[SURFnet] Test de nieuwe nieuwsserver

Pagina: 1
Acties:
  • 690 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Zoals aangekondigd is SURFnet bezig met de ontwikkeling van een verbeterde nieuwsdienst voor de aangesloten instellingen en SurfSnelADSL. Deze verbeterde nieuwsdienst heeft inmiddels het stadium bereikt dat hij opengesteld is om getest te worden: newstest.surfnet.nl

Let op:
Een testserver is geen productiedienst. Er zullen dingen veranderen (nog niet alle hardware staat er), er kunnen servers downgaan en onderhoud wordt niet aangekondigd. Er zullen dingen verkeerd gaan: als er geen dingen verkeerd gaan is de test niet grondig genoeg :)

Geef bij problemen duidelijk aan wat er volgens jou mis is. Hierbij hoort in elk geval vanaf waar je verbinding hebt (of juist niet hebt), met welke nieuwsclient je verbinding probeert te maken en de letterlijke tekst van de foutmelding. Als je wel een connectie kan maken maar een ander probleem hebt vertel dan tenminste om welke nieuwsgroep het gaat en welk artikel je niet kan vinden / downloaden.

[update]
Na enig nazoeken op de SURFnet website blijken inderdaad niet alle instellingen toegang te hebben tot de nieuwsserver. Dat kan je van de huidige nieuwsserver testen op http://news.surfnet.nl/cgi-bin/checklist en als het daar niet lukt zal het op de test server vast ook niet lukken.
[/update]

[ Voor 14% gewijzigd door jochemd op 23-02-2005 12:44 ]

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bedankt voor de TIP!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Uhm, error 480 Authentication Required. Welke user/pwd combi moet je gebruiken dan?

• jochemd
Stamgastje schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 00:24:
Uhm, error 480 Authentication Required. Welke user/pwd combi moet je gebruiken dan?
Welk deel van "Geef bij problemen duidelijk aan wat er volgens jou mis is. Hierbij hoort in elk geval vanaf waar je verbinding hebt (of juist niet hebt) ..." heb je niet begrepen?

Als je een foutmelding krijgt dat je jezelf moet authenticeren zit je op een stuk netwerk dat (nog) geen vrije toegang heeft. Op dit moment betekent dat dat je pech hebt.
Als je meent recht te hebben op toegang tot de nieuwsserver van SURFnet kan je je IP adres posten. Ik zal eens kijken of ik TPTB zo ver kan krijgen om af en toe deze thread te bekijken, maar ik beloof niets.

[ Voor 21% gewijzigd door jochemd op 23-02-2005 01:12 ]

Verwijderd

Dit zou heel erg goed nieuws zijn, ik hoop dat de HAN ook toegang gaat krijgen :)

Wat ik me afvraag is wat de snelheidslimiet zal zijn, deze zal wel aanwezig zijn gezien alle 100mbit verbindingen naar de grote getalen studenten :)

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-02 18:58
Hier op de Hoge School Windesheim 145.44.x.x (draadloos met laptop) en kan erop komen via Forte Agent. Snelheid Headers binnen halen is iets van 450-500K/s (11Mb wifi-kaartje)

Alleen kijk ik dan om ff een filmpje te downloaden, zijn het gelijk weer XXX-filmpjes :(

Weet iemand misschien waar ik daar een test-bestand kan downloaden, dan weet ik of het tenminste werkt!

[ Voor 17% gewijzigd door Klovan op 23-02-2005 10:39 ]

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
jochemd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 01:05:
[...]

Welk deel van "Geef bij problemen duidelijk aan wat er volgens jou mis is. Hierbij hoort in elk geval vanaf waar je verbinding hebt (of juist niet hebt) ..." heb je niet begrepen?

Als je een foutmelding krijgt dat je jezelf moet authenticeren zit je op een stuk netwerk dat (nog) geen vrije toegang heeft. Op dit moment betekent dat dat je pech hebt.
Als je meent recht te hebben op toegang tot de nieuwsserver van SURFnet kan je je IP adres posten. Ik zal eens kijken of ik TPTB zo ver kan krijgen om af en toe deze thread te bekijken, maar ik beloof niets.
Hier heb je mijn ip:

Ik zou het wel willen proberen, want wanadoo is brak. :)[

[ Voor 5% gewijzigd door magnifor op 24-02-2005 11:20 ]

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
jochemd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 01:05:
Oh, sorry hoor... ik dacht dat je standaard jezelf moest authenticeren met je studentnummer ofzo.

Ik zit i.i.g. in het TU/e netwerk, range: 131.155.x.x (specifiek: 131.155.227.0/255.255.255.128).

• dirkie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

dirkie

THE WORLD !!!!

magnifor schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 10:33:
[...]

Hier heb je mijn ip:

spoiler:
82.156.67.154

Ik zou het wel willen proberen, want wanadoo is brak. :)
Ehh.. en wat heeft wanadoo met SURFnet te maken???

Zoals aangegeven is de nieuwsserver alleen voor (onderwijs)instellingen aangesloten bij SURFnet en voor mensen met SurfSnelADSL

Edit:
Ja er staat dus "als je meent recht te hebben op toegang tot de nieuwsserver van SURFnet". En dat heb je dus alléén als je aan bovenstaande criteria voldoet

[ Voor 17% gewijzigd door dirkie op 23-02-2005 11:35 ]

Eat my shorts !

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
dieFX schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 11:28:
[...]

Ehh.. en wat heeft wanadoo met SURFnet te maken???

