Toon posts:

[XP] Pagefile doet vaag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 1 gig ram dus ik dacht laat ik die pagefile es lekker klein maken, nl 32-256 mb (voor de zekerheid zeg maar).

Heb die minimize pagefile usage tweak...

Maar nou kreeg ik net een "niet genoeg virtueel geheugen error",
heb nu ook "gebruik optimaliseren voor systeemcache" aangezet.

Maar als ik kijk bij taskmgr dan staat er dat de grootte vh wisselbestand 300 mb is, met alleen firefox en golive, en bij perfmon.msc zegt ie dat de pagefile 30 procent gebruikt, maar als ik de de pagefile op de hd bekijk issie gewoon 32mb 8)7.

werkt et nou gewoon en gebruikt windows geen pagefile? of is er iets anders aan de hand

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg nog steeds onvoldoende virtueel geheugen meldingen, ik denk dat windows gewoon zelf stiekem (zoals elders beschreven) een pagefile heeft gemaakt, dat staat ook in die error message?
Weet iemand hoe ik zorg dat windows helemaal met zijn poten van die pagefile afblijft?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dat doet windows inderdaad op het moment dat de door jkou aangemaakte pagefile te klein is. Minimaal zo groot als de hoeveelheid fysiek RAM maar liefst 1,5 tot 2 keer zoveel is een goede vuistregel :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

@sanfranjake: maar in de meeste gevallen niet nodig.

Voorbeeldje, hier: 1GB RAM, pagefile vast op 512MB, nooit problemen. Je zou gigantische (of veel) documenten moeten openen of vrij specifieke apps moeten draaien wil je met deze setting problemen krijgen :) M'n pagefile op 1.5GB te zetten, is volstrekt onnodig.
Aan de andere kant, als jij 1.5GB kunt missen, zet em gewoon vast op 1.5GB ;)

Er zwerft hier (FAQ?) wel ergens een post of topic rond waarin staat hoe je het geheugengebruik in de gaten kunt houden bij jouw gebruikspatroon. Check dat eens, kun je daarna de juiste instellingen doen :)

[ Voor 11% gewijzigd door roelio op 23-02-2005 16:14 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
juist dat is dus idd nogal overbodig als ik al een gig heb, maar waar het me vooral om gaat:

ik heb dus gewoon nog 470mb fysiek geheugen vrij, waarom gaat windows die pagefile gebruiken? Dat wil ik dus niet, wat doe ik daar aan

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05

Sayko

Knowledge Is Power

Waarom gebruikt windows dan alsnog de pagefile? Nou om programmas die het geheugen niet meer gebruiken te lozen uit je ram om geheugen vrij te maken in de pagefile te zetten om als het weer nodig blijkt te zijn er snel weer om kan vragen.. Volgens mij kun je hier niet omheen.

[ Voor 20% gewijzigd door Sayko op 23-02-2005 16:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
uhhhh kan iemand dit beamen? heb in mijn zoektocht naar antwoorden nl heel vaak gelezen over mensen die met succes hun pagefile tot 64 mb verkleinden... zou toch moeten kunnen lijkt me???

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:24
zet anders gewoon de page file uit, doe ik ook, en heb nog nooit problemen gehad. Niet in spelletjes ( rome total war bijvoorbeeld ) en niet in Adobe Photoshop ( gebruik ik niet echt zwaar )

Heb wel 1,5Gb aan geheugen

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05

Sayko

Knowledge Is Power

Het kan wel. Maar programmas als norton antivirus photoshop ed. gebruiken allemaal een hoop virtueel geheugen of kunnen niet zonder. Dat is het probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Sayko op 23-02-2005 16:40 ]

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:24
weet het toch niet zo hoor, ik heb NAV2004 draaien en photoshop, outlook enz en nog nooit problemen gehad!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Pagefile uit heb ik ook wel geprobeerd, kom toch nooit boven de 1GB aan usage uit, maar dan gaan sommige programma's bokken (o.a. een oudere versie van WinAmp). Liever zet je em dan gewoon klein vast op 32MB om ff te proberen :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
urrrrhhhhh lezen jullie die eerste post wel?? damnnn...

wat ik dus zeg is:
Ik heb 1 gig ram dus ik dacht laat ik die pagefile es lekker klein maken, nl 32-256 mb (voor de zekerheid zeg maar).

....

