Bezig met DI (DryIce), enkele vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
Een vriend van me en ik zijn bezig met een DI project, maar nou hadden we enkele vragen...

- Hoe dik (dun) moet de base van de DI-container zijn?
- We hebben de beschikking over 1gb Ch-5, denk je dat daar mee acceptabele resultaten te halen zijn (we gaan niet voor een WR ofzo ..)
- Isolatie..logisch...Wat is het handigst? plasticspuit? vaseline ? wat hebben we nog meer nodig?
- Hardware risico ? wij gaan er van uit dat we wel een moederbord zullen slopen....
- Praktijktips ? iemand nog tips/trics voor ons ?
- Waar kan ik het beste dry-ice halen (ik weet wel een aantal bronnen,maar prijzen verschillen gigantisch
- Hoe snel vergaat (sublimeert) dry-ice ? een dag moet lukken hoor ik van mensen.
we gebruiken een 2.8 nw, een 3.2 prescott, of een 2.4 nw... op een p4p800 deluxe, droop mod..

[ Voor 14% gewijzigd door HeepH op 23-02-2005 14:27 ]

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53

Exigence

dnkroz

HeefStan schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:27:
Een vriend van me en ik zijn bezig met een DI project, maar nou hadden we enkele vragen...

Zo'n 10-12 mm (1/2")
- We hebben de beschikking over 1gb Ch-5, denk je dat daar mee acceptabele resultaten te halen zijn (we gaan niet voor een WR ofzo ..)
Heel goed mogelijk, sommige CH5 reepjes doen het erg goed (250 MHz+ @ 2-2-2-5) maar er zijn ook minder spectaculaire reepjes ;) Probeer het van te voren even uit als je kunt, zodat je weet wat je aan je hardware hebt, en je niet alles op dat moment nog uit moet zoeken.
- Isolatie..logisch...Wat is het handigst? plasticspuit? vaseline ? wat hebben we nog meer nodig?
Achterkant van het mobo, en rond de socket insprayen met splasticspray, maar dat verhelpt de condensatie niet, het voorkomt alleen rare problemen met kortsluiting enzo. Het water kan er gewoon vanaf lopen. En wat neopreen rond de socket, en achter het moederbord. Container isoleren kan gewoon met dikke buisisolatie.
- Hardware risico ? wij gaan er van uit dat we wel een moederbord zullen slopen....
Risico zit er altijd aan natuurlijk, maar als je het wat goed aanpakt is het minimaal.
Niet overhaast te werk gaan iig ;)
- Waar kan ik het beste dry-ice halen (ik weet wel een aantal bronnen,maar prijzen verschillen gigantisch
http://www.droogijs.nl
http://www.dryice.nl
Even mailen/bellen, ze hebben distributiecentra in het noorden en het zuiden.
- Hoe snel vergaat (sublimeert) dry-ice ? een dag moet lukken hoor ik van mensen.
we gebruiken een 2.8 nw, een 3.2 prescott, of een 2.4 nw... op een p4p800 deluxe, droop mod..
Wat ik er van gehoord heb is dat je het zeker wel een dag kunt bewaren, tuurlijk sublimeert er een bepaalde hoeveelheid, maar na een dag is 10 kilo niet weg wat ik er van gelezen heb. En nu met die temperaturen buiten zit het helemaal mee, kwak de doos in een winstil hoekje en hij overleeft de nacht wel lijkt me.

Dit is wat ik er van weet, en gelezen heb. Geen praktijkervaring dus correct me if i'm wrong :)

[ Voor 4% gewijzigd door Exigence op 23-02-2005 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
[quote]HeefStan schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:27:
Zo'n 8 mm is voldoende voor droogijs. Voor LN2 heb je een dikkere bodem nodig om de temperatuurschommelingen op te vangen. Aangezien Droogijs nog best wel een tijdje meegaat heb je dus ook minder last van temperatuur schommelingen.

Des te groter het oppervlak van de bodem des te meer resultaat natuurlijk. Je kan bijvoorbeeld putjes in de bodem maken. of er een extra ring opzetten of whatever je doet om meer opp te creeren.