Zoals aangegeven is de nieuwsserver alleen voor (onderwijs)instellingen aangesloten bij SURFnet en voor mensen met SurfSnelADSL
Als hij zegt:
Dan probeer ik het gewoon. Als het niet kan, negeer mijn post gewoon. :)
Ja er staat dus "als je meent recht te hebben op toegang tot de nieuwsserver van SURFnet". En dat heb je dus alléén als je aan bovenstaande criteria voldoet
Negeer dan mijn post gewoon. :)

[ Voor 12% gewijzigd door magnifor op 23-02-2005 11:43 ]

• jochemd
Vroegûh, toen er nog geen limieten waren, heb ik ooit eens een keer een dual Opteron server met heel veel RAM en SCSI RAID misbruikt en toen trok ik een complete 100 Mbps ethernetpoort vol van deze nieuwsserver (7 DVDs per uur). Inmiddels zijn er wel limieten. Ik vermoed dat die tijdens de testfase 4 gelijktijdige verbindingen van 8 Mbps elk zijn, maar dat kunnen jullie beter testen dan ik.

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-02 05:41

JeroenT

hoi!

jochemd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 12:49:
Vroegûh, toen er nog geen limieten waren, heb ik ooit eens een keer een dual Opteron server met heel veel RAM en SCSI RAID misbruikt en toen trok ik een complete 100 Mbps ethernetpoort vol van deze nieuwsserver (7 DVDs per uur). Inmiddels zijn er wel limieten. Ik vermoed dat die tijdens de testfase 4 gelijktijdige verbindingen van 8 Mbps elk zijn, maar dat kunnen jullie beter testen dan ik.
Die 100mbit volslurpen lukt ook makkelijk met mijn P100 met 16mb edo ;) Toch leuk dat de newsserver blijkbaar snel is.. had ook niet anders verwacht van surfnet.

• dirkie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

dirkie

THE WORLD !!!!

Weet iemand al hoe het zit met de groepen die worden doorgelaten? (alle binaires e.d.?) En wat is de retentie tijd?
En blijft dat ook zo, of is het alleen voor de test?

Ik kan het helaas niet testen aangezien ik volgende week pas weer op school ben...

Eat my shorts !

Verwijderd

GREAT!!!!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik krijg bij die URL uit de startpost te zien dat ik er niet op mag ;(

Uw host adres: 145.145.4.50
De toegang tot de News-server zal worden geweigerd.

Als ik probeer te connecten met GrabIt krijg ik Communication Error.

[ Voor 19% gewijzigd door Erik1 op 23-02-2005 13:17 ]

• jochemd
Maar op jouw p100 ging jij niet simultaan 100 Mbps de-yEnc-en en unrarren :)

Op dit moment voert de server bij mijn weten alle groepen. Retentie is een dag of 5 voor binaries en veel meer voor text. Compleetheid is uitstekend.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:52
Klinkt goed, alleen heb ik geen toegang tot dat ding (heb geen surfnet lijntje).

Misschien "hint" een idee om net als nova in het begin iedereen te laten downloaden om die bak te stresstesten ;)

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:53
Ik ben hem nu aan het testen alleen wat me opvalt is dat hij niet sneller als 1mb per seconden gaat. Is dit een beperking op de server?

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-02 16:55

markvt

Peppi Cola

DJSmiley schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:17:
Klinkt goed, alleen heb ik geen toegang tot dat ding (heb geen surfnet lijntje).

Misschien "hint" een idee om net als nova in het begin iedereen te laten downloaden om die bak te stresstesten ;)
Zullen ze fijn vinden allemaal GB's naar pc's die niet in hun eigen net staan kost een bak geld.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:52
markvt schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 09:25:
[...]

Zullen ze fijn vinden allemaal GB's naar pc's die niet in hun eigen net staan kost een bak geld.
Surfnet boeit die gigabytes niet hoor ;) enne, AMS-IX traffic zijn ook de kosten niet, en de meeste NL providers zitten daar wel op

• jochemd
Erik1 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 13:13:
Ik krijg bij die URL uit de startpost te zien dat ik er niet op mag ;(

Uw host adres: 145.145.4.50
Dat is hen-router1.Customer.surf.net. Kennelijk doet jouw instelling NAT :r :r :r

Zelfs als jouw instelling de nieuwsdienst af zou nemen zou je daar waarschijnlijk weinig aan hebben. De connectielimiet van 4 connecties wordt per IP adres gehandhaaft, en als jouw hele instelling via 1 IP adres geNAT wordt dan heb je dus 4 connecties voor de hele instelling in plaats van 4 connecties per gebruiker. Ik denk dat bijvoorbeeld AIM het ook slecht zou doen vanaf jullie netwerk: de AIM servers hebben een connectielimiet en beschouwen meer dan X connecties per IP adres als een DoS aanval en sluiten het hele IP adres af. Daarnaast is NAT niet echt in overeenstemming met het idee van open toegang via eduroam, wat toch ook een hele leuke dienst is om als instelling aan mee te doen. En er is eigenlijk technisch geen enkele reden om NAT te gaan doen, instellingen kunnen zo meer IP adressen krijgen als ze dat willen.

Misschien moet je eens bij je ICT afdeling langsgaan en dit aankaarten.
DJSmiley schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:17:

Stress testen zal niet zozeer het probleem zijn, dat kan je vrij eenvoudig zelf intern regelen. Het gaat meer om zaken als toegangsrechten en newsreaders die zich verslikken in bepaalde aspecten van de setup. En juist omdat je de toegangsrechten wil testen is het geen goed idee om iedereen toegang te geven, dan merk je het niet als er daarmee iets fout gaat.

Daarnaast is SURFnet een doelgroepnetwerk: het is geen openbaar netwerk maar een netwerk voor een specifieke besloten doelgroep die uiteindelijk voor het grootste deel bepaald wordt door de WHW. Als zodanig zijn er bepaalde regels anders dan voor openbare aanbieders van telecommunicatiediensten. En ik denk ook niet dat andere aanbieders van nieuwsdiensten het leuk gaan vinden als SURFnet, dat indirect uit overheidsgeld haar exploitatie betaalt, een dienst gaat openstellen die met hun concurreert. Zelfs al is het maar tijdelijk.