Maar als ik kijk bij taskmgr dan staat er dat de grootte vh wisselbestand 300 mb is,
....
en bij perfmon.msc zegt ie dat de pagefile 30 procent gebruikt,
.....
maar als ik de de pagefile op de hd bekijk issie gewoon 32mb 8)7.
windows gaat me dus toch een pagefile aannaaien lijkt het, en lat mijn 32mtjes ongemoeid ofzo.... daar ligt mijn probleem, en dat wil ik dus niet... dus als iemand weet hoe ik hiervoor zorg...

En pagefile uitzetten kan dus niet denk ik, zoals vaker gezegd wordt, ik denk dat windows dan lekker zelf iets gaat lopen kutten, maar dat weet ik dus niet zker

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Al dat pagefile gemiep ook altijd! :)

Zet je pagefile gewoon lekker op minimaal 500 maximaal 1000 ofzo, of groter.

Kijk, als je je pagefile 1000mb maakt betekent dat niet dat ie 1000 mb paged,
er is altijd ruimte gereserveerd voor ALS er gepaged moet worden, maar met 1+ Gieg
aan ram wordt ie gewoon weinig gebruikt.

Je pagefile uitzetten is gewoon globaal niet slim, want bij nood gaat windows toch lekker naar andere bestanden pagen, en dat ding is er niet voor niks. De NT kernel is al supersupersuper lang in ontwikkeling, alsof wij het beter weten dan de MS programmeurs.

Wat windows default doet is PRI-MA, behalve als je die gieg aan ruimte ECHT nodig hebt, wat ik me tegenwoordig niet meer kan voorstellen.

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 23-02-2005 17:33 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
jaaah ookeeejjj... maarrrrrr windows gaat dus al die pagefile gebruiken voordat mijn ram op is, en dat wil ik dus niet.... dat probeer ik te zeggen, dat lijkt me nl niet echt efficient? of ligt et nou aan mij
Ik wil dus eerst dat ie volledig me ram gebruikt en dan evt die pagefile...... maar dat wil xp dus niet lijkt et

Verwijderd

Dat de pagefile 1GB groot is wil niet zeggen dat er 1GB gebruikt wordt ;)

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 17:37:
jaaah ookeeejjj... maarrrrrr windows gaat dus al die pagefile gebruiken voordat mijn ram op is, en dat wil ik dus niet.... dat probeer ik te zeggen, dat lijkt me nl niet echt efficient? of ligt et nou aan mij
Ik wil dus eerst dat ie volledig me ram gebruikt en dan evt die pagefile...... maar dat wil xp dus niet lijkt et
Je denk er te veel overna :) Dat is al gedaan door anderen, gewoon lekker laten zo. Windows NT heeft heel slim geheugen beheer. XP maakt standaard ruimte vrij in je pagefile voor als er gepaged moet worden, maar dat betekent dus niet dat er ook gepaged wordt. Wat ook Euss zegt.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 17:44:
Dat de pagefile 1GB groot is wil niet zeggen dat er 1GB gebruikt wordt ;)
dooohhhhh 8)7 8)7 8)7

dat zeg ik toch niet??? lees dan plz wat ik heb getyped |:(

....

Maar als ik kijk bij taskmgr dan staat er dat de grootte vh wisselbestand 450mb is,
....
en bij perfmon.msc zegt ie dat de pagefile ca. 30 procent gebruikt,
.....
maar als ik de de pagefile op de hd bekijk issie gewoon 32mb 8)7.

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-04 16:00
wat een wijsheid .... houdt gewoon de windows recommended defaults aan, deze zijn er echt niet voor niets.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:36

franssie

Save the albatross

vroeger kon je een ram disk aanmaken en daar je page file inzetten. Maar dan ben je wel de helft van je geheugen kwijt en of je dat nou wil? Weet ook niet of je dat zou willen onder XP, wellicht beter knoppix draaien :P zie het nut ook niet zo of heb je een heel trage en kleine harddisk?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 17:48:
[...]
dooohhhhh 8)7 8)7 8)7
dat zeg ik toch niet??? lees dan plz wat ik heb getyped |:(
[...]
Ja maar dat willen we dus zeggen, het gebruik houd in dat ie rekening houd met ALS er gepaged moet worden en dus voor de progamma's ruimte reserveerd.

En je kan de pagefile wel willen uitzetten maar windows paged toch.