Zelf heb ik aceton gebruikt als middel waarmee het droogijs gaat reageren. Het voordeel van aceton vind ik dat je de temperaturen enorm hard omlaag ziet schieten en dat het vriespunt van het spul acceptabel is (rond de -70 als temp heb ik gemeten).
Je kan natuurlijk ook dingen gebruiken als ether of andere soortgelijke vloeistoffen, maar in denk van alle mogelijkheden dat aceton de minste bijwerkingen heeft.
Plastic spray en neopheren is voldoende. Spray de buurt waar de container komt te zitten goed in en vergeet van tevoren niet alles af te plakken waar geen plastic spray in mag komen. Er komt dan wel wat condensatie op je bord te staan, maar dat is op zich geen probleem.
Zowel voorkant als achterkant van 't mobo bewerken ;)

Zorg in ieder geval dat de base van je container goed is ingepakt met neopheren daarmee houd je de kou beter vast. In draadje van me van afgelopen vrijdag staat wel een beetje hoe ik dat precies gedaan heb...
Als je alles goed geisoleerd hebt dan hoeft er in principe niets dood te gaan. Ervaring die ik wel heb met DI is dat wanneer je de buurt van je membanken inspuit dat bij het eruithalen van het mem wel eens wat plastic restjes achter kunnen blijven op de contacten van het mem.
Valt gewoon schoon te maken met aceton en levert verder ook geen dode HW op :)
  • Neem rustig de tijd en ga geen dingen overhaasten
  • Zorg voor een goede isolatie
  • Ventileer de ruimte waar je werkt. Droogijs zet lig om in CO2 en als je dat teveel binnenkrijgt kun je er plat van gaan :/
  • Vul de container niet met meer dan 10% aan aceton. Anders dan krijg je een vulkaan van spetters over je HW heen als je de eerste keer het droogijs in de container gooit
  • Zorg voor een mooi schepje en een techtertje om het droogijs gemakkelijk in de container te gooien
  • Zorg dat het hele zaakje lekker blijft borrelen in de container.
  • Test van tevoren goed wat de hardware ongeveer kan gaan doen. Zodat je een beetje een uitgangspunt hebt van wat de proc, cpu en mobo doen wanneer start. Dan kun je meteen vanuit dat punt verder gaan werken, zonder dat je eerst uren bezig bent om de max van de diverse componenten te vinden. Een prom is hierbij wel handig, aangezien dat het dichtste bij droogijs in de buurt komt.
  • Zorg voor voldoende lege flessen (bij voorkeur die dingen van de Aldi die je makkelijk in kan knijpen), zodat je nog het een en ander op kan blazen wanneer je droogijs over houdt >:)
  • Als het even kan ga het droogijs dan zelf ophalen ipv laten bezorgen. Bezorgen van dat spul is gewoon veel te duur...
Met 10 Kg kon ik ongeveer 2 dagen vooruit. Meeste bedrijven die droogijs leveren hebben een minimale hoeveelheid van 10kg. Dus daarmee kun je genoeg vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
Ontzettend bedankt voor jullie reacties, we zijn al weer 2 stappen dichterbij...maar nou wil ik jullie wijsheid niet in twijfel trekken,maar op 1 van die 2 sites lees ik :

''Doordat droogijs van pure Koolzuurgas wordt gemaakt is het niet giftig of brandbaar.''
:?

verder staat op een van die sites dat de door hun geleverde verpakkingen 10 kg droogijs zon 5 dagen goed kunnen houden , dus dat zit wel snor...

Edit : nog advies voor de gebruikte cpu ? 2.4 of 2.533 zijn leuk vanwege lage multi, de 3.2 prescott vanwege de leuke cijfertjes die je er mee kunt halen ,en de 2.8 doet het gewoon goed ( 270/275 fsb :))
Ik zelfs heb amd, echter heeft mijn moederbord geen gaten rond het socket, dus word het onmogelijk om de container vast te zetten vrees ik..

