Toon posts:

90% snelheidsverlies wanneer ik een Linux server aanzet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een raar symptoom, wanneer ik mijn Linux server ( RedHat 8 ) aan het netwerk hang, dan stort mn snelheid met bijna 90% in elkaar.

Ik heb een simpel netwerk. Aan een SVEC 8-port switch zitten:
- getweakte Alcatel
- Linux RedHat 8 server
- Windows NT4 server
- WLAN, met daaraan mogelijk 2 laptops
- een printer

Ik heb een XS4ALL Basic account. Als ik alleen met mn (wireless) laptop en Alcatel zit, dan haal ik via speedtest.nl makkelijk 2000Kbps of meer. Op het moment dat de linux-server er wordt bijgeprikt, dan mag ik blij zijn als ik 800Kbps haal. Meestal is het maar 2~300Kbps.

Ik heb al het volgende geprobeerd:
- met netstat op zowel server als laptop gekeken of er ander/onbekend internet verkeer is
- op de linux-server zoveel mogelijk applicaties gestopt
- andere netwerkkaart (was een Edimax/Realtek8139, nu een 3C905C-TX-M)
- andere CAT5 kabel
- andere switch van kantoor geleend (3C16980)
- een hub geprobeerd (ook 3Com)

Ik heb zelfs de interface op de server down gebracht, maar zolang er link is op de switch, blijft alles traag. De kabel moet echt los of de server moet helemaal uit staan, maar dan heb je ook per direct weer een hoge snelheid.

Ik heb ook via een interne FTP-server (wireless laptop XP <-- NT4 server) gekeken naar mn interne netwerksnelheid. Met de linux-server eraan haal ik een maximale snelheid van 3Mbit. Zonder de server loopt het minstens door tot 15Mbit (daarna is het bestand binnen, dus weet niet wat het maximaal wordt).

Op de Linux-server ook met WGet het 10MB test-bestand van XS4ALL binnengehaald met een bedroevende snelheid (weet geen exacte waarde meer).

Verder heb ik ook nog een hub aan de switch gehangen en aan de hub de linux server. Ook geen verbetering. Ik heb op mn laptop ook Ethereal geinstalleerd. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik hieraan kan zien, maar ik hoopte dat ik iets 'raars' zou opmerken.

Er zijn nog twee dingen die ik nog niet geprobeerd heb, en dat wil ik vanavond gaan doen:
- laptop via cat5 ipv wireless
- de 3Com-switch zou managed moeten zijn, en daarop kijken wat er gebeurd

Van de eerste ben ik bang dat het resultaat ongewijzigd blijft. Van de tweede moet ik kijken of ik alle kabels heb en het aan de praat kan krijgen.

Laatste vraag die jullie vast hebben en die ik niet kan beantwoorden: sinds wanneer heb je dit en wat is de laatste software die je geinstalleerd hebt? Ik weet het dus echt niet. Ik vond al een tijd dat het niet zo snel was als dat ik zou willen, maar ik ben niet zo'n grootverbruiker de laatste tijd en het voldoende is voor gewoon surfen, heb dus nooit verder gekeken. Nu met de komende snelheidsverbetering deze maand, wou ik weten of ze bij mij al geweest waren. En als je dan ziet dat je verbinding maar 300Kbps trekt, dan wordt men erg verdrietig :'(

Alvast dank voor een ieders hulp.

edit:
Nou, ik heb mn laptop aangesloten via kabel ipv wireless, en idd, zoals ik al bang was, geen verbetering. Het is me ook niet gelukt om de switch managed te krijgen.
Ik heb net zelfs geprobeerd om statistieken uit mn Home/Pro router te krijgen. Lijkt dat dat niet mogelijk is voor de ISDN varianten (volgens website alcatool)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 23:11 ]