En dat gebruik in de taskmanager is dus wat ie potentieel nodig zou hebben, niet zo zeer daadwerkelijke paging (want je hebt een hoop ram)
franssie schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 17:53:
vroeger kon je een ram disk aanmaken en daar je page file inzetten. Maar dan ben je wel de helft van je geheugen kwijt en of je dat nou wil? Weet ook niet of je dat zou willen onder XP, wellicht beter knoppix draaien :P zie het nut ook niet zo of heb je een heel trage en kleine harddisk?
En DAT is dus het allerallerallerdomste wat je kan doen. Hebben de MS NT geheugenbeheer mensen ook geprobeerd, maar het is zinloos.

[ Voor 33% gewijzigd door maratropa op 23-02-2005 17:56 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
gladiool schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 17:55:
[...]

Ja maar dat willen we dus zeggen, het gebruik houd in dat ie rekening houd met ALS er gepaged moet worden en dus voor de progamma's ruimte reserveerd.

En je kan de pagefile wel willen uitzetten maar windows paged toch.

En dat gebruik in de taskmanager is dus wat ie potentieel nodig zou hebben, niet zo zeer daadwerkelijke paging (want je hebt een hoop ram)

[...]

En DAT is dus het allerallerallerdomste wat je kan doen. Hebben de MS NT geheugenbeheer mensen ook geprobeerd, maar het is zinloos.
aahhhh kijk dat is interessant, dus jij zegt dat er helemaal niet gepaged wordt? en dat alles dus wel netjes in mijn ram zit?

komt die "niet genoeg virt geheugen" error dan omdat windows dat 'anticipeert'?

• StevenK
  • Laatst online: 14-04 21:55
Als je niet wil pagen, moet je geen OS draaien dat demand-paging doet :)

Het hele OS is er juist op ingericht *alles* wat niet gebruikt wordt naar de pagefile te schrijven. Wanneer je je pagefile weglaat, zijn er altijd wel processen die daar stevig van over hun nek gaan.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
aha okeej dan.. mooi dat clarifies things, dus alle verhalen over pagefile uit en heel klein maken zijn bullshit?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 19:01:
aha okeej dan.. mooi dat clarifies things, dus alle verhalen over pagefile uit en heel klein maken zijn bullshit?
Niet meteen bullshit zoals jij het stelt, maar het wisselbestand is wel een niet te separeren deel van het besturingssysteem, waar zoveel verwijzingen naar zijn, dat het niet gebruiken feitelijk niet mogelijk is, danwel problemen kan veroorzaken :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• StevenK
  • Laatst online: 14-04 21:55
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 19:01:
't Is niet helemaal bullshit: feitelijk is het zinloos te pagen wanneer er voldoende intern geheugen vrij is, maar het hele OS is er op ingericht dat er meer pageruimte is dan intern geheugen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

en zijn idd progjes die erop staan een gedeelte van hun code/data direct in de swapfile te zetten, zonder dat dat nou echt nodig is.

dat is een performance truuk net zoals de XP kernel doet
oftie echt werkt hangt af van de hoeveelheid RAM in je compu en de apps die je tegelijk gebruikt.
in het algemeen begint de truuk boven de 512MB al redelijk z'n doel te verliezen, maar performance verlies heb je er niet van

de XP kernel zet standaard ongeveer de helft van z'n gebruikte geheugen al direct in de pagefile, dat zijn alle weinig gebruikte services en andere dingen.

het voordeel van deze strategie is dat de virtual memory manager dan kan bepalen wat veel gebruikte data is , die wordt dan in RAM geladen en de weinig gebruikte data blijft dan lekker op de disk staan waar het geen ram gebruikt.
zo heb je dus meer vrije RAM voor nuttige dingen

het scheelt ook een hoop denkwerk voor programmeurs, die hoeven dan niet voor elk gebruiks-scenario van hun progje te bedenken welke data in ram moet staan en welke niet, om een acceptabele performance te houden.

mijn motto is dus :
1 1/2 keer je ram als pagefile -grootte (en 'm vastzetten op die grootte)
en als het ff kan op een andere fysieke harde schijf dan waar je program files en windows dir op staan. dan heb je nooit out of memory problemen en er geen omkijken naar
(en ja, mijn pagefile is iets meer dan 2 CD-tjes groot ;) )
Pagina: 1