Moederbord: Asus K8V SE DeLuxe Socket 754, Processor: AMD Athlon 64 3400+, Geheugen: TwinMos DDR400 1024MB CL2.5 Dual channel kit, Harddisk: Western Digital Caviar 200GB 2000JD SATA 7200/100 8mb.
er staat namelijk geen spanning op je voeding alssie uit is (alleen een 5VSB maar of je het daar mee kan voeden weet ik niet..
Verwijderd
[edit]Oja, als je per se antieke lampjes wil gebruiken, post dan eens wat specs.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 21:16 ]
Dan zal ik er dus een losse voeding voor het lampje naar me computer moeten trekken. Dat soort oplossingen zat ik aan te denken.418O2 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 21:11:
nou je 2e probleem is heel makkelijk, dat kan niet
er staat namelijk geen spanning op je voeding alssie uit is (alleen een 5VSB maar of je het daar mee kan voeden weet ik niet..
Moederbord: Asus K8V SE DeLuxe Socket 754, Processor: AMD Athlon 64 3400+, Geheugen: TwinMos DDR400 1024MB CL2.5 Dual channel kit, Harddisk: Western Digital Caviar 200GB 2000JD SATA 7200/100 8mb.
[ Voor 3% gewijzigd door nugscree op 22-02-2005 21:20 ]
Andere oplossing:
Koop een cheap-ass 12v dc adapter (of vis er een uit een rotzooilade
Maar een 240v schakelaar aan de voorkant van je pc, maak je voeding open en hang aan de voeding ingang de buitenste 2 aan de adapter, waarbij je er een via de schakelaar laat lopen.
Gewoon alles in serie zetten dus, dat je de adaper met de schakelaar aanzet, en aan die adapter hang je je lampjes
je hebt bijvoorbeeld 9000 mcd leds, die heb je er dan maar een paar nodig...
[beetje spam]
Die zijn trouwens goedkoop op www.world-led.com
Nope, heb niks met die gasten
[/beetje spam]
Kwestie van uitproberen lijkt mij.
Veel succes...
Voor ong. 10 euro heb je een 30cm CCFL!
Maar als ik bijv. 4 van deze led's neem: http://www.world-led.com/info.php?product=1&taal=NL
Zou dat een beetje licht zijn? (paralel geschakeld)
dat kan met vrijwel alle CCFL's hoor. molexje er aan en klaar ben jeMarco Mahieu schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 21:32:
Dat lampje van 33 euro kon je rechtstreeks op je voeding aansluiten, was al special voor computers, maar mij te duur. I'm a tweaker.
Maar als ik bijv. 4 van deze led's neem: http://www.world-led.com/info.php?product=1&taal=NL
Verwijderd
Nou, tweaker, je weet wel waar je je hardware vandaan haalt. Bekijk de pricewatch maar eens. CCFL's vanaf ~5 euro - rechtstreeks aansluitbaar op je voeding.Marco Mahieu schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 21:32:
Dat lampje van 33 euro kon je rechtstreeks op je voeding aansluiten, was al special voor computers, maar mij te duur. I'm a tweaker.
De LEDs die je noemt zou je inderdaad kunnen gebruiken. Als ik jou was zou ik ~10 van die leds bestellen en bekijken wat het beste licht geeft.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 21:37 ]
Voor de rest zou ik inderdaad een adapter in je kast bouwen en via je voeding aan netstroom hangen. ILijkt mij de makkelijkste en goedkoopste oplossing.
Verder, hoe zie je hoe fel een led is, is hier een speciale term voor bij led'jes.
Ik weet dat het bij gewoon licht in limmen is, maar daar staat verder niks van bij bij de beschrijving van die LED'jes?
Makkelijk dat maakt niet uit, 'k wil best moerlijk doen. Verder, is het niet mogelijk me voeding open te maken en ergens 12 vandaan te halen die altijd onder spanning staat, er moet toch ergens een punt met 12 volt zijn voor de in/uit schakeling?Gnuitenjong schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 21:51:
Wat betreft het bestellen van leds, ik zou eens op ebay kijken. Daar staan nog wel eens zakjes leds te koop voor heel weinig, verschillende kleuren. Heb er een keer een zakje van 20 blauwe leds gekocht voor 6 euro inclusief verzendkosten. ( mijn local electroboer vraagt voor dezelfde bijna E2,50 per stuk (!))