Edit 2 : hoe komen jullie aan koper ? ik heb hier wel wat,maar geen lekker grote buis voor de container enzo :(

[ Voor 41% gewijzigd door HeepH op 23-02-2005 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Het gas zelf is niet giftig nee, je kunt het gewoon inademen (sterker nog: ons lichaam produceert het gewoon, en wij ademen het uit), en het zit in Cola enzo. Maar als je het in een kleine ongeventileerde ruimte doet kan het de zuurstof in de lucht verdringen, dan krijg je een te hoge concentratie CO2 waardoor je lichaam te weinig zuurstof op kan nemen uit de lucht. Dan kan je duizelig worden. Gewoon een raampje open en er is niks aan de hand.
Ik heb mijn koper bij de oudijzerhandel vandaan, gewoon uit de koperbak gevist. Voor 2 euro had ik een halve meter buis met een diameter van 5,2 centimeter, ideaal hiervoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:41

Standeman

Prutser 1e klasse

HeefStan schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 15:24:
...
''Doordat droogijs van pure Koolzuurgas wordt gemaakt is het niet giftig of brandbaar.''
...
Tja als je 10Kg in het toilet opstapelt en het tijdens het kakken opeens allemaal verdampt (lijkt mij vrijwel onmogelijk) is het wel gevaarlijk omdat alle zuurstof wordt verdreven. Maar voor de rest is droogijs geen gevaar.. tenzij je er aan vast vriest, wat weer pijnlijk is.

Gewoon opslaan / gebruiken in een goed geventileerde kamer dus.. En met handschoenen.. (kweet even niet op welke temp koolzuur zijn vaste vorm aanneemt..)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Volgens mij plak je er niet aan vast hoor. Met ijs gevormd uit water kan het wel, maar volgens mij wordt er hier een klein laagje gas gevormd tussen je vinger en het brok droogijs, dus echt vastplakken lijkt me niet. Bevriezen van je vinger kan wel. Maar voorzichtigheid is natuurlijk altijd geboden bij dit spul :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
Thx voor de uitleg..zo had ik het nog niet bekeken...

Kan je het oppervlakte niet vergroten door gaatjes te boren in de bodem van de container?

@ Exigence :
Ouderijzerhandel..doh |:(

Anyway, allemaal bedankt voor de hulp, ik sla alvast aan het plannen, solderen enzovoorts ;) mocht ik nog vragen hebben dan post ik ze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Standeman schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 15:39:
[...]
Gewoon opslaan / gebruiken in een goed geventileerde kamer dus.. En met handschoenen.. (kweet even niet op welke temp koolzuur zijn vaste vorm aanneemt..)
Rond de -79c.
Exigence schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 15:45:
Volgens mij plak je er niet aan vast hoor. Met ijs gevormd uit water kan het wel, maar volgens mij wordt er hier een klein laagje gas gevormd tussen je vinger en het brok droogijs, dus echt vastplakken lijkt me niet. Bevriezen van je vinger kan wel. Maar voorzichtigheid is natuurlijk altijd geboden bij dit spul :Y)
Wat ik wel weet is dat er inderdaad een gaslaagje vormt en je daardoor de eerste paar seconden dat je het beet hebt je geen last hebt van de kou. Daarna ga je het wel degelijk "voelen" (spreekt uit ervaring :Y) ) of het dan ook gaat plakken weet ik niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Tjaps op 23-02-2005 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

't Straalt natuurlijk door, en dat gas is natuurlijk ook niet bepaald warm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YoupY schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:58:Plastic spray en neopheren is voldoende. Spray de buurt waar de container komt te zitten goed in en vergeet van tevoren niet alles af te plakken waar geen plastic spray in mag komen. Er komt dan wel wat condensatie op je bord te staan, maar dat is op zich geen probleem.
Zowel voorkant als achterkant van 't mobo bewerken ;)
Youp, haal je die spray gewoon bij Gamma ofzo? Wat zijn de merknamen van dat spul zodat ik het kan vragen in de winkel. Zelfde voor de isolatie, gewoon naar neopreen zoeken of iets specifieker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 17:46:
[...]

