Toon posts:

HDD 200GB Partitie lukt niet Win XP Install

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey

Ik heb een nieuwe hdd 200GB, als ik Win XP wil installeren en hij om partities maken vraagt staat er maar 131GB :S

Vind dit wel heel erg vreemd, is 131GB het maximum bij NTFS ofzo? :S Heb hier weinig verstand van.

Mn jumper staat op: CS Enabled

Kan ook op DS Master en is is nog iets met Cap Limit ?

Moet ik een extra jumper op dat cap limit zetten om de volledig 200GB te krijgen ?

Alvast bedankt!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-03 00:05

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Windows XP zonder SP2 kent idd een maximum van 132 Gb per partitie. Als je toch een grotere partitie gaat maken loop je een grote kans op data verlies.

De oplossing in mijn ogen:

Een CD-tje met SP2 slipstreamed, dan zouden je problemen opgelost moeten zijn.

Hier vind je de slipstream tutorial. (Met nog wat extra's)

Powered By C8H10N4O2

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:22
Alleen al SP1 is ook genoeg hoor Kluk-Kluk, @TS: kijk eens wat voor Windows XP CD je hebt, CD zonder SP --> Nieuwe CD zien te bemachtigen of slipstreamen

Met SP --> Wat voor merk HD + moederbord heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor snelle reacties

ik heb een Maxtor Diamond 10 hdd en AS Rock K7S8X mobo

bvd

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:22
Zou gewoon moeten werken dus kijk toch echt maar eens je Windows CD na :)

Verwijderd

Topicstarter
Uhm het is al een aardig oude cd.

Kan ik niet win xp installeren op mn 131 gig disk dan ff alle updates draaien van winxp en dan met partition magic de rest van mn 200 gig terug halen? :9

Zo nee, hoe kan ik het dan fixen met dat MaxBlast van maxtor, moet ik dan win xp eerst installeren?

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 22:35
ik heb ook een maxtor, en ik moest een big drive enabler registry hack uitvoeren, je vind dat op de site van maxtor...

Verwijderd

Topicstarter
Mayco schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 20:08:
ik heb ook een maxtor, en ik moest een big drive enabler registry hack uitvoeren, je vind dat op de site van maxtor...
mhh ik heb er idd iets over gelezen.

als ik het goed begrijp heb jij dus eerst win xp geinstalleerd ? op 128 of 137 gig ? en toen ff die tool van maxtor gedraaid

en toen zag je de volledige 200gig ?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

waarom wil je trouwens xp op een partitie zetten van 200 GB :?
hak hem dan in 2 of 3 stukken, en dan zal het waarschijnlijk ook zo zijn dat ie helemaal ziet :?
zo was het bij mij tenminste wel en heb ook geen sp op me xp cd staan.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Nielson
  • Laatst online: 21:43
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 20:06:
Uhm het is al een aardig oude cd.

Kan ik niet win xp installeren op mn 131 gig disk dan ff alle updates draaien van winxp en dan met partition magic de rest van mn 200 gig terug halen? :9
Waarom zou je uberhaupt op je systeemschijf één partitie van 200GB willen ? Maak gewoon een 20GB partitie aan voor je Windows isetup, installeer daarna SP2 en maak dan via het schijfbeheer een extended partitie aan in de vrije ruimte. Let wel op dat mocht je Windows eens opnieuw willen installeren op de eerste partitie deze eventueel je data op de tweede partitie kan verminken zolang je geen SP1 of hoger gebruikt.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een 200 Gb Harddisk. In mijn bios gaf maar 137,5 aan. Windows neemt dit simpelweg over. Gelukkig gebruik ik voornamelijk Linux en die zegt netjes dat je 200 Gb hebt. _/-\o_

Probeer dus eens met Knoppix ofzo te booten en run dan fdisk om je harddisk in te partitioneren. Als je dan je windows install doet ziet ie netjes je aangemaakte partitie.

Verwijderd

Topicstarter
Uhm ik heb geprobeerd tijdens installatie mn 131 gig op te delen maar ik kreeg er niet meer bij.

Ik denk dat ik maar ff Nielson's raad op volg, en SP1 installeer (SP2 haat ik :P)

iig bedankt iedereen!