Voor de rest zou ik inderdaad een adapter in je kast bouwen en via je voeding aan netstroom hangen. ILijkt mij de makkelijkste en goedkoopste oplossing.
Dan even een materiaallijst maken, en de kosten berekenen.
Natuurlijk hou ik jullie goed op de hoogte.
Tekenen ben ik nog niet aan toegekomen en is waarschijnlijk ook niet echt nodig.
Mijn goedkope 350Watt Q-Tech voeding kan 2 ampère leveren op de 5VSB draad, en geloof me, dat heeft je pc echt niet allemaal nodig om op te kunnen starten (zelfs niet met een netwerkkaart waarvan WOL aanstaat en een modem ingbouwd).
Volgens mij kan je daar zonder problemen 200 mA afhalen om 4 high-bright leds met 50 mA per stuk mee te voeden. En als je goede leds gebruikt, kan je daar toch al best wat licht mee maken.
Wat betreft het inschakelen, je kan een on-off drukknopje gebruiken (dus indrukken is aan, nog een keer is uit) of een klein schakelingetje maken met een flip-flop en een tiptoets (dus een puls-schakelaartje).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Dat brengt mij bij de volgende vraag:
De voedingaansluitingkjes die uit de voeding komen met 12 volt, en die de cd-spelers, harde schijven, enz. voed zijn 4 aderig. Weet iemand welke waarvoor erdie 4 aders zijn?
FreeReef.nl
Maar de vraag is, heb ik een oude 12 volt adaptor, ik denk het niet.nketelaar schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 11:05:
Of je knipt een oude adapter van 12 volt naar de knoppen, Dit heb ik dus gedaan om mijn 12 volt sjit te testen een schakelaar gewoon ergans aftrekken.
zwart = minMarco Mahieu schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 10:22:
Met ledjes zou het idd wel kunnen maar die ledlampjes zijn alleen voor de voorkand van de kast, in de kast moet ook een lamp, maar dan een wat sterkere. Voor de schakelaartjes, ik denk dat ik er wel uitkom, gewoon zo een zwart schakelaartje denk ik, maar dan als wisselschakeling uitvoering, zodat ik in de toekomst ook softwarematies het licht aan en uit kan doen. Dit word 1 van mijn volgende projectjes. Voorlopig van de week eerst even die LEDjes bestellen en in de voeding meten of ik ergens 12 volt kan trekken terwijl de comp uit staat.
Dat brengt mij bij de volgende vraag:
De voedingaansluitingkjes die uit de voeding komen met 12 volt, en die de cd-spelers, harde schijven, enz. voed zijn 4 aderig. Weet iemand welke waarvoor erdie 4 aders zijn?
geel = +12
rood = +5
Als ik het goed heb
Maar die kun je niet gebruiken... Als je comp uitstaat gaat daar géén stroom door....
Jelte,89 gebruikt zelf een trein adapter...(variabel van 0-19V)
Revive the guild!
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Wat betreft een permanente spanningsbron in de pc, daarvoor zal je toch echt even op je voeding moeten kijken om uit te vinden welke draad de +5VSB is. Deze verzorgt namelijk ook de voeding voor je USB poorten (en ps/2). Meestal heeft deze draad een paarse kleur, maar het verschilt per fabrikant.
Hier kan je zien welke draad waar in de ATX connector zit, en waar welke kleur gewoonlijk voor staat (let wel, alleen zwart, geel en rood lijken standaard kleuren te zijn, de andere kleuren worden nog weleens veranderd)
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Als alles goed gaat word dit het plan:
Er komt licht in de kast.
Er komt licht aan de voorkand van de kast.
En voor bijde is een losse schakeling.
De bedoeling is alsvolgt, Via schakelaartjes op de voorkans kan ik het licht in en voorop de kast aandoen, maar ook via een stukje software op de computer dat een vriend van mij voor mij gaat maken. Ik sluit op de seriele port een relais aan die voor deze schakeling gaat zorgen. Ook het gewone licht in me kamer kan op deze manier vanaf de computer en vanaf naast me deur aan en uit gedaan worden. Ik ben al begonnen met de tekeningen, en ik ge nu meten waar ik de 12/5 volt vandaan kan halen.