Youp, haal je die spray gewoon bij Gamma ofzo? Wat zijn de merknamen van dat spul zodat ik het kan vragen in de winkel. Zelfde voor de isolatie, gewoon naar neopreen zoeken of iets specifieker?
Als plasticspray gebruik ik deze altijd de plastik 70 (het liefts in rode variant dan zie je makkelijker waar je spuit). Plaatje: http://www.eijlander.nl/product/k70-200.jpg

Voor isolatie kan je het beste vragen naar foam neopreen of armaflex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 17:46:
[...]

Bij display / conrad hebben ze dat soort spul wel. Je zou eventueel ook modelbouwzaken kunnen kijken of andere elektronicazaken waar ze ook potmetertjes enzo verkopen...

Verwijderd

T_D en Y, bedankt. Als alles goed gaat, ga ik dit weekend dry ice proberen.

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
deel je je ervaringen ook even met mij :> ? Ook alst fout gaat }) In ieder geval veel succes...

[ Voor 47% gewijzigd door HeepH op 24-02-2005 10:11 ]

Verwijderd

spuit met die plastic spray niet je socket zelf vol :D anders maakt je cpu niet zoveel contact :D even afplakken dus voor je gaat spuiten, zelfde geld voor pci/agp bussen.

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Wat ik me opeens bedenk is dat je ook niet moet vergeten om een dun stukje isolatie in het midden van de socket te doen (niet bij 939/940 en 775 natuurlijk).
Dit voorkomt dat de componentjes die daar meestal zitten gaan condenseren/bevriezen.

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 15:01

C@SP

Biertje ??

Lees hier al een aantal nuttige tips voor het gebruik van droogijs. Zelf werk ik bij een bedrijf waar droogijs de core business is. Zelf zou ik droogijsgranulaat gebruiken, dit heeft namelijk een veel groter oppervlak waardoor het zijn koude sneller afgeeft. Nadeel is natuurlijk dat het wat sneller verdampt. Als jij 10 kg droogijs gewoon in de isolerende doos met deze temperatuur buiten laat staan is het echt niet zomaar verdampt, maar beter kan je het bewaren in je eigen vriezer. Ventileer de ruimte waarin je gaat werken goed, ben zelf als eens knock gegaan van dat spul. Ben ook voorzichtig met het opblazen van flessen, heb anders nog wel een plaatje van iemand met een Coca-Cola dop IN zijn voorhoofd. :) Succes.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:55

Epsilon

C@SP schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 11:11:
Lees hier al een aantal nuttige tips voor het gebruik van droogijs. Zelf werk ik bij een bedrijf waar droogijs de core business is. Zelf zou ik droogijsgranulaat gebruiken, dit heeft namelijk een veel groter oppervlak waardoor het zijn koude sneller afgeeft. Nadeel is natuurlijk dat het wat sneller verdampt. Als jij 10 kg droogijs gewoon in de isolerende doos met deze temperatuur buiten laat staan is het echt niet zomaar verdampt, maar beter kan je het bewaren in je eigen vriezer. Ventileer de ruimte waarin je gaat werken goed, ben zelf als eens knock gegaan van dat spul. Ben ook voorzichtig met het opblazen van flessen, heb anders nog wel een plaatje van iemand met een Coca-Cola dop IN zijn voorhoofd. :) Succes.
Ben ik weer es werken, mis ik dit topic helemaal :P

Ventileren moet je echt doen. Voor meerdere redenen. Overdaad aan CO2 kan iig zorgen dat je knock gaat. Een andere reden is het feit dat je koppijn krijgt van de aceton damp (minimaal overigens) als je niet ventileerd.

Hardware risico
Met ministry (al dan niet solo) hebben we nu 4 DI runs gedaan. Bij de eerste 2 waren de moederborden overleden. Bij de 3e is het nog maar de vraag (wel rare kuren, maar niet verder getest). Bij run 4 was het geloof ik helemaal goed gegaan :).

Isolatie
Ik prefereer liquid electrical tape als isolatie (een guide over isolatie voor DI is in de maak en komt eerdaags online op ministry). Je kan het immer makkelijk van je moederbord halen naderhand. Met plastic spray kan dit helaas niet.

