Toon posts:

[Laptop] Batterij wil niet meer laden

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een IBM R50P waarvan de batterij dus niet meer wil laden.

Ik vermoed dat dit komt door hem aan te sluiten op een regelbare auto-adapter. Dit vermoed ik omdat de laptop ook niet wilde inschakelen wanneer hij op de auto-adapter aangesloten was.

Dit is echter raar, want ik had de auto-adapter op 16V gezet, en dat is precies de uitgangsspanning van mijn gewone adapter.

De laptop doet het dus nog perfect, ook op de batterij, maar die is nu slechts 1% meer vol, en daar loop je natuurlijk niet ver mee.

Windows geeft trouwens wel gewoon aan dat de batterij geladen word, maar als ik dan kijk bij het verbruik enzo, dan zie ik dat er 0.00 Ampère naar de batterij gaat.

Mijn vraag is nu dus, is de batterij kaduuk, is het oplaadcircuit van mijn laptop kaduuk, of is er iets anders loos?

Ik heb de batterij er al uit gehaald en laten afkoelen (omdat deze mogelijks niet oplaad als deze te warm heeft), de laptop een tijdje laten werken op netspanning zonder accu, maar niets lijkt te werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je kan altijd proberen naar A207 brengen, die gaan het op RMA sturen. Zolang je niet teveel zegt is er geen vuiltje aan de lucht. Er zijn al gebraden harddisks, floppy drives met onbekende inhoud,... op RMA geweest.

* rapture is een MCT'er van de "Toshiba-met-glimmende-kap-laptop"-generatie

[ Voor 30% gewijzigd door rapture op 22-02-2005 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de polariteit van de auto-adapter ook goed ingesteld? Bieden zelfde adaptoren dezelfde stroom aan? (als in gelijk of wissel)

Mijn gok is dat + en - verkeerdom zaten, en je laadcircuit nu naar z'n grootje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 22:45:
Heb je de polariteit van de auto-adapter ook goed ingesteld? Bieden zelfde adaptoren dezelfde stroom aan? (als in gelijk of wissel)

Mijn gok is dat + en - verkeerdom zaten, en je laadcircuit nu naar z'n grootje is.
hopelijk heeft men de laptop beveiligd op verkeerde polariteit/wisselspanning (een gelijkrichterbrug erin is meer dan voldoende)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De auto-adapter heeft voor zover ik weet geen instelling voor de polariteit, en ik heb deze ook gewoon bij de laptop gekocht, dus ik veronderstel dat dat qua stroom ook wel goed zit.

Ik kan em natuurlijk naar A207 brengen, maar hoelang ben ik die hele laptop dan kwijt? Ik heb niet echt zin om dat ding lang te missen namelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 22:47:
hopelijk heeft men de laptop beveiligd op verkeerde polariteit/wisselspanning (een gelijkrichterbrug erin is meer dan voldoende)
An sich had ik dat zelf ook even niet bedacht (bij mijn vraag naar wisselstroom etc) maar een accu is gelijkstroom, oftewel er zal nooit een gelijkrichterbrug in gezeten hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 22:54:
[...]

An sich had ik dat zelf ook even niet bedacht (bij mijn vraag naar wisselstroom etc) maar een accu is gelijkstroom, oftewel er zal nooit een gelijkrichterbrug in gezeten hebben..
Er kan van buiten af allerlei soorten spanning/stroom naar de laptop gaan. Alles dat door een gelijkrichterbrug gaat wordt gelijkgericht, zo ben je zeker dat het gelijkspanning en juist gepolariseerd is. Uiteraard werken de batterij op gelijkspanning en durven te uit elkaar springen als je wisselspanning erop zet. Gelijkrichterbrugje garandeert dus dat de laptop en batterij geen wisselspanning of verkeerde polariteit krijgt. Maar er zijn ook fabrikanten die het vertikken om een gelijkrichterbrugje van een kwartje in te steken of denken dat het nooit verkeerd kan gaan als men originele adaptors gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb vorige week ook meegemaakt,
een vriend heef een auto adapter aangesloten aan zijn laptop en heeft de polariteit verwisseld. |:(
Gevolg laptop laad niet meer op.
Laptop opengeschroefd en we zagen een kapotte diode, juist achter het voedings stekkertje.
De lokale electroboer zij dat een beveiligingsdiode was die kort sloot als je polariteit verwisseld.
We hebben die diode verwijdert en nu doet hij het weer.
Hopelijk heb je ook zoveel geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 23:26:
Heb vorige week ook meegemaakt,
een vriend heef een auto adapter aangesloten aan zijn laptop en heeft de polariteit verwisseld. |:(
Gevolg laptop laad niet meer op.
Laptop opengeschroefd en we zagen een kapotte diode, juist achter het voedings stekkertje.
De lokale electroboer zij dat een beveiligingsdiode was die kort sloot als je polariteit verwisseld.
We hebben die diode verwijdert en nu doet hij het weer.
Hopelijk heb je ook zoveel geluk.
Een diode is een goedkopere wegwerpoplossing, deze moet je vervangen en niet zomaar verwijderen. Zonder deze diode gaat de volgende keer je laptop kapot ipv een cheap diode.
Pagina: 1