Heb net even gekeken op mijn voeding en bij mij is het ook een paarse draad en op mijn 300 watt Maxpower voeding kan ik er volgens het schemaatje 2,5A van trekken, ik zou ook gewoon daar spanning vanaf tappen, zal het makkelijkste zijn. ALs je die pakt hoef je alleen maar even op je voeding te kijken welde bij jou de +5Vsb is en aansluiten maardeepbass909 schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 13:13:
Er zijn idd inmiddels leds die meer dan genoeg licht geven om een kast te verlichten, vooral als je ze een beetje tactisch richt.
Wat betreft een permanente spanningsbron in de pc, daarvoor zal je toch echt even op je voeding moeten kijken om uit te vinden welke draad de +5VSB is. Deze verzorgt namelijk ook de voeding voor je USB poorten (en ps/2). Meestal heeft deze draad een paarse kleur, maar het verschilt per fabrikant.
Hier kan je zien welke draad waar in de ATX connector zit, en waar welke kleur gewoonlijk voor staat (let wel, alleen zwart, geel en rood lijken standaard kleuren te zijn, de andere kleuren worden nog weleens veranderd)
Hmm, zo te zijn wel, ik krijg alleen maar een spanninkje op me meter als ik hem op gelijkspanning meten zet.Marco Mahieu schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 16:54:
Klopt het dat me computer op gelijkspanning werkt?
Dat is makkelijk, want dan kan ik de LED'jes er zo op aansluiten
Toen de voeding eenmaal open was dacht ik al gelijk, dit gaat lastig worden.
Ik meeten, en meeten, en nog eens meten, toen ik opeen de vonken om me heen zag, en ik een seconde later in het donker zat.
Ik voedingskabel eruit, naar beneden, groep weer aangezet. Ik kijk, volgens mij een heel printplaatje naar de klote. Ik voeding erin, en tot mijn verbazing, de computer werkte nog
Nou, toen de voeding maar dichtgemaakt en besloten niet meer in mijn dure voeding te gaan klooien.
Nu even op zoek naar een andere (betere) oplossing.
Verwijderd
Waarom pak je niet gewoon de 5vsb, staat vast wel op je voeding welke dat is, en er staat constant 5 v op...Marco Mahieu schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 18:59:
Ik begon aan de meeting vol goede moed, en met de gedachten, er zal toch wel ergens een punt zijn waarik 12 volt uit kan halen terwijl de comp uit staat. Dus ik voeding open gemaakt, spanning erop gezet, en onder het motto "meten is weten" ging ik aan de slag.
Toen de voeding eenmaal open was dacht ik al gelijk, dit gaat lastig worden.
Ik meeten, en meeten, en nog eens meten, toen ik opeen de vonken om me heen zag, en ik een seconde later in het donker zat.
Ik voedingskabel eruit, naar beneden, groep weer aangezet. Ik kijk, volgens mij een heel printplaatje naar de klote. Ik voeding erin, en tot mijn verbazing, de computer werkte nog.
Nou, toen de voeding maar dichtgemaakt en besloten niet meer in mijn dure voeding te gaan klooien.
Nu even op zoek naar een andere (betere) oplossing.
5VSB, 4 High bright leds, verbruikt ongeveer 200mA en je hele kast is verlicht.
Hoe aan te sluiten? Leds parallel tussen 5VSB en massa (zwarte draad) met voor elke led een eigen weerstand van 47 Ohm (je kan ook 1 weerstand voor 4 leds nemen, maar dat raad ik je af, omdat kleine verschillen tussen de leds kunnen veroorzaken dat er of 1 niet brand of zelf maar 1 wel).
You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.
Verder lees ik wel alleen heb ik geen idee wat de 5VBS is, zijn dit pin 4 en 6 op die eene stekker die in je moederbord gaat?
Verder komt er meer licht op, ik wil namelijk licht op de voorkand en in mijn computer, kan die dit ook wel aan, en volgens mij moet de lamp in de computer 12 volt hebben.
Ik denk echter dat ik de geschikte oplossing heb.
