Hoe ziet de PC van de toekomst er uit

Pagina: 1
Acties:
  • 787 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 11:30

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Topicstarter
Als men nu een plaatje van een mogelijke computer in 2000 bedacht in 1970 pakken lacht men zich rot.
Creeer wat humor voor je kinderen en bedenk de computer voor 2030. serieus graag dat waren ze in 1970 ook.

omdat ik de eerste ben laat ik maar beginnen.

De vader voor de PC in 2030 de pocket pc.
Onderweg is er niks makkelijkers dan de ppc. met een aardig groot scherm genoeg om in je 1tje film te kijken. klein genoeg om in je binnen zak te stoppen en gewoon mp3s te luisteren. groter of kleiner is onhandig.
komt men thuis (of waar dan ook) maakt men draadloos een snelle verbinding met een terminal
en heb je je pocket pc desktop in normaal formaat.
Altijd je persoonlijke zooi bij de hand.

iemand aanwerking opmerking?

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26203

Toekomst: Geen pc meer maar alleen een scherm zo dun als papier.
Vinger afdruk herkening. En je windows omgeving word geladen via het internet rechtstreeks van de product maker af. Al dan niet microsoft.

Dus overal waar je bent heb je de mogelijkheid om je eigen computer te krijgen. Met alles d'r op en d'r aan. Software kopen via internet en het staat ala de minuut op je desktop.
Spraak herkening voor een groot deel van de toepassingen.

Breedband verbinding van een paar 1000mbit.

Welkom in 2030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:32
Ik sprak laatst met een mens-machine-researcher van Philips, die stelde dat binnen enkele jaren alles IP-based is geworden, dat dus alles via internet mogelijk is.

Beleving van gevoel, geur, emoties, liefde, ... Alles wordt mogelijk volgens hem.

Ik sta daar wat sceptischer tegenover, maar we zullen zien he... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103538

Bestanden worden steeds groter, harde schijven van meer dan 500GB zijn relatief low-end en de meeste thuiscomputers hebben meerdere terabytes aan opslag. Optische opslag zoals wij het kennen bestaat niet meer, alles gaat holografisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Blabla alles groter en sneller enzovoorts. Uiteraard, dat lijkt me niet meer dan logisch.

Ik vind dit filmpje van Apple nog steeds een aardig toekomstbeeld. Het filmpje is al enkele jaren oud, maar getuigd van grote visie.
Apple Knowledge Navigator

[ Voor 14% gewijzigd door Noork op 22-02-2005 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:32
Ja, dat holgrafische verhaal... Daar heb ik het vrijdagavond met andere mensen over gehad, en volgens één van hen heeft Philips al een prototype afgewerkt van een 3D-monitor.

Het is een gewone monitor, met een techniek die er m.b.v. spiegels en 3D-simulatie voor zorgt dat je een bepaald beeld uit 9 verschillende hoeken kan bekijken.
Groot voordeel: het apparaat kan bestaande games en films zelf herberekenen naar 3D-weergave, hij heeft zelf "Pirates Of The Carribean" in 3D zitten kijken. Schijnt erg vet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23047

Misschien wordt tegen die tijd de biochemische computer, die al tijdje in ontwikkeling is, overal gebruikt. Of misschien wel dat ie geimplanteerd wordt in onze hersenen waardoor wij in onszelf een supercomputer dragen en dat als we in de buurt van een scherm komen automatisch een beeld zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52990

Ik hoop voornamelijk op meer interactie met de p.c
Tegen die tijd is virtual reality hopelijk sprongen verder.Een vloer waar je oneindig alle kanten op kan lopen,super lichtgewicht vr-brillen e.d.
Er word nu aan gewerkt,hopelijk is het tegen die tijd perfect.
(s'avonds in het bejaardenhuis in een spelletje lekker rondrennen tussen huizehoge paddestoelen a la mario 8) )

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 52990 op 22-02-2005 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik denk dat we eerder ene computer zijn dan een computer hebben. Er is al een pacemaker die kan sms-en (naja zoiest) Straks mogen we enkel producten kopen met de goede voedingsstofffen erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

daft_dutch schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 18:29:
Als men nu een plaatje van een mogelijke computer in 2000 bedacht in 1970 pakken lacht men zich rot.
Als je op dat bekende plaatje van die grote machine met dat 'roer' doelt: die is fake. Bovendien is de algemene gedachte erachter onjuist: je kan uit de jaren '70 ook voldoende voorspellingen vinden die best lijken op wat we hebben. Het idee dat men vroeger geen idee van de toekomst had is volstrekt ongegrond en wordt door het verleden gelogenstraft, als je maar verder zoekt dan de grappige citaten en plaatjes die mensen je aanbieden. Veel ontwikkelingen zijn al lang voor totstandkoming beschreven, met een nauwkeurigheid die eerder ontzag dan een lachbui opwekken. Helaas worden alleen de lachwekkende gekopieerd en verspreid.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 06-06 08:54
Die met het roer is fake. Wa dacht je van HAL, uit de film 2001? De datum daarvan lijkt me duidelijk vaststaan. Toch kun je daar ook best om lachen, die zaten er ook naast.
En nee, ik ga geen voorspelling doen. Anders wordt ik in 2030 gequote.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenstick
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2020

Greenstick

Groen als gras

Echte toekomst: men heeft een manier gevonden om het menselijke brein na te bootsen ;) Maar ik zou niet weten hoe lang dat gaat duren, dus hou ik het er maar op dat we in een wereld terecht komen waarin alle apparaten in één worden gecombineerd, en dus zal de PC zoals deze nu bestaat verdwijnen.

Denk maar aan barebones e.d., dat soort kastjes lijkt steeds minder op een "echte" computer :)

- 01000111 01101111 01010100 -
We love to think about the way things were,
but the time has come and I'm glad it's over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7727

daft_dutch schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 18:29:
Creeer wat humor voor je kinderen en bedenk de computer voor 2030. serieus graag dat waren ze in 1970 ook.

omdat ik de eerste ben laat ik maar beginnen.

De vader voor de PC in 2030 de pocket pc.
Onderweg is er niks makkelijkers dan de ppc. met een aardig groot scherm genoeg om in je 1tje film te kijken. klein genoeg om in je binnen zak te stoppen en gewoon mp3s te luisteren. groter of kleiner is onhandig.
komt men thuis (of waar dan ook) maakt men draadloos een snelle verbinding met een terminal
en heb je je pocket pc desktop in normaal formaat.
Altijd je persoonlijke zooi bij de hand.

iemand aanwerking opmerking?
2030? en je begint over mp3? wie zegt niet dat er dan veel andere bestandsvormen zijn in welke vorm dan ook? kan veel gebeuren in 25 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

Ik zie hele leuke tablet PC's, net als bij Startrek. En inderdaad zoals Xiphy zegt dat je via internet je eigen desktop op alle PC's kan toveren. I.v.m. piracy wordt alle software gehuurd, bijv. Windows voor $5 per maand.

-edit-
Ook zie ik de koperbanen op printplaten verdwijnen en vervangen worden door optische verbinding.

[ Voor 25% gewijzigd door TheBorg op 22-02-2005 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
In 2030 lijkt het me dat we inmiddels van de huidige single of dual proc systemen af zijn. Quantum mechanics is inmiddels om de hoek komen kijken door de immer kleiner wordende deeltjes. Een processors dat gebruikt maakt van deze QM eigenschappen lijken mij zeker niet onmogelijk. Massive parralel computing is de toekomst. Honderden rekenunits werken samen aan een task, digitaal papier is gemeengoed en mbv een implantaat(ook opplakbaar verkrijgbaar) kan men de 'muis' cursor bedienen.