Met het gebruik van vaseline ben ik nooit zo blij omdat het altijd een troep wordt. Als je bord kapot gaan en je wil hem rma'en wordt dat een klus om op te ruimen. Alleen in de socket gebruik ik een beetje vaseline.

Container
Voor koper kun je bij een oudijzerboer zijn of bij bijvoorbeeld www.staalmarkt.nl

Eerste DI run:
[rml][ DI] Foto's en benchmarks[/rml]

Tweede DI run:
kan ik ff niet vinden ;)

Derde DI run:
[rml][ PiFast] New WR A64 NewCastle[/rml]

Vierde DI run:
[rml][ DI] YoupY on Ice[/rml]

Mijn Container plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/DI3_3.JPG
Voor meer info daarover kun kijken in het topic van de 3e run

Deze heb ik zelf gemaakt van een 42mm buis en een base plate van 50x50mm :)
Als je niet de spullen hebt om het te maken kun je me ook mailen.
HeefStan schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 15:49:
Thx voor de uitleg..zo had ik het nog niet bekeken...

Kan je het oppervlakte niet vergroten door gaatjes te boren in de bodem van de container?

@ Exigence :
Ouderijzerhandel..doh |:(

Anyway, allemaal bedankt voor de hulp, ik sla alvast aan het plannen, solderen enzovoorts ;) mocht ik nog vragen hebben dan post ik ze...
Gaatjes boren is niet handig voor DI omdat het hotspots gaan worden. De aceton staat daar nagenoeg stil. Die oppervlakte is daarom wat nutteloos. Voor LN2 is het wel goed, want dan creëer je wel meer oppervlakte dat er toe doet.

Overigens moet je containers niet solderen maar braseren. Soldeer kan makkelijk breken of scheuren op deze temperaturen en dan kan je container gaan lekken. Braseren (hardsolderen) doe je door het koper te verhitten tot een graad of 700 (liever iets meer, maar niet TE veel) en dan koper + fosfor toe te voegen. Bij 700 graden gloeit het koper donkerrood. Dit kan je alleen voor elkaar krijgen met een zeer zware propaan (of mapp) brander met een primus oid als hulpwarmte bron. Met een zuurstof / fuel (propaan, acetyleen, mapp etc) brander gaat het al een stuk makkelijker door de VEEL hetere vlam (3000+ c).

[ Voor 25% gewijzigd door Epsilon op 24-02-2005 11:55 ]

Verwijderd

koper+fosfor+zilver 94%, 4%, 2% ;) oftewel silphos hardsoldeer staafje. even ter verduidelijking van epsilon dat je niet denkt dat je los wat koper en fosfor gaat kopen :D

• JVLK
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

JVLK

Team Puss

Ik gebruik Majestic tape 2229 van 3m , eerst achter op mobo en rondom socket, dan neopreen erover.
Je kunt ook blanke (Rood valt zo op bij rma) nagel lak gebruiken als bescherming van hardware, werkt ook zeer uitstekend.

Verwijderd

JVLK schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 12:33:
Ik gebruik Majestic tape 2229 van 3m , eerst achter op mobo en rondom socket, dan neopreen erover.
Je kunt ook blanke (Rood valt zo op bij rma) nagel lak gebruiken als bescherming van hardware, werkt ook zeer uitstekend.
helaas is Majestic tape 2229 niet zoveel te krijgen in NL :(

Verwijderd

The Doctor schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 10:55:
Wat ik me opeens bedenk is dat je ook niet moet vergeten om een dun stukje isolatie in het midden van de socket te doen (niet bij 939/940 en 775 natuurlijk).
Dit voorkomt dat de componentjes die daar meestal zitten gaan condenseren/bevriezen.
Dus een laagje plastic met daarop wat neopreen in het midden van de socket? Dan is je temp sensor niet meer betrouwbaar want die zit onder de isolatie. Hoe controleer je dan je cpu temps dan?

Enne ... zelfklevende armaflex of gewone?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2005 14:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 14:03:
[...]

Dus een laagje plastic met daarop wat neopreen in het midden van de socket? Dan is je temp sensor niet meer betrouwbaar want die zit onder de isolatie. Hoe controleer je dan je cpu temps dan?

