Foto's in thumbnail formaat commercieel gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 00:15
Ik wil zelf een hele grote "Foto mosaic" maken, voorbeeld:
http://vr.kaist.ac.kr/pro...rge/BirdBY_Mosaic_RGB.jpg

Van foto's die ik van andere vind via de Google Image Search.
Deze verklein ik tot een resolutie van 120x90, waardoor er van de foto weinig meer overblijft.
Vervolgens komt de FotoMosaic in een winkel te hangen op A2 formaat.

Weet iemand de regelgeving omtrend dit? Kan ik grote problemen krijgen met het gebruiken van andermans foto's, of is het toegestaan om foto's op thumbnail formaat te gebruiken?

Ik snap dat het niet netjes is, maar ik zou er zelf geen problemen mee hebben als ik een foto van mezelf piepklein tegen zou komen in zo'n foto mosaic..

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 13:32
Ik zou er zelf ook wel bezwaar tegen hebben als er geld verdient word met mijn foto terwijl ik dat zelf niet zou weten zegmaar.

Daarnaast bestaat er nog iets als portretrecht, maar aan de andere kant... iemand die zijn fotos op het www zet gaat er toch eigenlijk mee accoord dat je foto door het grote publiek word bekeken?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Kan ik grote problemen krijgen met het gebruiken van andermans foto's, of is het toegestaan om foto's op thumbnail formaat te gebruiken?
Het gaat niet om het niet netjes, het gaat erom dat het niet mag, op welk formaat dan ook. Dat jij er zelf geen problemen mee zou hebben telt ook niet: bij wet is geregeld dat je niet zomaar 'content' van anderen mag gebruiken: je moet op z'n allerminst toestemming vragen ervoor.

Wat je wil doen met dat mosaic is leuk, maar mag met heel veel foto's daar niet tenzij ze expliciet door de fotografen als public domain zijn aangemerkt, dan zijn ze 'free for all' bij wijze van spreken :)

LinkedIn
Instagram

• pim
Het is alleen onmogelijk om voor elke foto toestemming te vragen, dat moet ik met 2500 mensen contact op nemen..

En de foto's van de Google Image Search zijn maar voor een fractie van fotograven die er iets om zouden geven..

Daarnaast is de kans erg klein dat een fotograaf de photomosaic onder ogen krijgt, laat staan dat hij zijn foto zou herkennen..

Ik weet dat het niet mag, maar er mag wel meer niet.. :)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 13:32
Waarom vraag je het dan eigenlijk?

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

pim schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 11:36:
Het is alleen onmogelijk om voor elke foto toestemming te vragen, dat moet ik met 2500 mensen contact op nemen..

En de foto's van de Google Image Search zijn maar voor een fractie van fotograven die er iets om zouden geven..

Daarnaast is de kans erg klein dat een fotograaf de photomosaic onder ogen krijgt, laat staan dat hij zijn foto zou herkennen..

Waarom vraag je het dan hier? Je weet dat het niet mag, maar je weet ook dat de kans te verwaarlozen is dat je er problemen mee krijgt en je geeft aan dat je daar wel mee kan leven...

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 17:39
Moeilijk geval inderdaad. Lijkt me een geval van persoonlijke nettiquette. Als je overigens net zo'n zware jpeg-compressie erop knikkert als het voorbeeld dat je aanhaalt, dan vraag ik me af of je zelf nog herkent welke foto waar staat!
En verder moet ik denk ik maar nix zeggen hierover, met mijn nickname, sig en avatar! :+

[ Voor 17% gewijzigd door Savantas op 23-02-2005 11:46 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• clements
  • Laatst online: 04-02 19:33
hee gaaf hier was ik ook naar op zoek een tijd terug. je kan toch ook fotos nemen van die sites die gratis desktop pictures aanbieden. er is een grote waar je elke dag een stuk of 5 gratis krijg. ben ff de naam kwijt.

• pim
Icey schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 11:42:
Waarom vraag je het dan eigenlijk?
Omdat ik nog zit te twijfelen.. Niet dat ik dadelijk eindig als dit koffie merk :P http://frontpage.fok.nl/nieuws/50847?highlight=model

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

pim schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 11:36:
Dat is jouw probleem: jij kiest ervoor zo'n mozaiek te maken :)

Als er 1 fotograaf is die flink stennis gaat schoppen om welke redenen dan ook, dan ben je (vergeef mij de uitdrukking) de lul. Dat er wel meer niet mag, en dat je al weet dat het niet mag, maakt het niet goed ofzo ;)

Anyhoe, ik krijg het gevoel dat je dit topic hebt geopend om hiervoor algemene toestemming te krijgen als het ware, door van anderen die hier posten een reactie te krijgen als 'doe het gewoon' 'ja hoor het mag' etcetera. En dat soort topics zie ik toch liever niet in FG, vandaar dat deze dicht gaat :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.