Batterijen zijn inmiddels vervangen voor methaan/waterstof canisters met microscopische (straal/rotary) motoren die de nodige energie opwekken, zoveel dat je met een draagbaar systeem, (waarbij de 'monitor' net als bij een apacheheli piloot gewoon aan je bril oid vast zit) minstens een hele dag mee kan. Het draagbare systeem, is meer dan alleen een PC(en slechts ter grootte van een PDA, met de opslagcapaciteit van een beschaafde fileserver door een nieuwe opslag techniek): Het is een afstandsbediening voor apparaten in huis (al dan niet via internet zodat je de magnetron kan aanschakelen nog voor je thuis bent, en je warme hap klaar is als je aankomt), je telefoon(al dan niet met video verbinding zo je blieft) je workstation/werkplek alsmede een identificatie middel: Voor je auto, je huis, de overheid. Er nl. zit een vinger afdrukscanner op: Ook om je aan te melden op je systeem of op internet.

Uiteraard kan alles met spraak bediend worden, maar ook zit er een minikeyboard bij dat op je onderarm gedragen kan worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Rey Nemaattori op 22-02-2005 23:23 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

"And in the future everybody is interconnected using brainputers and datatransponders .... until some punk shuts it all down".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 11:30

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Topicstarter
inderdaad wat voor energie het apparaat gaat eten is ook interesant.
waterstof of mischien alcohol

en Ja sorry dat van die MP3's is inderdaad stom om te zien.

[ Voor 25% gewijzigd door daft_dutch op 23-02-2005 00:46 ]

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 18:07

Servowire

prutser:~#

Hoe ziet de computer er uit.... Ik denk dat het niet meer terug te herkennen is als 'PC' zoals we dat nu kennen..... Zelfs mijn telefoon kan meer dan een PC uit 1995...Koelkasten op CE en tabletPC's bestaan al lang...

Over 10 jaar? Als we doorontwikkelen bevat alles wel een 'computer' denk aan dat de TV/Telefoon/Fax/PC/ Rest van apparatuur komt te vervallen in 1 product.

Zolang we maar niet gaan implanten in ons lichaam, dan trek ik me terug :)

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ik denk dat we een tweedeling moeten maken tussen puur functionele rekenmachines en geintegreerde logica. Ik verwacht namelijk niet dat het huidige beeld van een serverruimte vol lawaaischoppers zal veranderen, zelfs niet nadat de quantum computer zijn intrede doet. Dat is ook helemaal niet nodig, want ruimte is er. De huidige trend naar massively parallel computing zal zich voortzetten, maar ook op een gegeven moment ophouden: het idee van een "thread" zal over een jaar of 20 allang tot de geschiedenis behoren, en dan gaan we met z'n allen weer terug naar sequential computing.

De doorsnee computer van tegenwoordig zal langzamerhand een multimedia machine worden, waarna de term Personal Computer eigenlijk niet meer van toepassing is. Dat zien we nu eigenlijk al een klein beetje met de populaire SFF all-in-one media stations. Het steeds meer integreren van electronica kan nog een poos doorgaan, totdat we in een soort Minority Report wereldje leven.

ben het verder met Rey Nemaattori eens :)

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
Servowire schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 00:57:
Zolang we maar niet gaan implanten in ons lichaam, dan trek ik me terug :)
Als het betaalbaar word voor jan en alleman en het behoorlijk bugvrij is sta ik vooraan... vooral de zintuigen opwaarderen lijtk me wel wat..scherper kunnen zien...beter kunnen horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Een quantumpc ingebouwd in je hersenen waardoor je over een ongekende rekencapaciteit en opslagruimte beschikt, gecombineerd met bionische zintuigen waardoor je kan horen en zien in alle geluids- en lichtfrequenties, je zo goed kan ruiken als een hond, zo goed kan proeven als een haai en over een radar- en sonarsysteem beschikt. Een projectiesysteem tussen je ogen waarmee je beelden haarscherp op elk oppervlak kan projecteren. Microrobots in je bloedbaan die zelfstandig wonden en ziektes kunnen genezen en over een portie stamcellen beschikken om kapotte lichaamsdelen en -organen te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18
TheBorg schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 23:19:
Ik zie hele leuke tablet PC's, net als bij Startrek. En inderdaad zoals Xiphy zegt dat je via internet je eigen desktop op alle PC's kan toveren. I.v.m. piracy wordt alle software gehuurd, bijv. Windows voor $5 per maand.
-edit-
Ook zie ik de koperbanen op printplaten verdwijnen en vervangen worden door optische verbinding.
Heb je de inflatie over 25 jaar ook meegenomen? :P

Over 2030 gesproken, de eerste hamvraag zou zijn: Bestaat GoT dan nog wel?
Als die dan nog bestaat zou het prachtig zijn, als je dit topic zou kunnen teruglezen, of nog wat
oudere topics. Zit je daar topics te lezen van 30 jaar oud 8)7

Technologie @ 2030:
Ruimtereizen zullen voor het normale publiek beschikbaar zijn, maar zal nog steeds wel redelijk wat
kosten. Immers er is in de laatste 30 jaar niet veel veranderd aan de manier van voortstuwing, en veel
verandering in de komende 30 jaar verwacht ik daar ook niet in. Toch zullen de ruimtevaartuigen aanzienlijk kleiner zijn, uit een nieuw te verreizen sterk en licht materiaal (nog sterker dan Tritanium), en zal dus het brandstof verbruik tot een minimum dalen. Wellicht worden de ruimtevaartuigen van
2030 gewoon voorzien van een standaard Kernfusiemotor en een ionenmotor voor in de ruimte.

Wat computers betreft, zul je geen toetsenbord meer nodig hebben, je computer zal gewoon spraakherkenningssoftware draaien en je kunt de computer in principe alle commando's geven.
Dus je zegt dan "Open de muziekdatabase" en speel af "jaren 80 hit Carly Simon - Your so Vain",
de computer herkend dat, zet automatisch de versterker aan en speelt het nummer af.
Luidsprekers zul je ook niet meer in huis hebben, althans geen zichtbare. Alle luidsprekers worden
dan compleet afgewerkt in de muren van het huis, incl. de subwoofers. Zodra het liedje klaar is gaat de versterker automatisch uit. Maar je kunt je computer ook opdracht geven om willekeurig muziek
te spelen, hij stopt dan pas als jij het zegt.

Ik denk dat de Startrek technologie, wat betreft de computerinteractie aardig overeen zal komen met
de werkelijkheid van 2030.

[ Voor 6% gewijzigd door Snowwie op 23-02-2005 12:16 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 06-06 08:54
silentsnow schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 07:36:
Ik denk dat we een tweedeling moeten maken tussen puur functionele rekenmachines en geintegreerde logica. Ik verwacht namelijk niet dat het huidige beeld van een serverruimte vol lawaaischoppers zal veranderen, zelfs niet nadat de quantum computer zijn intrede doet. Dat is ook helemaal niet nodig, want ruimte is er. De huidige trend naar massively parallel computing zal zich voortzetten, maar ook op een gegeven moment ophouden: het idee van een "thread" zal over een jaar of 20 allang tot de geschiedenis behoren, en dan gaan we met z'n allen weer terug naar sequential computing.
2025 Sequential computing? Het zou me hogelijk verbazen. Waarom geef je 99% van je processing power op? Tegen die tijd heb je honderden cores. Vergeet niet, de menselijke hersenen zijn ook geen single-core design, en alle supercomputers waren parallel. Multimedia is embarrassingly parallel, net zoals spraakherkenning en beeldherkenning.
De warmte productie van een sequential design is ook vele malen hoger. Wil je een PC met 1 CPU van 10 kW? Dan kun je een krachtstroom aansluiting gebruiken, of een waterstofgaansluiting.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Misschien dat er dan ook wel computers zijn in de vorm van een soort van virussen die in het lichaam worden geïnjecteerd. Beelden kunnen direct naar de hersenen worden gezonden en een soort van nanobots creeëren in je lichaam een GPS-ontvanger, opslagmedia, rekencapaciteit, enz. Het is niet zo dat we die rekencapaciteit direct kunnen gebruiken maar die wordt gebruikt door de computer die ons van alle mogelijk informatie voorziet. We kunnen ook makkelijk communiceren via het internet. Dus een soort van vriendelijke variant van de borg. Er is ook al een soort van virtual wereld, maar deze is nog steeds makkelijk te onderscheiden van de echte wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Anoniem: 10358 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 15:12:
Misschien dat er dan ook wel computers zijn in de vorm van een soort van virussen die in het lichaam worden geïnjecteerd. Beelden kunnen direct naar de hersenen worden gezonden en een soort van nanobots creeëren in je lichaam een GPS-ontvanger, opslagmedia, rekencapaciteit, enz. Het is niet zo dat we die rekencapaciteit direct kunnen gebruiken maar die wordt gebruikt door de computer die ons van alle mogelijk informatie voorziet. We kunnen ook makkelijk communiceren via het internet. Dus een soort van vriendelijke variant van de borg. Er is ook al een soort van virtual wereld, maar deze is nog steeds makkelijk te onderscheiden van de echte wereld.
Nanotechnologie? :?