Boven op de vliering even een oude voeding gepakt, daar zit een schakelaartje aan voor aan en uit. Als ik die aanzet heb ik ineens 12 volt, WAAROM HEB IK DAT NIET EERDER BEDACHT, stom van mij
EDIT
Eigenlijk toch niet zo een goed idee. Heb geen zin om dat oude lelijke ding erin te zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door Marco Mahieu op 25-02-2005 20:00 ]
You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.
Nou opzig redelijk genoeg, maar ik had al geedit, toch niet zo een goed idee iddjosvg schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 20:00:
Omdat je dan zo'n hele voeding in je kast extra moet bouwen, met die voeding kun je namelijk NIET je eigen computer voeden, dus ik weet niet hoeveel ruimte je in je kast hebt voor een extra voeding om het erin te passen?
Toch maar zoeken naar een oude adapter dan, ik zie hier dat een Nokia adapter 5.7 volt uitstoot, en ik denk dat iedereen toch wel een oude brakke telefoon heeft die weg ligt te rotten waar een oude adapter bijhoort? kun je altijd proberen dan denk ikMarco Mahieu schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 20:02:
[...]
Nou opzig redelijk genoeg, maar ik had al geedit, toch niet zo een goed idee idd
Lees nou gewoon even af op de sticker op je voeding wat de +5vsb draadjes zijn, en tap het daarvan af. Heb je 5 volt, ook als je voeding uit staat, dan ben je klaar...Marco Mahieu schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 20:02:
[...]
Nou opzig redelijk genoeg, maar ik had al geedit, toch niet zo een goed idee idd
Geen gekut met adapters of wat dan ook..
Ja maar ik vroeg al, wat zijn die +5vsb draadjes???????????????????Gnuitenjong schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 20:07:
[...]
Lees nou gewoon even af op de sticker op je voeding wat de +5vsb draadjes zijn, en tap het daarvan af. Heb je 5 volt, ook als je voeding uit staat, dan ben je klaar...
Geen gekut met adapters of wat dan ook..
EDIT
En als ik nou meer als 5 nodig heb
[ Voor 6% gewijzigd door Marco Mahieu op 25-02-2005 20:19 ]
edit:
Het +5vsb draadje loopt van je voeding naar je mobo, naar de atx stekker en is vaak paars. Staat altijd 5 volt op ook als je voeding uit staat. Welke het bij jou is moet wel op een sticker staan op je voeding, is bij mij in elk geval wel zo.
[ Voor 47% gewijzigd door Gnuitenjong op 25-02-2005 20:33 ]
Nee niet alleen LED'tjes, ik wil goede felle verlichting aan de binnenkand en verlichting op de voorkand, dit is denk ik niet te trekken vanuit de 5VSBGnuitenjong schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 20:31:
Dan moet je voor een adapter ofzo gaan idd., maar je wilde toch alleen ledjes(of heb ik nou verkeerd gelezen?) , dan moet 5 toch voldoende zijn?
edit:
Het +5vsb draadje loopt van je voeding naar je mobo, naar de atx stekker en is vaak paars. Staat altijd 5 volt op ook als je voeding uit staat. Welke het bij jou is moet wel op een sticker staan op je voeding, is bij mij in elk geval wel zo.
ik denk het wel...Marco Mahieu schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 23:20:
[...]
Nee niet alleen LED'tjes, ik wil goede felle verlichting aan de binnenkand en verlichting op de voorkand, dit is denk ik niet te trekken vanuit de 5VSB
edit:
kijk trouwens eerst maar op world-led hoeveel volt enzo de ledjes die jij wilt kopen nodig hebben, dan zie je het vanzelf
[ Voor 19% gewijzigd door Acid_Schnitzel op 25-02-2005 23:52 ]
Als je dit stukje nou eens leest, dan kom je vanzelf op een link waar precies staat wat de 5VSB draad is. (En als je het dan nog niet snapt, het is pin 9 op de ATX connector).deepbass909 schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 13:13:
Er zijn idd inmiddels leds die meer dan genoeg licht geven om een kast te verlichten, vooral als je ze een beetje tactisch richt.
Als je een CCFL aan wilt sluiten, zul je of:
1. een apparte voeding erbij moeten zetten of
2. met wat electronica (1 chip en wat andere zooi) een zogenaamde DC-DC converter moeten maken om van 5Volt 12 te kunnen maken. Daar is op dit forum en op google genoeg over te vinden.