Xwindows via PuTTY

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07 18:56

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Topicstarter
Goeie,

Ik probeer vanaf m'n laptop (WinXP) een Suse Linux Enterprise Server 9 doos te bedienen. Via PuTTy kan ik iig met de commandline bezig, maar ik wil ook graag de web browser op de SLES doos kunnen aansturen. Ik heb op m'n laptop een X server geïnstalleerd (twee zelfs: Cygwin-X en X-deep 32 4.0). Gisteravond tikte ik op de commandline KDE in, en dat leek even goed te gaan (in X-deep zag ik het startscherm van KDE), maar verder kwam-ie niet, en ik kon daarna ook niet meer met PuTTy via commandline naar binnen (vroeg wel om username, maar niet meer om password). Ik heb vanmorgen de server laten resetten...

Zie ik iets over het hoofd?

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogue
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-07 19:52
putty is command-line only; je kan KDE prima starten, maar je hebt meer nodig om dan ook dingen ermee te kunnen doen (xserver e.d.).
Dat je niet meer kon inloggen heeft waarschijnlijk niets te maken met het starten van KDE.

CAPS LOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

Topicstarter
Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest. Ik heb op m'n laptop Xserver geïnstalleerd en actief (X-deep); en PuTTy kan X11 forwarden. Dat werkte zelf (een beetje), want ik kreeg op m'n laptop wel wat te zien van KDE, dus er werd inderdaad iets doorgesluisd. Daarna was het feest echter afgelopen.

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Gebruik eens VNC hiervoor... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij moet je gewoon X-apps kunnen draaien, maar waarschijnlijk niet een hele desktop zoals kde. Probeer eerst eens xclock oid aan de praat te krijgen en daarna je browser.

Check ook even of je X11 forwarding op je server via ssh aanstaat (sshd.conf) en of je X11 apps mag draaien vanaf je windows machine. (hosts.allow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:03

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Zorg dat je op je windows machine een X-server hebt draaien, en geeft het commando:
xhost +
Maak nu een connectie naar de SLES machine met putty, en geef daar het volgende commando:
export DISPLAY=<ip van je wondows machine>:0.0

Als je nu een x-applicatie opstart op de SLES machine, dan zou het beeld naar jouw lokale machine doorgegeven moeten worden.

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

Topicstarter
Kijk, daar heb wat aan. Xclock werkt, thankx. Nu 'ns zien of ik die browser aan de praat kan krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-07 13:27

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Heb je al in je sshd-logs gekeken of je daar rare dingen tegen komt?
Dat is zijn vraag niet. Bovendien is VNC niet per definitie encrypted, terwijl SSH dat wel is.
Nitroglycerine schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 10:59:
Zorg dat je op je windows machine een X-server hebt draaien, en geeft het commando:
xhost +
Maak nu een connectie naar de SLES machine met putty, en geef daar het volgende commando:
export DISPLAY=:0.0

Als je nu een x-applicatie opstart op de SLES machine, dan zou het beeld naar jouw lokale machine doorgegeven moeten worden.
Zo tunnel je X niet via SSH, maar maak je een directe X-verbinding. Zo heb je dus geen encryptie meer en is dat imho dus af te raden. X11 forwarding via ssh is in zo'n geval gewoon veel veiliger. Dit, tenzij het je niet uitmaakt dat het allemaal unencrypted over internet gaat natuurlijk. :)

[ Voor 56% gewijzigd door mOrPhie op 23-02-2005 11:02 ]

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

mOrPhie schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 11:00:
Heb je al in je sshd-logs gekeken of je daar rare dingen tegen komt?

[...]

Dat is zijn vraag niet. Bovendien is VNC niet per definitie encrypted, terwijl SSH dat wel is.

[...]

Zo tunnel je X niet via SSH, maar maak je een directe X-verbinding. Zo heb je dus geen encryptie meer en is dat imho dus af te raden. X11 forwarding via ssh is in zo'n geval gewoon veel veiliger. Dit, tenzij het je niet uitmaakt dat het allemaal unencrypted over internet gaat natuurlijk. :)
Wie heeft wat gezegd over ssh? Met putty kun je ook eenvoudig met telnet, raw en rlogin inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 13:55
hier ben ik ook lang me bezig geweest en heb het nooit werkend gehad maar nu ik topic lees begint het weer te kriebelen vanavond weer eens gaan klussen met mun test server :D:D
heeft iemand mischien een link naar een redelijk uitgebreide installatie handleiding / howto hierover.
want ik weet niet hoe ik alles moet instellen ik heb zoals ik eerder zei al in het verleden wat dingen geprobeert mar het is me nooit gelukt

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Wat wil je installeren/testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Deze configuratie draai ik ook met succes; en dit is echt super eenvoudig:

• Installeer Xclient (in mijn geval Exceed)
• Zet vinkje bij 'X11 Forwarding' in PuTTY

Exceed accepteerd standaard connecties vanaf localhost; en PuTTY zorgt voor de display variable; dus ben je al klaar :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:30

backupdevice

Boeh!

Spider.007 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 12:34:
Deze configuratie draai ik ook met succes; en dit is echt super eenvoudig:

• Installeer Xclient (in mijn geval Exceed)
• Zet vinkje bij 'X11 Forwarding' in PuTTY

Exceed accepteerd standaard connecties vanaf localhost; en PuTTY zorgt voor de display variable; dus ben je al klaar :)
Kijk , dit wilde ik net gaan uitzoeken :>

Ik heb putty op mijn ubuntu werkstation staan, en wil mijn ubuntu server benaderen.