Mijn YouTube Channel

• DeMoN
  • Laatst online: 13-04 17:53

DeMoN

Pastafari

Anoniem: 78739 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 12:09:
Een quantumpc ingebouwd in je hersenen waardoor je over een ongekende rekencapaciteit en opslagruimte beschikt, gecombineerd met bionische zintuigen waardoor je kan horen en zien in alle geluids- en lichtfrequenties, je zo goed kan ruiken als een hond, zo goed kan proeven als een haai en over een radar- en sonarsysteem beschikt. Een projectiesysteem tussen je ogen waarmee je beelden haarscherp op elk oppervlak kan projecteren. Microrobots in je bloedbaan die zelfstandig wonden en ziektes kunnen genezen en over een portie stamcellen beschikken om kapotte lichaamsdelen en -organen te vervangen.
Juist.. hier zat ik ook mee in mijn hoofd.. om kippenvel van te krijgen :D
Alleen denk ik niet dat dit al in 2030 zo ver is. De techniek zal er wel in de buurt zitten maar op grote schaal zal het dan nog niet allemaal toegepast worden :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

DeMoN schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 12:31:
[...]
Juist.. hier zat ik ook mee in mijn hoofd.. om kippenvel van te krijgen :D
Alleen denk ik niet dat dit al in 2030 zo ver is. De techniek zal er wel in de buurt zitten maar op grote schaal zal het dan nog niet allemaal toegepast worden :)
Er zou een wetgeving moeten komen om deze technologie aan banden te leggen, anders zal de kloof tussen arm en rijk nog vergroten. Rijken zouden door hun intelligentie, kennis, waarnemingsvermogen en bijna perfecte gezondheid meer nut hebben voor de maatschappij waardoor ze nóg rijker worden en zichzelf nóg meer kunnen upgraden. Of er zou een cyberwar kunnen uitbreken waarin je mensen kan uitschakelen mbv virussen of electromagnetische straling.

• DaannO
  • Laatst online: 01-03 22:15
Anoniem: 103538 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 18:47:
Bestanden worden steeds groter, harde schijven van meer dan 500GB zijn relatief low-end en de meeste thuiscomputers hebben meerdere terabytes aan opslag. Optische opslag zoals wij het kennen bestaat niet meer, alles gaat holografisch.
of nanoooo ik zie daar echt grote potentie in eigenlijk _/-\o_

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Mja en minimaal 500 GB in 2030 is ook wel ERG WEINIG btw.

Hitachi heeft nu al een flinke tijd 400GB schijven... :)

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

DeMoN schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 16:54:
Mja en minimaal 500 GB in 2030 is ook wel ERG WEINIG btw.

Hitachi heeft nu al een flinke tijd 400GB schijven... :)
Ik denk dat de meerderheid van de mensen genoeg zal blijven hebben aan een besturingssysteem, een office-pakket en wat andere programma's. Wat media betreft is een MP3 van 5 MB niet meer te onderscheiden van CD-kwaliteit en voor video zal alles misschien on-demand interactieve HDTV via de kabel zijn, ik denk dat je hier geen TB voor nodig hebt.

Edit: Aan de snelheid van opslagmedia mag wel eens gewerkt worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 24-02-2005 17:04 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Anoniem: 78739 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 17:02:
[...]
Ik denk dat de meerderheid van de mensen genoeg zal blijven hebben aan een besturingssysteem, een office-pakket en wat andere programma's. Wat media betreft is een MP3 van 5 MB niet meer te onderscheiden van CD-kwaliteit en voor video zal alles misschien on-demand interactieve HDTV via de kabel zijn, ik denk dat je hier geen TB voor nodig hebt.

Snelheid is idd een groot probleem van de huidige optische devices.
Er zal trouwens ook een keer een universele vervanging voor de 3,5" diskette mogen komen. Die uiteraard ook gewoon backwards compatible is met de huidige diskette's. Alleen blijkt dat nogal moeilijk te zijn.
Of misschien sterft de flop toch wel helemaal uit en wordt alles via USB Flash dingseltjes gedaan. Of miniminimini HDD's zoals je nu kan zien bij de iPod.

• DaannO
  • Laatst online: 01-03 22:15
maarre waarom grote opslag en niet zegmaar extreem kleine bestanden als je vat wat ik bedoel?!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 15:02
Er zijn nu al veel pc's zonder floppydrive, met een USB stick kun je tegenwoordig op alle moderne pc's terecht.
Over de toekomst:
Thuis een centrale pc die verschillende dingen doet binnenshuis (beveiliging, energie, ontspanning, communicatie etc.)
en een mobieltje met de mogelijkheden van een laptop door een opvouwbaar scherm om overal te kunnen werken. (tevens functies voor tel(/video)foon, camera, GPS/navigatie etc)

Verder denk ik dat tegen die tijd de spraakherkenning eindelijk goed zal functioneren en het toetsenbord voor een groot deel zijn functionaliteit heeft verloren, de computer zal niet zozeer een apparaat meer zijn die op een kamertje in huis staat met een monitor erbij maar een apparaat dat communiceert met onderdelen in huis. Op de tv, koelkast, gameconsole etc zal deze de nodige gegevens kunnen weergeven.

Nog 10 jaar later is de AI eindelijk voldoende ontwikkeld om de wereldheerschappij over te nemen door alle koelkasten te vergrendelen waardoor de hele wereldbevolking verhongert })

//edit
DaannO schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 17:09:
maarre waarom grote opslag en niet zegmaar extreem kleine bestanden als je vat wat ik bedoel?!
Omdat er maar een beperkte hoeveelheid informatie in een bit gaat (0 of 1) zal het moeilijk zijn om hier veel efficienter mee om te gaan. En waarom zou je als de opslagruimte voorhanden is? Op dit moment wordt er ook al veel minder efficient geprogrameerd dan 20 jaar geleden, men vindt een goede opbouw, schaalbaarheid en onderhoudbaarheid belangrijker dan een beetje ruimte en snelheid.
Misschien wordt er ooit overgegaan naar een andere methode van opslaan dan binair maar dan is dit niet echt te vergelijken met de huidige methoden.

[ Voor 26% gewijzigd door ReallyStupidGuy op 24-02-2005 17:23 ]

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

DeMoN schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 17:08:
[...]
Niet alleen bij optische, maar ook bij magnetische devices.

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Moederborden met de volgende eigenschappen:

1.) socket voor cpu
2.) socket voor gpu
3.) sockets voor (gedeeld) geheugen voor de de cpu en gpu
4.) socket voor de chipset (south- en northbridge in één)
5.) opslag met bewegende onderdelen gaat eruit, een nieuwe (socket) versie van flashgeheugen vervangt de hdd's

Alles wordt dus socket (uitbreidbaar) en plat omdat er geen sprake meer is van slot-oplossingen (PCI, AGP, PCI-Express en dergelijke oplossingen gaan er helemaal uit). Er is ook geen extra ruimte meer nodig voor de hdd's.

