Ik ben bezig met het ontwerpen van een nieuwe website, waarbij ik gebruik wil maken van DIV's in plaats van tabellen, ed. Maar ik ben tegen een probleem aangelopen.
Ik heb een webpage die 780px breed is en in het midden van het scherm gecentreerd wordt. Deze webpage heeft als eerste DIV een main-area waarin alle ellementen geplaatst worden. Ik wil in deze main-area een achtergrondplaatje hebben die over de volledige hoogte (height) van de pagina weergegeven wordt, maar dit lukt niet. Ik kan mijn elementen gewoon in de mainarea plaatsen, maar de mainarea (en dus de achtergrond) wordt niet weergegeven. Hoe moet ik dit oplossen?
Een voorbeeld van mijn code:
website.css
En dan de body van de html:
website.html
Ik weet wel dat als ik elementen niet absoluut positioneer, de main-area de achtergrond wel weergeeft tot de onderkant van dat element, maar ik zoek naar een oplossing waarbij de achtergrond tot aan de onderkant van het onderste element wordt weergegeven (de hele pagina dus).
Hoop dat iemand een oplossing kan bieden. Alvast bedankt!
Ik heb een webpage die 780px breed is en in het midden van het scherm gecentreerd wordt. Deze webpage heeft als eerste DIV een main-area waarin alle ellementen geplaatst worden. Ik wil in deze main-area een achtergrondplaatje hebben die over de volledige hoogte (height) van de pagina weergegeven wordt, maar dit lukt niet. Ik kan mijn elementen gewoon in de mainarea plaatsen, maar de mainarea (en dus de achtergrond) wordt niet weergegeven. Hoe moet ik dit oplossen?
Een voorbeeld van mijn code:
website.css
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| body {font-family: verdana, arial, sans-serif; background: url(./background_outside.gif); margin: 0; padding: 0; text-align: center;} div {text-align: left;} #main { position: relative; width: 780px; margin: 0 auto; top: 0; background: url(./background.jpg); border: #000000 1px solid; } #header { width: 780px; height: 100px; background: transparent url(./header.gif); top: 0px; left: 0px; } #content { width: 500px; position: absolute; background: white; top: 155px; left: 25px; padding-bottom: 20px; } #contentmain { float: right; width: 500px; padding: 0; margin: 0; } |
En dan de body van de html:
website.html
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| <body> <div id="main"> <div id="header"></div> <div id="content"> <div id="contentmain"></div> </div> </div> </body> |
Ik weet wel dat als ik elementen niet absoluut positioneer, de main-area de achtergrond wel weergeeft tot de onderkant van dat element, maar ik zoek naar een oplossing waarbij de achtergrond tot aan de onderkant van het onderste element wordt weergegeven (de hele pagina dus).
Hoop dat iemand een oplossing kan bieden. Alvast bedankt!
[ Voor 34% gewijzigd door Willem op 23-02-2005 09:09 ]