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:53
Maar zit er een beperking op snelheid. Je had het er al over dat er een beperking op de connecties zat maar zit er ook een beperking op de snelheid?

• jochemd
mbuts schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 13:16:
Maar zit er een beperking op snelheid. Je had het er al over dat er een beperking op de connecties zat maar zit er ook een beperking op de snelheid?
You tell me, ik kan dat niet voor je testen. Ik zit op het netwerk van de TU Delft en misschien krijg ik wel een andere dienst als jij krijgt. Iemand heeft via 11 Mbps wireless 4 Mbps gehaald, wat ook ongeveer de snelheidlimiet van wireless is, dus ik denk niet dat dat het maximaal haalbare is.

Start een stel connecties en vertel maar wat voor snelheid je haalt.

Verwijderd

Dit is nice O+

Ben nu met 941 kb/s de headers van alt.binaries.nl aan het downen :P
Woeii...nice service!

• JJapie
  • Laatst online: 14:08
Het lukt mij momenteel niet om headers te downloaden uit bepaalde nieuwsgroepen. Bij de StatusMessages van NewsBin Pro staat het volgende::
code:
1
2
3
4
02/24/2005 15:31:42 SERVER=newstest.surfnet.nl, MSG=SendCommand - failed to Read Response From server: Socket - Read From Server Failed
02/24/2005 15:31:14 MSG=Spool File Reset: newstest.surfnet.nl alt.binaries.boneless
02/24/2005 15:31:14 MSG=Can't Open Spool - Reset: newstest.surfnet.nl alt.binaries.boneless
02/24/2005 15:31:14 MSG=Processing Server: newstest.surfnet.nl Groups: alt.binaries.boneless

a.b.boneless is niet de enige die niet werkt. a.b.ftn doet het bijv. ook niet. a.b.beatles doet het daarentegen weer wel.

Ik heb verbinding vanaf een SurfNet aansluiting in een SSHU studentenflat (Utrecht dus). Ik maak gebruik van NewsBin Pro 4.32 build 4964

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

jochemd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 10:40:
[...]
Dat is hen-router1.Customer.surf.net. Kennelijk doet jouw instelling NAT :r :r :r

Zelfs als jouw instelling de nieuwsdienst af zou nemen zou je daar waarschijnlijk weinig aan hebben. De connectielimiet van 4 connecties wordt per IP adres gehandhaaft, en als jouw hele instelling via 1 IP adres geNAT wordt dan heb je dus 4 connecties voor de hele instelling in plaats van 4 connecties per gebruiker. Ik denk dat bijvoorbeeld AIM het ook slecht zou doen vanaf jullie netwerk: de AIM servers hebben een connectielimiet en beschouwen meer dan X connecties per IP adres als een DoS aanval en sluiten het hele IP adres af. Daarnaast is NAT niet echt in overeenstemming met het idee van open toegang via eduroam, wat toch ook een hele leuke dienst is om als instelling aan mee te doen. En er is eigenlijk technisch geen enkele reden om NAT te gaan doen, instellingen kunnen zo meer IP adressen krijgen als ze dat willen.

Misschien moet je eens bij je ICT afdeling langsgaan en dit aankaarten.
Met dit probleem kamp ik op mijn school (inholland) ook. Heb 't aangekaart, niet eens een reactie op gehad.

Nahja, 't is wel iets minder vies, wij misbruiken daar tenminste geen SURFnet routing subnetje (/30) voor...

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 24-02-2005 15:41 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• jochemd
GFM schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 15:38:
Het lukt mij momenteel niet om headers te downloaden uit bepaalde nieuwsgroepen. Bij de StatusMessages van NewsBin Pro staat het volgende::
code:
1
2
3
4
02/24/2005 15:31:42 SERVER=newstest.surfnet.nl, MSG=SendCommand - failed to Read Response From server: Socket - Read From Server Failed
02/24/2005 15:31:14 MSG=Spool File Reset: newstest.surfnet.nl alt.binaries.boneless
02/24/2005 15:31:14 MSG=Can't Open Spool - Reset: newstest.surfnet.nl alt.binaries.boneless
02/24/2005 15:31:14 MSG=Processing Server: newstest.surfnet.nl Groups: alt.binaries.boneless

a.b.boneless is niet de enige die niet werkt. a.b.ftn doet het bijv. ook niet. a.b.beatles doet het daarentegen weer wel.
Dat is een bekend probleem van de gekozen setup van de server in combinatie met bepaalde readers: alle headers van grote groepen ophalen geeft een timeout. Xnews is het grootste probleem, als die op een XOVER niet binnen 30 seconden antwoord krijgt dropt hij de connectie, opent een nieuwe connectie en herhaalt precies het zelfde XOVER commando. Dat is een gegarandeerd recept voor het opstapelen van load op de servers.
Na ongeveer hoe lang wachten krijg je deze melding? Na 5 minuten of eerder? Als het na 5 minuten precies is dan kan het ook zijn dat de nntpcache (de reader waar je mee verbindt en die voor de spools staat) de connectie dropt in plaats van dat je reader dat doet.

Op dit moment is de beste workaround voor het leechen in grote groepen (meer dan 500.000 headers) om gebruik te maken van zogeheten .nzb files. Voor het testen is het natuurlijk handig als je de limiet opzoekt: als de server niet een paar keer onderuit gaat wordt er niet goed genoeg getest :)

• jochemd
CyBeR schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 15:40:

Met dit probleem kamp ik op mijn school (inholland) ook. Heb 't aangekaart, niet eens een reactie op gehad.