Uiteindelijk wordt alles zoals laptops er nu uitzien maar dan kleiner, het formaat portable DVD-speler wordt het ongeveer voor kachtige computers.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
De vraag is juist wélk apparaat we tegen dan de "computer" gaan noemen. Volgens mij gaan we juist afstappen van één machine voor zowel tekstverwerking, films, audio,...

We krijgen een (draadloos) netwerk tussen zowat elk elektrisch apparaat. Iedereen heeft een klein bakje met een (in onze ogen) gigantische opslagcapaciteit waarop al je persoonlijke data kan bewaard worden (films, audio, documenten maar ook bijvoorbeeld medische- en identiteitsgegevens). Dat bakje heeft vanzelfsprekend ook pda-eigenschappen, zodat je alle data mobiel kan bekijken, maar enkel als er geen "terminal" naar believen in de buurt is.
Het apparaatje fungeert ook als persoonlijke assistent: het maakt je attent op geschikte terminals in de omgeving, en neemt een aantal "simpele" taken op zich: het houdt je agenda bij, steekt het licht aan in je omgeving, ... en je kan ermee communiceren op allerhande manieren: telefoon, videofoon, mail,… Ook vervult het de functie van fototoestel/videorecorder en opnameapparaat.

Op allerhande plekken zul je plekken hebben waar je op kan "inloggen"met je bakje op een "terminal" zodat je bijvoorbeeld op de trein je eigen films kan bekijken op het voorgemonteerde scherm in de zetel voor je. Je apotheker zal uit die opslag kunnen uitlezen voor welke medicijnen je allergisch bent, je stereoketen welke muziekje wil, een kader welke schilderijen je graag ziet... Een koelkast kan doorgeven wat ze laatste bestelde, een auto dat ie dringen nieuwe olie nodig heeft...

In de woonkamer bijvoorbeeld een "terminal" met een bijzonder groot scherm en een goeie luidsprekerset. Op kantoor één met een toetsenbord (dat imho niet volledig vervangen kan worden door bijv spraaktechnologie). Op toilet een kleintje waarmee je kan "bellen" om toiletpapier en tijdens het schijten een filmpje kan genieten.
Je persoonlijke bakje kan je voor al die apparaten als een soort afstandbediening gebruiken, zover nodig.

Kortom; imho krijgen we een centraal persoonlijk opslagmedium met interface, gelijkend op de huidige pda met daar rond en hoop terminals die de data uit je toestelletje op verschillende manieren kunnen gebruiken (aanvullen, uitlezen, weergeven)

Het woord "computer" of "pc" zal verdwijnen samen met de (vroeger vooral) grijze bak die naast eens scherm staat met een toetsenbord ervoor.
Imo zien we nu al die evolutie: voor digitale TV spreekt men van set-top boxes die eigenlijk gebaseerd zijn op pc-technologie; we hebben gameconsoles, die eigenlijk pc's zijn; we hebben automaten voor bijvoorbeeld treintickets, geld afhalen etc, die eigenlijk gewoon pc's zijn, we hebben zelfs ovens, lampen, kachels, koffiezetten, ... allemaal met pc-technologie (kijk maar 'ns in het huis van de toekomst.)

Alleen moeten we tegen dan echt van het woord terminal af, dat klinkt zo '80 ;), ...

• Snowwie
Anoniem: 78739 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 17:02:
[...]
Die snelheid is wel voldoende, ik heb liever meer bandbreedte (en uiteraard zonder datalimiet).

...dus niet dat 8 mbit wat we nu hebben, maar gewoon 500mbit :)

Mijn YouTube Channel

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:04
Ik vraag mij soms toch af hoe dat nu allemaal moet gaan lopen enz., want als over 25 jaar iedereen een supercomputer thuis heeft staan, is iedereen dus ook in staat de encrypties van tegenwoordig binnen no-time te kraken. Misschien hebben die dat grotendeels geen waarde meer, maar toch, ik veel gevallen kan het lastig zijn. Daarbij denk ik wel dat in 2030 nog niet de grens bereikt zal zijn kwa snelheid. Als die grens wel bereikt wordt, is het dan niet helemaal onmogelijk om bv encrypties e.d toe te passen ?

Verder mag van mij de snelheid van hdd omhoog, schiet nu niet op. Hoeveel jaar zitten we al niet aan dat 7200 rpm ? Ben wel benieuwd naar wat de toekomst ons zal brengen :), zelf zou ik bovengenoemde VR ruimte wel ergg mooi vinden :D !

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

In 2030 zal men misschien werken met DNA-technieken omdat men daar nu in de laboratoria mee bezig is. Naar het schijnt duurt het ong. 10-30 jaar totdat de technologie die in laboratoria wordt bedacht productierijp is, dus de computers in 2030 zijn misschien gemaakt met dezelfde technologie die men heden ten dage in laboratoria uitvindt. Dat zouden dan dus DNA-computers zijn. De miniaturisering van de huidige chips schijnt over 10-15 jaar op atoomniveau te zijn aanbeland waardoor de miniaturisering niet meer verder kan dus ik ben benieuwd wat men daar aan gaat doen. Wel bestaat nog de mogelijkheid dat de banen en de spin van elektronen kunnen worden gebruikt om te rekenen. Ook zal de snelheidstoename van chips in de toekomst wellicht minder groot zijn dan tegenwoordig.
In 2030 zullen er natuurlijk zeer realistische landschappen in computergames op het scherm worden getoverd, wellicht wordt er dan met quads gerekend in plaats van met bits en moet je je computer naar de dokter brengen omdat een dna-gelpack verkouden is geworden. Elk huis zal wel een centrale computer hebben die alles regelt en met wie je kunt praten en files op de wegen bestaan niet meer omdat een groot deel van de bevolking nog maar enkele keren per maand naar zijn werk gaat, want veel mensen werken thuis via de computer,
Ik vraag mij soms toch af hoe dat nu allemaal moet gaan lopen enz., want als over 25 jaar iedereen een supercomputer thuis heeft staan, is iedereen dus ook in staat de encrypties van tegenwoordig binnen no-time te kraken. Misschien hebben die dat grotendeels geen waarde meer, maar toch, ik veel gevallen kan het lastig zijn. Daarbij denk ik wel dat in 2030 nog niet de grens bereikt zal zijn kwa snelheid. Als die grens wel bereikt wordt, is het dan niet helemaal onmogelijk om bv encrypties e.d toe te passen ?
De encryptie-methoden zullen gewoon worden aangepast aan de snelheid van de computers van die tijd. Wellicht zullen er nieuwe encryptiemethoden worden uitgevonden die veel moeilijker te kraken zijn met bijv. quantumcomputers.
Verder mag van mij de snelheid van hdd omhoog, schiet nu niet op. Hoeveel jaar zitten we al niet aan dat 7200 rpm ? Ben wel benieuwd naar wat de toekomst ons zal brengen :), zelf zou ik bovengenoemde VR ruimte wel ergg mooi vinden :D !
De snelheid van de harddisks gaat ook omhoog: er wordt immers steeds meer data op dezelfde platter samengeperst.

[ Voor 31% gewijzigd door Salvatron op 24-02-2005 22:52 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Anoniem: 115693

Ik denk dat we het meer en het Fotonisch domeine moeten zoeken :)
Dit zal vollgens mij wel de toekomst zijn omdat er vrij weinig is wat sneller dan het licht gaat.
vooral omdat ik laatst ergens gelezen heb (bron kwijt) dat het maken van fotonische chips met de zelfde proceduren kan dan het maken van de reeds bestaande. alleen zouden hier de stoffen worden aangepast (Duh)
dus: geen CPU meer die op electriciteit werkt maar op licht : :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:23

Mx. Alba

hen/die/zij

Mijn toekomstbeeld voor over 30 jaar, in snippets:

Papier-achtige beeldschermen, dus zonder backlight, veel vriendelijker voor het oog! Philips heeft nu al proto-typen van monochroom papierbeeldschermen, ik denk dat over 30 jaar full colour versies commerciëel verkrijgbaar zullen zijn.

