[quote]
HeefStan schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:27:
Een vriend van me en ik zijn bezig met een DI project, maar nou hadden we enkele vragen...
- Hoe dik (dun) moet de base van de DI-container zijn?
Zo'n 8 mm is voldoende voor droogijs. Voor LN2 heb je een dikkere bodem nodig om de temperatuurschommelingen op te vangen. Aangezien Droogijs nog best wel een tijdje meegaat heb je dus ook minder last van temperatuur schommelingen.
Des te groter het oppervlak van de bodem des te meer resultaat natuurlijk. Je kan bijvoorbeeld putjes in de bodem maken. of er een extra ring opzetten of whatever je doet om meer opp te creeren.
Zelf heb ik aceton gebruikt als middel waarmee het droogijs gaat reageren. Het voordeel van aceton vind ik dat je de temperaturen enorm hard omlaag ziet schieten en dat het vriespunt van het spul acceptabel is (rond de -70 als temp heb ik gemeten).
Je kan natuurlijk ook dingen gebruiken als ether of andere soortgelijke vloeistoffen, maar in denk van alle mogelijkheden dat aceton de minste bijwerkingen heeft.
- Isolatie..logisch...Wat is het handigst? plasticspuit? vaseline ? wat hebben we nog meer nodig?
Plastic spray en neopheren is voldoende. Spray de buurt waar de container komt te zitten goed in en vergeet van tevoren niet alles af te plakken waar geen plastic spray in mag komen. Er komt dan wel wat condensatie op je bord te staan, maar dat is op zich geen probleem.
Zowel voorkant als achterkant van 't mobo bewerken
Zorg in ieder geval dat de base van je container goed is ingepakt met neopheren daarmee houd je de kou beter vast. In draadje van me van afgelopen vrijdag staat wel een beetje hoe ik dat precies gedaan heb...
- Hardware risico ? wij gaan er van uit dat we wel een moederbord zullen slopen....
Als je alles goed geisoleerd hebt dan hoeft er in principe niets dood te gaan. Ervaring die ik wel heb met DI is dat wanneer je de buurt van je membanken inspuit dat bij het eruithalen van het mem wel eens wat plastic restjes achter kunnen blijven op de contacten van het mem.
Valt gewoon schoon te maken met aceton en levert verder ook geen dode HW op

- Praktijktips ? iemand nog tips/trics voor ons ?
- Neem rustig de tijd en ga geen dingen overhaasten
- Zorg voor een goede isolatie
- Ventileer de ruimte waar je werkt. Droogijs zet lig om in CO2 en als je dat teveel binnenkrijgt kun je er plat van gaan

- Vul de container niet met meer dan 10% aan aceton. Anders dan krijg je een vulkaan van spetters over je HW heen als je de eerste keer het droogijs in de container gooit
- Zorg voor een mooi schepje en een techtertje om het droogijs gemakkelijk in de container te gooien
- Zorg dat het hele zaakje lekker blijft borrelen in de container.
- Test van tevoren goed wat de hardware ongeveer kan gaan doen. Zodat je een beetje een uitgangspunt hebt van wat de proc, cpu en mobo doen wanneer start. Dan kun je meteen vanuit dat punt verder gaan werken, zonder dat je eerst uren bezig bent om de max van de diverse componenten te vinden. Een prom is hierbij wel handig, aangezien dat het dichtste bij droogijs in de buurt komt.
- Zorg voor voldoende lege flessen (bij voorkeur die dingen van de Aldi die je makkelijk in kan knijpen), zodat je nog het een en ander op kan blazen wanneer je droogijs over houdt

- Als het even kan ga het droogijs dan zelf ophalen ipv laten bezorgen. Bezorgen van dat spul is gewoon veel te duur...
- Hoe snel vergaat (sublimeert) dry-ice ? een dag moet lukken hoor ik van mensen.
we gebruiken een 2.8 nw, een 3.2 prescott, of een 2.4 nw... op een p4p800 deluxe, droop mod..
Met 10 Kg kon ik ongeveer 2 dagen vooruit. Meeste bedrijven die droogijs leveren hebben een minimale hoeveelheid van 10kg. Dus daarmee kun je genoeg vooruit.