Nahja, 't is wel iets minder vies, wij misbruiken daar tenminste geen SURFnet routing subnetje (/30) voor...
Usenet is niet het makkelijkste voorbeeld: de relevantie voor onderwijs & onderzoek is moeilijk aan te tonen. Maar er zijn meer diensten waar het aantal connecties vanaf 1 IP adres wordt beperkt (ik dacht bijvoorbeeld het SURFnet Video Portal) en als een dergelijke dienst relevant is voor onderwijs & onderzoek dan moet je daar gewoon mee naar je StudentenRaad stappen. (Heeft een HBO eigenlijk een StudentenRaad?)

NAT is niet meer van deze tijd.

• JJapie
Ik kreeg die melding bijna direct na het geven van de opdracht tot downloaden van de headers. Inmiddels komen er wel wat headers binnen, maar ontzettend onregelmatig. Er komen gedurende een paar seconden met hoge snelheid wat dingen binnen, en dan is het over. Zie ook de log hieronder:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
02/24/2005 16:31:35 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord     0 TotalRecords: 0
02/24/2005 16:30:44 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord     0 TotalRecords: 0
02/24/2005 16:29:51 MSG=Processing Server: newstest.surfnet.nl Groups: alt.binaries.boneless
02/24/2005 16:29:49 SERVER=newstest.surfnet.nl, MSG=SendCommand - failed to send command to server: Socket - Write To Server Failed
02/24/2005 16:29:49 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4991060 TotalRecords: 20824
02/24/2005 16:28:47 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4970236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:27:31 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4920236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:26:17 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4870236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:25:10 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4820236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:23:58 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4770236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:22:51 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4720236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:21:43 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4670236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:20:36 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4620236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:19:30 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4570236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:18:21 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4520236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:17:15 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4470236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:16:04 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4420236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:14:58 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4370236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:13:54 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4320236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:12:51 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4270236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:11:46 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4220236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:10:36 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4170236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:09:22 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4120236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:08:12 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4070236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:07:02 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4020236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:05:59 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3970236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:04:56 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3920236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:03:53 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3870236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:02:47 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3820236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:01:44 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3770236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:00:33 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3720236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 15:59:30 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3670236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 15:58:29 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3620236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 15:57:25 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3570236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 15:56:21 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3520236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 15:55:18 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3470236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 15:54:14 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3420236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 15:53:11 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3370236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 15:52:07 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3320236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 15:51:03 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3270236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 15:49:49 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3220236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 15:48:43 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3170236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 15:47:38 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3120236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 15:46:31 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3070236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 15:45:24 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 3020236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 15:44:18 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 2970236 TotalRecords: 33773
02/24/2005 15:43:16 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord     0 TotalRecords: 0
02/24/2005 15:42:25 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord     0 TotalRecords: 0
02/24/2005 15:41:33 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord     0 TotalRecords: 0
02/24/2005 15:40:40 MSG=Spool File Reset: newstest.surfnet.nl alt.binaries.boneless
02/24/2005 15:40:40 MSG=Can't Open Spool - Reset: newstest.surfnet.nl alt.binaries.boneless
02/24/2005 15:40:40 MSG=Processing Server: newstest.surfnet.nl Groups: alt.binaries.boneless
02/24/2005 15:40:21 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 5253530 TotalRecords: 20001
02/24/2005 15:39:12 MSG=Processing Server: newstest.surfnet.nl Groups: alt.binaries.boneless
02/24/2005 15:39:02 SERVER=newstest.surfnet.nl, MSG=SendCommand - failed to Read Response From server: Socket - Read From Server Failed
02/24/2005 15:38:56 MSG=Spool File Reset: newstest.surfnet.nl alt.binaries.boneless
02/24/2005 15:38:56 MSG=Can't Open Spool - Reset: newstest.surfnet.nl alt.binaries.boneless
02/24/2005 15:38:56 MSG=Processing Server: newstest.surfnet.nl Groups: alt.binaries.boneless
02/24/2005 15:36:59 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 5253011 TotalRecords: 20001
02/24/2005 15:36:01 MSG=Processing Server: newstest.surfnet.nl Groups: alt.binaries.boneless
02/24/2005 15:36:01 MSG=Group: newstest.surfnet.nl Server: alt.binaries.boneless Unable to Read First Record

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:18
geld dit ook voor de de internetters die bij DUWO zitten?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jochemd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 16:33:
[...]

Usenet is niet het makkelijkste voorbeeld: de relevantie voor onderwijs & onderzoek is moeilijk aan te tonen.
Mja 't ging me niet specifiek om usenet. Ik kan bijvoorbeeld ook niet fatsoenlijk ssh'en omdat we geeneens NAT gebruiken (was dat dan maar tenminste zo) maar verplicht met proxies werken. We hebben 5 /16's (fusie) ofzo, en per instelling worden er waarschijnlijk maximaal 100 IP-adressen gebruikt ofzo.
NAT is niet meer van deze tijd.
NAT is nooit van een tijd geweest, 't was altijd vies. Alles wat minder simpel is dan http gaat er door kapot :|

