Toon posts:

A7N8X-E Dlx: kan XP niet installeren op Maxtor DMP9 SATA

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een pc staan die totaal nieuw is met een Maxtor DiamonMax plus 9, 120 GB SATA schijf.
Deze is aangesloten op een Asus a7n8x-E Deluxe. Het is de bedoeling om hier windows XP op te installeren. Ik heb op het moederbord raid op disable gezet en SCSI in het bios geselecteerd. Nu start ik de installatie en druk op F6 gevolgd door E. Nu moet ik een diskette invoeren waar de SATA driver op staan. Dat doe ik en deze worden gekopieerd. Vervolgens druk ik op enter om de installatie van windows te starten en krijg ik de melding: "Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden". Ik heb vervolgens de rescuedisk van partitionmagic gestart en kon daarmee gewoon partities maken etc. Hij is dus wel goed aangesloten. Ligt dit aan de drivers of aan de bios instellingen? Ik heb de nieuwse bios versie (1013) en gebruik de standaard SATA aansluiting op het moederbord.

Processor: AMD Athlon XP 2600 +
Moederbord: Asus a7n8x-E Deluxe
Geheugen: Crucial 512MB DDR PC3200
Videokaart: XFX Geforce 6600 GT 128 MB
Hard Disk: Maxtor DiamondMax Plus 9

Verwijderd

De SATA aansluiting op het moederbord wordt geleverd door een SIL3112 controller, weet je zeker dat je de goede driver hebt geselecteerd vanaf de diskette? Probeer RAID eens wél aan te zetten in de BIOS, en maak een array van één schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben btw niet zo heel erg thuis in het Sata/Raid gebeuren maar de enigste driver diskette die ik heb is van de Maxtor HD. Ik selecteer dan de Maxtor diamondmax 150/SATA driver. En dat pakt hij dus niet. Is het ook nog mogelijk dat het moederbord wel Raid ondersteunt maar geen 1 aparte SATA schijf?

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-12 15:21

Cansu

Cirus the Virus

Je moet toch echt mbv F6 tijdens installatie de driver installeren van de onboard SATA controller van je mobo. Deze staat als het goed is op je CD anders zelf even een diskette maken met de drivers erop. Deze kun je van de asus site afhalen. Dan zou je HD herkend moeten worden ook zonder Raid.

Viva la Netherlands!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 18:12

Turkish

zhé germans

Waarom heb je RAID gedisabled eigenlijk in de bios? Staat bij mijn A7N8X-E met sata drives gewoon aan namelijk ;)
Zie je wel tijdens het booten dat hij de SIL3112 initialiseert, als hij dat niet doet dan kan je er ook niet op installeren B)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Je hebt geen driver nodig voor de hardeschijf, je hebt een driver nodig voor de controller waar hij aanhangt, dat is de Silicon image labs 3112.

Je hebt deze driver nodig:

http://www.asus.com/suppo...ilicon_v10033.zip~zaqwedc

Downloaden, uitpakken, en alle bestanden exclusief het mapje GUI, en de PDF op één diskette zetten, wel op zo'n manier dat de txtsetup.oem in de root van de flop zit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de drivers geinstalleert tijdens de installatie van Win XP. Maar ik krijg nog steeds dezelfde melding. Ik zie trouwens wel dat hij de SIL3112 initialiseert. Alleen is mij nu even onduidelijk hoe de bios en jumper setings moeten staan. Ik kan raid nl. op het moederbord op enable/disable zetten en in het bios kan ik kiezen tussen RAID of SCSI Card. Ik heb op een ander topic gelezen dat dit op SCSI moet staan.

Verwijderd

Ik had géén A7N8X-E Deluxe, maar "gewoon" een Asus A7N8X-Deluxe rev2.0, ook met Sil3112 chip. De drivers die ik je heb gelinkt die werkten gewoon bij me.

Wél had ik 2 WD Raptors in RAID0, maar dat moet niet echt uitmaken, wat jij doet is gewoon in de BIOS van die SIL3112 de maxtor in een array zetten van één schijf. Het lijkt me vanzelfsprekend dat de SIL3112 chip aan moet staan, dwz: de jumper bij de chip op S-ATA ENABLED. Disable zetten heeft hetzelfde effect als je PCI-SATA kaart eruit trekken, de SIL3112 ís in feite een PCI-kaartje, alleen zit hij op het moederbord.

Om te booten van m'n array zette ik inderdaad m'n secondaire bootdevice op SCSI. (primair had ik de CD-ROM drive staan). De RAID functie is er in een latere BIOS versie bijgekomen (die heb ik nooit op m'n plank geflashed), en voor zover ik weet is de ene (zal RAID zijn) voor PCI-insteekkaarten, bijvoorbeeld een promise kaart, en de ander is voor de onboard kaart. Maar dat is simpel een kwestie van de andere instellen als tertiary boot device, en "boot from other devices" aanzetten. Dan weet je zeker dat hij d'r van kan booten :D.

Verwijderd

Topicstarter
Het is me eindelijk gelukt. Jumper op SATA Enabled gezet. In de bios op SCSI Card gezet.En daarna CD-Rom als 1st bood device gezet. Daarna pakt hij ook de drivers. Alleen heb ik nu de volgorde van de boot devices verandert naar: Floppy, SCSI, CD-Rom. Met een diskette er in boot hij hem. Maar wanneer ik er de Win XP cd in doe dan en boot zoder diskette er in dan loopt hij vast. Komt dit doordat de SATA drivers nu nog niet geinstalleert zijn? Want hij zou in principe dan toch door moeten gaan met booten vanaf CD-Rom. Ik installeer Win XP eerst wel met CD-Rom als 1st boot device en kijk of het na de installatie wel werkt.

Bedankt voor de reacties.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
je moet vanaf de cd booten, en dan in de winxp setup de drivers installeren. De drivers op je floppy zijn voor windows, niet voor je bios. Dus zet de cdrom als eerste opstartitem. Eventueel kan je ook de diskdrive vóór de harde schijf zetten, als je ooit nog van plan bent van diskette te booten.

De foutmelding komt waarschijnlijk omdat hij probeert van de harde schijf te booten, terwijl dat niet gaat. Omdat je al wat hebt zitten kl*ten met dat ding gaat hij waarschijnlijk niet naar het volgende boot device, je cdrom.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt. Windows XP is geinstalleert, en heb in het bios de boot volgende device volgorde: Floppie, SCSI, CD-Rom en nu werkt hij wel. Probleem opgelost.
Pagina: 1