Verwijderd

SP1 of SP2 voor XP is onzin (oké het werkt mss in 1x dan) maar werkt zelfs met Win 2k,
je moet alleen weten hoe: zoek op 'enable large lba' voor aanpassing in het register.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 20:27 ]

• Nielson
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 20:21:
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een 200 Gb Harddisk. In mijn bios gaf maar 137,5 aan. Windows neemt dit simpelweg over. Gelukkig gebruik ik voornamelijk Linux en die zegt netjes dat je 200 Gb hebt. _/-\o_

Probeer dus eens met Knoppix ofzo te booten en run dan fdisk om je harddisk in te partitioneren. Als je dan je windows install doet ziet ie netjes je aangemaakte partitie.
Als je met een ander programma die 200GB partitie aanmaakt terwijl je geen SP1 of hoger gebruikt heb je gewoon kans op data corruptie, dit is dus geen goede work around. Windows neemt trouwens die 137 GB niet automatisch over van je bios, maar loopt toevallig gewoon tegen dezlefde limtiet aan.

• Nielson
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 20:24:
SP1 of SP2 voor XP is onzin (oké het werkt mss in 1x dan) maar werkt zelfs met Win 2k,
je moet alleen weten hoe: zoek op 'enable large lba' voor aanpassing in het register.
Dat klopt, maar dan heb je nog steeds kans op data corruptie, zie ook dit KB artikel.
Warning Data corruption may occur if either of the following conditions is true:

• You use this registry value to enable 48-bit LBA support in the original release version of Windows XP Home Edition or of Windows XP Professional.

• You install an earlier version of Windows on a disk partition that was previously created by a 48-bit aware operating system, such as Windows XP SP1. And that disk partition is equal to or larger than the current addressable limit of 137 GB.
offtopic:
Sorry voor het twee keer achter elkaar posten.

[ Voor 8% gewijzigd door Nielson op 22-02-2005 20:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, maar waar kan ik schijfbeheer vinden? B)

Verwijderd

Nielson schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 20:25:
[...]

Als je met een ander programma die 200GB partitie aanmaakt terwijl je geen SP1 of hoger gebruikt heb je gewoon kans op data corruptie, dit is dus geen goede work around. Windows neemt trouwens die 137 GB niet automatisch over van je bios, maar loopt toevallig gewoon tegen dezlefde limtiet aan.
Datacorruptie heb ik zelf geen last van gehad iig. Dat windows dat niet uit de bios haalt zal wel. Ik vond het gewoon erg toevallig, maar dat is verder ook niet belangrijk... :)

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 20:30:
Deze computer -> rechtsklikken -> beheren
Dan iets naar beneden

• Nielson
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 20:30:
Start -> Uitvoeren -> Diskmgmt.msc
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 20:33:
[...]

Datacorruptie heb ik zelf geen last van gehad iig. Dat windows dat niet uit de bios haalt zal wel. Ik vond het gewoon erg toevallig, maar dat is verder ook niet belangrijk... :)
Ligt ook wel voor de hand om die conclusie te trekken, maar in principe werkt XP met zijn drivers net zo buiten de bios om als Linux, 't is dus alleen dat die driver van de originele XP die grote schijven niet standaard ondersteunt.

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 22:35
het probleem is dat als je al een tweede partitie hebt, die buiten die 137 gb grens ligt, dat die dan wordt gewist als je windows installeerd... is dat met sp2 gefixt (dus dat je die big drive enabler niet moet doen)?

Verwijderd

install xp op de 131

daarna install sp2

en vergroot de partitie met pq magic of disk manager...

en dan is die de volledige grote ...

werkte bij mij ook

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-02 23:51

Jimbolino

troep.com

waarom zou je uberhaupt een partitie van 200gb willen?
je kan er beter 1 van 10gb maken, dan windows updaten en dan de rest paritioneren als data/opslag schijf.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

ja dat ga ik de volgende keer ook doen ..

1 partie van 30 gb voor windows en tools en de andere 170 voor ZOOI.. plaatjes muziek en films.

voordel van paritie van 30 gb is de back-up..
dan maakt die alleen back-up van windows..

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-02 23:51

Jimbolino

troep.com

ja of als je windows opnieuw erop wil zetten, hoef je niet alles te backuppen, alleen maar wat bestanden van c: naar d: te zetten...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• draismatic
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-11-2023
Had eerst hetzelfde probleem, vrij frustrerend.
Maxtor heeft er een gouden programma voor gemaakt:

Als installeren xp niet lukt: http://www.maxtor.com/por...rd%20Drives&downloadID=57

Dit zorgt ervoor dat je xp wel gewoon kan installeren, let wel op dat je eerst een diskette maakt, in je bios je floppy op primary boot zet. Dan MaxBlast installeert, vervolgens opnieuw opstart zonder de diskette erin èn in je bios je HDD-0 op primary boot zet.

Dan om het 137 gb probleem op te lossen:

http://www.maxtor.com/por...oadID=11&displayEULA=true
Onderaan op "I agree" klikken, de rest wijst zich vanzelf.

Succes!

Verwijderd

wat doet dat maxblast dan percies want ik heb gewoon xp kunne instaleren..
Pagina: 1