• jochemd
GFM schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 16:34:
Ik kreeg die melding bijna direct na het geven van de opdracht tot downloaden van de headers. Inmiddels komen er wel wat headers binnen, maar ontzettend onregelmatig. Er komen gedurende een paar seconden met hoge snelheid wat dingen binnen, en dan is het over. Zie ook de log hieronder:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
02/24/2005 16:31:35 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord     0 TotalRecords: 0
02/24/2005 16:30:44 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord     0 TotalRecords: 0
02/24/2005 16:29:51 MSG=Processing Server: newstest.surfnet.nl Groups: alt.binaries.boneless
02/24/2005 16:29:49 SERVER=newstest.surfnet.nl, MSG=SendCommand - failed to send command to server: Socket - Write To Server Failed
02/24/2005 16:29:49 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4991060 TotalRecords: 20824
02/24/2005 16:28:47 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4970236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:27:31 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4920236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:26:17 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4870236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:25:10 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4820236 TotalRecords: 50000
02/24/2005 16:23:58 PROTOCOL=Engine Process, SERVER=newstest.surfnet.nl, GROUP=alt.binaries.boneless, MSG=Group: alt.binaries.boneless Server: newstest.surfnet.nl LastRecord 4770236 TotalRecords: 50000
Het lijkt erop dat jouw client in plaats van één XOVER voor alle headers meerdere XOVERs doet voor 50000 headers per keer. Elke keer nadat een XOVER is gegeven duurt het ongeveer 50 seconden voordat de desbetreffende headers van de server komen, wat op zich ongeveer 10 seconden zou moeten duren, en daarna moet je weer een minuut wachten op de volgende 50000 headers.
Wat er precies gebeurt om 16:29:49 is me niet helemaal duidelijk, maar wat er verder allemaal gebeurd is technisch allemaal correct en verklaarbaar. Mooi is het inderdaad niet, ik vraag me af of op de server nnrpdcheckart aan staat ofzo.

• jochemd
donald_dick schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 16:37:
geld dit ook voor de de internetters die bij DUWO zitten?
De internetters die bij de DuWo in Delft zitten hebben al heel lang toegang tot deze server >:)

Waarom probeer je het niet gewoon? Daar is een test toch voor? Hoe moeten wij weten of het voor jou werkt of niet?

• donald_dick
jochemd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 16:52:
[...]

De internetters die bij de DuWo in Delft zitten hebben al heel lang toegang tot deze server >:)

Waarom probeer je het niet gewoon? Daar is een test toch voor? Hoe moeten wij weten of het voor jou werkt of niet?
omdat ik nu niet in delft zit, maar in amsterdam bij me mammie :P
en bij de TUD gebruik ik altidj newsbin.tudelft.nl

of is deze hetzelfde? of kan ik straks 8 connecties maken :P

• jochemd
donald_dick schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 17:21:
[...]

omdat ik nu niet in delft zit, maar in amsterdam bij me mammie :P
Dat sluit niet uit dat je toegang hebt, de kamers in Amsterdam die DuWo verhuurt hebben ook toegang tot internet. (Ik had al in je profile uitgezocht waar je woonde omdat het kennlijk te moeilijk is om gewoon precies te vertellen vanaf waar je verbinding probeert te maken.) En bovendien heb je altijd nog VPN.
en bij de TUD gebruik ik altidj newsbin.tudelft.nl

of is deze hetzelfde?
Dat is de zelfde.

• Silentuz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025

Silentuz

-_-

Ik kan er niet op komen, terwijl ik hier met onsnet wel op de 'gewone' surfnet hub kan komen, is er geen verband tussen die 2?

• donald_dick
[quote]jochemd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 18:01:
[...]
Dat sluit niet uit dat je toegang hebt, de kamers in Amsterdam die DuWo verhuurt hebben ook toegang tot internet.

(Ik had al in je profile uitgezocht waar je woonde omdat het kennlijk te moeilijk is om gewoon precies te vertellen vanaf waar je verbinding probeert te maken.) En bovendien heb je altijd nog VPN.
ik heb een TUD account en ik zeg dat ik momenteel niet in delft zit :'( |:(
[...]
Dat is de zelfde.
helaas wel ja, volgens de website zit ik niet aangesloten op SURFnet, terwijl ik van edup in Delft wel kan connectennaar de testserver, maar helaas kan ik niet meer dan 4 connecties hebben

• JJapie
Volgens mij komen er sinds vrijdag geen posts meer binnen in in ieder geval a.b.ftn
Ik heb verbinding vanaf een SurfNet aansluiting in een SSHU studentenflat (Utrecht dus). Ik maak gebruik van NewsBin Pro 4.32 build 4964 en NewsLeecher 2 de laatste versie. Beide krijgen geen nieuwe headers meer binnen..
Ik heb al geprobeerd gebruik te maken van een nzb bestand, maar de posts staan gewoon echt niet op de server, aldus de log van newsleecher en newsbin.

.edit: mogelijk dat de nzb niet ok was. Ik heb de headers elders vandaan geplukt, en nu worden de bestanden gewoon gedownload vanaf surfnet :?

[ Voor 14% gewijzigd door JJapie op 27-02-2005 15:22 ]

• jochemd
GFM schreef op zondag 27 februari 2005 @ 15:08:
Volgens mij komen er sinds vrijdag geen posts meer binnen in in ieder geval a.b.ftn
Jawel hoor. Dat kan je altijd het simpelst uitzoeken door even naar de server te telnetten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
H:\>telnet newstest.surfnet.nl 119

200 News-services DT0 TUDelft
GROUP alt.binaries.ftn
211 936173 4969609 5905958 alt.binaries.ftn
HEAD 5905958
221 5905958 <4221e5ab$0$70631$dbd41001@news.wanadoo.nl> head
Path: newsbin5.tudelft.nl!tudelft.nl!feeder1.cambrium.nl!feed.tweaknews.nl!news2.euro.net!postnews2.euro.net!news.wanado
o.nl!not-for-mail
From: jap_jap@jap.jap (jap)
Sender: jap_jap@jap.jap
Newsgroups: alt.binaries.ftn
Subject: [[littlehobbit]] post: resident evill {R.E} - "resident evil.part10.rar" yEnc (003/112)
X-Newsposter: YENC-POWER-POST-A&A-v11b (Modified POWER-POST www.CosmicWolf.com)
Date: 27 Feb 2005 15:22:49 GMT
Lines: 3559
Message-ID: <4221e5ab$0$70631$dbd41001@news.wanadoo.nl>
Organization: Wanadoo
NNTP-Posting-Date: 27 Feb 2005 15:22:49 GMT
NNTP-Posting-Host: c3eea3d0b.cable.wanadoo.nl
X-Trace: 1109517769 dr3.euro.net 70631 62.234.61.11:3920
X-Complaints-To: abuse@wanadoo.nl
Xref: newsbin5.tudelft.nl alt.binaries.ftn:5905958
.
quit
205 Exit articles 0, bytes 767, groups 1, posts 0, postbytes 0