Of misschien helemaal geen beeldscherm meer, maar een systeem dat met zwakke lasertjes het beeld direkt op je netvlies schrijft. Een dergelijk systeem is al met succes getest bij mensen met bepaalde soorten blindheid, door tekeningetjes met een vrij sterke laser direct op het netvlies te "printen", maar over 30 jaar is het vast verder ontwikkeld voor toepassing bij zienden.

Iris-scanners à la Minority Report zullen overal te vinden zijn. Paspoorten zijn (in de Westerse wereld) niet meer nodig, want je oog + internationale biometrische persoonsgegevensdatabase zijn je identificatie.

Quantum computing. Misschien nog niet 100% main-stream, maar in ieder geval bijvoorbeeld een quantum co-processor voor het moeilijke rekenwerk. Als gevolg daarvan zijn de nu bekende en vertrouwde data-encriptie-methonden hopeloos achterhaald, en vervangen door quantum-proof encriptie.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

bacterie schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 22:48:
Elk huis zal wel een centrale computer hebben die alles regelt en met wie je kunt praten en files op de wegen bestaan niet meer omdat een groot deel van de bevolking nog maar enkele keren per maand naar zijn werk gaat, want veel mensen werken thuis via de computer,
Dat lijkt mij een zeer boude uitspraak hoor! :) Als je om je heen kijkt, zie je dat er nu nog steeds veel huizen zijn die qua voorzieningen 20 à 40 jaar achterlopen. Over 30 jaar zal dat nog steeds zo zijn - dat wat nu het allermodernst is (bijvoorbeeld licht, gordijnen, verwarming, etc. allemaal met één afstandsbediening centraal bedienen, en dingen zoals centrale stofzuiginstallaties, geothermische of thermodynamische verwarming en zonneboilers) zal dan zeker wel mainstream zijn, maar nog steeds niet in alle huizen aanwezig.

Wat ik wel _hoop_ is dat over 30 jaar alleen nog maar nieuwe zeer zuinige hybride auto's verkocht worden.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
DeMoN schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 17:08:
[...]

Er zal trouwens ook een keer een universele vervanging voor de 3,5" diskette mogen komen. Die uiteraard ook gewoon backwards compatible is met de huidige diskette's. Alleen blijkt dat nogal moeilijk te zijn.
Of misschien sterft de flop toch wel helemaal uit en wordt alles via USB Flash dingseltjes gedaan. Of miniminimini HDD's zoals je nu kan zien bij de iPod.
LS-120?

Floppy's met 120mb opslag, maar in een drive waar ook oude brakke floppiesi n kunnen, en wat dacht je van ZIP? 750MB op een floppy is geen slechte prestatie, ware het niet dat door de opkomst van de CD brander Iomega zichzelf uit de markt prijsde door te hoge prijzen voor zip/jaz(oid?)drives.....
Snowwie schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 19:53:
[...]

Die snelheid is wel voldoende, ik heb liever meer bandbreedte (en uiteraard zonder datalimiet).

...dus niet dat 8 mbit wat we nu hebben, maar gewoon 500mbit :)
Vind je? Je moet wel een flinke raid array hebben wil je een beetje vlot zijn met je hdd's. Een spelletje opstarten duurt al gauw 30 seconden. Waarom? tja je hdd's kunnen niet meer dan 30-40mb/s lezen, terwijl je geheugen met GB/S werkt!!!

So far is de hdd de enige overgebleven bottleneck uit de jaren (pre-)tachtig, hoewel de opslag capaciteit ver 100 voudigd is, is de snelheid mischien verviervoudigd, de rest van de hardware gaat in middels ook 100'en keren zo snel.....

Tja traag internet is een kwestie van de kabelaars. xDSL kan gewoon iet hard dan 8/2mbit, kabel zou in theorie nog vele malen harder kunnen gaan, maar ja dat zou UPC en flinke bom geld kosten voor de misschien 10.000 ofzo tweakers de 24/7 gaan lopen leechen...
Vold schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 20:18:
Nou ja, je kunt met een snellere processor grotere(ie. meer bits :P) encrypties maken die net zo hard te kraken zijn :P
Vold schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 20:18:
Mja voor de workstations.
Mensen die wat minder kijken op herrie is er nog de 10k rpm raptors. Heb je behalve geen behoefte aan stilte ook geen behoefte aan geld in je protomonee, dan zou je 15k SCSI kunnen overwegen(liefst in een aso raid 5 opstelling of zo) je bent dan wel een paar duidend euro's armer, maar dan trekken je schijven wel meer dan 150mb/s sustained datatransfer :P
Anoniem: 115693 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 22:53:
Ik denk dat we het meer en het Fotonisch domeine moeten zoeken :)
Dit zal vollgens mij wel de toekomst zijn omdat er vrij weinig is wat sneller dan het licht gaat.
vooral omdat ik laatst ergens gelezen heb (bron kwijt) dat het maken van fotonische chips met de zelfde proceduren kan dan het maken van de reeds bestaande. alleen zouden hier de stoffen worden aangepast (Duh)
dus: geen CPU meer die op electriciteit werkt maar op licht : :D
Toch lijkt het me lastig alle koperbanen te vervangen voor optische varianten, zeker met al die hoeken...niet onmogelijk though..wel lastig en schok/breek gevoeliger, hoeweel dat op termijn opgelost kan worden :P
Mx. Alba schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 10:48:
Wat ik wel _hoop_ is dat over 30 jaar alleen nog maar nieuwe zeer zuinige hybride auto's verkocht worden.
Hangt een beetje af van het suc6 van de toyota prius(oid?), op zoch vinni khet geen mooie auto, hoewel ik als d'r een auto in mijn model uitkomt met dezeflde zuinige hybride technologie ik niet zal schromen deze te verkiezen boven een slurpend model(ook als het wat meer kost)
Snowwie schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 12:14:
[...]

Heb je de inflatie over 25 jaar ook meegenomen? :P
Ik zat idd te denken aan een prijs van rond de 2-300 dollar per maand: Door het oplopende staats debet is de dollar gedevalueerd á-la argentinië style:1 Euro is nu bijna 20 US dollar :P
Snowwie schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 12:14:
Over 2030 gesproken, de eerste hamvraag zou zijn: Bestaat GoT dan nog wel?
Als die dan nog bestaat zou het prachtig zijn, als je dit topic zou kunnen teruglezen, of nog wat
oudere topics. Zit je daar topics te lezen van 30 jaar oud 8)7
Ik voorzie geen major problemen voor internetcommunities, behalve dat deze staads meer extensie op functionaliteit bijkirjgen. Naast de FP,het Forum en mIRC zullen er ook videochatroom komen(een extensie op mirc) doordat steed grotere delen van het benulux net vervangen worden door galsvezel, is 8/2mbit betaalbaar.
Snowwie schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 12:14:Technologie @ 2030:
Ruimtereizen zullen voor het normale publiek beschikbaar zijn, maar zal nog steeds wel redelijk wat
kosten. Immers er is in de laatste 30 jaar niet veel veranderd aan de manier van voortstuwing, en veel
verandering in de komende 30 jaar verwacht ik daar ook niet in. Toch zullen de ruimtevaartuigen aanzienlijk kleiner zijn, uit een nieuw te verreizen sterk en licht materiaal (nog sterker dan Tritanium), en zal dus het brandstof verbruik tot een minimum dalen. Wellicht worden de ruimtevaartuigen van
2030 gewoon voorzien van een standaard Kernfusiemotor en een ionenmotor voor in de ruimte.
Ik denk dat een maglev&scramjet voor de lagere trappen en h20/02 voor de hogere trappen voorlopig mainstream blijft. Een ionen motor heb je vrijwel nix aan op korte trips: Een kleine satteliet accelereren van 0 tot 100 kost uren..zo niet dagen.

