Toon posts:

RAID5 op escalade 8500 met verschillende disksnelheden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik vraag mij af in hoeverre het negatieve gevolgen heeft als ik een RAID5 set maak met 6 disks die op 7200 toeren hun werk doen en 1 disk op 5400 toeren (7 disks totaal dus).
Ik heb op het forum gelezen dat de performance terug zal vallen naar het niveau van een RAID5 set die in zijn geheel bestaat uit 5400 toeren disks. Is dat zo? Of zijn er verder nog meer nadelige gevolgen te merken waardoor de mixed set nog slechter dan een 5400 toeren set zal presteren.
Ik gebruik een escalade 8500-12 controller op een 33mhz PCI bus, dus ik zou verwachten dat 7 disks en deze controller ( ook al zou de performance op 5400 toeren niveau liggen) al genoeg performen om de bus dicht te drukken

ik hoor graag wat ervaringen cq tips

Ronald

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is dat zo?
Ja en dat is vrij logisch :) Alle data wordt namelijk simultaan van/naar de disken gelezen/geschreven. Dit staat ook in de RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden.

edit:
Ik raad je overigens aan om te beginnen met een 4-disk RAID5 array en vervolgens de performance daarvan vergelijken met die van een 5, 6 en 7 disk RAID5 array, waarbij het laatste dus met 1 5400rpm disk draait. Performance kun je meten met o.a. ATTO, HDTach, IOMeter, etc.

En bedenk: RAID5 mag dan safe klinken, maar hoe meer disken je in RAID5 propt, hoe groter de kans is dat er 2 of meer schijven tegelijk uitvallen ;) Backups op CD/DVD/etc blijven onvermijdelijk.

[ Voor 83% gewijzigd door BalusC op 23-02-2005 10:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik dus zie in de grafiek van hdtach is dat de transfer niet gelijk is, maar dat er behoorlijke pieken en dalen in zitten. Dus de vraag die ik er over heb is : is een set met 5400 toeren disks in de praktijk langzamer of sneller dan een mixed set omdat hij dus niet synchroon kan lezen/schrijven door de verschillen in schijfsnelheid.

De leessnelheid ligt nu bijvoorbeeld op gemiddeld 75MB/s wat toch wel laag is voor een 7 disk set

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het zal in de praktijk even snel zijn :)

En verwacht niet teveel van de performance van RAID5. Er is veel overhead door de pariteitsberekeningen en er is ook nog de overhead in de PCI bus. Daarom vroeg ik je ook om verschillende disksets te benchen ;)

[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 23-02-2005 10:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik ga dat maar eens doen. Ik probeerde alleen een antwoord te vinden zonder te testen omdat de init van het array telkens behoorlijk veel tijd in beslag neemt.

het is uiteraard zo dat RAID5 maar een relatieve zekerheid biedt maar het is toch al een stuk safer dan een stripe. Mijn belangrijke data backup ik uiteraard naar dvd , maar dat zijn slechts enkele GB's.

Bedankt voor je snelle antwoord

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

RAID 5 kan in principe prima presteren mits je de juiste RAID-controller en harde schijven gebruikt. Een 3ware Escalade 8500 is een zeer matig presterende RAID-adapter. De SATA-versie van de opvolger van de 8500 (Escalade 8506) is in dit artikel uitgebreid getest. De prestaties schalen nauwelijks als er meer schijven in RAID 5 worden gezet, in ieder geval bij het gebruik van snelle Raptor WD740GD-schijven.

Ik zou niet durven te zeggen wat de invloed is van een 5400rpm schijf in een groot array. De Escalade 8500 schaalt er slecht dus het is mogelijk dat er geen verschil in prestaties optreedt (omdat de controller al tegen zijn limiet aan zit). Wel is het denkbaar dat de hogere toegangstijd van de 5400rpm voor vertraging zorgt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie. ik heb de 5400 toeren disk er toch maar uit gehaald en nu 2 raid5 sets aangemaakt van 6 disks. Lezen haalt een set 80mb/s gemiddeld met hdtach en met schrijven haal ik via gigabit 45mb/s, het is geen super performance, maar het voldoet.

Groeten,

Ronald

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

45MB/s over gigabit is ook geen waarde waar je voor zou moeten schamen
Pagina: 1