Connection to host lost.
Zoals je aan de NNTP-Posting-Date (en de Date, maar die komt van de client) kan zien komen er nog gewoon artikelen binnen.

• JJapie
Vreemd dat ik die dingen dan niet gedownload krijg?

• jochemd
Ik weet niet wat jouw probleem is, maar hoewel ik soms heel lang op headers moet wachten heb ik nergens last van.

Verwijderd

Vet, met Planet Internet mag ik er gewoon op :)

Of hoort dat niet?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 23:13:
Vet, met Planet Internet mag ik er gewoon op :)
Waarschijnlijk heb je een TUD-account.
Of hoort dat niet?
Niet zonder account.

• jochemd
Wat ik lastig vind aan deze setup is dat het soms tot 10 minuten duurt voordat je eigen post van de reader naar de feeder en weer terug naar de spool is gepropageerd. Ik zie het alleen bij text groepen, de binaries groepen hebben er zo te zien geen last van (terwijl het in beide gevallen om text berichten van hooguit een paar KB gaat).

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 00:59:
[...]

Waarschijnlijk heb je een TUD-account.

[...]

Niet zonder account.
Aha. Helaas kan ik niet zien wat ik op school voor abbo heb, maar als ik kennisnet heb, kan ik er zeker wel op?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Niet per definitie. Kennisnet is op zich wel aangesloten op SURFnet geloof ik, maar dat betekent niet direct dat ze ook een licentie hebben voor de nieuwsserver.

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Jammer, mijn school heeft geen licentie.

[ Voor 84% gewijzigd door Beekforel op 28-02-2005 13:09 ]

• jochemd
GFM schreef op zondag 27 februari 2005 @ 16:37:
Vreemd dat ik die dingen dan niet gedownload krijg?
Probeer het nog maar eens, er zijn wat wijzigingen aan de setup geweest. (Wel jammer dat XPAT ook voor de newstxt machines is uitgezet.)

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-02 09:40
Ik haal hier niet meer dan 550KB/s met ophalen van de Headers op mijn Surfsneladsl.nl maximaal abbo... :(

Straks kijken hoe hij het doet met downloaden van de bins...

Tierelier

Verwijderd

En dat is minder? Wow, ik vind het sick veel!

• JJapie
Headers downloaden gaat prima nu, behalve uit a.b.ftn ;(

• jochemd
GFM schreef op maandag 28 februari 2005 @ 18:19:
Headers downloaden gaat prima nu, behalve uit a.b.ftn ;(
Dan zou ik de groep even resetten of een andere client gaan proberen. Met alle wijzigingen vliegen de headers mij nu om de oren.

• jorisdekloris
Ik haal nu overall niet meer dan 500 KB/s

Ook op news.surfnet.nl haal ik de 800 niet meer :(

Tierelier

Verwijderd

JorisdeKloris schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 20:00:
Ook op news.surfnet.nl haal ik de 800 niet meer :(
Wat haal je daar dan wel?

• jochemd
alt.binaries.barbarella staat er niet op :'( :'( :'(

• donald_dick
jochemd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 23:03:
en dat is?

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-02 21:58
Ik zit hier op UNIMAAS (Maastricht) en die testsite geeft aan dat er wel toegang is op news.surfnet.nl en daar kom ik ook gewoon op. Maar op de testserver authentication error.

EDIT
Nu doet ie het ineens wel.

EDIT2
Nu doet de testserver het weer niet voor mij: Unable to authenticate.recheck your download quota, your username and yor password (02:51)

[ Voor 38% gewijzigd door @baddon op 02-03-2005 01:25 ]

• jorisdekloris
Ook 500 KB/s

Tierelier

Verwijderd

Dan is dat wel ongeveer de performance die je met een enkele download-sessie (headers haal je met 1 sessie op) over je ADSL-lijn kunt krijgen. Omdat je dezelfde performance haalt bij twee verschillende servers (die ook nog eens op verschillende lokaties staan) zit dat niet in de capaciteit van de servers.

Verwijderd

nevermind

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2005 09:04 ]

• jorisdekloris
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 08:52:
[...]

Dan is dat wel ongeveer de performance die je met een enkele download-sessie (headers haal je met 1 sessie op) over je ADSL-lijn kunt krijgen. Omdat je dezelfde performance haalt bij twee verschillende servers (die ook nog eens op verschillende lokaties staan) zit dat niet in de capaciteit van de servers.
Dit is niet alleen met enkele download sessies. Vroeger haalde ik wel boven de 800KB/s 8)7

Mijn modem traint op 8Mb dus daar ligt het niet aan.