Kernfusie is een anderverhaal though, de enige manier waarop ik dit mogelijk zie worden zijn electische turbines die hun stroom uit kernfusie halen, wat alleen rendabel is in de lagere luchtlagen. Dan zou een fissie reactor beter op zijn plaats zijn(ondanks het hogere risico): Ze zijn kleiner & lichter(automotor fomaat mogelijk) minder vatbaar voor trillingen en hebben makkelijker verkrijgbare brandstof. Deuterium is vooralsnog a hell of a job om genoeg te verzamelen(en op te slaan), terwijl uranium of plutonium en-masse aanwezig is. Daaorm zie ik kernfusie nog niet gebruiktworden tijdens lanceringen....

Dat meer mensen vaker naar de ruimte kunnen reizen zie ik ook. Zeker na het suc6 van de eerste commerciele vlucht(die ondanks problemen netjes afgerond werd, met kosten waar de nasa nog niet eens een enkele astronaut naar het top van een lanceerplatform kan liften :P) zullen meer luichtvaart maatschappijen miljarden neer leggen om de patenten te krigjen voor korte(+/-1 week) ruimte trips.

Ook zullen er dan wederom concrete(re) plannen bestaan om hypersonische jets te gebruiken om passagiers in minder dan een uur over de atlantic te vervoeren. Voor 'korte' afstands trips is er de Skycar: een combinatie tussen de beste eigenschappen vaneen helikopter, vliegtuig en auto: Vertikaal opstijgen, hoge snelheid & makkelijk parkeerbaar.

MAar goed dit gaat wle heel erg over non computerrelated, alshoewel toenemende rekenkracht zal leiden tot vliegtuigen die moeilijker aanstuurbaar zijn, maar wel meer kunnen.

[ Voor 33% gewijzigd door Rey Nemaattori op 26-02-2005 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Laat ik ook eens een serieuze poging wagen. Want ik stel me er ei'k niet zoveel van voor. Als basis wil ik de huidige vooruitgang gebruiken en deze extrapoleren.
Ik wil hiervoor bewijsstuk 1 aanvoeren: ID-software. In 1992 met Wolfenstein uitgekomen, mooi 3D werk. Vervolgens kwam in 1993 Doom uit wat echt wel een verbetering was. Quake in 1995 was al beter en na de komst van de Voodoo acceleratie (1996) was het al echt prima werk. Maar dan heb je al een vrij grote stap naar Quake 3 (1999) in tijd genomen, terwijl ik ei'k het verschil niet echt zie (behalve de hardwareacceleratie). En nu pas, 5 jaar later hebben we Doom3. Beetje voorzichtig doorextrapoleren doet me denken dat we in 2030 pas 3 of 4 generaties beter werk hebben van momenteel het beste 3D-bedrijf van dit moment. Dit verschijnsel zien we ook terug in OSsen, applicaties (Office, photoshop) en al dat soort software, de tijden tussen de verschillende iteraties worden langer terwijl de functionaliteit nog behoorlijk stabiel blijft.
Kijken we naar hardware, dan zien we precies hetzelfde. Dat een HDD van 500 GB nu te koop is verwonderd mij nog best wel, maar het blijft een magnetische plaat. Ook qua 3D-accelaratie hebben we een prima inhaalslag gezien, maar maken we nu mee dat de winst nu voornamelijk in hogere kloksnelheden en meer parralelwerk zit. We hebben net van 8 naar 16 pijplijnen een sprong gezien, de volgende sprong zit 'm zuiver en alleen in de sprong naar 24 pijplijnen... met onnoemlijk veel transistoren.
En in die transistoren zit een max. We draaien nu net aan op de 90 micron-technologie, de 65 staat op de drempel en daar zal vast nog wel iets na komen, maar erg veel meer toekomst heeft het niet. 10 is namelijk gewoon het uiterste haalbare. Dus wat je nu met 240 miljoen transisioren doet, zal op z'n hoogst ooit 2.5 miljard zijn. Einde verhaal. Ik durf dus te beweren dat ergens rond de 64 pijplijnen de natte dromen van Ati/Nvidia voltooid zijn. Maar dat proces gaat zowiezo ook langzamer.

Dus, al exptrapolerend met de grenzen van de wetenschap denk ik dat we binnen 5 jaar al een behoorlijke omslag hebben, bijna alles zal dual-CPU/GPU enz zijn. Alleen zo zullen we pas over 5 jaar een verdubbeling van de pure rekenkracht kunnen hebben (Athlon 8000+) en ik stel dan dat we over 15 jaar misschien de 16000+ halen... maar veel verder gaat het niet. Botte rekenkracht legt het dan af tegen elegante designs van GPU + CPU op 1 insteekkaart zodat een PC slechts bestaat uit een plank met 10 GPU's CPU die alleen zo erin slagen meerwaarde te bieden (CPU en GPU vullen elkaar maximaal aan qua data en feedback voor fotorealisme).
Ik stel me dan een klassieke PC voor als idd een muis + keyboard (allemaal draadloos) en dan de kast met daarin meerdere 'moederborden' en meerdere 'grafische kaarten' die allemaal elkaar aanvullen en per stuk hooguit 2 keer zo snel zijn als een huidige X800/AthlonFX55. Daarnaast een blok geheugen van 10 Gb waarin je OS draait en daarnaastje werkgeheugen van weet ik veel hoe groot (boeit me niet). Hierdoor gaan iid de noodzakelijke acties allemaal om je HDD heen en schiet dat tenminste op. Je hebt dan wel een HDD, maar dat is puur alleen maar dataopslag, meer van hetzelfde dus).

Maar de winst die de toekomst biedt zit 'm natuurlijk in andere dingen dan de klassieke PC: internet. Via een datatransponder dat in feite een megacookie is, hoef je nooit meer je wachtwoorden enz te onthouden of je prefs te doen. De PC waar je achter kruipt laadt dan jouw instellingen (over het net) en draait dan jouw progsels af (licenties gaan allemaal via deze kaart, dus kan je ook overal bv photshop openen). En zo kan je dus ook je privedocumenten inzien, geen USB-sticks meer nodig, alles gaat via de ether. En geen gedoe meer met virussen, want dat soort tuig wordt dan steeds consequenter geblokt.

Maar ik zie bv echt niet dat mensen chips laten implanteren. Ik voorzie ook geen lineaire snelheidstoename meer van CPU's en GPU's. Ik zie de HDD ook niet snel uitsterven en denkt dat de 1 Gb horloges vrij normaal worden. Maar ei'k voorzie ik meer dat de energiebehoeften van de mensheid zo draconisch worden in 2030 dat een superPC zeldzaam wordt. Ik denk dat iedereen tegen die tijd werkt op iets wat momenteel vergelijkbaar is met een Centrinoplatform. Of een Mac-mini, zo'n lekker klein compact compleet (EN ZUINIG) kastje.

