Toon posts:

RAID 0 + data HDD installeren.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mn nwe systeempje bijna bij elkaar en ga dan ook beginnen met in in elkaar zetten ervan. Maar ik wil dus de twee Raptors in een RAID 0 zetten en de Maxtor als aparte HDD gebruiken voor mp3 etc.

Nu staat er in de handleiding duidelijk dat als je een RAID wilt opzetten dat je die dus moet aansluiten op de desbetreffende serial ata poortjes vh moederbord. Ik nam dan ook aan dat je dus de twee raptors op de serial ata connectors moet aansluiten en de maxtor ook gewoon daarop moet aansluiten en dan in het bios de raid array moet instellen en aangeven welke 2 schijven je in die raid array wilt zetten, en dat de maxtor dan gewoon als normale harde schijf werkt.

Dit is toch hoe het moet, zal vast wel niet een moeilijke vraag zijn voor de ervaren tweakers hier, heb trouwens op beginnersweb gekeken maar vond dat toch een beetje te ´beginnersniveau´ voor mijn doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 19:47:
Ik nam dan ook aan dat je dus de twee raptors op de serial ata connectors moet aansluiten en de maxtor ook gewoon daarop moet aansluiten en dan in het bios de raid array moet instellen en aangeven welke 2 schijven je in die raid array wilt zetten.
Je bedoeld dat je de 2 raptor schijven op SATA1 en SATA2 installeert in raid0, en dan ook nogeens je ATA(Maxtor) schijf daaraan ? Volgens wil je gewoon je 2 raptor schijven op SATA1 en SATA2 zetten en je ATA schijf op IDE0 of IDE1 aansluiten.

Je moet dan alleen in je bios instellen of je van SATA RAID0 of IDE wilt booten.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, de Maxtor DiamondMax 10 250 GB kan is toch een SATA hardeschijf ? Dus dan moet ik die toch op Sata3 aansluiten ? Of moet je dus perse een harde schijf op de IDE aansluiten ? Kan ze toch gewoon alledrie op SATA poorten aansluiten en alleen de eerste twee in een RAID zetten ?

Dit is dan wel een hele grote fout die ik maak bij het in elkaar zetten van een systeempje voor de eerste keer.

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2025

PJKs

Young, Free and Single

Hoeveel SATA-aansluitingen zitten er op je moederbord?
Vaak zijn dit er maar twee, en kun je dus maar twee schijven aansluiten.

Per aansluiting kun je maar één SATA-harddisk aansluiten, en met je RAID zijn er dus al twee bezet.

ja, graag!

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

als ze alle 3 sata schijfen zijn zet je dus de 2 die je in raid wil op sata 1&2 en de andere op 3.
in de bios raid aanzetten en aangeven dat je daarvanaf wil opstarten.
dan na de bios komt je raid bios.
dan kan je aangeven welke schijfen je in raid wilt hebben.
en kan je ook raid 0 aangeven.
PJK schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 20:08:
Hoeveel SATA-aansluitingen zitten er op je moederbord?
Vaak zijn dit er maar twee, en kun je dus maar twee schijven aansluiten.

Per aansluiting kun je maar één SATA-harddisk aansluiten, en met je RAID zijn er dus al twee bezet.
tegenwoordig zijn er een heleboel borden met 4 sata aansluitingen hoor ;)

[ Voor 42% gewijzigd door chucky666 op 22-02-2005 20:10 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Ow op die manier, sorry ik dacht dat je 1 ATA schijf had begreep je vraag niet helemaal |:( . Maar als je idd meer dan 2 SATA schijven op je mobo (of controller) kan aansluiten kan je idd alle 3 aansluiten. Je moet dan alleen in je array aangeven welke schijven RAID0 vormen. Voor de zekerheid zou ik de schijven naast elkaar zetten op de SATA connectors (dus niet SATA1 en SATA3 oid). Ik weet verder niet of dit veel uitmaakt, maar het is denk ik wel handig voor als je je bios configureerd vanaf waar je wilt booten etc.

EDIT : te laat :P

• PJKs
  • Laatst online: 31-08-2025

PJKs

Young, Free and Single

chucky666 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 20:09:
als ze alle 3 sata schijfen zijn zet je dus de 2 die je in raid wil op sata 1&2 en de andere op 3.
in de bios raid aanzetten en aangeven dat je daarvanaf wil opstarten.
dan na de bios komt je raid bios.
dan kan je aangeven welke schijfen je in raid wilt hebben.
en kan je ook raid 0 aangeven.

[...]

tegenwoordig zijn er een heleboel borden met 4 sata aansluitingen hoor ;)
I know... Veel wel, maar veel ook niet. Kan me voorstellen dat mensen die er nieuw mee zijn denken dat je net als bij PATA ook bij SATA 2 schijven aan een controller kunt hangen.

ja, graag!

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

PJK schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 20:12:
[...]