Als ik connect met putty naar mijn server, kan ik netjes inloggen, maar krijg geen desktop te zien ( idd een desktop op een linuxserver, ikke is n00b ) alleen maar een cursor. Ik doe iets fout ( ik heb bij putty de optie use xforwarding aangezet )

[ Voor 29% gewijzigd door backupdevice op 23-02-2005 13:25 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

Topicstarter
FYI-- het lijkt allemaal te werken, nu; bedankt allemaal! Alleen krijg ik bij het installeren van firefox de roemruchte foutmelding -618: Couldn't open xpistub library.

Iemand een goede suggestie hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Putty op je ubuntu workstation? Over moeilijk doen gesproken. Waarom connect je niet gewoon via de commandline en stel je in de ssh* config files de boel niet goed in?
LePlatDuJour schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:00:
FYI-- het lijkt allemaal te werken, nu; bedankt allemaal! Alleen krijg ik bij het installeren van firefox de roemruchte foutmelding -618: Couldn't open xpistub library.

Iemand een goede suggestie hiervoor?
Een beetje googlen gaat je in deze vast wel verder helpen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

[quote]Zwerver schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:08:
[...]

Putty op je ubuntu workstation? Over moeilijk doen gesproken. Waarom connect je niet gewoon via de commandline en stel je in de ssh* config files de boel niet goed in?

[...]

uuuhhh weet ik eigenlijk niet :? Ik wist niet eens dat dat kon.

Moet ik denken aan blabla#bla bla ssh 192.168.123.127 patrick om te connecten via mijn werkstation en dan de inloggegevens op mijn server aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-06 11:09

zwik

randomized

[quote]Blue_White_Army schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:27:
Zwerver schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:08:
[...]

[...]

uuuhhh weet ik eigenlijk niet :? Ik wist niet eens dat dat kon.

Moet ik denken aan blabla#bla bla ssh 192.168.123.127 patrick om te connecten via mijn werkstation en dan de inloggegevens op mijn server aanpassen?
Je moet in je sshd_config "X11Forwarding yes" zetten. Deze is waarschijnlijk commented of staat op no. Dan vanaf je windows client je ssh client opstarten en de instellingen van zwerver gebruiken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

[quote]zwik schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:54:
Blue_White_Army schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:27:

[...]

Je moet in je sshd_config "X11Forwarding yes" zetten. Deze is waarschijnlijk commented of staat op no. Dan vanaf je windows client je ssh client opstarten en de instellingen van zwerver gebruiken :) .
thx :)

zal ik ff naar gaan kijken !! :)

(ps ik zie zwerver geen instellingen geven ? )

[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 23-02-2005 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:44

Flydude

Mighty pirate

Ik gebruik zelf de XLiveCD. Da's een CD'tje met een cygwin Xserver en een ssh-client erop. Connecten met je box, commado intikken, klaar.

Voordeel van deze oplossing is dat ik niets hoef te installeren op werk-pc's en da's wel zo handig.

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

Topicstarter
Ik heb die Live cd geprobeerd, maar kreeg steeds de melding "program too big to fit in memory"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

[quote]Blue_White_Army schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:55:
zwik schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:54:

[...]

offtopic:
Ik bedoelde Spider.007 :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Nou, ik heb ssh config op beide pc's aangepast.

Kan met de console inloggen , krijg ik een cursor. Log ik met Putty in ( inlusief X11 forwarding ) krijg ik ook een cursor...

back to the books

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
whoei ik hebt werkend kan nu x apps draaien op mun windows xp machine met xdeep alleen jammer dat het nog niet werkt met de xdeep app launcher nu heb ik een giga scherm voor 1 simpel appje :(

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

mmmm,

file ---> connect to server via ssh is eigenlijk de oplossing die ik zocht :)

• zwik

zwik

randomized

lordgandalf schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 20:20:
whoei ik hebt werkend kan nu x apps draaien op mun windows xp machine met xdeep alleen jammer dat het nog niet werkt met de xdeep app launcher nu heb ik een giga scherm voor 1 simpel appje :(
Dan zet je het root-window van xdeep af. Je kan elke applicatie gewoon als een normale Linux/Windows applicatie laten draaien iig :) . Wat met die Window instellingen spelen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40

TrailBlazer

Karnemelk FTW

overigens wat ik een hele fijne xwindow manager vind voor windows is NetSarang xmanager. Werkt prima en is de 1e 30 dagen gratis. Overiges X via SSH gaat prima weet alleen niet of je ook je hele desktop eroverheen krijgt maar een enkele applicatie moet lukken. Heb wel eens mijn webcam thuis streaming over X over SSH over HTTP gehad. Ging niet soepel maar werkte wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
zwik schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 18:33:
[...]

Dan zet je het root-window van xdeep af. Je kan elke applicatie gewoon als een normale Linux/Windows applicatie laten draaien iig :) . Wat met die Window instellingen spelen dus.
jupz ik heb het nu voor elkaar alleen sommige apps houden er schijnbaar niet van via x te worden verstuurt xmms geeft een zwart vierkant :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:52
[quote]Blue_White_Army schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:55:
zwik schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:54:

[...]

In een xterm:

code:
1
ssh -X blaat@hostnaam

Daarna kun je naar believen X-programma's starten :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kuch, ik zie nu al een aantal mensen de quote tags verkeerd gebruiken, wat een ranzig effect heeft.
Gewoon [quote][/quote] is voldoende om te quoten hoor :P

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1