[ Voor 4% gewijzigd door Delerium op 26-02-2005 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ecteinascidin, je vergeet een eventuele doorbraak van optische- en quantumcomputers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 16:47:
Ecteinascidin, je vergeet een eventuele doorbraak van optische- en quantumcomputers.
Nee hoor, die ben ik niet vergetenm maar ik wilde een serieuze poging doen. Zolang het er niet naar uitziet dat er 1 bit binnen kwantumcomputing wordt omgezet, blijft het allemaal SF. En nog ergere SF dan kernfusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01-2024
Tsja, ik lees hier heel veel over rekenkracht en nieuwe dan wel achterblijvende technologieen.
Als ontwerper in spe kijk ik hier toch even anders tegen aan: zo wordt er gezegd dat de hardeschijf wel zal verdwijnen omdat de technologie hierachter sterk verouderd zal zijn. Ik vertaal dit even naar de huidige interface van een computer en beweer tussen neus en lippen door dat de complete interface van een computer zal veranderen, omdat ook de muis/toetsenbord combo ook volledig achterhaald is. En denk dan vooral niet direct aan spraakherkennings technologie, want er zijn onderzoeken genoeg geweest die aantonen dat mensen het gewoon onnatuurlijk vinden om tegen welk apparaat dan ook te praten. Ik verwacht eerlijk gezegd een interface waarin een blik op een bepaald punt van een computerscherm genoeg zal zijn om een actie te ontketenen. Gewoon kijken naar een punt, zondermeer de minst inspannende interface mogelijk (psychische aansturing daargelaten). Geen gezeik met muizen die zo onintuitief zijn als de pest, geen moeite om tegen zo'n stomme computer te praten maar gewoon kijken! Maar wie ben ik? :p

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenstick
  • Laatst online: 07-12-2020

Greenstick

Groen als gras

Ik weet niet of het hier (op GoT, of op de Frontpage) al ooit eens voorbij is gekomen, maar men was toch van plan hardeschijven te vervangen door "platen die gemagnetiseerd kunnen worden" (die dus door je computer heen en weer schuiven als het ware)? Ik weet niet hoe het heet, maar het zou in ieder geval vele malen sneller werken dan een normale harde schijf.

Maar misschien vinden we wel niet-meganisch geheugen uit wat net zo betrouwbaar en snel is als een harde schijf... ;)

- 01000111 01101111 01010100 -
We love to think about the way things were,
but the time has come and I'm glad it's over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 16:11

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Over de grootte van de hdd's, 10 jaar geleden zaten we op 500mb (ongeveer), zeg dat elke 10 jaar de grootte van de hdd's ver1000voudigen, dan zouden we dus in 2030 op ca 500.000TB zitten (500Petabyte, of 0.5ExaByte), games koop je niet meer, maar huur je, je speelt het online. Hierdoor heb je ook minder last van piracy. We kunnen dan met neurale interfaces de bende besturen (kan nu al in labs) en pc's zullen nog kleiner worden.

Energie problemen zijn erg hoog, aangezien kernfuse er nog net niet is, hierdoor zullen pc's zuinig worden en passief gekoeld kunnen worden. De papieren krant is (deels) vervangen door een digitaal exemplaar (denk aan de "pads" van star trek)

30 Jaar is veel en als je kijkt naar de verschillen tussen 1975 en nu, zie je dat het digitaal spul heel hard vooruit is gegaan en als je dat combineerd met de dingen die achter de deur staan te popelen om op de markt te komen, dan kan je verwachten dat we hard vooruit zullen gaan. Maar niet zo hards, dat auto's geen wielen meer hebben. (zoals in de jaren '30 1980 werd gezien).

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80178

T eerste dat mij inviel, is het verdwijnen van bewegende, mechanische onderdelen als de tandwieltjes etc in cd-rom drives, fans etc. Deze onderdelen zijn namelijk nogal aan slijtage onderhevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Anoniem: 80178 schreef op maandag 28 februari 2005 @ 15:34:
T eerste dat mij inviel, is het verdwijnen van bewegende, mechanische onderdelen als de tandwieltjes etc in cd-rom drives, fans etc. Deze onderdelen zijn namelijk nogal aan slijtage onderhevig.
Een computer wordt gemaakt om maar een jaar of 5 mee te gaan. Dat bepaalde onderdelen in die tijd slijten, dat maakt PC-fabrikanten dus echt niet zoveel uit. Dat wat de klanten willen, is een zo snel mogelijke, zo goedkoop mogelijke PC. En die combinatie levert logischerwijs energieverslindende monsters op -- energieverslindend, en dus heet, en dus heb je fans nodig om de boel te koelen.

(Removable of externe) HDD's zullen nog wel heel lang blijven staan denk ik als traag massaopslagmedium, zoals nu nog steeds tapes gebruikt worden voor backup. Maar om aan de interne bandbreedtehonger van de PC te voldoen, zal voor het "normale" gebruik wel één of ander opslagmedium zonder bewegende delen gebruikt worden omdat HDD's gewoonweg te traag zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pejoar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 17:26
Nanotechnologie, holografische projectie, op proteinebasis gebaseerde opslag, geimplateerde GPS en Internet verbinding, OS zit in de hardware, muis en keyboard bestaan niet meer net zoals spyware en virussen.
Wie weet !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Waarom bestaat er eigenlijk geen AI hardware? Alles is nu graphics gericht, maar zou je niet iets kunnen maken dat in hardware heel snel een boom kan doorzoeken en prunen. Of bv een neuraal net simuleert, of rule based systemen. Misschien is daar nog een sprongetje in te maken, dat PCs een stuk "slimmer" worden omdat er gigantische bomen doorzocht kunnen worden, en simulaties parallel in hardware gedraaid worden...continu, om te bepalen wat je als volgende wilt doen bv.

Overigens lost quantum computing volgens mij helemaal niets van encryptie problemen op. Het staat mij bij dat het niet fundamenteel veel sterker is dan onze huidige manier (turing machine). Bepaalde problemen blijven te complex.

[ Voor 21% gewijzigd door Zoijar op 01-03-2005 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Zoijar schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 01:57:
Overigens lost quantum computing volgens mij helemaal niets van encryptie problemen op. Het staat mij bij dat het niet fundamenteel veel sterker is dan onze huidige manier (turing machine). Bepaalde problemen blijven te complex.
quote: A Hitchhiker's Guide to Quantum Computing
The advantages of Quantum Computing
It has been shown in theory that a quantum computer will be able to perform any task that a classical computer can. However, this does not necessarily mean that a quantum computer will outperform a classical computer for all types of task. If we use our classical algorithms on a quantum computer, it will simply perform the calculation in a similar manner to a classical computer. In order for a quantum computer to show its superiority it needs to use new algorithms which can exploit the phenomenon of quantum parallelism.

Such algorithms are not easy to formulate, but once discovered they yield spectacular results. An example of one such algorithm is the quantum factorisation algorithm created by Peter Shor of AT&T Bell laboratories. The algorithm tackles the problem of factorising large numbers into its prime factors. This task is classically very difficult to solve; in fact it is so difficult that it forms the basis of RSA encryption, probably the most popular method of encryption used today. Shor's algorithm cleverly uses the effects of quantum parallelism to give the results of the prime factorisation problem in a matter of seconds whereas a classical computer would take, in some cases, more than the age of the universe to produce a result!
http://www.doc.ic.ac.uk/~nd/surprise_97/journal/vol1/spb3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:35
Ik verwacht zelf dat Solid State Harddisks in 2030 wel eens hun intrede zullen kunnen hebben gevonden. Het principe is al bekend en er zijn al wat exemplaren te koop. Het is alleen wachten totdat ze echt betrouwbaar blijken en in prijs gaan dalen. Vanaf dat moment heb je snelle secundaire opslag.

Mogelijkerwijs kan de doorvoersnelheid dermate hoog (en de latency laag) worden, dat het primaire geheugen gewoon afgeschaft wordt en een deel van het secundaire geheugen gebruikt wordt als werkgeheugen. Maar dat is meer een hersenspinsel van mij.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Japie_17 schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 08:54:
Mogelijkerwijs kan de doorvoersnelheid dermate hoog (en de latency laag) worden, dat het primaire geheugen gewoon afgeschaft wordt en een deel van het secundaire geheugen gebruikt wordt als werkgeheugen. Maar dat is meer een hersenspinsel van mij.
Je ziet vrijwel altijd dat hoe groter het geheugen is, hoe trager het is. Je zult dus altijd zeer trage zeer grote backupmedia hebben (nu tapes), ietwat trage redelijk grote normale opslagmedia (nu harde schijven), snel vrij klein tijdelijk opslagmedia (nu RAM), en zeer snelle kleine cache. Technologieën veranderen, opslagcapaciteiten en datadoorvoersnelheden groeien, maar dat principe zal volgens mij altijd wel blijven bestaan.

