Toon posts:

P5GD1 + P4 530 crasht en reboot telkens

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn computer valt zomaar uit en start opnieuw op tijdens het spelen van een spel,internet,in windows,instalties (niet windows dat lukt wel), tijdens PCmark ik heb dit probleemnu al een week en word en nie vrolijk van
Pc valt soms pas na een half uur 45 min uit
CPU wordt 54 graden stressed idle 43 volgens asus utility
Getest en goed:
Videokaart
Geheugen
Moederbord vervangen

Systeem:
P4 530 3.0
1024 MB dd4 kingston 2*512
Asus P5gd1 PRO
Geforce 6600 GT Gigabyte
160 GB sata maxtor
nec 3520
350 watt voeding 15a at 12 volt
Voltages :

Vcore: 1.328
3.3V: 3.296
5V: 5.04
12V: 11.880

Voltages lijken me goed Toch ?

Is het de processor of denken jullie is anders ?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Dat lijkt er niet op dat de CPU dood is.
Zo'n Pentium 4 530 gaat niet zomaar stuk. Als 'ie stuk is is de kans klein dat het apparaat überhaupt nog werkt.

Die voltages, heb je die gemeten toen het systeem IDLE was :?

Stressed heeft zo'n Pentium 4 'Prescott' veel meer sap nodig en is de kans dus groot dat de voeding het niet gaat trekken. Controleer dus de voeding.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik effe checken weet je toevallig met welk programma ik het beste kan checken als bezig ben ??
das is idle ja in de bios
PS hij staat nu al in half uur in de bios en is dus idle al 51 graden te warm ??

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 22:21 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Motherboard monitor kan de gegevens opslaan in een tekstbestand.
Dat kun je aanzetten op de achtergrond. Elke x aantal seconden word de informatie in een tekstbestand gezet.

Je kunt dan prima een burnintest gaan draaien terwijl Motherboard monitor voor jouw de gegevens in de gaten houdt en opslaat.

Je kunt ook deze burnintest draaien.
De downloadlink van de standaard versie kun je hier vinden :).
Je kunt dan gewoon in Windows overswitchen naar ASUS PC Probe en de waardes zelf noteren :).

Als je de burnintest van Passmark (in de link hierboven) langer dan 15 Minuten wilt gebruiken moet je gewoon de burnintest opstarten en laten draaien en vervolgens de datum een dag terug zetten. Je kunt dan 24 uur + resterende tijd (ongv. 14 minuten dus) de test draaien :)

[edit]
Zo'n Pentium IV Prescott wordt aardig warm. Mijn ervaring is dat de meeste systemen ongv. 45 á 50 graden IDLE zijn in het BIOS.
Dit met een door Intel gecertificeerde kast met een Zalman casefan. De kast heeft een blowhole aan de zijkant waar de CPU koeler z'n verse lucht kan happen.

[ Voor 22% gewijzigd door Thandor op 22-02-2005 22:23 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verfatsoenlijkt.

Wat betreft je probleem: gebruik deze eens bij de probleemoplossing Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Boordevol info, tips en oplossingen :) Ik denk dat je het richting je voeding moet zoeken.

Verwijderd

Asus Probe, daarmee kan je de voltages ook opnemen, krijg je het voltage uitgezet tegenover de tijd. (Monitoring -> History -> Record). Sommigen zullen zeggen dat Probe niet goed is oid, maar het geeft bij mij de juiste waardes. De Vcore heeft Probe bij mij wel fout (1,31 ipv 1,35), maar Speedfan etc hebben dezelfde waardes als Probe (en dus ook Vcore fout, BIOS heeft 1,35). Probe zat neem ik aan bij je mobo.

Anders kan je Probe HIER downloaden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 22:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok zal ik gelijk gaan testen
PS hij staat nu al in half uur in de bios en is dus idle al 51 graden te warm ??
er izt al een extra sys fan in
en zon fan duct
het is trouwens een Mtek case (ook voeding)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 22:29 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De ontwikkeling van MM is stopgezet :/ , de nieuwste reeks moederborden worden helaas niet meer ondersteund. Je kan bijv. speedfan of everest kunnen proberen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Die ASUS P5GD1 gebruikt ook een 24 Pins ATX connector.