Enne ... zelfklevende armaflex of gewone?
lol die cpu temp zal bij die temperaturen al lang niet mee betrouwbaar zijn dus maak je daar maar niet zo druk om. De enige manier om de temp te controleren is een echte thermometer komen, een UEI DT150 of DT200 bijvoorbeeld. zelfklevende armaflex regelrecht op je mobo plakken raad ik niet aan, als je het er weer afhaalt kan je wat schade krijgen door de kleefkracht van het armaflex.

Verwijderd

Koper is niet duur als je een aantal verschillende ijzerhandel waren belt. voor enkele euro's heb je zo een plak en een buis koper. Mayb met een lieve blik maken ze het ook nog op maat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2005 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zaterdag heb ik dan eindelijk met dry ice kunnen benchen. Heb me rot gezocht achter armaflex en plastic spray maar niks gevonden. Dan maar Climaflex en good old vaseline gekocht.
Bevestiging van de container was ook nog een probleem, in het begin zat die er helemaal niet goed op en was opstarten al moeilijk. Dan maar wat harder aangedraaid en toen ging alles goed.

De container was van aluminium en had een 2cm dikke basis. Niet ideaal dus. In bios gaf ie -37°C aan en onder load -7°C. Toch een groot verschil. Ik denk dat dat aan de aluminium ligt.
Prestaties waren dan ook niet bijzonder, 3Ghz met een 3400+ claw was het zowat.
Maar dit was maar een testrun om te proberen. Geen last gehad van condens en alles leeft nog dus uiteindelijk vond ik het wel geslaagd.

Volgende keer: een koperen container en LN2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 15:32:
Zaterdag heb ik dan eindelijk met dry ice kunnen benchen. Heb me rot gezocht achter armaflex en plastic spray maar niks gevonden. Dan maar Climaflex en good old vaseline gekocht.
Bevestiging van de container was ook nog een probleem, in het begin zat die er helemaal niet goed op en was opstarten al moeilijk. Dan maar wat harder aangedraaid en toen ging alles goed.

De container was van aluminium en had een 2cm dikke basis. Niet ideaal dus. In bios gaf ie -37°C aan en onder load -7°C. Toch een groot verschil. Ik denk dat dat aan de aluminium ligt.
Prestaties waren dan ook niet bijzonder, 3Ghz met een 3400+ claw was het zowat.
Maar dit was maar een testrun om te proberen. Geen last gehad van condens en alles leeft nog dus uiteindelijk vond ik het wel geslaagd.

Volgende keer: een koperen container en LN2 ;)
Leuk om te horen dat er steeds meer mensen mee aan de slag gaan.
Heb je er wat fototjes van? altijd leuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe heb je de alu container gemaakt? lassen of hardsolderen? en waarom heb je geen koper gebruikt? en zoals ik al zei, kijk niet naar bios voor temps!! koop een thermometer! en wat voor vloeistof heb je gebruikt?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2005 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foto's volgen nog.
De container was van aluminium omdat dat het beste is waar ik aan kon geraken. Ben zelf niet zo goed in solderen en braseren dus heb ik het laten doen. En die had alleen alu te beschikking. Koperen versie is in bestelling. Vloeistof was aceton. Digitale thermometer heb ik niet gevonden.

Het borrelend geluid van de aceton is echt prachtig om horen. Zo zou ik wel iets voor 24/7 gebruik willen hebben. Is nog rustgevend ook :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2005 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 16:19:
Foto's volgen nog.
De container was van aluminium omdat dat het beste is waar ik aan kon geraken. Ben zelf niet zo goed in solderen en braseren dus heb ik het laten doen. En die had alleen alu te beschikking. Koperen versie is in bestelling. Vloeistof was aceton. Digitale thermometer heb ik niet gevonden.

Het borrelend geluid van de aceton is echt prachtig om horen. Zo zou ik wel iets voor 24/7 gebruik willen hebben. Is nog rustgevend ook :)
thermometer: http://www.bes.ltd.uk/products/191.asp ze bezorgen die dingen gratis. (omdat je boven de 40 pond uitkomt ;) )
Pagina: 1