Misschien zal inderdaad binnen afzienbare tijd een solid-state technologie (gelijkend op het huidige RAM, of iets compleet anders, optisch ofzo) gebruikt worden voor het type opslag waar nu harde schijven voor gebruikt worden, maar er zal dan een nog snellere technologie zijn die de plaats van het huidige RAM heeft ingenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Wikipedia stipt ook een aantal dingen aan. Het is waar dat je idd kan factoriseren, en dat is niet fijn voor RSA etc. Maar bepaalde andere dingen, zoals hashes, kan je gewoon de key grootte verdubbelen (dus niet 2^4096, maar 2^8192), omdat quantum computers het in sqrt(n) op kunnen lossen ipv n/2. Factorisatie kon je tegen gaan door meer bits te nemen dan de grootste quantum computer; hoewel ik dat geen goed argument vind, is het wel praktisch. Als de meest moderne qc 256 bits heeft, en jij een sleutel (priem) van meer dan 100,000 bits gebruikt, is er geen probleem lijkt me. Verder is het waarschijnlijk niet zo (aangezien het niet een duidelijk is of P=NP, duidelijk dat een qc P problemen kan oplossen) dat qc's NP problemen op kunnen lossen; ga dus gewoon over op een andere vorm van encryptie gebasseerd op NP problemen. Maar m'n uitspraak was idd een beetje voorbarig, er onstaan wel degelijk problemen. Ik wilde alleen eigenlijk zeggen dat QCs geen heilige graal zijn, omdat er nog steeds problemen niet opgelost kunnen worden (zo werd even gedacht/gehoopt dat het halting probleem opgelost zou kunnen worden, maar dat is helaas niet zo) Een QC is een snelle probabilistische computer, je kan hetzelfde bereiken met een goed probabilistisch algoritme op een normale computer. Alleen moet je dan 'geluk' hebben om het snel op te lossen. Ik zie de toekomst wel in quantum computers liggen; vraag me vaak af wanneer ik op een cursus quantum programmeren wordt gestuurd, hoeveel jaar dat nog duurt hehe :P Visual Studio .Q 2030? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

Ik hoop iig 1 ding: een iets intelligentere computer, die zelf wat kan "interpreteren". Bijvoorbeeld: als ik net een map weggooi en em probeer te recoveren met een programma (oftewel: die map had niet weg moeten worden gegooid), me niet storen met een foutenrapport.

Dus, iets meer inzicht van de computer in de gebruiker ;)

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
leokennis schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 13:19:
Ik hoop iig 1 ding: een iets intelligentere computer, die zelf wat kan "interpreteren". Bijvoorbeeld: als ik net een map weggooi en em probeer te recoveren met een programma (oftewel: die map had niet weg moeten worden gegooid), me niet storen met een foutenrapport.

Dus, iets meer inzicht van de computer in de gebruiker ;)
Je gooi em weg en je recovert um? Als dat niet lukt krijg je een fouten rapport. Zelfde als waneer je een blaadje verfrommelt en in de prullenbak keilt, een mens um erweer la uit halen en rechtstrijken gaan lopen klagen dat het niet zo mooi glad is als het origineel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

Nee ik bedoel: stel, ik gooi een bestand weg. Direct daarna probeer ik dat bestand te recoveren. Dit ziet de computer uit 2030 en deze concludeert: "O, hij heeft het zeker per ongeluk weggegooid want hij probeert het te recoveren. Gesteldheid user: stress want mogelijk bestand kwijt". Ondertussen crasht MSN. De computer uit 2030 denkt dan: "Ik laat user nu NIET de foutmelding zien; hij is al gestresst en heeft hier dus voorlopig geen zin in".
Zelfde als waneer je een blaadje verfrommelt en in de prullenbak keilt, een mens um erweer la uit halen en rechtstrijken gaan lopen klagen dat het niet zo mooi glad is als het origineel.....
Je hoeft niet meteen het slechtste te denken en concluderen dat ik een verwende, domme user ben hoor :|

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

tja, een processor in huidige voor hebben we afgeschaft, berekeningen gaan met licht, het apparaat werkt op licht of op een chemische stof die werkt als pepremunt mobile (je weet wel wat ik bedoel een ..... mobiel dat altijd in beweging blijft zonder energie toe te voege), verbindingen supersnel en gaan met gygabites (mischien wel terabites) per seconde, we hebben overgens alleen nog maar toutsch (hoe schrijfje dat) screens of scherm loze pocet pc's die alleen op jou stem werken, als je je pc aan wil zetten scant je webcam/irusscanner gelijk je oog zodat alleen jij je pc kan aan zetten of iemand die jij daarvoor toestemming hebt gegeven (de iris layout van hem heb je van hem gedownload) etc etc.

-edit- de hologrammen hardeschrijf zal trouwens alweer veel verder door ontwikkeld zijn en dus direct te lezen en te schijven sneller dan de mens waarnemen kan)

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 01-03-2005 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Alexio schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 17:48:
Moederborden met de volgende eigenschappen:

1.) socket voor cpu
2.) socket voor gpu
3.) sockets voor (gedeeld) geheugen voor de de cpu en gpu
4.) socket voor de chipset (south- en northbridge in één)
5.) opslag met bewegende onderdelen gaat eruit, een nieuwe (socket) versie van flashgeheugen vervangt de hdd's

Alles wordt dus socket (uitbreidbaar) en plat omdat er geen sprake meer is van slot-oplossingen (PCI, AGP, PCI-Express en dergelijke oplossingen gaan er helemaal uit). Er is ook geen extra ruimte meer nodig voor de hdd's.

Uiteindelijk wordt alles zoals laptops er nu uitzien maar dan kleiner, het formaat portable DVD-speler wordt het ongeveer voor kachtige computers.
Dat is een oud concept. Dat had een Commodore Amiga al in 1987 ;)
Wel een goed concept trouwens.

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin_33
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-05 15:06
DaRuLe schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 20:06:
[...]

Dat is een oud concept. Dat had een Commodore Amiga al in 1987 ;)
Wel een goed concept trouwens.
Thats right ;)

Het heeft een paar jaar gedurd voordat ik op de pc kon (muziek, spellen etc) wat ik op de amiga kon doen.
Ik zie geen betere programmas komen maar wel programmas die heel zwaar aan je systeem trekken.
Het voordeel van een computer met een vaste configuratie zoals een amiga is dat software makers er stees meer uit weten te halen. Een zorgvuldig geschreven proggramma laat je systeem een stuk soepeller lopen.

Ik denk dat we in de toekomst van het bits principe afstappen en geen Gygabytes aan ruimte en geheugen nodig hebben.

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

merlin_33 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 10:03:
Ik denk dat we in de toekomst van het bits principe afstappen en geen Gygabytes aan ruimte en geheugen nodig hebben.
... eerder Terabytes, idd :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138777

Ik denk dat ik wel een goed idee heb voor de nieuwste generatie pc's over enkele jaren.

Het internet groeit zo snel, en mensen krijgen steeds snellere verbindingen..

ik denk dat je niet meer klein moet denken en dat mensen een "pc" hebben

meer een monitor, met werkgeheugen in de GB's en een internet verbinding met een snelheid van een hardeschijf. Yep, je begrijpt me goed, er komen centrale Mainframes waarop alles staat van de mensen, uiteraard beveiligt, maar ook gecontroleerd.

Producenten van software en muziek zullen het beu zijn dat mensen illigaal kopieeren, en zullen met zo een besluit komen. Ze zullen het gratis maken zodat iedereen er gebruik van gaat maken en kunnen zodoende de servers nalopen of ergens producten van hun opstaan, en vervolgens ingrijpen

kei-goed idee ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

En wie zou zo'n PC kopen? Ervaring leert dat mensen dan gewoon de onbeveiligde PC kopen, zoals ook Philips en Apple mp3-spelers maken terwijl mp3 in den beginnen louter illegaal was. Of anders de CD-branders zoals Philips en Sony maken.....
Pagina: 1