Als jouw PSU een 20Pins connector heeft heb je een converter gebruikt. Met als gevolg dat de 20Pins Connector meer belasting krijgt dan de "normale" 20Pins omdat er nu meer stroom door gevraagd wordt dan dat de voeding op berekent is.

M.a.w. die converter belast de voeding meer als zonder converter. Echter kun je de converter op dat moederbord niet wel laten.

51 Graden is wel wat hoog, maar het systeem moet er prima mee kunnen draaien. Die Prescott's draaien op 65 graden nog op volle snelheid door. (met een casetemp van 45 graden).
De koeling zal vanzelf harder gaan draaien als het systeem warmer wordt.

Persoonlijk vind ik dat de Prescott's veel te warm worden, echter kunnen ze er wel tegen en is de temperatuur geen probleem als het aankomt op stabiliteit van de PC.

[ Voor 35% gewijzigd door Thandor op 22-02-2005 22:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
die converter gebruik ik niet

ik heb ook een 3.4 in een ander systeem en die wordt stressed maar 44 graden
maja 3 casefans

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 22:31 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Hmm, dan wordt het tijd om de waardes te meten onder een stressed omgeving.
Ik vermoed nl. dat de voeding er moeite mee heeft.

Verwijderd

Topicstarter
tijdens burn in test
gaf pc probe deze Voltages

12V: 11.879
5V: 5.094- 5.12
3.3V: 3.28- 3.296
Vcore: 1.32- 1.312

CPU temp volgens probe: 52
Moederbord temp: 36

wisselde een beetje maar scheelt nie veel

Verwijderd

Topicstarter
owja cpu fan draait op 2500 RPM
ik wee nie of dat helpt ;)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

2500RPM valt nog mee. Die dingen gaan op top naar de 4000/4500 RPM o.i.d. ;)

Hmm, die voltages lijken nog niet eens zo verkeerd. Al zegt dat niet meteen dat de PSU z'n werk goed doet.

IDLE draait het systeem wél goed :?
Heb je de mogelijkheid om het systeem te onderklokken om het energieverbruik te verminderen :?

Verwijderd

Topicstarter
no thanks dasnie de bedoeling om te gaan onderklokken hij moe gewoon werken alleen overklokken >:) doe ik
wat is dan een goede PSU aanrader voor zon systeempje

PS burn in test is klaar en er staat in het groot PASSED

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 22:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Andere voeding ?.? mensen ?

12V: 11.879
5V: 5.094- 5.12
3.3V: 3.28- 3.296
Vcore: 1.32- 1.312

cpu 52 graden

test was voltooid met bovenstaande voltages

volgens probe

iemand nog een idee ?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Onderclocken is alleen nodig om het systeem te testen.
Als het systeem zwaar ondergeclocked met een simpele videokaart (oude PCI kaart o.i.d.) nog niet goed werkt ligt het misschien aan iets anders.

Een goede PSU, Antec, Tagan, Chieftec, OCZ, Enermax, Fortron etc.
Bij Gistron hebben ze een :
Fortron 400W/12V/Rev2.0 voor € 55,90.

Deze PSU moet jouw systeem wel aankunnen. Echter staan de levertijds metingen op 0.

Neem iig geen Q-Tec, Sweex, OEM o.i.d.
Een 550W voeding van € 30,- kan nl. niet. 550W is dan het piekvermogen. Het werkelijke gecombineerde vermogen ligt veel lager. Deze voedingen zijn ook van slechte kwaliteit en hebben een hogere kans op uitval.

[edit]
Rustig, niet meteen binnen 4 minuten een slordige reactie plaatsen. Ik heb ook even tijd nodig om m'n verhaaltje te typen en op Gistron te kijken ;)
Ik zeg maar zo, je kunt beter netjes en duidelijk posten dan gehaast een slordige tekst met spelfouten en ontbrekende leestekens plaatsen. B)

[ Voor 20% gewijzigd door Thandor op 22-02-2005 22:59 ]

Verwijderd

Bekend probleem!!

Ik heb al mistens 3 pc's (exact zelfde config) gehad met dit probleem. Vooral bij zware 3D applicaties gaat het mis. Vastlopen, reboot en vervolgens NTLDR fout. In het logboek staan ook verwijzigen naar problemen met de hdd.

