gewijzigd door Erik070 op 24-02-2005 13:43 . Reden: typo ]

• Erik070
Ik weet niet of iemand hier nog naar kijkt, maar het leek me handig om mee te delen dat het probleem is verholpen.

Het lag inderdaad aan de voeding, niet zozeer de voeding zelf maar de verbinding naar me hd toe.
Ik had namelijk 1x 120mm fan, 2x 80mm fans, 2x CCFL en 2x hd over 2 stekkers verdeeld :X , dit was dus iets te veel.

Nu alleen me 80mm fans en hds erop aangesloten.
En alles werkt sinds gister prima :) , zal vanavond goed slapen, ondanks dat ik van de week voor het eerst een paar nachten zonder pc aan naast me bed aan heb geslapen.
Pagina: 1