I know... Veel wel, maar veel ook niet. Kan me voorstellen dat mensen die er nieuw mee zijn denken dat je net als bij PATA ook bij SATA 2 schijven aan een controller kunt hangen.
hehehe dan zullen ze wel raar kijken als ze een sata kabel in de handen hebben om aan te sluiten. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord heeft 8 SATA aansluitingen (Asus A8N-SLI deluxe) Mijn fout had ik er misschien FF bij moeten zetten.

Maar het is dus niet zo dat je perse een IDE hardeschijf moet hebben aan je moederbord toch? Kan ze dus gewoon allemaal op de SATA aansluiten, waarvan 2 in RAID0 op sata1 en sata2 en 1 als ´normale´ harde schijf op sata3 en dan aangeven vanaf welke hij moet booten etc.

Ik heb namelijk de gebruikershandleiding van mn moederbord al een keer doorgelezen en ik herinner me dat er iets in stond in de richting van: ´make sure you have connected a HDD to the IDE port otherwise there may occur an error while booting´ of iets dergelijks. Vandaar ook mijn vraag namelijk, en toen ik die eerste reply kreeg schrok ik ff, daag 150 euro 8)7

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://usa.asus.com/products/mb/socket939/a8nsli-d/a8nsli-d_l.jpg

Dat is hem toch ? Volgens mij zie ik maar 4 SATA aansluitingen of ben ik nou gek 8)7 ?

Je hoeft geen IDE hdd aan te sluiten. Let er alleen wel op dat als je van je SATA raid0 wilt gaan booten, dat je bij de installatie van WindowsXP wel appart de raid drivers op diskette moet hebben.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 20:32:
[afbeelding]

Dat is hem toch ? Volgens mij zie ik maar 4 SATA aansluitingen of ben ik nou gek 8)7 ?

.
je bent gek :P
kijk maar eens goed , dan zie je 4 rode en 4 zwarte aansluitingen zitten bij elkaar.

van de site :
nForce4 Storage:
- 4 x SATA 3Gb/s
- 2 x UltraDMA 133/100/66/33
- NVRAID : RAID0, RAID1, RAID 0+1 and JBOD span cross SATA and PATA
Silicon Image 3114R RAID controller:
- 4 x Serial ATA with RAID0, 1, 0+1, and RAID5

moet je ff kijken welke van de nforce zelf zijn en welke van de silicon.
ik denk de rode van de nforce ?
ik persoonlijk zou ze aan de nforce hangen en de silicon uitgeschakeld laten staan.

[ Voor 36% gewijzigd door chucky666 op 23-02-2005 13:50 ]

Verwijderd

Ik zou dus eerst zoals ik het heb gedaan mijn 2 raptors aansluiten en dan daar een raid0 config van maken.

Xp installeren en alles doen wat je moet doen.

Als allerlaatste zou ik dus dan die maxtor eraan hangen. Heb ik ook gedaan en werkt goed.

Wel ff in het boekje kijken welke poorten je kan gebruiken voor je raptors. Ik neem aan dat je niet raid 0+8 kan maken ofzo in die geest. :) mischien ook wel....

Maar zo heb ik het gedaan en het werkt als een zonnetje...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon de 3 disken aansluiten daar waar je wil. Natuurlijk moeten de 2 disken die je in RAID wil draaien aan dezelfde controller hangen. Vervolgens stel je in de BIOS van het mobo en de RAID controller zo in dat 1) de PC moet booten van de SATA, 2) de SATA als RAID moet werken, 3) de 2 disken in RAID0 moeten draaien. Vervolgens installeer je Windows op de gebruikelijke manier met de driver-floppy :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 23-02-2005 13:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
chucky666 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 13:45:
[...]

ik persoonlijk zou ze aan de nforce hangen en de silicon uitgeschakeld laten staan.
Ik doe ze gewoon op de Nvidia Controller op de sata1, sata 2 en sata3 poortjes en zet de sata1 en sata2 in een raid0 en sata3 gaat van mijn mp3tjes smullen.

Ik heb de handleiding gelezen en daarin zie ik dat het enige verschil tussen de Silicon en de Nvidia de vormen van RAID die worden ondersteund zijn. De Nvidia ondersteund RAID0, RAID1, RAID0+1, JBOD, terwijl de Silicon RAID0 , 1, 10, 5 en JBOD ondersteund. En heb verder nergens wat gevonden over welke beter zou zijn, of duidelijke verschillen tussen beide in snelheid en prestaties, of mis ik duidelijk iets ... _/-\o_

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nee, je mist niks :) De verschillen in prestaties kun je het beste zelf oordelen, want dat kan per systeemconfig verschillen (controller, disken, instellingen, drivers, etc). Dus gewoon even een tijdje op de ene controller draaien en onderwijl testjes en benchmarks uitvoeren. Vervolgens doe je hetzelfde op de andere controller :)
Pagina: 1