Wat heb ik eraan gedaan: moederbord vervangen, hdd gecloned en probleem was weg, raar maar waar. Ik verwacht bij jou geen probleem met de CPU.Wat je zoiezo moet doen is Prime95 draaien. Dit is een top programma wat je een paar uurtjes moet laten draaien. Het test je CPU, northbrige en geheugen. Als het programma geen fouten geeft kan je er bijna 100% vanuit gaan dat dat in orde is. Ik heb al heel veel fouten uit pc's gehaald met dit progje.

Let op dat je geen Kingston modules gebruikt met Mozel chips erop. Deze werken niet in een P5GD1-Pro. Ook heb ik problemen gehad met kingston chips. Over het algemeen loopt Elpida en Samsung beter.

HTH

Werner

Verwijderd

Topicstarter
wat bedoel je met staan de levertijds metingen op 0

Verwijderd

Topicstarter
nee ik heb samsung chips of van kingston zelf weet ik effe zo snel nie
maar niet die mozel
weet je trouwens waar ik dat prime 95 kan downen

• Thandor

Thandor

SilverStreak

wat bedoel je met staan de levertijds metinge op 0
Moet zijn:
Wat bedoel je met "Staan de levertijds metingen op 0"

Daarmee doelde ik op de levertijd bij Gistron. Echter staan ze nu weer op leverbaar. (3 tot 5 dagen)

[Edit]
Prime 95 kun je wel vinden met Google denk ik.
Echter is de burnintest die ik jouw gegeven heb erg goed voor een Pentium 4 systeem.
Op AMD Athlon's draait deze burnintest niet goed, Burnk7.exe is dan een beter en veel zwaarder alternatief.

[ Voor 44% gewijzigd door Thandor op 22-02-2005 23:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk dat prime 95 gevonden
allemaal doode links op google
maar niet nieuwste versie 2.1 in plaats van 2.38 ofzo effe checken maar en ik ga cpubench2003 draaien kijken of dat wat zegt

Verwijderd

Topicstarter
nou leuk ik doe dus prime95 en binnen 10 sec uitgevallen

Verwijderd

Ik kan je één ding zeggen: 15A op de 12V lijn is véél te weinig: een dergelijk systeem heeft MINIMAAL 18A nodig.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Inderdaad, daarom verdenk ik ook de voeding.
Zo'n Prescott heeft veel sap nodig. Zeker als 'ie stressed is en aangezien de PC in games uitviel/crashde...

Verwijderd

Heck, de handleiding van de MSI tegenhanger van dat bord, zélfs van m'n MSI K8N Neo2 (athlon64, wél zuinig proc...), claimt dat voor STABIELE werking minimaal 18A geleverd MOET worden op de 12V lijn. Zelfde chipset, zelfde CPU's gaan erop, het is veilig te stellen dat dit óók geld voor de Asus plankjes. Combineer dat met een niet beister zuinige kaart die 6600GT heet, en 12V binnen perken m'n reet: die voeding is te slap!

Verwijderd

Topicstarter
oke duidelijk mensen bedankt voor de hulp
ik ga een voeding bestellen
denk dat die forton 400 watt neem of iemand een betere in gedachte

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Betere voedingen zijn er wel. Echter gaat de prijs dan ook flink omhoog.

Controleer desnoods of deze Fortron 400W PSU genoeg ampère op de 12V lijn heeft.
Er moet minimaal 18A op kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
dat kan ik niet zien bij gistron als ik op info druk gebeurt er niks
en een forton 400 watt bij alternate kost ¤ 74 maar die geeft 29A at 12 Volt
maja
effe emailen of bellen morgen dan maar

Verwijderd

Valt de pc bij Prime95 echt uit of geeft Prime een error? Het kan zou heel goed de voeding kunnen zijn omdat Prime95 je cpu op 100% laat draaien. Mocht het niet de voeding zijn dan zou ik toch serieus naar het geheuhen kijken. Welk merk chips heb je op je Kingston KVR ram zitten?