[ Voor 6% gewijzigd door jorisdekloris op 02-03-2005 10:56 ]

Tierelier

Verwijderd

JorisdeKloris schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 10:54:
Dit is niet alleen met enkele download sessies. Vroeger haalde ik wel boven de 800KB/s 8)7

Mijn modem traint op 8Mb dus daar ligt het niet aan.
Wat is vroeger? Vorig jaar haalde ik ook (gemiddeld) hogere snelheden dan nu. Na een hardwareaanpassing (de NRP's in het ADSL-netwerk) werd dat iets minder maar kon ik (en kan ik nog steeds) met een aantal gelijktijdige sessies toch wel aan de maximale performance komen. Anyway, dit is voor sommige SurfSnelADSL-ers een 'probleem' (tussen quotes want de performance is nog steeds goed en binnen de specs). Er is alleen nog geen oplossing voor :( Maar nogmaals, dit heeft dus niets met de newsservers zelf te maken en hoort dus eigenlijk niet in dit topic thuis :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2005 11:12 ]

• jorisdekloris
Daar ben ik het niet mee eens. Pas vanaf het moment dat de nieuwe testserver in de lucht is gebracht is mijn performance op de oude newsserver verminderd.

Tierelier

Verwijderd

JorisdeKloris schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 11:18:
Daar ben ik het niet mee eens. Pas vanaf het moment dat de nieuwe testserver in de lucht is gebracht is mijn performance op de oude newsserver verminderd.
En hoe is de performance met het downloaden van grote bestanden van bv ftp.surfnet.nl? (1 sessie tegelijk bedoel ik dan).

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 10:37
De server kan de herkomst van uw computer niet bepalen, geen informatie
in de Name server en zal u daarom toegang weigeren! Neem contact op met uw netwerkbeheerder.

Hmmz.. dit krijg ik vanaf mijn SURFnet connectie..

• jorisdekloris
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 11:35:
[...]

En hoe is de performance met het downloaden van grote bestanden van bv ftp.surfnet.nl? (1 sessie tegelijk bedoel ik dan).
Dat zal ik eens proberen, goed idee.

Tierelier

Verwijderd

Chutney schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 12:00:
De server kan de herkomst van uw computer niet bepalen, geen informatie
in de Name server en zal u daarom toegang weigeren! Neem contact op met uw netwerkbeheerder.
Hmmz.. dit krijg ik vanaf mijn SURFnet connectie..
Wat is je IP-adres (staat als het goed is ook op die pagina, Uw host adres)?

Verwijderd

Vanaf TUDelft geen toegang :S

Verwijderd

JorisdeKloris schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 12:28:
[performance downloaden]
Dat zal ik eens proberen, goed idee.
Ter vergelijking, met mijn SurfSnelADSL haal ik het volgende:

Headers vanaf news.surfnet.nl: 4.5 Mbit/s
Headers vanaf newstest.surfnet.nl: 4.5 Mbit/s
10MB file vanaf ftp.surfnet.nl: 700 KByte/s

Daarbij moet ik zeggen dat de headers downloaden met een 'slome' client gebeurt. Daar zit ook nog vertraging bij doordat die client van alles doet. De ftp-sessie is schoon, geen disk- of scherm-IO.

Vanaf een meetsysteem achter een Gigabit-aansluiting (systeem heeft zelf een 100Mbit kaart):

Headers vanaf news.surfnet.nl: 85 Mbit/s
Headers vanaf newstest.surfnet.nl: 8Mbit/s

Die getalletjes zijn schoon, systeem is idle, geen ander netwerkverkeer, geen disk-io (ook niet voor het ophalen van de headers), geen scherm-IO. De 8Mbit/s bij newstest is conform de sessielimieten daar. De 85Mbit/s bij news.surfnet.nl is het maximum van de netwerkkaart in het meetsysteem. Beide getallen zijn de laatste tijd niet anders geweest.

• jorisdekloris
Ik zal de file ff ftp-en.

Toch blijft het vreemd dat de snelheid afgenomen is.

Tierelier

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 10:37
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 12:49:
[...]

Wat is je IP-adres (staat als het goed is ook op die pagina, Uw host adres)?
Wel vaag, via de pagina staat dat ik er niet op kan. Maar gewoon downloaden met een nzb file gaat prima.

Verwijderd

Chutney schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 15:22:
[...]
Wel vaag, via de pagina staat dat ik er niet op kan. Maar gewoon downloaden met een nzb file gaat prima.
De pagina staat op news.surfnet.nl. Daar wordt op basis van DNS gecheckt. newstest.surfnet.nl kijkt niet naar DNS maar naar IP-adres, daar kun je dus (als je in de goede ranges zit) wel bij, zelfs al is je DNS kaduuk. Vandaar dat ik naar het IP-adres vroeg.

Echt vaag is het dus niet omdat je met de check-pagina kijkt naar toegang tot news.surfnet.nl. Dat komt grotendeels overeen met de toegang tot newstest.surfnet.nl maar er zijn mismatches mogelijk, vanwege foute DNS-entries bv.

• jochemd
JorisdeKloris schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 11:18:
Weet jij überhaupt hoe lang 'de nieuwe testserver' al draait?

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Abaddon1 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 00:45:
Ik zit hier op UNIMAAS (Maastricht) en die testsite geeft aan dat er wel toegang is op news.surfnet.nl en daar kom ik ook gewoon op. Maar op de testserver authentication error.

EDIT
Nu doet ie het ineens wel.

EDIT2
Nu doet de testserver het weer niet voor mij: Unable to authenticate.recheck your download quota, your username and yor password (02:51)
Al sinds begin van deze post is er geen probleem voor mij om op de testserver te komen. Soms zijn ze volgens mij bezig met werkzaamheden, maar merendeel van de tijd kom ik er op.

(UNIMAAS)

• gjs
  • Laatst online: 16-02 16:55

gjs

Scoobydoobydoo

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 15:34:
[...]

De pagina staat op news.surfnet.nl. Daar wordt op basis van DNS gecheckt. newstest.surfnet.nl kijkt niet naar DNS maar naar IP-adres, daar kun je dus (als je in de goede ranges zit) wel bij, zelfs al is je DNS kaduuk. Vandaar dat ik naar het IP-adres vroeg.

