Toon posts:

internet verbinding delen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
in ons NT-netwerk (4.0 service pack 6) bevinden zich ongeveer 20 pc's met als besturingssysteem 95, 98 SE, en XP. Op twee standalone computers (98SE) werd er op internet gesurfd.
Nu we sinds kort adsl hebben wil ik de internet verbinding gaan delen met een aantal pc's in het netwerk.
Dus een tweede netwerkkaart geinstalleerd en internet verbinding delen (Win 98 SE) aangezet.
Mijn pc is wel zichtbaar in het domein, maar de internet verbinding delen werkt niet.
Moet ik ook nog iets op de nt-server instellen of werkt dit zo niet???
Of moet ik op de pc met internet een (mail)server programma hebben.

De bedoeling van de internetverbinding is dat ik op een aantal pc's e-mail wil kunnen lezen en dat er beperkt gesurfd kan worden. Een aantal pc's zonder restricties, anderen alleen naar sites van onze leveranciers. Dit laatste wil ik via NetNanny gaan uitproberen.

Iemand suggesties hoe ik internet geshared kan krijgen en is er iemand die ervaring heeft met programma's als NetNanny.

bijvoorbaat thanx _/-\o_

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Je moet de internet verbinding in je server steken waar ook NT op draait. In deze PC zet je dus 2 netwerkkaarten en niet in een van de clients.

Wanneer je dit hebt gedaan, moet je op je NT server internet delen aanzetten.

(Of ik begrijp je verhaal verkeerd).

[ Voor 4% gewijzigd door Jk_W op 22-02-2005 21:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar wat als ik internet niet via de server wil laten lopen maar over een andere pc?
Dit ivm met overbelasting van de server ??????

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dan moet je deze procedure op die pc uitvoeren. zorg wel dat die pc dan de default gateway is. daar dit niet echt een windows probleem is, maar meer netwerkrelated, verplaats ik het topic:
Windows Operating Systems > Network Troubleshooting :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
jk_warrior schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 21:18:
Je moet de internet verbinding in je server steken waar ook NT op draait. In deze PC zet je dus 2 netwerkkaarten en niet in een van de clients.

Wanneer je dit hebt gedaan, moet je op je NT server internet delen aanzetten.

(Of ik begrijp je verhaal verkeerd).
Internet delen aan zetten op een NT bak :X

Verwijderd

Topicstarter
op mijn 98 se heb ik 2 nic en internet delen aangezet.
Bij mijn netwerkeigenschappen - tcp/ip vind ik nu 2 nic en een tcp/ip voor netwerk delen.

Ons domein heet SHOP en de ntserver heeft ip-adres 10.1.1.250 en de pc's in hebben ip-adres in de range van 10.1.1.1 t/m 10.1.1.200 (automatisch toekennen).

De nic die gekoppeld is aan het internet heb ik de hostnaam MAILPC genoemd, moet de domeinnaam het zelfde zijn als van de ntserver??
Aan welke nic moet ik nu mijn gateway toekennen en moet ik automatisch ip-adres aan- of uitzetten? Welke ip-adressen voor de nic's / gateways / dns servers moet ik nu gebruiken?

Ik heb zoveel opties uitgeprobeerd, maar het resultaat is niet wat ik wil hebben.
:o

Verwijderd

Op het moment dat je ICS aanzet heb je 2 DHCP servers in je netwerk zitten, de NT server en de PC waar internet wordt gedeeld. Makkelijkst is waarschijnlijk om de DCHP service te disablen op de NT bak, dan deelt de internet PC alle IP's uit.
Pagina: 1