[FreeBSD 5.3] snmpd start niet

Pagina: 1
Acties:

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 19:04
Ik heb een probleem met het runnen van de snmpd deamon op FreeBSD 5.3. Ik heb deze vers uit de ports geinstalleerd, en dat ging ook allemaal goed. Files zijn aanwezig enzo.

Alleen, als ik de deamon probeer te starten met "/usr/local/etc/rc.d/snmpd.sh start", wordt de deamon niet gestart. Er verschijnt weliswaar een regeltje "Starting snmpd.", maar "ps aux | grep snmp" geeft geen proces te zien. Op naar de logfiles dus, dit staat er in /var/log/snmpd.log:
code:
1
init_kmem: kvm_openfiles failed: /dev/mem: No such file or directory

Dat klopt inderdaad, een "ls /dev" geeft geen "mem" te zien. Nu ben ik geen FreeBSD expert, en hier loop ik een beetje vast. Ik heb gezocht op Google/BSD op deze foutmelding en op snmpd, maar daar heb ik niets relevants mee gevonden.

Mijn probleem is nu, hoe kom ik aan die /dev/mem? Iets uit de ports installeren? Daar kon ik zo snel niets vinden. Of is het iets wat in de kernel moet zitten? Iemand die me hiermee verder kan helpen?

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Vaagjes,

Welke versie van snmpd gebruik je?

Ik zit hier met:

root@graver# pkg_info | grep snmp
net-snmp-5.2.1      An extendable SNMP implementation

en ik heb de volgende entries in /etc/rc.conf staan:

snmpd_enable="YES"
snmpd_flags="-a -p /var/run/snmpd.pid"

btw, ik heb ook geen /dev/mem

[ Voor 10% gewijzigd door GraveR op 22-02-2005 18:19 ]

• slager
Ik heb ook net-snmp-5.2.1. Die snmpd_flags staan bij mij niet in de /etc/rc.conf. Deze handmatig meegeven aan snmpd werkt echter ook niet.

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

`kldload mem`

Of ff 'device mem' in je kernel config zetten, nieuwe kernel bouwen en booten.

• slager
Thanks, dat is de oplossing. De deamon draait nu. Kan iemand me misschien ook vertellen wat dit precies doet (kernelmodule laden, vergelijkbaar met Linux?) en hoe ik dit netjes tijdens het opstarten laat doen (in rc.conf instellen ofzo?)?

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
snmpd heeft blijkbaar de /dev/mem geheugeninterface nodig en mem.kld is de kernel module die hiervoor zorgt (ik heb het vast in de kernel)... kldload laadt inderdaad die module zoals insmod/modprobe dat doet onder Linux.

De module automatisch laden bij de systeemstart gaat door dit in /boot/loader.conf erbij te zetten:

code:
1
mem_load="YES"

Dan wordt de module automatisch gepreload bij het starten van de kernel.
Pagina: 1