Toon posts:

Cool 'n' Quiet problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik probeerde vandaag de Cool 'n' Quiet functie te installeren, maar dat is niet helemaal gelukt. Ik heb een AMD Athlon 64 3200+ en een ASUS A8N-SLI moederbord.

Ik heb de drivers geïnstalleerd, het CnQ-programma geïnstalleerd. Toen heb ik in de BIOS CnQ aangezet, ACPI APIC support aangezet. In Windows heb ik Energiebeheer op Minimaal energieverbruik gezet. CnQ programma opgestart, maar geen verschil: processor liep nog steeds op 2000 MHz, terwijl geen enkel programma op de achtergrond draaide. Alles opnieuw opgestart, BIOS nagekeken, maar alles klopte en CnQ werkte nog steeds niet.

Ik heb gecheckt of er een nieuwere BIOS was, maar er is pas één BIOS verschenen, nl. 1001 en die heb ik.

Zaken die mij opvallen waren dat ik onder Power in de BIOS geen ACPI 2.0 Support kon vinden, alleen ACPI APIC. Ook kon ik bij ACPI APIC en CnQ (onder Advanced) alleen kiezen tussen "Auto" en "Disable" (en dus niet tussen "Enable" en "Disable").

Heeft iemand wellicht een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Ik heb al bij andere posts gekeken, op internet gezocht, maar geen aanwijzing kunnen vinden voor mijzelf. Hopelijk kan iemand mij hier helpen.

Alvast bedankt!

Groet, Eric

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 20:43
heb je wel de goeie driver van de processor?
Daar zijn er ook verschillende van en die heb je wel nodig, weet niet of die zit in Q'nQ.

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-08 23:02
Hou er rekening mee dat als je ACPI APIC na een installatie aanzet je hem opnieuw moet installeren. Dat was bij windows 2000 in iedergeval zo.
Het systeem kan er anders niet mee omgaan omdat het heel anders werkt en hij andere drivers nodig heeft.

Dat had ik een heletijd geleden bij een server ook. Ik kreeg doen de dual-cpu niet aan de praat.

• Dre4life
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-05-2024
wat ook kan helpen als je het zo hebt is via apparaatbeheer even naar de proc gaan en dan driver zoeken in program files\amd dat hielp bij mij iig.

Verwijderd

Ik ben zeer benieuwd wat de oplossing voor dit probleem is, want ik heb exact hetzelfde probleem op met dezelfde hardware, alleen dan een AMD64 3000+ ipv 3200. Wat ik ook doe, nieuwe drivers, oude drivers, allerlei combinaties tussen drivers en biosinstellingen: ik krijg Cool ' n Quiet niet voor elkaar... :(

Verwijderd

Nou, een geruststelling; zo goed is C&Q nou ook weer niet. Had voor mn K8V ook minimaal BIOS 1004 (dacht ik) nodig om C&Q te laten werken, maar heb het alweer disabled. Voor langere tijd idle is het soms wel handig hoor, maar tijdens gamen etc schakelt hij toch weer terug naar de default 1.5Volt, dus dan wordt hij eerder 'hot' :s. Nu draait mn 3000+ gewoon 'koel' op 1.35V. Scheelt een berg warmte tijdens intensieve activiteiten ipv 1.5Volt. Daarbij kan je dus gewoon handmatig het voltage en de kloksnelheid een eind terugschroeven als je je systeem lange tijd alleen laat. C&Q doet dat in principe ook.

Mij is het vooral te doen om de warmteontwikkeling. Aangezien C & Q doodleuk mn processor op 1.5Volt zet als hij wordt belast (logisch op zich, 1.5 is standaard waarde), wordt mn proc tijdens belasting veel warmer dan dat hij nu wordt (@ 1.35V). Daarbij heb ik niet echt een goed gevoel bij het steeds maar weer veranderen van snelheid + voltage, maar dat is waarschijnlijk ongegrond. Als laatste, waarom zou ik mn proc op 1000Mhz willen hebben als ik heel even niets intensiefs doe :? .

Conclusie, ondervolt je proc een beetje, en je hebt een over het algemeen beter effect dan met C & Q (en dan dus met name tijdens belasting). De 3000+ draait nog stabiel op 1.25V overigens. Gamen geeft dan soms errors, maar idle kan makkelijk. C & Q klokt naar 1000Mhz @ 1.1V

Verwijderd

Topicstarter
Dre4life schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 13:50:
wat ook kan helpen als je het zo hebt is via apparaatbeheer even naar de proc gaan en dan driver zoeken in program files\amd dat hielp bij mij iig.
Geprobeerd en het hielp! Dank jullie wel voor de reacties!

(Nu afwachten of het ook daadwerkelijk bevalt..)
Pagina: 1