Verwijderd

Topicstarter
hij valt echt uit en start opnieuw op de (computer)
geheugen is kvr
kvr400x64c3a/512 kingston chips zijn het

Verwijderd

Topicstarter
ik heb die forton 400 watt besteld hopelijk zo snel mogelijk binnen en dan effe checken of nu goed is

• Thandor

Thandor

SilverStreak

99% zeker dat het dan wel goed werkt. Tevens heb je dan wat 'ruimte' over om up te graden.
De voedings kan immers meer en zwaardere hardware trekken :)

Verwijderd

Topicstarter
de voeding is binnen die voltages zijn een stuk beter nu nog effe flink testen >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 19:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
helaas probleem nog steeds hetzelfde pc valt uit en reboot
:(

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Hmm vreemd dat de PC nog uitvalt en reboot.
Heeft de nieuwe PSU 18A op de 12V lijn :?

Heb je in het bios AI Overclocking aan staan o.i.d. :?
Zet dat allemaal eens op 'disabled' :)

Verwijderd

Topicstarter
29a

staat allemaal aan

zal effe checken of dat helpt ik test hem nu eerst nog een keer met een geheugen bank tegelijk

Verwijderd

Topicstarter
als ik me geheugen los test loopt alles goed
als ik ze samen doe gaat het fout

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu in de bios me instelingen op handmatig gezet geheugen op 2.6 v en ddr 400 en fsb 200
en dat windows het op een of andere meer het nie hij blijft bij het start scherm staan waar je moe inloggen normaal gesproken

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 22:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
als ik alles op standaard doet windows het wel zet ik het op manuel dan loopt windows vast ??
weet iemand wat dit betekent :|

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Maak het systeem eens zo kaal mogelijk. Start dus alleen met noodzakelijke hardware op.
Dat wil zeggen :
CPU, MOBO, RAM & GFX.

Probeer ook eens een andere videokaart dan die 6600GT.

Doorloop het BIOS ook eens. Ik weet niet welke features er specifiek in dat bord zitten maar misschien zitten er een aantal in die verkeerd staan. Misschien is het verstandig om fail-safe instellingen in te laden.

Je zou eventueel kunnen kijken of je het nieuwste BIOS hebt. Kijk dus op www.asus.com en zoek jouw model moederbord op.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al met een andere gfx getest dat hielp niet en toevalig heb ik net een bios update gedaan versie 1.05 en AI nos effe uitgeschakeld weet eigenlijk ook nie egt waar het voor staat misschien helpt het :Z

oja ik heb nu net ondertussen met deze instellingen een pcmark test kunnen voltooien
score cpu: 6315
memory: 10015
Hdd:1513

normale scores ?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 23:04 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

AI nos zal wel iets met het 'AI Booster' feature te maken hebben.

Volgens mij is AI Booster niets meer of minder dan een automatische overclocking functie.
Boost performance when you need it the most!
Applications such as 3D games and video editing demand a huge chunk of system resource.
Inject "nitrous oxide" into your CPU! The patented AI NOS?(Non-delay Overclocking System) technology intelligently detects system load and automatically boosts performance for the most demanding tasks. Unlike other dynamic overclocking techniques, AI NOS?reacts much faster to satisfy your unending need for speeds.
PCMark (04 :?) scores heb ik geen verstand van, kun je dat niet hier vergelijken :?

[ Voor 15% gewijzigd door Thandor op 25-02-2005 23:05 ]

Verwijderd

Hoe test je het geheugen? Met Prime95? Heb je al gekeken welk merk chips je op de kingston modules hebt zitten. Nogmaals, als er Mosel chips op zitten kan je stoppen met zoeken!

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 20:06 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd

memtest is voor zeker niet voldoende. Ik heb al meermalen meegemaakt dat memtest geen enkele error geeft terwijl er wel degelijk iets aan de hand is. Het maakt mij niet uit maar één blik op de modules is voldoende. Scheelt je een hoop geld (nieuwe voedingen en weet ik wat allemaal) en een hoop ergenis.

Verwijderd

Topicstarter
het was een van de geheugen banken toch eindelijk er uit gekomen wel met memtest getest maar die gaf geen errors 8)7 maja effe geheugen omruilen en opgelost dit is toch al de 2e keer dat ik meemaak dat een kingston module niet goed functioneert

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt

Verwijderd

Nog gekeken welke chips erop zaten? Nu loopt Prime95 wel goed?

Verwijderd

Topicstarter
zitten kingston chips op

Verwijderd

Topicstarter
geheugen is omgeruilld en het systeem draait nu als een zonnetje >:)
(ps deze 512 is met samsung chips)
Pagina: 1