Echt vaag is het dus niet omdat je met de check-pagina kijkt naar toegang tot news.surfnet.nl. Dat komt grotendeels overeen met de toegang tot newstest.surfnet.nl maar er zijn mismatches mogelijk, vanwege foute DNS-entries bv.
Klopt voor mijn surfsnel adsl lijnte zegt ie ook dat ik geen toegang heb, maar het werkt toch wel. Waarschijnlijk komt dat omdat ik mijn reverse naam heb aangepast zodat die matched aan mijn eigen domein.
Op het werk (via Surfnet) kan ik newstest nog niet gebruiken (vraagt om authorisatie), ook niet vanaf het ip van de newscache die nu nog (redelijk nutteloos) met news.surfnet praat. Dus morgen maar even mailen met onze Surfnet accountmanager...

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• jorisdekloris
jochemd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 16:37:
[...]

Weet jij überhaupt hoe lang 'de nieuwe testserver' al draait?
Ik heb werkelijk waar geen id :)

Je moet begrijpen dat ik probeer te helpen, ik probeer niemand af te zeiken...

[ Voor 28% gewijzigd door jorisdekloris op 03-03-2005 09:06 ]

Tierelier

• superduper
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik krijg nu bij het downloaden dat heel veel bestanden als .TXT worden afgeleverd. Heel soms gaat het wel goed. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• jochemd
Aan je client.....

In de openingspost staan een aantal dingen die in een fatsoenlijk probleemrapport moeten staan zodat anderen je misschien kunnen helpen. Is het nou echt zo moeilijk om even de daar gevraagde informatie op te geven?

• superduper
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

jochemd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 18:39:
Aan je client.....

In de openingspost staan een aantal dingen die in een fatsoenlijk probleemrapport moeten staan zodat anderen je misschien kunnen helpen. Is het nou echt zo moeilijk om even de daar gevraagde informatie op te geven?
Relax.... Maar goed, you are right:

Ik maak verbinding vanaf het UU net. Verbinding is ok. Met grabit (1.5.1.B) kon ik alles prima downloaden, echter vanaf eergisteren zo'n beetje krijg ik de meeste bestanden binnen als .TXT terwijl er geen instellingen aan Grabit gewijzigd zijn. Het is met bijna alle bestanden zo, dus ik kan je geen specifiek voorbeeld geven. Bv Tiestos adagio for strings. In alle versies die erop staan levert het een groot .txt bestand op. En, nee helaas levert hernoemen naar .mp3 geen fatsoenlijk bestand op.

Bij doorzoeken blijkt het een bekend probleem te zijn met grabit. Heb ik blijkbaar mazzel gehad met de eerste bestanden van deze server.

[ Voor 8% gewijzigd door superduper op 13-03-2005 19:36 ]

Verwijderd

jochemd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 23:03:
Inmiddels wel en er lijkt zelfs iets binnen te komen.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Iemand al ervaringen met de HanzeHogeschool en de RUG in groningen?

Ik heb net geprobeerd vanaf een Selwerd Flat (valt onder de RUG) en daar kan ik via telnet wel inloggen, maar krijg ik een authentication error:

code:
1
2
200 News-services-1 TUDelft/Surfnet BV
GROUP alt.binaries.ftn480 Authentication Required

Betekend dit dat er in groningen nog geen mogelijkheden zijn?

Verwijderd

ikbensander schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 17:45:
Betekend dit dat er in groningen nog geen mogelijkheden zijn?
De RUG heeft een eigen news-server. Voor zover ik kan zien hebben zowel Hanze als de RUG geen abonnement op de newsserver van SURFnet.

Verwijderd

jochemd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 22:44:
Zoals aangekondigd is SURFnet bezig met de ontwikkeling van een verbeterde nieuwsdienst voor de aangesloten instellingen en SurfSnelADSL. Deze verbeterde nieuwsdienst heeft inmiddels het stadium bereikt dat hij opengesteld is om getest te worden: newstest.surfnet.nl
Aanstaande dinsdag 29 maart in de ochtend zal de server operationeel worden. Anders gezegd, de test is bijna over :) Zie ook http://www.surfnet.nl/inf...nt.jsp?objectnumber=55875

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Tot vorige week kon ik vanaf de Hogeschool van Amsterdam via de newstest server downloaden, maar sinds een paar dagen geeft Grabit aan dat hij een communication error heeft... Iemand anders hier ook problemen mee en misschien een oplossing?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hier bij de HSHaarlem doet 'ie het prima... Wellicht blokkeert de HvA het zelf?

• Byte_Me
  • Laatst online: 12:56
Ik krijg een "unable to connect 119" foutmelding vanaf het TU/e netwerk (131.155.***.***). Maak gebruik van grabit.

ik kan wel op de oude newsserver

[ Voor 47% gewijzigd door Byte_Me op 22-09-2005 15:41 ]

• JJapie
Hier (UU) werkt de server prima, net nog wat van lopen downloaden :)

• donald_dick
CyBeR schreef op donderdag 22 september 2005 @ 14:46:
Hier bij de HSHaarlem doet 'ie het prima... Wellicht blokkeert de HvA het zelf?
maar die van de TUdelft is wel berijkbaar maar die van surfnet niet :?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
wat is het adres van de TUdelft server?

• donald_dick
Mishmash schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 09:43:
wat is het adres van de TUdelft server?
newsbin.tudelft.nl

Verwijderd

Weet iemand de retention tijd van news.surfnet.nl?

• JJapie
Een dag of 4 à 5 in de meeste groepen..

[ Voor 4% gewijzigd door JJapie op 26-09-2005 08:51 ]

Pagina: 1